Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія 11 клас: профільний рівень (175 год, 5 год на тиждень)
Програма: Біологія і екологія. 10-11 класи. Профільний рівень. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти» , затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 р. № 1407.
Підручник: Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019.
№ |
Тема уроку, зміст |
Дата |
Прим. |
|
Тема 6. Адаптації ( 65 год) |
||||
Подразливість (16 год) |
||||
1 |
Подразливість як здатність біологічних об’єктів реагувати на екзогенні та ендогенні подразники. |
|
|
|
2 |
Подразливість на клітинному рівні: будова та значення клітинних рецепторів; механізми трансмембранної передачі сигналу. |
|
|
|
3 |
Подразливість в одноклітинних організмів (реакції на зміну харчових ресурсів, температури, освітленості тощо). |
|
|
|
4 |
Міжорганізмова передача сигналів у прокаріот, грибів. Лаб. досл. Таксиси у протистів. |
|
|
|
5 |
Фізіологічні основи подразливості у рослин (реакції рослин на рослин, гравітаційне поле, зміну температури, вологості). Особливості реакцій комахоїдних рослин. |
|
|
|
6 |
Збудливі тканини тварин. Мембранний потенціал і потенціал дії. |
|
|
|
7 |
Види рецепторів. Сприйняття сигналів, поріг збудливості. Лаб. досл. Встановлення порогу чутливості смакового аналізатора. |
|
|
|
8 |
Сенсорні системи багатоклітинних, їх еволюційне ускладнення. Лаб. досл. Дослідження адаптації аналізаторів. |
|
|
|
9 |
Рефлекси. Роль нервової та м’язової систем у реакції-відповіді на подразнення. Демонстрування: рефлексів (колінного, Ахіллового, зіничного, рефлексу кліпання, кліностатичного рефлексу Данієлопуло, ортостатичного рефлексу Превеля). |
|
|
|
10 |
Безумовні й умовні рефлекси. Відповідь на подразнення за участі вищої нервової діяльності. |
|
|
|
11 |
Слово (чи символ) як подразник. Перша і друга сигнальні системи. |
|
|
|
12 |
Формування другої сигнальної системи у людини. |
|
|
|
13 |
Значення подразливості у пристосуванні до умов середовища. |
|
|
|
14 |
Пр. роб.1. Моделювання фізіологічних і поведінкових реакцій організмів на подразники, сформовані іншими організмами екосистеми (у вигляді розгорнутих ілюстрованих схем) |
|
|
|
15 |
Роль подразливості у внутрішньовидових та міжвидових взаємодіях в екосистемі. Міні-проект: 1. Еволюція сенсорних систем у тварин. 2. Формування умовних рефлексів у домашніх тварин. |
|
|
|
16 |
Узагальнення знань з теми «Подразливість». Самостійна роб. |
|
|
|
Рух (15 год) |
||||
17 |
Рух як властивість живого. Функції руху. |
|
|
|
18 |
Рух на різних рівнях організації живого. Типи руху організмів. |
|
|
|
19 |
Рухи клітин. Поняття про амебоїдний та миготливий рух. Будова і функціонування джгутиків та війок. |
|
|
|
20 |
Поширення і значення клітин з миготливими структурами в організмі людини. |
|
|
|
21 |
Будова і робота м’язів. |
|
|
|
22 |
Типи м’язової тканини. |
|
|
|
23 |
Структура міоцитів і саркомерів. Механізм м’язового скорочення. |
|
|
|
24 |
Типи рухів рослин. |
|
|
|
25 |
Пр. роб.2. Дослідження особливостей будови плодів і насіння залежно від способу поширення. |
|
|
|
26 |
Способи розселення живих організмів. Поширення організмів внаслідок окультурення і одомашнення. |
|
|
|
27 |
Пр. роб.3. Напрямки та результати одомашнення. |
|
|
|
28 |
Міграції тварин: причини, способи і шляхи. |
|
|
|
29 |
Вплив людської діяльності на міграційні процеси. |
|
|
|
30 |
Значення для живих організмів руху. (Захист проектів:1. Дослідження зв’язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства. 2. Ріст рослин в умовах невагомості. 3. Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки). |
|
|
|
31 |
Узагальнення знань з теми. Тестування. |
|
|
|
Саморегуляція (15 год) |
||||
32 |
Саморегуляція біологічних систем. Негативний та позитивний зворотний зв'язок. |
|
|
|
33 |
Саморегуляція на молекулярному рівні. Регуляція активності ферментів. |
|
|
|
34 |
Внутрішньоклітинна сигналізація. Регуляція експресії генів в про- та еукаріотів. Само збирання клітинних органел. |
|
|
|
35 |
Підтримання мембранного потенціалу. Саморегуляція клітинного циклу. Апоптоз, як механізм самоліквідації клітини. |
|
|
|
36 |
Саморегуляція на тканинному рівні. Міжклітинна сигналізація. |
|
|
|
37 |
Саморегуляція на рівні організму. Гомеостаз. |
|
|
|
38 |
Нервова, гуморальна й імунна регуляція. Автономна нервова система. |
|
|
|
39 |
Біологічно активні речовини (цитокініни, нейромедіатори, гормони, нейрогормони). Механізм дії гормонів. |
|
|
|
40 |
Терморегуляція. Водно-сольовий гомеостаз. Детоксикація. |
|
|
|
41 |
Імунітет. Реакції запалення. Неспецифічний і специфічний імунітет. Проект: Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів. |
|
|
|
42 |
Поведінкові механізми збереження гомеостазу. Проект: Регуляція харчової поведінки у людини і тварин. |
|
|
|
43 |
Інтеграція нервової, гуморальної та імунної регуляції. Пр. роб.4. Моделювання механізмів підтримання гомеостазу (укладання схем регуляції рівня глюкози в крові, водно-сольового гомеостазу, рівня кальцію в крові). |
|
|
|
44 |
Регуляція у рослин. Фітогормони. Механізми захисту рослин для збереження гомеостазу. Проект: Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та у якості гербіцидів. Дослідження добових біоритмів. |
|
|
|
45 |
Прояви саморегуляції біологічних систем надорганізмових рівнів. |
|
|
|
46 |
Узагальнення знань з теми. Самостійна робота. |
|
|
|
Адаптації ( 19 год) |
||||
47 |
Адаптації та їхнє значення. Види адаптацій. |
|
|
|
48 |
Оборотність фізіологічної адаптації. Клітинні механізми адаптації. |
|
|
|
49 |
Адаптації в прокаріотів (анабіоз, інцистування, спороутворення, резистентність до антибіотиків, пристосування архей до екстремальних умов існування). |
|
|
|
50 |
Адаптації у протистів (інцистування, регуляція життєвого циклу залежно від умов, пристосування паразитичних та мутуалістичних одноклітинних до співіснування з організмом хазяїна). |
|
|
|
51 |
Адаптації у рослин (фізіологічні і морфологічні адаптації до дії абіотичних чинників: низьких та високих температур, до нестачі і надлишку вологи, недостатнього освітлення, до життя на оліготрофних грунтах). Фотоперіодизм. |
|
|
|
52 |
Пристосування рослин до запилення, запліднення, поширення у природі. |
|
|
|
53 |
Захисні реакції в організмі рослин. |
|
|
|
54 |
Адаптаційно-трофічна функція симпатико-адреналової системи. Гіпоталамо-гіпофізарний комплекс як центр управління адаптаційними змінами. |
|
|
|
55 |
Функціональні системи та їх взаємодія в організмі. Роль умовних рефлексів у пристосувальних процесах. |
|
|
|
56 |
Адаптації до змін природних умов. |
|
|
|
57 |
Адаптації до умов харчування (пристосування до захоплення, подрібнення, перетравлення їжі). Перенесення голоду. |
|
|
|
58 |
Добові і сезонні адаптації. Зимова сплячка та заціпеніння у тварин. Адаптивна поведінка. |
|
|
|
59 |
Імунні адаптаційні реакції. Фізіологічні механізми підтримання гомеостазу в умовах крововтрат. Реакції на вплив токсичних реч. |
|
|
|
60 |
Фізіологічна та репаративна регенерація. |
|
|
|
61 |
Адаптації до фізичних навантажень. Пр. роб.5. Дослідження змін кровообігу та дихання людини при фізичному навантаженні. |
|
|
|
62 |
Стрес та дистрес. Загальний адаптаційний синдром та неспецифічна резистентність організму. |
|
|
|
63 |
Вікова динаміка адаптаційних можливостей організму. |
|
|
|
64 |
Адаптація як результат еволюції. Формування коадаптацій у симбіотичних організмів. |
|
|
|
65 |
Узагальнення знань з теми. Тематична контрольна робота. |
|
|
|
Тема 7. Біологічні основи здорового способу життя (28 год) |
||||
66 |
Складові здорового способу життя (раціональне харчування, рухова активність, особиста й побутова гігієна, відпочинок). Пр.роб.6. Визначення харчового статусу організму. |
|
|
|
67 |
Вплив шкідливих звичок та стресових факторів на здоров’я людини. |
|
|
|
68 |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
|
69 |
Безпека і статева культура. |
|
|
|
70 |
Профілактика неінфекційних захворювань опорно-рухової системи. |
|
|
|
71 |
Профілактика неінфекційних захворювань кровоносної та дихальної систем. |
|
|
|
72 |
Профілактика неінфекційних захворювань травної та видільної систем. |
|
|
|
73 |
Профілактика неінфекційних захворювань ендокринної і статевої систем. |
|
|
|
74 |
Пр. роб.7. Вивчення (складання) вмісту аптечки для надання першої медичної допомоги. |
|
|
|
75 |
Профілактика неінфекційних захворювань нервової системи. |
|
|
|
76 |
Профілактика порушення психічної діяльності людини. |
|
|
|
77 |
Профілактика неінфекційних захворювань людини. Сам. роб. |
|
|
|
78 |
Імунна система людини. Види імунітету. Алергія. Імунодефіцити. Імунотерапія. |
|
|
|
79 |
Причини онкологічних хвороб. Механізми виникнення і розвитку пухлин. Способи профілактики і лікування пухлин. |
|
|
|
80 |
Генетичні хвороби людини. Причини виникнення спадкових хвороб. |
|
|
|
81 |
Медико-генетичне консультування. Пренатальна діагностика. |
|
|
|
82 |
Перспективи використання генної терапії для лікування спадкових хвороб. Тестування. |
|
|
|
83 |
Інфекційні та інвазійні захворювання людини. Шляхи зараження. Трансмісивні захворювання та їх природні осередки. |
|
|
|
84 |
Методи боротьби з паразитичними та кровосисними видами членистоногих. Сучасні методи діагностики інфекційних та інвазійних захворювань людини. |
|
|
|
85 |
Вірусні захворювання людини, їх профілактика, лікування. |
|
|
|
86 |
Перспективи ліквідації найбільш небезпечних вірусних інфекцій. |
|
|
|
87 |
Профілактика захворювань людини і тварин, які спричиняються пріонами. |
|
|
|
88 |
Профілактика бактеріальних захворювань. |
|
|
|
89 |
Застосування антибіотиків, вакцин і сироваток для профілактики та лікування інфекційних захворювань людини. |
|
|
|
90 |
Профілактика захворювань людини, збудниками яких є паразитичні гриби. |
|
|
|
91 |
Профілактика інвазійних захворювань людини, спричинених одноклітинними тваринами. |
|
|
|
92 |
Профілактика захворювань людини, збудниками яких є паразитичні черви. |
|
|
|
93 |
Узагальнення знань з теми. Проект: 1. Вивчення поінформованості населення щодо здорового способу життя (соціально орієнтоване дослідження. 2. Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населення України, аналіз їх причин і наслідків (соціально-, економічно-, валеологічно орієнтоване дослідження). |
|
|
|
Тема 8. Селекція та біотехнологія (19 год) |
||||
94 |
Основи сучасної селекції її завдання. |
|
|
|
95 |
Поняття сорту, породи, штаму. |
|
|
|
96 |
Внесок вітчизняних учених у розвиток селекції. |
|
|
|
97 |
Штучний добір та його форми. |
|
|
|
98 |
Методи селекції рослин і тварин (гетерозис, поліплоїдія, віддалена гібридизація і т.і.) |
|
|
|
99 |
Типи схрещувань. |
|
|
|
100 |
Аналізуюче схрещування. |
|
|
|
101 |
Методи розведення тварин. Тестування. |
|
|
|
102 |
Селекція рослин. |
|
|
|
103 |
Центри різноманітності та походження культурних рослин. |
|
|
|
104 |
Селекція тварин. |
|
|
|
105 |
Пр.роб.8. Порівняльна характеристика порід тварин (сортів рослин). |
|
|
|
106 |
Селекція мікроорганізмів. |
|
|
|
107 |
Генетична і клітинна інженерія. |
|
|
|
108 |
Клонування ДНК (рекомбінантні ДНК та ПЛР) та організмів. |
|
|
|
109 |
Генетично модифіковані організми. |
|
|
|
110 |
Біотехнологія. |
|
|
|
111 |
Проблеми та перспективи розвитку селекції і біотехнології. |
|
|
|
112 |
Узагальнення знань з теми. Самостійна робота. |
|
|
|
Тема 9. Екологія (40 год) |
||||
113 |
Визначення, об’єкт, предмет і завдання екології. Тлумачення поняття «екологія». |
|
|
|
114 |
Короткий нарис розвитку екології. |
|
|
|
115 |
Зв’язки екології з іншими науками. Структурні підрозділи екології. |
|
|
|
116 |
Методологія екологічних досліджень. |
|
|
|
117 |
Екологічні фактори та їхня класифікація, умови та ресурси. |
|
|
|
118 |
Вплив біотичних факторів при різних формах спільного існування організмів. |
|
|
|
119 |
Основні закони факторіальної екології. |
|
|
|
120 |
Поняття про екологічну валентність організмів, стено- та еврибіонтні види. |
|
|
|
121 |
Пр.роб.9. Визначення оптимального та песимального значення екологічного фактору, зони толерантності та проведення порівняння екологічної валентності модельних видів. |
|
|
|
122 |
Адаптація до впливу факторів (фізіологічна, еволюційна, енергетична, речовинна, інформаційна). |
|
|
|
123 |
Екологічна ніша. Структура екологічної ніші (топічна, трофічна, часова тощо) та параметри (ширина, перекриття). |
|
|
|
124 |
Правило обов’язкового заповнення екологічної ніші та принцип конкурентного виключення, екологічне дублювання, диверсифікація. |
|
|
|
125 |
Популяція, види популяцій та субпопуляційних груп. |
|
|
|
126 |
Статичні параметри популяції: чисельність, динаміка чисельності, методи її оцінки. |
|
|
|
127 |
Вікова, статева, генетична, етологічна структура популяції. |
|
|
|
128 |
Динамічні параметри популяції (приріст, народжуваність, смертність, криві виживання). Поняття ємкості середовища. |
|
|
|
129 |
Типи життєвих (екологічних) стратегій популяцій. Сам. роб. |
|
|
|
130 |
Екосистема як центральний об’єкт вивчення екології. Види екосистем (екосистеми різних масштабів, за походженням – біогеоценоз, біом, штучні та антропогенно-змінені екосистеми). |
|
|
|
131 |
Склад екосистеми: біоценоз та біотоп. |
|
|
|
132 |
Функціональна роль популяцій в біоценозі – консорції та еколого-ценотичні групи. |
|
|
|
133 |
Просторово-часова неоднорідність біоценозів (ярусність і мозаїчність). |
|
|
|
134 |
Структурне різноманіття біоценозу (видове багатство та різноманіття). |
|
|
|
135 |
Часова неоднорідність екосистем (фенологічні зміни). |
|
|
|
136 |
Трофічна структура біоценозу, та екологічні піраміди. |
|
|
|
137 |
Розв’язування екологічних задач. |
|
|
|
138 |
Трансформація речовини та енергії в екосистемах, продуктивність біоценозу (первинна, вторинна). |
|
|
|
139 |
Пр.роб. 10. Складання блок-схем енергетичних потоків в екосистемах різних типів. Розрахунок ефективності переходу енергії на різних трофічних рівнях. |
|
|
|
140 |
Розв’язування екологічних задач. Тестування. |
|
|
|
141 |
Сучасні уявлення про біосферу як глобальну екосистему. |
|
|
|
142 |
Структура та складові біосфери. |
|
|
|
143 |
Жива речовина і її роль у біосфері. |
|
|
|
144 |
Біогеохімічні цикли. |
|
|
|
145 |
Біогеохімічні цикли. |
|
|
|
146 |
Еволюція біосфери, причини та наслідки змін біосфери. |
|
|
|
147 |
Основні чинники еволюційного процесу. |
|
|
|
148 |
Основні чинники еволюційного процесу. |
|
|
|
149 |
Сучасний етап розвитку біосфери та роль людини. |
|
|
|
150 |
Основні глобальні екологічні проблеми сучасної біосфери. |
|
|
|
151 |
Показники порушення біосфери. |
|
|
|
152 |
Узагальнення знань з теми. Тематична контрольна робота. |
|
|
|
Тема 10. Сталий розвиток та збалансоване природокористування ( 20 год) |
||||
153 |
Основні уявлення про антропогенний вплив на біосферу. Особливості природного і антропогенного забруднення довкілля. |
|
|
|
154 |
Види забруднення, їх наслідки для екосистем та людини. Поняття якість довкілля. |
|
|
|
155 |
Критерії забруднення довкілля. Екологічна складова управління та поводження з відходами виробництва та споживання. |
|
|
|
156 |
Фактори порушення якості атмосфери ( види і джерела впливу на атмосферу, трансформація забруднювальних речовин, поняття про якість атмосферного повітря, основні негативні наслідки забруднення атмосфери, основні напрями охорони атмосфери). |
|
|
|
157 |
Основні причини порушення якості природних вод (дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водних об’єктів, негативні наслідки забруднення вод, їх охорона). |
|
|
|
158 |
Загальні уявлення про геологічне середовище, його екологічні функції та вплив на стан біоти та здоров’я людини. |
|
|
|
159 |
Причини деградації грунтів (ерозія грунту, види забруднення та охорона грунтів). |
|
|
|
160 |
Причини забруднення атмо-, літо-, гідросфери. Проміжне тестування. |
|
|
|
161 |
Антропогенний вплив на біологічне різноманіття: вимирання видів, види-вселенці. |
|
|
|
162 |
Сучасні напрямки охорони природи та захисту навколишнього середовища в Україні та світі. Міждержавні угоди та екологічна політика України. |
|
|
|
163 |
Базові положення природокористування. |
|
|
|
164 |
Природні ресурси, принципи їх класифікації та проблема їх використання. |
|
|
|
165 |
Основні закони природокористування. Принципи управління природними системами. |
|
|
|
166 |
Пр.роб.11. Розрахунок екосистем них послуг за наданими умовами. Проведення їх порівняльного аналізу. |
|
|
|
167 |
Природокористування в контексті сталого розвитку. Основні шляхи екологізації природокористування. |
|
|
|
168 |
Пр.роб.12. Аналіз власної повсякденної діяльності відповідно принципів сталого розвитку. |
|
|
|
169 |
Шляхи реалізації збалансованого розвитку на індивідуальному, місцевому, державному, міжнародному рівнях. |
|
|
|
170 |
Природоохоронне законодавство України, Червона книга України. |
|
|
|
171 |
Природоохоронні та екологічні громадянські ініціативи. |
|
|
|
172 |
Узагальнення знань з теми. Тестування. |
|
|
|
173 |
Повторення теми «Адаптації». |
|
|
|
174 |
Повторення теми «Біологічні основи здорового способу життя. Селекція та біотехнологія». |
|
|
|
175 |
Повторення теми «Екологія. Природокористуваня». |
|
|
|