Богдан-Ігор Антонич. Поезії «Зелена Євангелія», «Різдво», «Вишні», «Автопортрет».Наскрізна життєствердність, міфологізм поезій

Про матеріал
Мета уроку - ознайомити учнів з біографічними відомостями про поета; проаналізувати вірші Б.І.Антонича; розвивати образне мислення учнів; самостійність, творчі здібності та пізнавальні інтереси, збагачувати словниковий запас; виховувати у дітей чуттєве ставлення до природи, повагу до народних символів рідної землі.
Перегляд файлу

Богдан-Ігор Антонич. Поезії «Зелена Євангелія», «Різдво», «Вишні», «Автопортрет».Наскрізна життєствердність, міфологізм поезій

 

Мета: ознайомити учнів з біографічними відомостями про поета; проаналізувати вірші Б.І.Антонича; розвивати образне мислення учнів; самостійність, творчі здібності та пізнавальні інтереси, збагачувати словниковий запас; виховувати у дітей чуттєве ставлення до природи, повагу до народних символів рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: книги Б.-І. Антонича, мультимедійний проектор, презентація

ХІД УРОКУ

Оргмомент
Мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель.  Сьогоднішній урок я хочу розпочати з вислову Конфуція « Від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу, залежать ваші успіхи». Я бажаю вам  гарного настрою   і хороших  результатів.

Актуалізація опорних знань учнів .

Тестові завдання за творчістю М.Куліша.
 

1.Слово вчителя

Поет живе не роки – а печалі. 

Поет живе не дні – живе любов. 

І чим іде в житті він далі й далі, 

тим все сильніш кипить у серці кров. 

З печалі першої і першої любові 

без відпочинку в серці пломенить 

отой вогонь, що чути в кожнім слові, 

що між громів сльозиною бринить.
Повідомлення теми. Мотивація навчальної діяльності. (1 хвилина)

- Слово вчителя

Сьогодні на уроці мова піде про неординарну особистість, митця, який своє життя присвятив українському слову. 

Б.- І. Антонич… Людина, яка мала сильний характер, бо з хворобливого хлопця, він  наполегливою працею від лемківського діалекту дійшов до досконалого володіння літературною українською мовою. Мав безмежний оптимізм, життєствердний характер, до визнання пройшов тернистий шлях.

Б. – І. Антонич зробив спробу створити особисту філософську концепцію людини . Для творчості Антонича традиційним було звернення до фольклорно – етнографічних образів (сонце, земля, рослини…). Поет  відчував радість , блукаючи по землі, стверджував, що природу треба вміти «слухати». Творча спадщина Богдана-Ігоря Антонича є свідченням того, що великий талант обов'язково реалізує свої можливості за короткий час і проб'ється через перепони на дорогу передових думок часу, той шлях, який поєднує серце художника та серце його народу. Ми  «нап’ємося сонця і краси» з його пречудових віршів.
Б.-І. Антонич. Він виріс із гілки дерева. Ходив по землі, поклавши руку на вітер.У нього було багато друзів – усі звірята і рослини. Він чув шепіт трави, збирав у долоні росяний смуток кленів і шукав ключі від весни. А коли знаходив, ішов до корчми, яка була на Місяці, і напивався її досхочу… Так можна розповісти про митця , спираючись на зміст його творів. Що ж дізналися ви, коли досліджували творчий та життєвий шлях ?

2. Презентація життєвого та творчого шляху Б.-І. Антонича учнями. 


Слово вчителя.
Б. – І. Антонич здобув прихильність у читачів своїм талантом, безмежною любов’ю до природи, до людей, до Батьківщини. Неповторність його творів полягає в тому, що поет зобразив і себе в поезіях, змалювавши «ліричне Я». У кожної людини буває такий день, коли вперше радієш сонцю, коли вперше деревами тішишся, збагнувши, що вони гарні, коли тихі радощі, збуджені в душі красою листка чи пелюстки, вперше переходять у здивування, а здивування – у таке почуття, яке можна назвати щастям. Такі дні, здається, більшість людей переживає в дитинстві. До таких днів ми повертаємося спогадами.


Проблемне питання до класу.

Яким ви уявляєте поета? ( Відчувається захоплення ліричного героя світом краси, що його оточує, переймається радістю, що дає сонце, весна, бажання злитися, розчинитися у просторі).
Девіз життя Б. – І. Антонича:
ВСЕ МОЄ ЖИТТЯ – ОДНЕ ЗМАГАННЯ,
ЗА ГАРМОНІЮ ЛЮДИНИ Й БОГА…

Заповнення анкети «Усний портрет».

1. Яким вам уявляється поет?

2. З чим асоціюється?

3. З чим можна порівняти?

4. Які були життєві позиції, погляди?

5. Який висновок можна зробити?

6. Чи подобається вам такий образ?

Вивчення нового матеріалу

- Розкішні краєвиди рідної землі зачаровують з дитинства так, що бажання злитися з цілим світом залишається назавжди, таємнича природа лісів, полонин, урвищ, стрімких гірських річок манить, полонить своєю красою, добротою, величчю…Мистецька уява щораз дивовиж ніше комбінує реальні предмети і явища.
Збірку віршів «Зелена Євангелія» Антонича називають книгою природи. У ній сонце, місяць, вітер оживають, живуть і дихають  разом з поетом. Захоплюють тонкі й незвичайні спостереження, зроблені автором. Опис краси рідного мальовничого гірського села поета Новиця, яке тепер знаходиться на території Польщі, ліг в основу вірша.

Виразне читання вчителем поезії «Зелена Євангелія»

 


ЗЕЛЕНА ЄВАНГЕЛІЯ


Весна — неначе карусель, 

на каруселі білі коні. 

Гірське село в садах морель, 

і місяць, мов тюльпан, червоний. 
Стіл ясеновий, на столі 

слов’янський дзбан, у дзбані сонце. 

Ти поклоняйся лиш землі, 

землі стобарвній, наче сон цей!

Словникова робота

Дзбан- глечик

Морелі- абрикоси.

Запитання до класу:

Які кольори згадані поетом у «Зеленій євангелії»? Яке вони мають значення? ( Білий.  Це доволі поширений колір у поезіях поета. Цей колір, мабуть, автор використовує для надання своїм образам позитивного забарвлення. Червоний. Допомагає змалювати образ місяця більш насичено)

Назвіть найуживаніші художні засоби поезії ( Невеликий поетичний твір насичений незвичайними порівняннями: «весна – неначе карусель», «місяць, мов тюльпан»; метафоричний образ на «на каруселі білі коні» - неповторний образ весни, що міг з явитися лише у стилі цього поета).


Проаналізуйте лексику поезії.(Вживання омофонів( сон цей – сонце. Слова «морель», «дзбан» підкреслюють, що автор не забув свою вітчизну, вони є джерелом образних асоціацій ).

Який образ цих віршів можна назвати основним? ( Основою основ серед образів Антоничевої поезії став образ землі. Б-І Антонич прийшов до переконання, що джерело усіх слов’янських вірувань треба шукати саме тут).

У своїх творах Антонич часто звертається до рослинних образів.

Читання вірша «Вишні». Як ви думаєте Чому автор звертається до образу- символу вишні.

Повідомлення учня.

Вишня- символічне для українців дерево. Про нього складено багато пісень, балад. На його гілочках ворожили. Ставили взимку в хаті й чекали, щоб зацвіла, пророкуючи дівчині щасливе заміжжя, а в родині- врожай та добробут. Образ вишні – архетип рідної оселі, краю, України. До вершин національної символіки підніс цей образ Т.Г.Шевченко. «Садок вишневий коло хати».

Словникова робота.

  • Архетип- прообраз, закономірний у глибинах національної свідомості.
  • Символ- художній образ, який умовно відбиває певну думку, почуття.

 

Виразне читання поезії «Різдво», обмін враженнями .

Різдво

Народився Бог на санях

В лемківськім містечку Дуклі.

Прийшли лемки у крисанях

І принесли місяць круглий.

Ніч у сніговій завії

Крутиться довкола стріх.

У долонях у Марії

Місяць – золотий горіх.

Завдання пошуково дослідницького характеру

Знайти риси двовір’я у поезії «Різдво»

Християнство

Біблійна легенда про народження Христа.

Народження Сина Божого привітали волхви, пастухи принесли подарунки

Язичництво

Бог народився на санях в лемківському краї

Лемки в крисанях принесли місяць круглий.

У долоні у Матері Божої  місяць- золотий горіх ( Язичницький місячний знак).

Поезія викликає багато асоціацій.

 

Виразне читання поезії «Автопортрет». Обмін враженнями від прочитаного.

Червоні клени й клени срібні,

Над кленами весна і вітер.

Дочасності красо незглибна,

Невже ж тобою не п’яніти?

Я, сонцеві життя продавши

За сто червінців божевілля,

Захоплений поганин завжди,

Поет весняного похмілля.

Які вірування відбиваються у творі (Язичицькі).

Поет народився на  Лемківщині- у самобутньому , незвичайному краї, природа, звичаї  та обряди , пісні якого не могли не вплинути на обдарованого юнака, його творчу уяву. За визначенням поета, це земля, у якій дивовижно переплелися залишки язичницьких вірувань, давнини.

Прийом «Пазли».

На партахє елементи, схожі на пазли. Складатимуться вони в пари, на одній частині написана назва вірша Антонича, на іншій- кольори чи запахи. Поєднайте їх і ми дізнаємося про багатство і внутрішню красу творів автора.

«Зелена Євангелія»- білий, червоний, стобарвний

«Різдво»- золотий

«Автопортрет»- червоні, срібні

«Вишні»- білі , п’янкі хмелем


Закріплення вивченого матеріалу.
 

 Тестові завдання за творами Антонича

 Які  проблеми  порушує в творах митець?
Перемога добра над злом;
Утвердження духовної краси;
Гармонія фізичного й духовного в людині;
Відданість Вітчизні;
Гармонія між людиною та природою.

 

 

Складання сенкана до творчості письменника.

Зразок.

Б. – І. Антонич

Демократичний, багатоликий

Закликає, передбачає, бореться

Новатор в українській літературі

Патріот

Слово вчителя.

- Маленький Лемко Антонич «саме завдяки своїй поезії, витворивши свою власну цілісну концепцію світу, став основоположником української поезії

ХХ століття». Поет стояв поза будь-яких ідеологічних течій, основні мотиви його творчості позачасові – вічні та завжди актуальні: людина , природа, час, всесвіт, краса, місце людини в світі, суспільстві, творчість, особистість, гармонія та взаємозв’язок усього.

Антонич бачив,  усвідомлював роль мистецтва не у відтворенні чи перетворенні існуючої дійсності, а у створенні окремої дійсності. Сам поет створив чудовий світ унікальних художніх образів, не схожий ні на що інше в українській літературі, що не має аналогів і досі.


Підсумок уроку. Рефлексія.

- Сьогодні на уроці я зрозумів(ла),що…

- Особливо запам’яталась думка про те, що

Вчитель:   Хочу закінчити урок життєстверджуючими словами Богдана-Ігоря Антонича, які вам могли б стати дороговказом у житті: «Щоб жити краще, ширше, вище! О, більше світла! Більше сонця! Бо суть тобі дана й відкрита: цвісти й горіти, в пустку світу з красою йти, щоб краще жити».

 Ви сьогодні гарно працювали. Виставлення оцінок.

 

  Домашнє завдання . Вивчити дві  поезії Б.-І. Антонича (на вибір).

Написати твір «Моє розуміння поезії Б.-І. Антонича».

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
2684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку