Біологічні вікторини
та конкурси
КВК «УНІВЕРСАЛЬНА БІОЛОГІЯ»
Цілі: демонстрація міжпредметних зв'язків біології, підвищення пізнавальної активності учнів, розвиток ерудиції школярів.
Обладнання: чисті аркуші, картки.
ХІД ЗАХОДУ
1. ВСТУП
Учитель. Шановні юні біологи, сьогодні ми побачимо, як біологія пов'язана з іншими науками, застосуємо знання з різних предметів для перемоги в біологічних конкурсах.
У КВК беруть участь збірні команди 6-9 класів.
2. АНГЛІЙСЬКА РОЗМИНКА
Командам потрібно закінчити переклад тексту вірша (текст — на аркушах для команд):
У дворі моєму є різні «енімалс»:
Є травоїдні, є і хижаки,
В «дог» енд «кет» для сварки
є причини, А у «пігг» енд «коу» — навпаки.
Пухнастий «ребіт» — родич гризунів, А «дак» уже належить до птахів, Маленька «фрог» хоче бігати,
як «маус». Нехай усі живуть, із ними цікавіше!
ПОВНИЙ ТЕКСТ
У дворі моєму є різні тварини:
Є травоїдні, є і хижаки,
У собаки і кота для сварки є причини,
А у свині й корови — навпаки.
Пухнастий кролик — родич гризунів, А качка вже належить до птахів, Маленька жаба хоче бігати, як миша. Нехай усі живуть, із ними цікавіше!
Кожне перекладене слово — один бал, яка команда перекладе швидше, та отримає додатковий бал.
3. ХІМІЧНИЙ КОНКУРС
На картках написано склади: ки, от, фор, цій, аз, лець, сень, вуг, фос, каль (по 2 шт.)
Завдання командам: записати назви хімічних елементів, з яких складаються всі живі істоти Землі. Кожен елемент — 1 бал, за швидкість — 2 бали.
4. ГЕОГРАФІЧНЕ ВИЗНАЧЕННЯ
Команди отримують аркуші, де написано назви тварин. Необхідно зазначити материк, де вони мешкають.
8)Єхидна —
9) Птах-секретар —
5. ТРУДОВІ СИНОНІМИ
Командам треба назвати частини організму людини — синоніми інструментів:
• частина кінцівки, або інструмент для малювання фарбою;
а частина скелета, або велика металева посудина;
• кістка, або край металевого листа.
Відповіді: молоточок, лопатка, кисть, таз, ребро.
6. ІСТОРИЧНИЙ ТЕСТ
Обрати правильну відповідь.
а) Коли вимерли динозаври? (100 млн. років тому; 70 млн. років тому; ЗО млн. років тому)
б) Коли почався процес перетворення мавпи на людину (антропогенез)? (2 млн. років тому; 1 млн. років тому; 100 тис років тому)
в) Хто склав першу класифікацію видів? (А. Лавуазьє; П. Ерліх; К. Лінней)
г) Хто запропонував гіпотезу, що люди походять від мавп? (І. П. Павлов; Ч. Дарвін; В. Резерфорд)
д) Хто відкрив мікробів? (А. Левенгук; А. Лавуазьє; М. Сєченов)
є) Хто розробив учення про рефлекси як основу поведінки живих істот? (Аристотель; Дарвін; Павлов)
7. ФІЗИЧНА ВІКТОРИНА
Запитання пов'язані з фізикою.
Завдання: необхідно пояснити природні явища.
а) Чому під снігом трава не вимерзає?
б) Чому водоплавні птахи не тонуть?
в) Що краще захищає тварин від холоду — хутро або жир?
г) Чому в лісі трав'янисті рослини квітнуть ранньої весни?
д) Коли в тілі виділяється тепло — під час перетравлення їжі чи руху м'язів?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ КВК
Оголошення переможців.
НЕЗВИЧАЙНА ІСТОТА — ЛЮДИНА. 8 КЛАС
Цілі: активізація й закріплення знань з анатомії людини, розвиток ерудиції, знання особливостей людського організму.
Обладнання: десять карток для вікторини, аркуші із завданнями для команд.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель. Людина — одна з найцікавіших істот на планеті Земля. Це всеїдний ссавець з унікальними можливостями. Вона має більше 200 кісток, більше 600 м'язів, мозок складається зі 170 мільярдів нейронів, у очах — по 137 мільйонів фоторецепторів, які розрізняють близько 10 мільйонів відтінків кольорів. Слух людини відчуває коливання повітря від 20 до 20 тисяч герц, за життя людина випиває 50-60 тонн води, а спить 20-25 років. Отже, позмагаємося та з'ясуємо, хто з вас краще знає людину, тобто самого себе.
2. РОЗМИНКА
Розгадування кросворда
(яка команда першою назве центральне слово)
|
1 |
л |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
ю |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
||
|
|
6А |
|
|
|
|
3. КОНКУРС «ВІДНОВЛЕННЯ ВТРАЧЕНОГО ЗМІСТУ»
Доповнити слова, відновивши зміст повідомлення.
ТЕКСТ «БУДОВА ЛЮДИНИ»
«...мо ...пієнс має ...тири типи ...нини — ...телі-альну, ...зову, ...вову, ...лучну. Зовні ...дина вкрита ...рою, яка має ...тові ...лози та ...лосся. Головними ...трішніми ...ганами, без яких ...дина не може жити, є ...рце і ...зок. З ...мічних ...човин до складу ...ганізму входить ...да, ...лок, ...льцій та інші ...кроелементи».
(Кожне відновлене слово — 1 бал, за швидкість — додаткові бали)
4. ВІКТОРИНА «МАНДРІВКА ЛЮДСЬКОЮ КЛІТИНОЮ»
а) Оболонка клітин називається... (Мембрана)
б) Клітина заповнена напіврідкою... (Цитоплазмою)
в) Сітка, що ділить клітину на сектори... (Ендоплазматична)
г) Джерело енергії — АТФ, синтезується у... (Мітохондріях)
д) Видільну функцію виконує комплекс... (Гольджи)
є) Рибосоми беруть участь у синтезі... (Білка) ж) Короткі відростки нервових клітин... (Дендрити) з) Лізосоми виконують функцію... (Травлення) и) Всередині ядра містяться... (Ядерця, хромосоми) к) Спадкова інформація закодована в молекулах... (ДНК)
5. КОНКУРС «М'ЯЗИ ЛЮДИНИ»
Ведучий ставить учасникам по одному запитанню. Хто відповів, той може відпочивати.
а) Три групи м'язів.
б) Що таке тонус м'язів?
в) Назва м'язових волокон.
г) Що таке втома?
д) Найдовший м'яз.
є) Вага скелетних м'язів. ж) Особливість серцевого м'яза, з) Що таке скоротливі білки?
6. КОНКУРС «СПЕЦІАЛЬНІ ЗНАННЯ»
На дошці — слова: аксон, міофібрили, синапс, адреналін, атлант, гіпофіз, рецептор, тимус, сфінктер.
Треба розподілити їх за системами: нервова, опорно-рухова, ендокринна.
7. КОНКУРС «СКАЖІТЬ ОСТАННЄ СЛОВО»
Дивна істота — людина — ми знаємо, В 9 класі її ми вивчаємо, Нерви, кістки, речовин оборот, А м'язів скелетних аж цілих...
(Шістсот)
Має наш зір мільйони відтінків, . Мозок народжує сотні думок, Мова налічує десь 7 відмінків, А в немовлят є аж 300...
(Кісток)
Клітини людські — ціла мікрозагадка: Мембрани — ззовні, білки —
під низом, Сітки, мітохондрії — все по порядку, А в ядрах клітин — 46...
(Хромосом)
Здоров'я підкидає нам проблеми, Адже керують нами дві системи. Нас нерви смикають — дендрити і аксони, А з ендокринних залоз виділяються...
(Гормони)
Сто тисяч років тому ми з'явились, Але себе вивчати поки не втомились, І ким ми станемо — нікому не відомо. Людина латиною буде...
(Хомо)
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Оголошення переможців.
БІОЛОГІЧНА КОНКУРСНА ПРОГРАМА «ЗАГАДКИ ПРИРОДИ». 6-7 КЛАСИ
Цілі: активізація пізнавальної діяльності учнів, розвиток ерудиції, виховання колективізму.
Обладнання: плакати, ілюстрації із зображенням тварин і рослин.
ХІД ЗАХОДУ
1. ВСТУП
Учитель. Вітаємо вас, юні любителі біології! Сьогодні ви візьмете участь у змаганні, яке виявить кращих знавців рослинного і тваринного світу, а також дізнаєтеся багато нового й незвичайного про різні види. У конкурсній програмі беруть участь збірні команди 7—8-х класів. (Представляє команди та суддів.) Отже, починаємо!
2. РОЗМИНКА
Загадки задають командам по черзі.
9. Хто хвіст лишає, як від ворога тікає. (Ящірка)
10. У зеленій сорочці — білі дзвіночки. (Конвалія)
3. ПІЗНАВАЛЬНИЙ ТЕСТ
Варіант відповіді команди пишуть на аркушах.
Яка істота відчуває смак їжі ногами? (Павук, кальмар, муха)
і. Який птах може летіти вперед хвостом? (Боривітер, колібрі, буревісник)
}. Хто ковтає їжу з допомогою очей? (Земноводні, павуки, молюски)
0. Хто має вісім очей? (Молюски, павуки, комахи)
І.Чий жир зеленого кольору? (Лінивець, морський слон, супова черепаха)
2. Хто чує звук ногами? (Коник, сом, богомол)
Після закінчення тесту команди обмінюються аркушами з відповідями, а суддя оголошує правильні варіанти. Відбувається взаємоперевірка.
4. ТВОРЧИЙ КОНКУРС «СКЛАДИ ЗАГАДКУ»
Командам потрібно скласти загадки про задані рослини та тварини, але текст загадок має бути не більше одного речення.
5. ВІКТОРИНА «РЕКОРДИ РОСЛИН»
Учасники команд відповідають усно (той, хто першим підняв руку). Якщо відповідь неправильна, відповідає інша команда.
6. ЦИФРОВІ ЗАГАДКИ «СКІЛЬКИ?»
Скільки:
Команди відповідають по черзі; якщо одна помиляється, відповідає інша команда.
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Оголошення переможців.
1