Урок біології 6 клас
Тема: Різноманітність плодів.
Мета: сьогодні на уроці ми вивчимо різноманітність плодів, навчимося
розрізняти соковиті і сухі та взнавати тип плодів на вигляд,а також
повторимо поняття запилення і запліднення.
Обладнання: таблиця «Запилення», «Запліднення», соковиті і сухі плоди,
муляж «Квітка», набір пластмасових фруктів, калина у вазі,
вишитий рушник , хліб, сіль.
1.Повторення
У нас сьогодні не простий урок, а урок гостини. Ми українці нація привітна, доброзичлива і завжди з радістю чекаємо гостей (стук у двері).До нас вже прийшли гості.
Дитина.
Заходьте любі друзі ми раді вас бачити (підносять хліб і сіль гостям, вони ставлять його на стіл , гості сідають).
Учитель: Надаємо слово нашим дорогим гостям.
Запитання
Жителі моєї країни «Квітково-плодової» передають вам палкий привіт раді, що ви хочете дізнатися про нас.
Найулюбленіша пора року нашої країни-це літо. Листочків майже не видно ,навколо лише одні квіти.
Зірву маленьку квіточку,
До серця піднесу,
Згадаю палке літечко
І теплую весну .
Я привіз із собою таємничу скриньку не можете ви розповісти , що це таке.
(розкриває коробку і виймає квітку)
-Що це таке?
-Яка її будова ?
-А чи ви знаєте що таке запилення?
-А що таке штучне запилення?
-Де його застосовують ?
Учитель: А у нас ще один гість хоче щось розповісти.
Запліднення:
Я житель також цієї країни , а звучить мене запліднення , я хочу дізнатися що ви про мене знаєте , ось на дошці мій портрет, а хто його опише(описують запліднення).
-Так що ж таке запліднення?
Учитель: Ще гість країни- це насіння .
Насінина: Я насінина формуюся після запліднення. В мене є зародок і вкрита шкіркою .Шкірка захищає вміст від висихання , ушкоджень. Запасні поживні речовини необхідні зародку для проростання , знаходиться в ендоспермі .Інколи , ще під час дозрівання, зародок використовує поживні речовини ендосперму повністю . Тоді утворюється насіння без ендосперми. Запасні речовини у таких рослин відкладаються або у м’ясистих перших зародкових листках, або в інших частинах насінини.
-Яка моя головна частина?(зародок)
-Яка будова зародка?(зародкове коріння,стебло,брунька,листки).
-На які класи поділяють квіткові рослини ?(однодольні і дводольні).
Новий матеріал
Учит: Про одних ми гостей дізналися, а про інших і не здогадуємось нам вони зовсім невідомі. Після запліднення , що діти утворюється? (плід)
Відкриваємо зошити записуємо число, класна робота, тема:
Різноманітність плодів
Учитель: Плоди є тільки у покритонасінних. Вони слугують для поширення та захисту рослин від несприятливих умов. У цьому полягає біологічне значення плодів .
Плід складається з однієї чи кількох насінин та оплодня. Оплодень оточує насіння. Він складається із зовнішнього, середнього та внутрішнього. Оплодень утворюється за рахунок стінок зав’язі або з квітколоже тичинок , чашолистків або з пелюстків.
-А у нас на гостинах ще й плоди.
-Дорогі наші гості-плоди, розкажіть нам про себе.
1).Ягода(смородина)-багатонасінний плід із соковитим середнім та внутрішнім шаром оплодня, а його зовнішній шар утворює захисну шкірку.
Яблуко (яблуко)- соковитий багатонасінний плід, м’якуш якого утворений розрослим квітколожем .
Гарбузина (гарбуз)-плід у якого середній та внутрішній соковиті, а зовнішній твердий.
2).Кістянка(вишня)-складається з твердої дерев’янистої квіточки, середнього соковитого.
Складна кістянка( шипшина) –утворена з окритих плодів. Під час дозрівання ці плоди можуть відокремлюватися один від одного. Сухі плоди поділяються на розкриті та нерозкриті.
3).Біб (горох) – розкривається по верхньому та нижньому швах від верхівки до основи, а насіння прикріплені до обох половин.
Стручок(капуста) –розкривається також по обох швах, насіння розташоване на плечастій перебенці всередині плоду.
Стручок(грушки) за будовою подібні до стручка , але коротші і ширші.
Горіх(ліщина) – плід твердий, всередині якого вільно лежить насінина.
4). Зернівка(пшениці)- у цього плоду шкірястий оплодень міцно зростається з насіниною.
Сім’янка(соняшник) – плід у якого шкірястий оплодень лише прилягає до насінини, проте не зростається з нею.
Закріплення
Отже, діти ми познайомилися з різноманітністю плодів. Давайте відкриємо ваші підручники на сторінці 101 і прочитаємо висновки.
А тепер пропоную вам діти і кілька завдань. Хто буде знати піднімайте руки. Визначити на таблиці у кого який плід:
Завдання
1.плід груші ягода
2.плід у бука ліщини гарбузина
3.плід у кавуна яблуко
4.плід у дині коробочка
5.плід у вишні горіх
6.плід у мака стручок
7.плід у пшениці біб
8.плід у гарбуза кістянка
9.плід у томата гарбузина
10.плід у гороху зернівка
11.плід у гречки стручок
12.плід у грициків ягода
Завдання Диктант
Зараз я вам зачитаю плоди, а ви запишіть які з них соковиті, а які з них сухі.
Плоди клена , шовковиці, кавуна, маку, вишні, грициків, абрикоса, гороху, сливи, соняшника, пшениці, терну, горобини, помідор, дуб
Завдання
А тепер наступний тип роботи.Я називаю рослини, а ви визначаєте вид плоду.
Калина-сок.
Клен-сух.
Горіх-сух.
Помідор-сок.
Дуб-сух.
Кукурудза-сух.
Персик-сок.
Слива-сок.
Груша-сок.
Жито – сух.
Підсумки.
Наш урок добігає кінці і хотілося б знати, чи все ми зробили те що планували.
Дитина:Ми вивчали різноманітність плодів їх поділ на сухі і соковиті.Та види плодів наприклад : горіх,ягода,кістянка.
Учитель: Так, любі гості, а ви задоволені знаннями наших дітей про жителів вашої квітково-плодової країни.
Гості: По-перше, дякуємо вам за гостеприїмність , по-друге нам страшенно приємно знати, що ми тепер не є для вас невідомими і таємничими, а приємними на смак і знайомими.
Учитель: Діти відкривайте щоденники ,записуємо завдання і зароблені бали
Параграф-переказати зміст.