Богдан Лепкий «Мишка(Казка для дітей; для малих і великих)». Цінності істинні та фальшиві. Роль трагічної та комічної ситуації в р

Про матеріал
Опрацювати ідейно – художній зміст твору Б.Лепкого «Мишка». Допомогти учням зрозуміти справжні та фальшиві цінності в людському житті. Розкрити трагізм та комізм ситуації, їхню роль у втіленні головної думки. Спонукати учнів до роздумів про вибір своєї життєвої ситуації. Удосконалювати навички виразного читання. Розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу школярів. Виховувати істинні життєві позиції.
Перегляд файлу

‘Тема. Богдан Лепкий «Мишка(Казка для дітей; для малих і великих)».           

             Цінності істинні та фальшиві. Роль трагічної та комічної ситуації в           

             розкритті головної думки

Мета. Опрацювати ідейно – художній зміст твору Б.Лепкого «Мишка».  

             Допомогти учням зрозуміти справжні та фальшиві цінності в

             людському житті. Розкрити трагізм та комізм ситуації, їхню роль у  

             втіленні головної думки. Спонукати учнів до роздумів про вибір своєї

             життєвої ситуації. Удосконалювати навички виразного читання.

             Розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу школярів.

             Виховувати істинні життєві позиції.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Про кого сказано так?

 Доля щедро обдарувала його. І він не змарнував свого таланту. Залишив багату творчу спадщину як поет і прозаїк, критик і літературознавець. А був він ще й видавцем – текстологом, читачем – декламатором художніх творів, талановитим малярем...

                                                                                                     Ф.Погребенник

- Які цікаві факти з біографії Б.Лепкого ви запам’ятали?

2. Літературний аукціон.

- Що таке казка?

- Які види казок вам відомі?

- Чому їх розповідають дітям?

- Чи мають казки виховне спрямування?

- Якими словами найчастіше вони розпочинаються?

III. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 - На сьогоднішньому уроці продовжимо вивчати творчість Б.Лепкого. Познайомимось із його твором «Мишка».

- Що ви очікуєте від уроку?

- Що нового хотіли б дізнатися?

IV. Сприйняття учнями нового матеріалу.

1. Історія написання твору.

- Готуючись до уроку, група «Дослідники» отримала завдання. Зараз перевіримо, як вони справились.

(Виступи учнів).

 1. Б.Лепкий ще з дитинства полюбляв казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу – силенну, а її вихованець захоплено приймав у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодшого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя».

2. Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Усюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря.

3. Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали снарядами землю.

- Отже, війна – це лихо. Перша світова війна тривала 4 роки(1914 – 1918). Хтось із людей зазнав лиха, а дехто й збагатився.

2. Словникова робота.

- У творі зустрічається багато незрозумілих слів. Зараз перевіримо, наскільки уважно ви опрацювали текст.

Римигати – повторно пережовувати.

Деревляний – дерев’яний.

Трумна – труна.

Хора – хвора.

Краянка – скибка.

3. Проблемне запитання.

- Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку.

«Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?»

4. Бесіда за змістом прочитаного.

- Чому твір має таку назву?

- Де мишка жила? Чи мала дітей?

- Кого боялася? Чому?

- Як їй жилося в господарів?

- До кого бігала в поле?

- Що розповідали міські подруги?

- Чи відрізнялося її життя від них?

- Як багатіли господарі?

- Що сталося з їхніми грошима?

- Чи змогла вона залишитись у цій хаті?

- За ким спостерігала мишка протягом твору?

5. Вибіркове читання.

I – В                                                          II - В

сільські жителі.                                       міські жителі.

Зовнішній вигляд мишок.

Як живуть люди.

Як виглядає господиня, жебрачка.

6. Визначення теми, ідеї, основної думки, жанру твору?

- Яка тема твору?

Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища під час війни.

Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття; засудження брехні, скупості, жорстокості.

Основна думка: « одні з голоду гинуть, а другі у ящик папірці ховають».

- Якими словами розпочинається твір? На що це вказує?

Жанр: соціально – побутова казка.

- Доведіть.

7. Інсценізація (розмова господині та жебрачки).

- Люди для мишки дуже цікаві створіння. Як ви думаєте чому?

- Юні актори покажуть інсценізацію. Ваше завдання: дати відповідь на запитання.

- Що відчули б ви на місці мишки, опинившись у такій ситуації ?(Обурення, збентеження, хвилювання).

-  За кого їй стало соромно?

- Яка ідея в неї  виникла?

- Що вона залишила після себе, утікаючи з такої хати?

- Який зміст автор укладає в слово такій?

8. Вибіркове читання.

- Як господарі ставляться до грошей?

- Як виглядав чоловік, коли поліз під ліжко?

- Які засоби гумористичного зображення ви знайшли?(Порівняння, метафоричні фразеологізми).

- Хто винен у цій ситуації?

- Якби ви опинились на місці господарів, щоб відчули?

- Чи співчуваєте ви їм?

9.ТЛ

- Отже, трагічне переростає в комічне, викликаючи щирий сміх, бо перед нами підла людина, яка в житті не цінувала нічого, крім грошей.

10. Цінності істинні та фальшиві.

- Які риси притаманні мишці?

Співчуття

Милосердя

Справедливість

Любов до дітей

Прагнення допомогти

Нетерпимість до кривди

- Хто з героїв таких рис не мав?

- На перший погляд це звичайні заможні люди. Що ж ховається за їх масками?

- Які риси вони мають?

- На кого  б ви хотіли  бути схожими?

Пояснення проблеми.

11. Метод «Займи позицію»

- Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя?

12. Аналіз народних прислів’їв, приказок.

- Кого з головних героїв стосуються ці прислів’я та приказки?

Скупого сон не бере.

У скупого серед зими льоду не випросиш.

Пахне пусткою в хаті.

V. Підсумок уроку.

- Після сьогоднішнього уроку я думаю…

- Прочитаний твір змусив мене задуматись над…

- Зараз я відчуваю…

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати с.210 – 211, завд. 1 виконати письмово.

ТЕМА. Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)». Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі

МЕТА: ознайомити з твором письменника, допомогти усвідомити його ідейно-художнє значення; розвивати навички вдумливого читання твору, виділення головної думки, уміння грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити аналогії з сучасним життям; виховувати почуття поваги до людини праці, чуй­ності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності, егоїзму.

ТИП УРОКУ: інтегрований урок

Обладнання: портрет письменника, наглядні матеріали по темі “Пацюки і миші” (фотографії, малюнки, астрологічні відомості, наукова інформація тощо).

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями

На минулому уроці ми з вами познайомилися з особистістю українського письменника і поета Богдана Лепкого, а також розглянули його оповідання “Цвіт щастя”. Давайте перевіримо результати нашої роботи

  •                               Хто такий Богдан Лепкий і що вам про нього відомо? (основні етапи життя, освіта, мотиви творчості)
  •                                
  •                               Що захоплює вас у Б. Лепкому як особистості?
  •                                
  •                               Як, на вашу думку, написаний у минулому столітті твір «Цвіт щастя» пов'язаний із нашим часом?
  •                                
  •                               Чи будете ви шукати свою квітку щастя і як саме?

2. Актуалізація знань за курс 5-го класу методом “мозкового штурму”

Сьогодні ми будемо аналізувати твір, який називається казкою, тому нам просто необхідно згадати, що ви знаєте про казку як жанр творчості.

  •                               Дайте визначення казці як художньому твору. Чим вона відрізняється від інших літературних жанрів? (Казка — це фольклорний розповідний твір про вигадані, а ча­сто й фантастичні події. Назва «казка» походить від слова «казати». Ця давня форма народної творчості відзначається захоплюючим сюжетом і є популярною в усіх народів світу).
  •                               Які бувають казки? Наведіть приклади. (Українські народні казки тематично поділяються на три основні групи: героїко-фантастичні, побутові та про тварин).
  •                               Чому навчають казки? (У казках відображено життя та погляди народу від давнини до наших днів, його мрії, бажання і сподівання на перемогу над ворогом, подолан­ня різних перешкод і випробувань).
  •                               Чому твір Богдана Лепкого називається казкою? Чи є там ознаки казки?

3. Постановка проблеми

На сьогоднішній урок ви всі мали прочитати твір Б.Лепкого “Мишка” а також отримали індивідуальні завдання.

Думаю, що ви всі маєте уявлення про мишей, але все ж перш ніж ми почнемо безпосередньо працювати з текстом, давайте трохи детальніше зупинимося на наукових даних про мишей. В кінці уроку, спираючись на отримані відомості, ви маєте відповісти на питання: чому саме миша є головною героїнею твору?

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Обговорення епіграфу

Де є такий багач, щоб не хотів більше, як має.

Народна мудрість

Який сенс у тому, що людина придбає цілий світ, якщо вона при цьому втратить саму себе.

Біблія

2. Звіт робочих груп

Слово учителя

На сьогоднішній урок ви всі отримали індивідуальні групові завдання. Давайте вислухаємо представників груп.

Група науковців

Ми́ша — рід ссавців родини Мишових з ряду Гризунів, що включає близько 38-40 сучасних видів. Типовий вид роду  миша звичайна, або хатня — всесвітньо поширений (разом з людиною) вид ссавців.

Опис

Довжина тіла дорослих мишей коливається від 4,5 до 12,5 см,  хатньої миші — до 18 см (разом із хвостом). Хвіст відносно довгий (70-110% довжини тіла), його товщина становить 0,3-0,5 см. Голова складає приблизно третину всього тіла. Очі найчастіше чорного забарвлення. Вуха переважно круглої форми, рідше загострені.  Шерсть середньої густоти, від сірого до яскраво-рудого кольорів.

Поширення

Миші поширені на всіх материках, крім  Антарктиди. Хатня миша пристосувалась до життя з людьми, харчуючись зерном і різними іншими харчовими запасами людей. Завдяки цьому цей вид поширений по всій планеті, разом із людиною.

На теренах України поширені два представники роду:  миша хатня  та  миша курганцева. Найбільша різниця між видами відчутна у способах життя: хатня мешкає переважно у штучно створених людиною умовах або на прилеглих до будівель і садиб ділянках, а курганцева завжди уникає людей. Відмінності між цими двома видами украй незначні і їх відносять до категорії «види-двійники». Крім цього, курганцева миша не має мускусного запаху і здатна будувати курганці із запасами їжі на зимовий час.

Шкідливість мишей

Найбільш шкідливий вид роду — хатня миша. Вона живиться залишеними без уваги харчовими припасами в людських помешканнях, прогризає мішки з зерном, риє нори у стінах будинків і для людей є джерелом таких інфекційних хвороб.

Миші зазнають винищення через вчинені збитки на продуктових підприємствах та у сільських, деколи навіть у міських, оселях. Для винищення мишей приручали котів, змій та навіть їжаків. Для вбивання мишей придумали  мишоловки та отруту (тріло).

Коли приручували диких тварин, котів приручили не тільки як домашню тварину, а й як хижака, що винищує мишей. Для вилову мишей, всі породи котів придатні. На території України зокрема, для знищення мишей поселяли вужів, що в полюванні було дуже ефективними. У сільській місцевості люди часто приручали їжаків, що харчуються щурами та мишами.

Група астрологів

Під знаком гризуна

Що являє собою рік Щура? Його характеристику краще почати з розгляду відношення до гризунові на Сході. У цьому регіоні миші і щури уособлюють такі якості, як інтуїція, розсудливість, вміння дотримуватися природним інстинктам в хвилину небезпеки. Чи не правда, корисні риси характеру? Там вірять, що ними повною мірою наділені народжені в рік Щура. Характеристика цих людей включає в себе особливе природне чуття, опір обставинам і ворожому тиску, вміння виходити з самих, здавалося б, незручних і безнадійних ситуацій. Ці гризуни активні, агресивні, якщо справа стосується власного захисту, але першими нападають рідко. Властивий їм здоровий глузд і обережність - ось ті важливі і потрібні риси характеру, які дають людям, народженим в рік Щура, можливість адаптуватися в будь-яких обставинах. Чим ще може нагородити рік Щура? Характеристика тварини обіцяє багато чого! По-перше, певним шармом, неабиякою зовнішністю, привабливими рисами обличчя. По-друге, поєднанням чарівності, елегантності і сили характеру. За такими людьми йдуть, їм вірять, в них закохуються. По-третє, економністю та ощадливістю, що дозволяє навіть у періоди затяжного безгрошів'я триматися на плаву. І, нарешті, найвищою мірою виражена практичність, завдяки якій вміють отримати вигоду із дрібниці майже всі, народжені в рік Щура. Характеристика тварини, втім, включає також дріб'язковість, відверту жадібність, і навіть бажання заробити на власних друзях, рідних і близьких.

Вчитель

Ми прослухали інформацію, яка допоможе нам глибше проаналізувати текст. Цим і займемось зараз

3. Спостереження над текстом. Опрацювання світів Мишки

 
Аналіз тексту

1. Крок: виписати реалії

Світ свій

Світ чужий

діти

нірка

подвір’я

поле

подружки з міста

співчуття

доброта

господар

господиня

гроші

війна

жадібність

жорстокість

голод

егоїзм

хата

2. Крок: визначити позицію автора:

Учитель.

Сьогодні ми почули багато наукової інформації про мишей. Миші також дуже плідні. Самки здатні народжувати 3-6 разів нарік, приносячи 3-10 мишенят за раз.

А скільки мишенят у головної героїні твору? Що ми про це знаємо?

А чи є діти у господарів? Про що це говорить?

Чому автор не дав господарям дітей?

Люди, які бідні духовно не мають шансу на майбутнє (господарі не мають дітей, а отже – продовження роду)

3. Слово вчителя.

Твір Б. Лепкого за жанровими ознаками нагадує і казку, і притчу. Згадайте, ми вивчали у 6-му класі подібний твір Е. Андієвської «Казка про яян».

Притча — невелике алегоричне оповідання повчального харак­теру (це давній жанр, писався здебільшого на релігійну або побуто­ву тему).

4. Спостереження над текстом. Заповнення таблиці «Трагічне і комічне у творі».

Трагічне

Комічне

війна;

голод;

відчай людей;

страждання голодної дитини;

жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя

— як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»;

— як Мишка характеризує госпо­диню, що язиком торохкотіла голосно на все село;

— як Мишка радіє, що діти сплять і не чують, як люди вміють брехати;

— як господар побачив порожню скриню

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

  •                               Про який час ідеться у творі Б. Лепкого?
  •                               Що міські миші розповідали про своїх господарів і що Миш­ка про своїх?
  •                               Як ставилися до війни господарі Мишки, чому?
  •                               Чому Мишці зробилося соромно за свою господиню?
  •                               Яка «велика ідея» зародилася в маленькій мишачій голові?
  •                               Чому Мишка вирішила, що їй із дітьми краще жити в полі, ніж у такій хаті?
  •                               Чому твір «Мишка» має підзаголовок: «Казка для дітей: для малих і великих»?
  •                               Яка головна думка твору?
  •                               Отже, чому саме миша є головною героїнею твору?
  •                               В яких творах ви уже зустрічали головних героїв мишей?
  1.                                   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  2.                                   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Придумати 12 проблемних питань за текстом “Мишка” (такі питання мають починатися зі слів:

  •                               Чому...
  •                               Навіщо...

 

doc
Додано
25 лютого
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку