На засадах пісочної терапії дані вправи направлені на розвиток у молодших школярів різноманітних мовленнєвих умінь: розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук, розвиток фонематичного слуху, корекція звуковідтворення, читання, письмо та розвиток зв'язного мовлення.
Блок вправ
«Пісочна грамота».
Вправи на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення ; на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук .
Підготувала вчитель початкових класів
Святогорівської ЗОШ I-IIIступенів
Чипиль Н.С.
Основна ідея вправ – використання додаткового ефекту перцепції: чутливості рук та розвиток дрібної моторики. До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести такі.
1)Вправа «Подорож»
Мета:розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочній поверхні».
Вчитель в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання)верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток.
Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.
2)Гра-вправа «Хованки»
Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.
- Букви хочуть погратися з вами у хованки. Виберіть букву, яка найбільше вам подобається. Ви закриєте очі, а букви сховаються в пісок, а потім ви повинні знайти свою букву .
-Обстежити пальчиками пісок , не виймаючи букви , назвати їх. Доведіть , чому ви думаєте , що це саме та буква яку ви назвали.
3) Моделювання ігор-казок на піску
Дітям пропонується прослухати початок казки, історії і збудувати у пісочниці ігровий простір (казкової країни, замків, палаців, морів, рік, пісків), заселити його персонажами.
У хатинці біля броду
Жив дідусь білобородий.
То маленький лісовик,
Дармувати він не звик.
Доки ранок позіхав
Розбудив сім'ю бджолину,
І росу струсив з малини,
Взяв драбину й став будить
Ледаря, що й досі спить…
Стиль дорослого: позиція «відстороненого оповідача», доброзичливого і м’якого, дослідника створюваного простору.
4) Вправа «Пропуски»
( На поверхні піску вчитель записує слова з пропущеними літерами).
-Вставте та запишіть пропущені літери в словах.
Л..па, н..тка, пл..та, л..мон.
(На картках записані імена ,у яких пропущені перші літери ).
-Яку першу літеру пропущено у слові . Записати на поверхні піску утворені імена друкованими літерами кулачком.
..ем’ян, ..етро, ..тепан, ..икола.
.. етяна, ..лена, ..адія, ..оряна.
5) Вправа «Створи нове»
-Перед кожним з вас лежить літера. Відтворіть її на піску. Підберіть те слово яке б починалося з цієї літери.
-У піску заховані літери (кількість варіюється ),вам їх необхідно знайти ,скласти слово та прописними літерами записати. А,н,и,м,т,о ,с - намисто.
- На картках записані склади ,з них пропонується дитині утворити і насипати слова на поверхні піску з кулачка.
ни, тва, ри; то, міс; со, ка, ро.
- Учитель пише слово на піску , пропускаючи приголосні. Діти відшукують слово тільки за голосними та дописують його пензликом .
-у- (жук, бук, сук, дуб, чуб, зуб).
-о-а- (коса, роса, ноша, кора, пора).
-і- -а (гірка, нірка, гілка, дірка, зірка).
- На картках подані слова , вам потрібно переставити букви, щоб вийшло нове слово та записати прописними літерами на піску.
Село (осел) , тіло (літо) , старий (айстри) , лісок (сокіл).
- Створіть слова, в яких другий склад – ка та чарівною паличкою запишіть їх на поверхні піску. (Шинка, кішка, мишка, Машка).
-На картках записані слова , вам необхідно замінити букви та утворити нові слова! Пальчиком на пісочку записати утворені слова.
Рак (мак, лак, так, бак).
Рік (сік, тік, бік, лін).
Чайка (майка, байка, чайка).
Пити (мити, лити, шити, рити, вити).
Сила (вила, шила, лила, била).
- За допомогою квасольки (камінчиків, намистинок ) викладіть своє ім 'я на піску.
6)Вправа «Працюй за зразком»
(Вчитель пише на поверхні піску букву).
Дитині пропонується навести букву.
Продовжити за зразком.
Пройтися по букві окремо кожним пальцем по черзі правою рукою.
Обвести у рядку записаних літер лише букву А а.
л М а А д а А А а Л д я а А Х.
Обвести пальчиком букву У в словах записаних на піску. Знайти цих тварин на малюнку.
УДАВ МЕДУЗА КУРЧА ПАПУГА МУРАХА
Обвести пучкою букви, які позначають голосні звуки.
Обвести мізинцем букви, які позначають приголосні звуки.
Поставити крапку вказівним пальцем під кожною буквою, що позначає голосний звук. Поділи слова на склади лінією |.
К О | Л О | С О К К А К А О С У М К А О К О КЛАС
7) Вправа «Ланцюжок».
Записати за три хвилини якомога більше слів так, щоб наступне починалося з останньої літери попереднього слова.
Яблуко, огірок, курка, апельсин, носик, кавун.
8)Вправа «Оживи»
Оживлення абстрактних символів (букв, цифр, геометричних фігур тощо, таким чином формується почуття реальності).
-Намалюйте на піску фігуру , яку ми сьогодні вивчали , і домалюйте її так , щоб вийшов предмет.
- Напишіть цифру на піску та «оживіть» її - домалюйте платтячко.
9)«Подорож в країну У».
Дидактичний матеріал готується заздалегідь: основою створення таких колекцій може стати іграшковий матеріал «Кіндер-сюрпризів», або виліплені з глини, намальовані іграшки;
відбираються фігурки у назвах яких присутній звук «у»; на фігурки наклеюються літери «у»;
усі фігурки (до 8—10 штук) виставляються поряд з пісочницею;
окремо готується сама Літера «У».
Послідовність роботи зі словами, які мають у своєму складі звук «у» має такий алгоритм:
обігруються фігурки у назвах яких звук «у» знаходиться на початку слова ;
обігруються фігурки у назвах яких звук «у» знаходиться у кінці слова;
обігруються фігурки у назвах яких звук «у» знаходиться у середині слова .
Приклад:
-Помандруємо в гості до букви Б.
Створимо разом казкове місто,
Де все починається з Б. (фігура букви Б)
(Дітям пропонується виконати колективну роботу. Діти створюють малюнки у піску).
Є у букви Б … (будинок) ,
Під віконечком ... (барвінок) ,
На городі … (буряки , бараболя , біб ),
На столі - … ( банани , борщ , бублики ).
За будиночком росте … ( береза).
Далі : річка з крутим … (берегом),
На галявині пасеться … (бик).
-Щоб нам усім тут грати,
Треба друзів поскликати,
Хто на Б імення має. (Борис ,Богдан )
-Хто може жити у цій країні ще? Називаємо слова , де звук Б на початку слова , у кінці , в середині.
10)«Виліпи літеру...». (Згрібають пісок ребром долоні, звіряють з оригіналом).
11)Гра «Казкові перевтілення Літер» (Літера Л — в Літеру А, Г — Т, О — Я тощо).
Діти ліплять букви на поверхні піску , які вони вибрали й називають їх, потім перетворюють ці букви на нові й чітко та виразно називають їх.
Додайте 1 елемент ,щоб ваша літера перетворилась на якусь іншу-назвіть її.
Л-А,Р-В,Б-В,Г-Б,З-В,П-Д
-На піску написані елементи літер. Завданням дітей є відтворення на піску деяких елементів літер, які щезли.
12) Вправа «Подорож моїм селом»
Дітям пропонується вибрати фігурки, у назвах яких є заданий звук , та побудувати село , використовуючи ці фігури. Потім на піску розіграти подорож селом , яку супроводжувати усною розповіддю про це село і його жителів.