Богдан-Ігор Антонич. Поезії «Зелена Євангелія», «Різдво», «Вишні», «Автопортрет».Наскрізна життєствердність, міфологізм поезій
Мета: ознайомити учнів з біографічними відомостями про поета; проаналізувати вірші Б.І.Антонича; розвивати образне мислення учнів; самостійність, творчі здібності та пізнавальні інтереси, збагачувати словниковий запас; виховувати у дітей чуттєве ставлення до природи, повагу до народних символів рідної землі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: книги Б.-І. Антонича, мультимедійний проектор, презентація
ХІД УРОКУ
Оргмомент
Мотивація навчальної діяльності школярів
Учитель. Сьогоднішній урок я хочу розпочати з вислову Конфуція « Від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу, залежать ваші успіхи». Я бажаю вам гарного настрою і хороших результатів.
Актуалізація опорних знань учнів .
Тестові завдання за творчістю М.Куліша.
1.Слово вчителя
Поет живе не роки – а печалі.
Поет живе не дні – живе любов.
І чим іде в житті він далі й далі,
тим все сильніш кипить у серці кров.
З печалі першої і першої любові
без відпочинку в серці пломенить
отой вогонь, що чути в кожнім слові,
що між громів сльозиною бринить.
Повідомлення теми. Мотивація навчальної діяльності. (1 хвилина)
- Слово вчителя
Сьогодні на уроці мова піде про неординарну особистість, митця, який своє життя присвятив українському слову.
Б.- І. Антонич… Людина, яка мала сильний характер, бо з хворобливого хлопця, він наполегливою працею від лемківського діалекту дійшов до досконалого володіння літературною українською мовою. Мав безмежний оптимізм, життєствердний характер, до визнання пройшов тернистий шлях.
Б. – І. Антонич зробив спробу створити особисту філософську концепцію людини . Для творчості Антонича традиційним було звернення до фольклорно – етнографічних образів (сонце, земля, рослини…). Поет відчував радість , блукаючи по землі, стверджував, що природу треба вміти «слухати». Творча спадщина Богдана-Ігоря Антонича є свідченням того, що великий талант обов'язково реалізує свої можливості за короткий час і проб'ється через перепони на дорогу передових думок часу, той шлях, який поєднує серце художника та серце його народу. Ми «нап’ємося сонця і краси» з його пречудових віршів.
Б.-І. Антонич. Він виріс із гілки дерева. Ходив по землі, поклавши руку на вітер.У нього було багато друзів – усі звірята і рослини. Він чув шепіт трави, збирав у долоні росяний смуток кленів і шукав ключі від весни. А коли знаходив, ішов до корчми, яка була на Місяці, і напивався її досхочу… Так можна розповісти про митця , спираючись на зміст його творів. Що ж дізналися ви, коли досліджували творчий та життєвий шлях ?
2. Презентація життєвого та творчого шляху Б.-І. Антонича учнями.
Слово вчителя.
Б. – І. Антонич здобув прихильність у читачів своїм талантом, безмежною любов’ю до природи, до людей, до Батьківщини. Неповторність його творів полягає в тому, що поет зобразив і себе в поезіях, змалювавши «ліричне Я». У кожної людини буває такий день, коли вперше радієш сонцю, коли вперше деревами тішишся, збагнувши, що вони гарні, коли тихі радощі, збуджені в душі красою листка чи пелюстки, вперше переходять у здивування, а здивування – у таке почуття, яке можна назвати щастям. Такі дні, здається, більшість людей переживає в дитинстві. До таких днів ми повертаємося спогадами.
Проблемне питання до класу.
Яким ви уявляєте поета? ( Відчувається захоплення ліричного героя світом краси, що його оточує, переймається радістю, що дає сонце, весна, бажання злитися, розчинитися у просторі).
Девіз життя Б. – І. Антонича:
ВСЕ МОЄ ЖИТТЯ – ОДНЕ ЗМАГАННЯ,
ЗА ГАРМОНІЮ ЛЮДИНИ Й БОГА…
Заповнення анкети «Усний портрет».
1. Яким вам уявляється поет?
2. З чим асоціюється?
3. З чим можна порівняти?
4. Які були життєві позиції, погляди?
5. Який висновок можна зробити?
6. Чи подобається вам такий образ?
Вивчення нового матеріалу
- Розкішні краєвиди рідної землі зачаровують з дитинства так, що бажання злитися з цілим світом залишається назавжди, таємнича природа лісів, полонин, урвищ, стрімких гірських річок манить, полонить своєю красою, добротою, величчю…Мистецька уява щораз дивовиж ніше комбінує реальні предмети і явища.
Збірку віршів «Зелена Євангелія» Антонича називають книгою природи. У ній сонце, місяць, вітер оживають, живуть і дихають разом з поетом. Захоплюють тонкі й незвичайні спостереження, зроблені автором. Опис краси рідного мальовничого гірського села поета Новиця, яке тепер знаходиться на території Польщі, ліг в основу вірша.
Виразне читання вчителем поезії «Зелена Євангелія»
ЗЕЛЕНА ЄВАНГЕЛІЯ
Весна — неначе карусель,
на каруселі білі коні.
Гірське село в садах морель,
і місяць, мов тюльпан, червоний.
Стіл ясеновий, на столі
слов’янський дзбан, у дзбані сонце.
Ти поклоняйся лиш землі,
землі стобарвній, наче сон цей!
Словникова робота
Дзбан- глечик
Морелі- абрикоси.
Запитання до класу:
Які кольори згадані поетом у «Зеленій євангелії»? Яке вони мають значення? ( Білий. Це доволі поширений колір у поезіях поета. Цей колір, мабуть, автор використовує для надання своїм образам позитивного забарвлення. Червоний. Допомагає змалювати образ місяця більш насичено)
Назвіть найуживаніші художні засоби поезії ( Невеликий поетичний твір насичений незвичайними порівняннями: «весна – неначе карусель», «місяць, мов тюльпан»; метафоричний образ на «на каруселі білі коні» - неповторний образ весни, що міг з явитися лише у стилі цього поета).
Проаналізуйте лексику поезії.(Вживання омофонів( сон цей – сонце. Слова «морель», «дзбан» підкреслюють, що автор не забув свою вітчизну, вони є джерелом образних асоціацій ).
Який образ цих віршів можна назвати основним? ( Основою основ серед образів Антоничевої поезії став образ землі. Б-І Антонич прийшов до переконання, що джерело усіх слов’янських вірувань треба шукати саме тут).
У своїх творах Антонич часто звертається до рослинних образів.
Читання вірша «Вишні». Як ви думаєте Чому автор звертається до образу- символу вишні.
Повідомлення учня.
Вишня- символічне для українців дерево. Про нього складено багато пісень, балад. На його гілочках ворожили. Ставили взимку в хаті й чекали, щоб зацвіла, пророкуючи дівчині щасливе заміжжя, а в родині- врожай та добробут. Образ вишні – архетип рідної оселі, краю, України. До вершин національної символіки підніс цей образ Т.Г.Шевченко. «Садок вишневий коло хати».
Словникова робота.
Виразне читання поезії «Різдво», обмін враженнями .
Різдво
Народився Бог на санях
В лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
І принесли місяць круглий.
Ніч у сніговій завії
Крутиться довкола стріх.
У долонях у Марії
Місяць – золотий горіх.
Завдання пошуково дослідницького характеру
Знайти риси двовір’я у поезії «Різдво»
Християнство
Біблійна легенда про народження Христа.
Народження Сина Божого привітали волхви, пастухи принесли подарунки
Язичництво
Бог народився на санях в лемківському краї
Лемки в крисанях принесли місяць круглий.
У долоні у Матері Божої місяць- золотий горіх ( Язичницький місячний знак).
Поезія викликає багато асоціацій.
Виразне читання поезії «Автопортрет». Обмін враженнями від прочитаного.
Червоні клени й клени срібні,
Над кленами весна і вітер.
Дочасності красо незглибна,
Невже ж тобою не п’яніти?
Я, сонцеві життя продавши
За сто червінців божевілля,
Захоплений поганин завжди,
Поет весняного похмілля.
Які вірування відбиваються у творі (Язичицькі).
Поет народився на Лемківщині- у самобутньому , незвичайному краї, природа, звичаї та обряди , пісні якого не могли не вплинути на обдарованого юнака, його творчу уяву. За визначенням поета, це земля, у якій дивовижно переплелися залишки язичницьких вірувань, давнини.
Прийом «Пазли».
На партахє елементи, схожі на пазли. Складатимуться вони в пари, на одній частині написана назва вірша Антонича, на іншій- кольори чи запахи. Поєднайте їх і ми дізнаємося про багатство і внутрішню красу творів автора.
«Зелена Євангелія»- білий, червоний, стобарвний
«Різдво»- золотий
«Автопортрет»- червоні, срібні
«Вишні»- білі , п’янкі хмелем
Закріплення вивченого матеріалу.
Тестові завдання за творами Антонича
Які проблеми порушує в творах митець?
Перемога добра над злом;
Утвердження духовної краси;
Гармонія фізичного й духовного в людині;
Відданість Вітчизні;
Гармонія між людиною та природою.
Складання сенкана до творчості письменника.
Зразок.
Б. – І. Антонич
Демократичний, багатоликий
Закликає, передбачає, бореться
Новатор в українській літературі
Патріот
Слово вчителя.
- Маленький Лемко Антонич «саме завдяки своїй поезії, витворивши свою власну цілісну концепцію світу, став основоположником української поезії
ХХ століття». Поет стояв поза будь-яких ідеологічних течій, основні мотиви його творчості позачасові – вічні та завжди актуальні: людина , природа, час, всесвіт, краса, місце людини в світі, суспільстві, творчість, особистість, гармонія та взаємозв’язок усього.
Антонич бачив, усвідомлював роль мистецтва не у відтворенні чи перетворенні існуючої дійсності, а у створенні окремої дійсності. Сам поет створив чудовий світ унікальних художніх образів, не схожий ні на що інше в українській літературі, що не має аналогів і досі.
Підсумок уроку. Рефлексія.
- Сьогодні на уроці я зрозумів(ла),що…
- Особливо запам’яталась думка про те, що
Вчитель: Хочу закінчити урок життєстверджуючими словами Богдана-Ігоря Антонича, які вам могли б стати дороговказом у житті: «Щоб жити краще, ширше, вище! О, більше світла! Більше сонця! Бо суть тобі дана й відкрита: цвісти й горіти, в пустку світу з красою йти, щоб краще жити».
Ви сьогодні гарно працювали. Виставлення оцінок.
Домашнє завдання . Вивчити дві поезії Б.-І. Антонича (на вибір).
Написати твір «Моє розуміння поезії Б.-І. Антонича».