Інтегрований урок української літератури
«Дім для Планетника»
(7 клас)
Мета уроку: шляхом поєднання спільних зусиль представників учнівських громад, вчителів, бібліотекарів із застосуванням нестандартної форми проведення заходів (космічна мандрівка) сформувати в учнів зацікавлення в отриманні нових знань та виховувати господарське ставлення до матінки Землі, Всесвіту та дбати про екологію душі та навколишнього середовища.
Епіграф:
Ніщо готове не впаде на з неба,
Працюйте, не шкодуючи зусиль …
Д. Білоус
Перебіг уроку
На інтерактивній дошці зображення зоряного неба, звучать слова:
Ми, одлісники, оріони, діти Сонця і Води, називаємо себе найрозумнішим вивершенням Природи, вже не тільки черпаємо з неї прожиттєву снагу, а й беззавітно, безкарно нищимо свій же прихисток. Утім уже не безкарно: втрачаючи зв’язки з колискою нашого життя, ми дедалі бідніємо, сиротіємо і лише в цій скруті помічаємо загрозу для свого існування.
Та не все ми втратили! Наша планета ще може залишитись голубою і зеленою, якщо ми опам’ятаємося, вернемося в лоно Матері – Природи вдячними синами, а не загарбниками.
(На екрані зображення нашої планети, а також усіх, планет сонячної системи)
Вчитель – філолог:
Збирайтесь до роботи,
Розумники планети,
До нас звернулась по допомогу
Забутній нині незвичайний гість!
Виходить Планетник:
Доброго дня Вам, відкриваючі незвіданого майбутнього. До Вас звертаюся я, герої повісті – притчі Бориса Харчука «Планетник»: Жив я з матір’ю у звичайному селі за часів ще кріпаччини. А провина моя була у тому, що я дуже полюбив рослинний і тваринний світ, допомагав матері, виписав селянську худобу. Чарівник дід Капуш навчав мене багатьом премудростям, а головне: «Як у дріб’язку вказати велике? Як у частинці побачити ціле?» У школі діда Капуша я вивчав дуже незвичайні предмети:
Зі мною прийшли мої помічники, друзі, яких у мене не було і яких я створив у власній фантазії! Ось чому ми навчилися
1) «Що не бачиш оком, що не чутне вухом, що не понюхаєш, що не чуєш шкірою, те невпізнанно відгукується у нас, у всьому сущому. Хмари і ясність, сонце і місяць;мінливе небо і мінлива земля живуть у людині. І хіба лишень у ній? Не тільки звірина, кожен листочок трави несе в собі крапельку небес. Життя землі залежить від життя сонця: воно налило зерном колосок, від нього зацвіла квітка, з його теплом піднявся на крильця метелик...
Є недоступне, яке називається мороком. Ти повинен знати стільки,
скільки може знати людина».
2) «...На чому стоїмо, - до землі... Перед нами зелена книга...
...Он врушиться молодий засів - це наше з тобою життя виколисується на кожному тендітному тоненькому листочку. Бо що ми без колоска? Ми залежимо від зерна: людина, звір і пташка. І ми самі як зерно - вийшли Із землі. ...Краси людини без землі і краси землі без людини нема. ...Найвища радість людини - орати й сіяти. ...Без поту земля не родить і не буває жнив. Земля - найпривітніша людська домівка. Кращу чи й знайти?»
3) «...Розповідав про зілля, навчаючи, яке допомагає людині, яке тварині, а яке - отрута. Одне корисне листком, інше цвітом, а ще Інше коренем. Що треба брати до сходу сонця, а що до заходу. ...Вчив визначати чверті місяця, коли він ріжечком, коли йому півповня, коли повен І яке це має значення для рослин».
4) «Вище голови скачуть нерозумні. Світ підлягає суворій необхідності: зима відповідає літу весна - осені... світ збудувався і держиться на двох силах - на потузі любові й на потузі терпіння. ...З любові й терпіння народжується людина і хліб».
5) «Учись перемагати самого себе, поборювати слабкість і бути хоробрим. ;..Ти людина... людина - дитина неба й землі, але чи вона завжди те пам'ятає? ...Хто заперечить сонце чи родючість поля? Воші всемогутні - це краса. ...Щоб жити і вдосконалюватися - піднятися до краси І сили природи, до волі І єдності».
Планетник:
А самий головний висновок з усього полягає ось в яких словах: «Шукай пізнання у трьох коренях – землі, з якої піднявся у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі», бо «людина – дитина неба і землі».
Злі люди вирішили стратити мене, бо за їх думкою я знався з нечистою силою. Мої друзі – читачі, ви ж бо самі переконалися, що це не так!
Мене ув’язнили. Квітучий нарцис у руках моєї любої неньки звільнив мене, і я, перетворившись на вогняну кулю, піднявся у небо. З тих пір і мандрую Всесвітом. Стільки таємниць відкрилось для мене. А скільки таких же скривджених іншими мандрують світами зі мною. Ми б хотіли дещо у вас запитати. А більш за все повернутися на Землю і взятися до роботи разом їз вами, дбайливими дітками своєї матінки Землі, бо «Земля – найпривітніша людська домівка» з усіх, де ми побували. Ось переконайтесь у цьому!
Виходять учні – астрономи:
Зачекай, Планетнику, готуючись до зустрічі з тобою ми зібрали скарбничку знань про світи, якими ти подорожував. Ми спробуємо довести тобі, що ми гідні того, щоб ти повернувся до нас!
Ми - склали для тебе справжній відео журнал. Сідай, Планетнику, відпочинь трішки. Хай поруч сідають і твої друзі.
Починаємо!
Сторінками журналу «Навколо Всесвіту»
Сторінка І «Колиска астрономічних знань»
Сторінка ІІ «Як влаштовано світ?»
Сторінка ІІІ «Земля і Місяць – унікальна парочка»
Сторінка ІІІ «Земля і Місяць – унікальна парочка?»
Сторінка ІV «Наші сусіди»
Сторінка V «Хто велично ходить по небу?»
Сторінка VІ «Подарунок учителя музики»
Сторінка VІІ «Галактика»
Сторінка VІІІ «Діти - інопланетянам»
Планетник.
Тож те радіо послання дітей я і зустріч, мандруючи Всесвітом. Та я не хочу бути інопланетянином. Я хочу туди, де був мій дім – у звичайне та разом з тим незбагненно красиве українське село на планеті Земля. Ви так чудово вивчили загадки Всесвіту, юні мої дузі – мрійники. Мабуть, щоб переконатися, що все справжні знавці своєї планети і дбайливі господарі на ній, тож спробуйте дати мені і моїм друзям відповіді на ость такі запитання.
Запитання від Планетника
Планетник:
Тож додамо ще одну сторінку до вашого чудового відео журналу «Земля – наш спільний дім»
Вчитель – філолог:
Неозброєним оком на нічному небосхилі можна побачити близько 2000 зірок. Міріади далеких зірок стають мовчазними свідками подій у Галактиці. А міліарди мешканців нашої планети будуть чекати на твоє повернення Планетнику, бо село Вербівка, з якого прогнали тебе злі люди, без тебе осиротіло зразу ж наступного дня, коли добрі люди тебе не знайшли. Ми змінилися, ми прагнемо змін, бо тільки «з любові і терпіння народжується людина і хліб». Борис Харчук, автор притчі про Планетника світ називає чарівним «На Україні скрізь є такі невимовно дивовижні місця, які полонять своєю красою, так і підмиває, так і хочеться гукнути самій природі – годі, зупинися, нічого красивішого більше не треба» - писав він. А ти, Планетнику, добре виконав заповіт чарівника Капуша: «Дій для людських поколінь. І не покладай рук». Саме він вважав, що ти повинен знати стільки, скільки може знати людина! Ми чекаємо твого повернення, Планетнику!!!
Учениця бере за руку Планетника і підводить до виставки «Рідна земля» - це земля моїх батьків, декламує вірш, звучить попурі відомих українських пісень про рідний край:
Рідна земля!
Ти даєш мені сонці погож,
- І повітря даєш, і снагу…
Не вславляти тебе я не можу
О таку, як життя, дорогу.
Те коли б я була не людина,
А зелена береза була,
Я шуміла б про тебе в долині,
Твоя слава ще більше б росла.
До неї підходить вчителька та міцно обіймає дівчинку та Планетника:
І коли б солов’єм я співучим
У твоїх народилась лісах,
То про тебе, велику й могучу,
Я навчила б співать небеса.
(Діти відпускають свої повітряні кульки з прив’язаними до них сердечками у бік Планетника та словами «Планетнику, повертайся! Земля наші спільний дім»)