Презентація "Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків. Гігієна слуху"

Про матеріал
Презентація "Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків. Гігієна слуху" розроблена за підручником О.В.Жолос "Біологія " 8 клас відповідно до оновленої програми з біології.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок біологїї в 9 класі вчитель Крупа Л.М.

Номер слайду 2

Мета уроку: встановити значення слуху в житті людини; вивчити будову слухової сенсорної системи; визначити відповідність між будовою органу слуху і його функціями; встановити правила гігієни слуху

Номер слайду 3

Проблемні питання уроку: Яку роль відіграє слух в житті людини? Який принцип дії цього органу? Як відбувається сприйняття коливання повітря і яким чином коливання перетворюються на нервові імпульси, що аналізуються головним мозком і перетворюються на звук?

Номер слайду 4

Роль слуху у житті людини Слух – один з найбільш важливих органів чуття людини. Приблизно 10 % інформації ми отримуємо через слух. Людське вухо - дуже складний і тонкий механізм, в склад якого входять різноманітні елементи, що довгим ланцюгом здійснюють передачу від вушної раковини до кори головного мозку.

Номер слайду 5

Роль слуху у житті людини Слух інформація музика мова шум (спілкування) емоцйї

Номер слайду 6

Діапазон сприймання звукових коливань вухом людини Відчуття звуку пов'язане із хвильовими коливаннями повітря, які в слуховій сенсорній системі, перетворившись на нервові імпульси, несуть інформацію про зміни в довкіллі до кори великого мозку, де й формується відповідна гама почуттів. Амплітуду хвильових коливань називають звуковим тиском. Величину звукового тиску вимірюють у децибелах.    Наше вухо здатне сприймати звукові коливання в діапазоні від 16 Гц до 20 тис. Гц (20 кГц). Частоту нижче 16 Гц називають інфразвуком , а понад 20 кГц - ультразвуком    Від 16 Гц до 20 000 Гц

Номер слайду 7

Слухова сенсорна система Слухова сенсорна система має периферичний відділ (орган слуху) провідниковий відділ (слуховий нерв) центральний відділ (слуховий центр кори кінцевого мозку).    Орган слуху у людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха

Номер слайду 8

Слухова сенсорна система

Номер слайду 9

Слухова сенсорна система: а) периферичний відділ – це… б) провідниковий відділ – це… в) центральний відділ – це…

Номер слайду 10

Будова вуха як органа слуху

Номер слайду 11

Будова органа слуху Зовнішнє вухо Середнє вухо Внутрішнє вухо

Номер слайду 12

Зовнішнє вухо Зовнішнє вухо утворене вушною раковиною і зовнішнім слуховим проходом. Зовнішній слуховий прохід у дорослої людини завдовжки 2,5 см У шкірі слухового проходу є волоски і видозмінені потові залози, що виробляють вушну сірку. Вони виконують захисну функцію (затримують пил і мікроорганізми).

Номер слайду 13

Будова зовнішнього вуха ? ? ?

Номер слайду 14

Середнє вухо Середнє вухо міститься у товщі скроневої кістки черепа, із зовнішнього боку обмежене барабанною перетинкою, а з внутрішнього - перетинкою овального вікна. До складу середнього вуха входять: три слухові кісточки (молоточок, коваделко і стремінце)

Номер слайду 15

Середнє вухо Слухові кісточки послідовно з'єднані між собою. Через молоточок, коваделко і стремінце коливання барабанної перетинки передаються перетинці овального вікна. Завдяки слуховим кісточкам розмах коливань зменшується, зате їхня сила збільшується. Через слухову трубу повітря з навколишнього середовища проникає в порожнину середнього вуха. Тому тиск повітря на барабанну перетинку з обох боків однаковий.

Номер слайду 16

Будова середнього вуха Повітряна порожнина Слухові кісточки Слухова труба

Номер слайду 17

Внутрішнє вухо Внутрішнє вухо розміщується вглибині скроневої кістки черепа. Саме тут у спеціальному пристрої, який називають завиткою, розташований рецепторний апарат слухового аналізатора. Завитка – кістковий канал, усередині якого розміщуються дві подовжні мембрани. Нижня мембрана утворена щільною сполучною тканиною, а верхня – тоненькою одношаровою.

Номер слайду 18

Завитка та її будова

Номер слайду 19

Внутрішнє вухо Мембрани розділяють канал завитки на три частини – верхній, середній і нижній. Нижній і верхній канал на верхівці завитки сполучаються між собою, а середній є замкненою порожниною. Канали заповнені рідинами: верхні і нижній – перилімфою, а середній – ендолімфою

Номер слайду 20

Внутрішнє вухо Кортіїв орган – апарат, що містить рецептори й опорні клітини. На кожній рецепторній клітині міститься до 70 виростків – волосків. Над волосковими клітинами розташована покривна мембрана, яка контактує з волосками. Кортіїв орган розділений на ділянки, кожна з яких відповідає за сприйняття хвиль певної частоти. Рідина, що міститься в каналах завитки, є передавальною ланкою, яка доносить енергію звукових коливань до покривної мембрани кортіїва органа.

Номер слайду 21

Внутрішнє вухо Волоскові клітини відрізняються за своїми функціями. Внутрішніх волоскових клітин розміщених в один ряд в тричі менше ніж зовнішніх, але вони відповідають за передачу 90-95% інформації до мозку. Зовнішні волоскові клітини, розміщені у три ряди, навпаки, отримують еферентні сигнали від мозку і беруть участь у підсиленні або послабленні коливань базилярної мембрани. Під дією ритмічної деполяризації і реполяризації зовнішні волосокові клітини починають ритмічно скорочувтись і розтягуватись, змінюючи натяг базилярної мембрани, таким чином вони збільшують її коливання у певному місці і підсилюють точність сприйняття звуку

Номер слайду 22

Будова внутрішнього вуха Овальне вікно Завитка Кортіїв орган

Номер слайду 23

Передача звукових коливань Мембрану овального вікна Слухові кісточки Барабанну перетинку Звукова хвиля Основну мембрану Волоскові клітини Покривної мембрани Нервовий імпульс У головний мозок Рідина в завитці коливає коливає коливає коливає коливає стремінце коливає дотикається виникає передається коливає стремінце коливає коливає стремінце коливає коливає коливає стремінце коливає

Номер слайду 24

Гігієна органу слуху Слухати дуже голосну музику. Діставати зайві предмети з вушного проходу самостійно. Під час сильних різких звуків бути із закритим ротом. При сильному вітрі і низькій температурі ходити без головного убору. ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ!

Номер слайду 25

Вправа “Незакінчене речення” Слухова сенсорна система складається з… Слухові кісточки – молоточок, коваделко, стремінце – розташовуються у… На межі між зовнішнім та середнім вухом знаходиться… Середнє вухо з внутрішнього боку обмежене… Порожнина середнього вуха складається з… Слухові рецептори розташовані в… Порожнина внутрішнього вуха заповнена… Внутрішнє вухо складається з… Центр слухової сенсорної системи міститься… Вухо людини сприймає звукові коливання у діапазоні… Порожнина середнього вуха сполучається з носоглоткою… Звукосприймальний аппарат це ….

Номер слайду 26

Підсумок уроку Як ви гадаєте, чи виконали ми ті завдання, що ставили на початку уроку? Що, на вашу думку, ви засвоїли добре? Які труднощі виникали у вас протягом уроку?

Номер слайду 27

Домашнє завдання Для всіх учнів: опрацювати §70 підручника. Для учнів з достатнім і високим рівнем навчальних досягнень: дати відповіді на питання №4,5 на стор.198 підручника. За бажанням (для учнів, що навчаються на високому й достатньому рівні): підготувати повідомлення про вплив стільникових телефонів на орган слуху.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Анциборова Вера
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кононенко Лариса Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
28376
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку