Кабанюк Ольга Валеріївна,
НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,
с.Чернече,
Балтський район,
Одеська область.
Урок української літератури в 7 класі
Тема: М.Стельмах «Гуси-лебеді летять».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби). Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі
Мета: допомогти учням усвідомити символи та художню красу твору , розкрити символіку образу лебедів та інших образів повісті ; закріпити набуті знання;формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного, розвивати зв’язне мовлення, фантазію та творчу уяву; виховувати креативне мислення, любов до навколишнього світу.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, паперові лебеді, чисті аркуші паперу, кольорові олівці, комп'ютер, комп'ютерна презентація учнів.
Епіграф до уроку:
Дитинство-це коли жовтий колір-
яскраво-жовтий,
дерева-живі велетні,
а до місяця можна доторкнутися рукою,
коли серед друзів є невидимий хлопчик,
а під ліжком явно хтось живе…
Е.Хромченко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя
Доброго дня, дорогі діти ! Я рада вас бачити. Бажаю вам на сьогоднішньому уроці отримати міцні знання та гарні оцінки. Обміняйтесь один з одним побажаннями , які обов 'язково збудуться.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1.Робота з епіграфом.
-Як ви розумієте слова нашої сучасниці про дитинство? (Відповіді учнів).
2. Забезпечення емоційної готовності до роботи.
- Пригадайте, будь ласка, радісну мить зі свого дитинства і зобразіть її в зошиті схематично.(Учні виконують завдання).
- Поділіться приємними спогадами із свого дитинства . (Відповіді учнів).
- Я сподіваюся, що ці зображення створили вам позитивний настрій і налаштували на активну роботу на уроці.
- А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку?
(Відповіді учнів).
- Яке було домашнє завдання?
(Перевірка домашнього завдання).
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
А тема наша звучить так:
М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять…».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби).Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі
-Запишіть у зошитах число , тему уроку.
-Як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).
Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.
- Діти, чого ви хочете навчитися і про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці як читачі? А ось наші загальні цілі:
Ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу- символа «гуси- лебеді», пригадаємо, який твір називається автобіографічним,будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвивати наше мовлення…
ІY. Засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Бесіда.
- Що таке повість?
- Які жанрові різновиди повісті ви знаєте?
- Яка повість називається автобіографічною?
2. Дослідницько-пошукова робота.
Ви на минулих уроках ознайомились із біографією М. Стельмаха, прочитали твір «Гуси-лебеді летять», давайте відшукаємо, що ж є автобіографічного у творі «Гуси-лебеді летять».
( Імена героїв (Михайлик, дід Дем’ян), бідність родини, дід -майстер на всі рук).
- Кому присвятив свою повість М.Стельмах?
(Моїм батькам Ганні Іванівні і й Панасу Дем’яновичу з любов’ю та зажурою)
Отже, ми з'ясували, що в образі Михайлика автор зобразив себе у дитячі роки.
3. Усне малювання.
Вчитель. Яким ви уявляєте головного героя? Намалюйте його усно.
(Відповіді учнів).
4. Робота з текстом.
Прочитавши твір, ви , мабуть, переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Я зачитаю уривок, а ви спробуйте уявити картину, яку передає автор.
« …Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене, малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле…»
Про що свідчить висловлювання батька , коли він розповідає , як вони із сином разом вперше орали ?
Що відчував Михайлик? А що відчували ви, слухаючи ці рядки?
5.Характеристика образу гусей – лебедів.
Як ви думаєте ,чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній
розповідається про багато інших подій ? Вивчення символічних образів було в центрі уваги дослідників різних часів і народів.У своїх конкретних спостереженнях над символами вчені здавна зверталися до язичницької міфотворчості.Стародавні філософи передавали свої думки не в словах, а в образах, символах, які пізнавали шляхом порівняння схожих явищ. Сонце означало істину,кільце (змій у вигляді кільця)- вічність, лелека-богошанування, зерно і насіння- помисел і думку.Символом вважався образ, що складався з кількох фігур.
Символи з фольклору перейшли і в літературу. Символ- це умовне позначення якогось явища або поняття іншим- на основі подібності, з метою стисло й яскраво передати певну ідею.(Запис до літературознавчого словника).
- Які символи є в повісті М.Стельмаха? Дослідимо історію цього питання.
6. Виступ учня з комп'ютерною презентацією «Символічне значення гусей та лебедів в українських народних казках».
7.Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».
- Тож яке символічне значення гусей у даному творі?
- Чому герой не хоче, щоб відлітали лебеді?
8.Характеристика інших героїв повісті. Робота в парах.
Завдання: скласти опорну схему- конспект « Взаємостосунки героїв повісті «Гуси-лебеді летять» і зробити висновок .(Учні озвучують результати своєї роботи).