Біологічні вікторини

Про матеріал
Демонстрація міжпредметних зв'язків біології, підвищення пізнавальної активності учнів, розвиток ерудиції школярів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Біологічні вікторини

 та конкурси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КВК «УНІВЕРСАЛЬНА БІОЛОГІЯ»

Цілі: демонстрація міжпредметних зв'язків біоло­гії, підвищення пізнавальної активності учнів, розвиток ерудиції школярів.

Обладнання: чисті аркуші, картки.

ХІД ЗАХОДУ

1. ВСТУП

Учитель. Шановні юні біологи, сьогодні ми побачимо, як біологія пов'язана з іншими наука­ми, застосуємо знання з різних предметів для пе­ремоги в біологічних конкурсах.

У КВК беруть участь збірні команди 6-9 класів.

2. АНГЛІЙСЬКА РОЗМИНКА

Командам потрібно закінчити переклад тексту вірша (текст — на аркушах для команд):

У дворі моєму є різні «енімалс»:

Є травоїдні, є і хижаки,

В «дог» енд «кет» для сварки

є причини, А у «пігг» енд «коу» — навпаки.

Пухнастий «ребіт» — родич гризунів, А «дак» уже належить до птахів, Маленька «фрог» хоче бігати,

              як «маус». Нехай усі живуть, із ними цікавіше!

ПОВНИЙ ТЕКСТ

У дворі моєму є різні тварини:

Є травоїдні, є і хижаки,

У собаки і кота для сварки є причини,

А у свині й корови — навпаки.

Пухнастий кролик — родич гризунів, А качка вже належить до птахів, Маленька жаба хоче бігати, як миша. Нехай усі живуть, із ними цікавіше!

Кожне перекладене слово — один бал, яка команда перекладе швидше, та отримає додатко­вий бал.

3. ХІМІЧНИЙ КОНКУРС

На картках написано склади: ки, от, фор, цій, аз, лець, сень, вуг, фос, каль (по 2 шт.)

Завдання командам: записати назви хімічних еле­ментів, з яких складаються всі живі істоти Землі. Кожен елемент — 1 бал, за швидкість — 2 бали.

4. ГЕОГРАФІЧНЕ ВИЗНАЧЕННЯ

Команди отримують аркуші, де написано на­зви тварин. Необхідно зазначити материк, де вони мешкають.

  1. Коала —
  2. Лінивець —
  3. Сайгак —
  4. Лама —
  5. Електричний вугор —
  6. Скунс. —
  7. Піранья —

8)Єхидна —

9) Птах-секретар —

5. ТРУДОВІ СИНОНІМИ

Командам треба назвати частини організму людини — синоніми інструментів:

  • кісточка, або інструмент для забивання малих цвяхів;
  • частина скелета, або інструмент для копання ямок;

 частина кінцівки, або інструмент для малювання фарбою;

а  частина скелета, або велика металева посудина;

 кістка, або край металевого листа.

Відповіді: молоточок, лопатка, кисть, таз, ребро.

6. ІСТОРИЧНИЙ ТЕСТ

Обрати правильну відповідь.

а) Коли вимерли динозаври? (100 млн. років тому; 70 млн. років тому; ЗО млн. років тому)

б) Коли почався процес перетворення мавпи на людину (антропогенез)? (2 млн. років тому; 1 млн. років тому; 100 тис років тому)

в) Хто склав першу класифікацію видів? (А. Лавуазьє; П. Ерліх; К. Лінней)

г) Хто запропонував гіпотезу, що люди походять від мавп? (І. П. Павлов; Ч. Дарвін; В. Резер­форд)

д) Хто відкрив мікробів? (А. Левенгук; А. Лавуазьє; М. Сєченов)

є) Хто розробив учення про рефлекси як основу поведінки живих істот? (Аристотель; Дарвін; Павлов)

7. ФІЗИЧНА ВІКТОРИНА

Запитання пов'язані з фізикою.

Завдання: необхідно пояснити природні явища.

а) Чому під снігом трава не вимерзає?

б) Чому водоплавні птахи не тонуть?

в) Що краще захищає тварин від холоду — хутро або жир?

г) Чому в лісі трав'янисті рослини квітнуть ран­ньої весни?

д) Коли в тілі виділяється тепло — під час пере­травлення їжі чи руху м'язів?

8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ КВК

Оголошення переможців.

НЕЗВИЧАЙНА ІСТОТА — ЛЮДИНА. 8 КЛАС

Цілі: активізація й закріплення знань з анатомії людини, розвиток ерудиції, знання особливостей люд­ського організму.

Обладнання: десять карток для вікторини, аркуші із завданнями для команд.

ХІД ЗАХОДУ

  1. ВСТУП

Учитель. Людина — одна з найцікавіших істот на планеті Земля. Це всеїдний ссавець з унікальними можливостями. Вона має більше 200 кісток, більше 600 м'язів, мозок складається зі 170 мільярдів нейронів, у очах — по 137 міль­йонів фоторецепторів, які розрізняють близько 10 мільйонів відтінків кольорів. Слух людини від­чуває коливання повітря від 20 до 20 тисяч герц, за життя людина випиває 50-60 тонн води, а спить 20-25 років. Отже, позмагаємося та з'ясуємо, хто з вас краще знає людину, тобто самого себе.

2. РОЗМИНКА

Розгадування кросворда

(яка команда першою назве центральне слово)

  1. Структурна й функціональна одиниця живого організму. (Клітина)
  2. С6Н1206 — вуглевод, необхідний людині. (Глюкоза)
  1. Хімічна речовина — передавач сигналів від синапсів. (Медіатор)
  2. Органели клітин, що утворюють білок. (Рибо­соми)
  1.  Процес утворення білка, (Синтез)
  1. Хімічна речовина — джерело енергії в кліти­ні. (АТФ)

 

1

л

 

 

 

 

 

 

2

 

ю

 

 

 

 

 

 

3

 

д

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

6А

 

 

 

 

3. КОНКУРС «ВІДНОВЛЕННЯ ВТРАЧЕНОГО ЗМІСТУ»

Доповнити слова, відновивши зміст повідом­лення.

ТЕКСТ «БУДОВА ЛЮДИНИ»

«...мо ...пієнс має ...тири типи ...нини — ...телі-альну, ...зову, ...вову, ...лучну. Зовні ...дина вкрита ...рою, яка має ...тові ...лози та ...лосся. Головни­ми ...трішніми ...ганами, без яких ...дина не може жити, є ...рце і ...зок. З ...мічних ...човин до скла­ду ...ганізму входить ...да, ...лок, ...льцій та інші ...кроелементи».

(Кожне відновлене слово 1 бал, за швид­кість додаткові бали)

4. ВІКТОРИНА «МАНДРІВКА ЛЮДСЬКОЮ КЛІТИНОЮ»

      а) Оболонка клітин називається... (Мембрана)

б) Клітина заповнена напіврідкою... (Цитоплаз­мою)

в) Сітка, що ділить клітину на сектори... (Ендо­плазматична)

г) Джерело енергії — АТФ, синтезується у... (Мітохондріях)

д) Видільну функцію виконує комплекс... (Гольджи)

є) Рибосоми беруть участь у синтезі... (Білка) ж) Короткі відростки нервових клітин... (Дендрити) з) Лізосоми виконують функцію... (Травлення) и) Всередині ядра містяться... (Ядерця, хромосоми) к) Спадкова  інформація  закодована в  молеку­лах... (ДНК)

5. КОНКУРС «М'ЯЗИ ЛЮДИНИ»

Ведучий ставить учасникам по одному запи­танню. Хто відповів, той може відпочивати.

а) Три групи м'язів.

б) Що таке тонус м'язів?

в) Назва м'язових волокон.

г) Що таке втома?

д) Найдовший м'яз.

є) Вага скелетних м'язів. ж) Особливість серцевого м'яза, з) Що таке скоротливі білки?

6. КОНКУРС «СПЕЦІАЛЬНІ ЗНАННЯ»

На дошці — слова: аксон, міофібрили, синапс, адреналін, атлант, гіпофіз, рецептор, тимус, сфінктер.

Треба розподілити їх за системами: нервова, опорно-рухова, ендокринна.

7. КОНКУРС «СКАЖІТЬ ОСТАННЄ СЛОВО»

Дивна істота — людина — ми знаємо, В 9 класі її ми вивчаємо, Нерви, кістки, речовин оборот, А м'язів скелетних аж цілих...

(Шістсот)

Має наш зір мільйони відтінків,  . Мозок народжує сотні думок, Мова налічує десь 7 відмінків, А в немовлят є аж 300...

(Кісток)

Клітини людські — ціла мікрозагадка: Мембрани — ззовні, білки —

під низом, Сітки, мітохондрії — все по порядку, А в ядрах клітин — 46...

(Хромосом)

Здоров'я підкидає нам проблеми, Адже керують нами дві системи. Нас нерви смикають — дендрити і аксони, А з ендокринних залоз виділяються...

(Гормони)

Сто тисяч років тому ми з'явились, Але себе вивчати поки не втомились, І ким ми станемо — нікому не відомо. Людина латиною буде...

(Хомо)

8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Оголошення переможців.

БІОЛОГІЧНА КОНКУРСНА ПРОГРАМА «ЗАГАДКИ ПРИРОДИ». 6-7 КЛАСИ

Цілі: активізація пізнавальної діяльності учнів, роз­виток ерудиції, виховання колективізму.

Обладнання: плакати, ілюстрації із зображенням тварин і рослин.

ХІД ЗАХОДУ

1. ВСТУП

Учитель. Вітаємо вас, юні любителі біології! Сьогодні ви візьмете участь у змаганні, яке вия­вить кращих знавців рослинного і тваринного сві­ту, а також дізнаєтеся багато нового й незвичай­ного про різні види. У конкурсній програмі беруть участь збірні команди 7—8-х класів. (Представляє команди та суддів.) Отже, починаємо!

2. РОЗМИНКА

Загадки задають командам по черзі.

  1. Смугасті коні на припоні, не їдять, не п'ють, а гладшають. (Кавуни)
  1. Куди повзе, туди й дім везе. (Слимак)
  2. Хто тче без станка і рук. (Павук)
  1. Не пташка, а з крилами, не бджола, а над квіт­кою. (Метелик)
  2. На тичці, в капличці, без вікон і дверей повна хата людей. (Мак)
  3. Літом одягається, зимою одежі цурається. (Де­рево)
  1. Хто на собі кущ носить. (Олень, лось)
  2. Ніхто її не лякає, а вся тремтить. (Осика)

9. Хто хвіст лишає, як від ворога тікає. (Ящірка)
10. У зеленій сорочці — білі дзвіночки. (Конвалія)

3. ПІЗНАВАЛЬНИЙ ТЕСТ

Варіант відповіді команди пишуть на аркушах.

  1. Хто «бачить» вухами, а спить догори ногами? (Заєць, кажан, лінивець)
  2. Хто несе яйця зеленого кольору? (Саламандра, черепаха, страус Ему)
  3. Яка істота має рот на череві? (Планарія, аме­ба, тридакна)
  4. Хто дихає хвостом? (Манта, інфузорія, тру­бочник)
  5. Яка ракушка може вбити людину? (Конус, наутілус, тридакна)
  6. Хто жує ногами і шлунком? (Павук, рак, жук)

Яка істота відчуває смак їжі ногами? (Павук, кальмар, муха)

і. Який птах може летіти вперед хвостом? (Бори­вітер, колібрі, буревісник)

}. Хто ковтає їжу з допомогою очей? (Земновод­ні, павуки, молюски)

0. Хто має вісім очей? (Молюски, павуки, комахи)

І.Чий жир зеленого кольору? (Лінивець, мор­ський слон, супова черепаха)

2. Хто чує звук ногами? (Коник, сом, богомол)

Після закінчення тесту команди обмінюються аркушами з відповідями, а суддя оголошує правильні варіанти.  Відбувається взаємоперевірка.

 

4. ТВОРЧИЙ КОНКУРС «СКЛАДИ ЗАГАДКУ»

Командам потрібно скласти загадки про задані рослини та тварини, але текст загадок має бути не більше одного речення.

  • Перша команда — пінгвін, папороть, косуля, тополя.
  • Друга команда — хом'як, лишайник, скорпіон, полин.

5. ВІКТОРИНА «РЕКОРДИ РОСЛИН»

Учасники команд відповідають усно (той, хто першим підняв руку). Якщо відповідь неправиль­на, відповідає інша команда.

  • Найтовстіша рослина Землі... (Секвоя)
  • Найшвидше росте... (Бамбук)
  • Має найдовше стебло... (Ліана-ротанг)
  • Має найменшу квітку... (Ряска)
  • Має найбільшу насінину... (Сейшельська пальма)
  • Має найбільшу квітку... (Рафлезія Арнольді)
  • Має найменші насінини... (Орхідея)
  • Має найбільше листя... (Пальма рафія)
  • Найвище дерево Землі... (Евкаліпт)

6. ЦИФРОВІ ЗАГАДКИ «СКІЛЬКИ?»

Скільки:

  • вусиків у річкового рака? (4)
  • царств живої природи? (5)
  • камер у серці птаха? (4)
  • ребер у жаби? (0)
  • очей у павука?(8)
  • листків у вельвічії дивної? (2)
  • зубів у черепахи? (0)
  • яєць відкладає самка пінгвіна? (1)

Команди відповідають по черзі; якщо одна по­миляється, відповідає інша команда.

7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Оголошення переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
1 березня 2020
Переглядів
4027
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку