Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори

Про матеріал
Тема. Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори Цілі уроку: - освітня: розглянути основні екологічні фактори, проаналізувати пристосованість організмів до середовища існування; - розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, увагу, учнів; - виховна: виховувати інтерес до опанування знань про навколишнє середовище, чинники, які впливають на організми, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Матеріали й обладнання: слайди презентації з прикладами пристосування організмів до різних середовищ існування. Основні терміни: екологічні чинники, середовище існування. Тип уроку: засвоєння нових знань. Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, математична компетентність, уміння вчитися впродовж життя. Хід уроку І. Організаційний етап. ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів. «Біологічний бій» Учні «атакують» один одного термінами, що були вивчені на попередніх уроках . Фронтальна бесіда 1. На які екологічні групи поділяють живі організми в екосистемах? 2. Хто такі консументи? 3. Що таке харчовий ланцюг? 4. Які бувають ланцюги живлення? 5. На основі правила екологічної піраміди визначте, скільки потрібно водоростей і бактерій, щоб у Чорному морі виріс і міг існувати один дельфін масою 400 кг, з яких 60% складає вода? 6. Якось у лісі повирубували всі старі дуплисті дерева. І що ж? Міцні молоді дерева були вражені шкідниками. Ліс загинув. Який зв'язок між цими явищами? 7. Маса вилупленого пташеняти – 8 г. При переході до самостійного живлення маса пташеняти збільшилась приблизно до 40 г. Скільки комах з’їло пташеня за цей час (середня маса комахи – 0,01г)? ІІІ. Вивчення нового матеріалу (Розповідь учителя з елементами бесіди) Екологічні фактори та їх класифікація. Усі складові навколишнього середовища, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань, називають екологічними факторами, або екологічними чинниками. Залежно від природи та особливостей дії їх ділять на абіотичні, біотичні та антропогенні Заповнення таблиці разом з учнями Екологічні фактори Тип факторів Характеристика факторів Абіотичні Компоненти та властивості неживої природи (температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, тип ґрунту тощо), які прямо або опосередковано впливають на окремі організми та їхні угруповання. Біотичні Різні форми взаємодій між особинами в популяціях і між популяціями в угрупованнях. Будь-яка жива істота постійно взаємодіє з особинами свого (внутрішньовидові зв’язки) та інших (міжвидові зв’язки) видів. Будь-який організм унаслідок процесів своєї життєдіяльності змінює середовище життя як представників інших видів, так і власне: при цьому одні ресурси із середовища життя вилучаються, інші, навпаки, вносяться. Антропогенні Різні форми господарської діяльності людини, що змінюють стан середовища життя всіх видів живих істот, серед яких і сама людина. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність докорінно змінила вигляд нашої планети, і щорічно цей вплив на природу зростає. Інколи антропогенний вплив набуває форми катастрофи, як, наприклад, вибух на Чорнобильській атомній електростанції в 1986 р. Вплив екологічних факторів на живі організми Відносно будь-якого фактору середовища живі організми мають так званий діапазон сталості (толерантності). Якщо інтенсивність якого-небудь чинника виходить за межі толерантності, живі організми гинуть. Так, якщо слон потрапить у місцевість із температурою повітря -20°С, то він досить швидко загине. Тому організми намагаються жити в умовах, де фактори не виходять за межі толерантності й до яких вони найкраще пристосовані. Такі умови називають біологічним оптимумом для певного виду організмів. Більшість екологічних факторів змінюється незалежно один від одного. І досить важко підібрати місце проживання так, щоб усі фактори були в межах біологічного оптимуму. Тому зазвичай деякі з чинників впливають на живі організми сильніше за інших. Фактор, який найбільше впливає на виживання, називають обмежувальним (лімітуючим). Лімітуючими факторами можуть бути температура, тиск, солоність води, хижаки тощо. ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Відповісти на питання: 1. Що таке екологічні фактори? 2. На які групи поділяють екологічні фактори? 3. Порівняйте між собою абіотичні й біотичні фактори? 4. На конкретних прикладах поясніть, як на екосистеми впливають антропогенні фактори. VІ. Домашнє завдання: опрацювати параграф, записати біологічний словник, вивчити терміни, виконати завдання на картках.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори

Цілі уроку:

  • освітня: розглянути основні екологічні фактори, проаналізувати пристосованість організмів до середовища існування;
  • розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, увагу, учнів;
  • виховна: виховувати інтерес до опанування знань про навколишнє середовище, чинники, які впливають на організми, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Матеріали й обладнання: слайди презентації з прикладами пристосування організмів до різних середовищ існування.

Основні терміни: екологічні чинники, середовище існування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність,  математична компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

«Біологічний бій»

Учні «атакують» один одного термінами, що були вивчені на попередніх уроках .

Фронтальна бесіда

1. На які екологічні групи поділяють живі організми в екосистемах?

2. Хто такі консументи?

 3. Що таке харчовий ланцюг?

 4. Які бувають ланцюги живлення?

5. На основі правила екологічної піраміди визначте, скільки потрібно водоростей і бактерій, щоб у Чорному морі виріс і міг існувати один дельфін масою 400 кг, з яких 60% складає вода?

6.  Якось у лісі повирубували всі старі дуплисті дерева. І що ж? Міцні молоді дерева були вражені шкідниками. Ліс загинув. Який зв'язок між цими явищами?

7. Маса вилупленого пташеняти – 8 г. При переході до самостійного живлення маса пташеняти збільшилась приблизно до 40 г. Скільки комах з’їло пташеня за цей час (середня маса комахи – 0,01г)?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

(Розповідь учителя з елементами бесіди)

Екологічні фактори та їх класифікація.

 Усі складові навколишнього середовища, які впливають на стан і властивості живих організмів та їхніх угруповань, називають екологічними факторами, або екологічними чинниками. Залежно від природи та особливостей дії їх ділять на абіотичні, біотичні та антропогенні

Заповнення таблиці разом з учнями

Екологічні фактори

Тип

факторів

Характеристика факторів

Абіотичні

Компоненти та властивості неживої природи (температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, тип ґрунту тощо), які прямо або опосередковано впливають на окремі організми та їхні угруповання.

Біотичні

Різні форми взаємодій між особинами в популяціях і між популяціями в угрупованнях. Будь-яка жива істота постійно взаємодіє з особинами свого (внутрішньовидові зв’язки) та інших (міжвидові зв’язки) видів. Будь-який організм унаслідок процесів своєї життєдіяльності змінює середовище життя як представників інших видів, так і власне: при цьому одні ресурси із середовища життя вилучаються, інші, навпаки, вносяться.

Антропогенні

Різні форми господарської діяльності людини, що змінюють стан середовища життя всіх видів живих істот, серед яких і сама людина. За відносно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність докорінно змінила вигляд нашої планети, і щорічно цей вплив на природу зростає. Інколи антропогенний вплив набуває форми катастрофи, як, наприклад, вибух на Чорнобильській атомній електростанції в 1986 р.

 

 

C:\Users\Алексей\Desktop\bio-9-zadorozh-full-166.jpg

 

 

 

https://lectures.7mile.net/biology-9k/images/59.files/image005.png

 

Вплив екологічних факторів на живі організми

Відносно будь-якого фактору середовища живі організми мають так званий діапазон сталості (толерантності). Якщо інтенсивність якого-небудь чинника виходить за межі толерантності, живі організми гинуть. Так, якщо слон потрапить у місцевість із температурою повітря -20°С, то він досить швидко загине. Тому організми намагаються жити в умовах, де фактори не виходять за межі толерантності й до яких вони найкраще пристосовані. Такі умови називають біологічним оптимумом для певного виду організмів.

Більшість екологічних факторів змінюється незалежно один від одного. І досить важко підібрати місце проживання так, щоб усі фактори були в межах біологічного оптимуму. Тому зазвичай деякі з чинників впливають на живі організми сильніше за інших. Фактор, який найбільше впливає на виживання, називають обмежувальним (лімітуючим). Лімітуючими факторами можуть бути температура, тиск, солоність води, хижаки тощо.

ІV.  Закріплення  вивченого матеріалу.

Відповісти на питання:

1. Що таке екологічні фактори?

 2. На які групи поділяють екологічні фактори?

3. Порівняйте між собою абіотичні й біотичні фактори?

4. На конкретних прикладах поясніть, як на екосистеми впливають антропогенні фактори.

VІ. Домашнє завдання:

опрацювати параграф, записати біологічний словник, вивчити терміни, виконати завдання на картках.

 

 

docx
Додано
15 березня 2022
Переглядів
6018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку