Урок "М.Стельмах «Гуси-лебеді летять».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби). Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі "

Про матеріал
М.Стельмах «Гуси-лебеді летять».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби). Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі
Перегляд файлу

      Кабанюк Ольга Валеріївна,

       НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,

      с.Чернече,

      Балтський район,

      Одеська область.

 

 

Урок української літератури в 7 класі

 

Тема: М.Стельмах «Гуси-лебеді летять».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби). Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі

 

Мета: допомогти учням усвідомити символи та художню красу твору , розкрити символіку образу лебедів та інших образів повісті ; закріпити набуті знання;формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного, розвивати зв’язне мовлення, фантазію та творчу уяву; виховувати креативне мислення, любов до навколишнього світу.

 

               Обладнання: портрет М. Стельмаха, паперові лебеді, чисті аркуші паперу, кольорові олівці, комп'ютер, комп'ютерна презентація учнів.

 

Епіграф до уроку:

              Дитинство-це коли жовтий колір-

              яскраво-жовтий,

              дерева-живі велетні,

              а до місяця можна доторкнутися рукою,

              коли серед друзів є невидимий хлопчик,

             а під ліжком явно хтось живе…

                                                           Е.Хромченко

                                                   Перебіг уроку

І. Організаційний момент

                 Слово вчителя

 Доброго дня, дорогі діти ! Я рада вас  бачити. Бажаю вам на сьогоднішньому уроці   отримати міцні знання та гарні оцінки. Обміняйтесь один з одним побажаннями , які обов 'язково збудуться.

               ІІ. Актуалізація  опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1.Робота з епіграфом.

-Як ви розумієте слова нашої сучасниці про дитинство? (Відповіді учнів).

 

               2.  Забезпечення емоційної готовності до роботи.

- Пригадайте, будь ласка, радісну мить зі свого дитинства і зобразіть її  в зошиті схематично.(Учні виконують завдання).

-   Поділіться приємними спогадами із свого дитинства . (Відповіді учнів).

- Я сподіваюся, що ці зображення створили вам позитивний настрій і налаштували на активну роботу на уроці.

- А  тепер пригадаймо, творчість якого  письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку?

(Відповіді учнів).

- Яке було домашнє завдання?

 (Перевірка домашнього завдання).

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

А тема наша звучить так:

М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять…».Символ образу гусей-лебедів. Інші образи повісті (діда,батьків,подружки Люби).Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі

-Запишіть у зошитах число , тему уроку.

-Як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).

 

 Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

-  Діти, чого ви хочете навчитися і про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці як читачі? А ось наші загальні цілі:

Ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу- символа «гуси- лебеді», пригадаємо, який твір називається автобіографічним,будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвивати наше мовлення…

 

ІY. Засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Бесіда.

                 - Що таке повість?

                  - Які жанрові різновиди повісті ви знаєте?

                  - Яка повість називається автобіографічною?

 

                2. Дослідницько-пошукова робота.

Ви на минулих уроках ознайомились із біографією М. Стельмаха, прочитали твір «Гуси-лебеді летять», давайте   відшукаємо, що ж є автобіографічного у творі «Гуси-лебеді летять».

              ( Імена героїв (Михайлик, дід Демян), бідність родини, дід -майстер на всі рук).                 

              - Кому присвятив свою повість М.Стельмах?

         (Моїм батькам Ганні Іванівні  і й Панасу Дем’яновичу з любов’ю та зажурою)

Отже, ми з'ясували, що  в образі Михайлика  автор зобразив себе  у дитячі роки.

 

                3. Усне малювання.

Вчитель. Яким ви уявляєте головного героя? Намалюйте його усно.

(Відповіді учнів).

 

4. Робота з текстом.

Прочитавши твір, ви , мабуть,  переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Я зачитаю уривок, а ви спробуйте уявити картину, яку передає автор.

« …Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене,  малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле…»

  Про що свідчить висловлювання батька , коли він розповідає , як вони із сином  разом  вперше орали ?

 Що відчував Михайлик? А що відчували ви, слухаючи ці рядки?

 

               5.Характеристика образу гусей – лебедів.

               Як ви думаєте ,чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній          

          розповідається про багато інших подій ? Вивчення символічних образів було в центрі уваги дослідників різних часів і народів.У своїх конкретних спостереженнях над символами вчені здавна зверталися до язичницької міфотворчості.Стародавні філософи передавали свої думки не в словах, а в образах, символах, які пізнавали шляхом порівняння схожих явищ. Сонце означало істину,кільце (змій у вигляді кільця)- вічність, лелека-богошанування, зерно і насіння- помисел і думку.Символом вважався образ, що складався з кількох фігур.

  Символи з фольклору перейшли і в літературу. Символ- це умовне позначення                                  якогось явища або поняття іншим- на основі подібності, з метою стисло й яскраво передати певну ідею.(Запис до літературознавчого словника).

               - Які символи є в повісті М.Стельмаха? Дослідимо історію цього питання.

 

6. Виступ учня з комп'ютерною презентацією «Символічне значення гусей та лебедів в українських народних казках».

 

               7.Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».

- Тож яке символічне значення гусей у даному творі?

- Чому герой не хоче, щоб відлітали лебеді?

 

                 8.Характеристика інших героїв повісті. Робота в парах.

Завдання: скласти опорну схему- конспект « Взаємостосунки героїв повісті «Гуси-лебеді летять» і зробити висновок .(Учні озвучують результати своєї роботи).

doc
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
5852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку