Тема уроку: Боротьба добра і зла в казці «Снігова королева» Ганса Крістіана Андерсена.
Мета: читати та сприймати на слух текст, визначати головну та другорядну інформацію; відповідати на запитання за змістом; стисло переказувати зміст прочитаного, акцентувати увагу на окремих деталях; учитись складати й оформлювати висловлювання згідно з усталеними нормами сучасної української мови; систематизувати знання змісту твору; розвивати вміння та навички аналізу художнього твору; вчити виділяти основні епізоди з твору; розуміти, що таке добро і зло.
Очікувані результати: гарно орієнтується у змісті твору; аналізує фрагменти твору, виділяє основні епізоди твору, визначає головну та другорядну інформацію; відповідає на запитання за змістом тексту; стисло переказує зміст прочитаного, акцентує увагу на окремих деталях; вчиться складати й оформлювати висловлювання згідно з нормами сучасної української мови; може пояснити на матеріалі прочитаного тексту, що таке добро і зло.
Обладнання: ілюстрації до твору, підручники, портрет казкаря, ТЗН.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
На дошці розміщені ілюстрації до казки «Снігова королева». Діти виходять і захищають свою ілюстрацію: сніжинка, розбійники, олень, ворон, голуб, горобець, принцеса, троянди, дзеркало, снігова королева.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Слова вчителя
- Сьогодні ми продовжимо знайомитися із твором Ганса Крістіана Андерсена «Снігова королева», розпізнавати добро і зло та їх боротьбу в казці. Учні із вчителем визначають мету та очікувані результати уроку.
-У казці постійно іде боротьба між добром і злом, із красою і потворністю, живим і неживим (наприклад, троянда - сніжинка). Це такий літературний прийом, засіб, який називається антитезою.
2. Запишіть у зошит
Антитеза – це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів. Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.
3. Фронтальне опитування. Дати відповідь на запитання, свою відповідь підтвердити текстом казки:
1. Хто є автором твору "Снігова королева"?
2. До якого літературного жанру належить твір "Снігова королева"
3. Як звали хлопчика, товариша Герди?
4. Які квіти росли на мансарді?
5. Куди потрапили шматочки розбитого дзеркала Каю?
6. Чому Герда не пам'ятала, потрапивши в чарівний сад, що вона повинна зробити?
7. Кого побачила дівчинка у палаці?
8. Яке слово мав викласти Кай?
9. Що допомогло Каю позбавитись від скалок?
10. Як змінились Герда та Кай, поки мандрували світом?
4. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх відпустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
5. Робота в группах «Знайди цитату в творі»
1 група
1. Деяким людям крихітна скалочка дзеркала потрапляла в серце, – і це було найжахливіше: серце перетворювалося на маленьку крижинку.
2. Улітку вони могли одним стрибком опинитися в гостях одне в одного, а взимку треба було спочатку спуститися на багато-багато східців униз, а потім зійти на стільки ж східців угору.
3. Очі блищали, як дві ясні зірки, але не було в них ні спокою, ні тепла. Вона кивнула хлопчикові і поманила його рукою.
4. – Чого ти плачеш! – спитав він. – Ти тепер така негарна! Зі мною нічого не трапилося!
2 група
1. Він хотів скинути мотузок, яким зачепився за великі сани, але його санчата ніби приросли до них і так само вихором летіли далі й далі.
2. Тепер вона не здавалася йому більше крижаною, як тоді, коли з'явилася за вікном і кивала йому.
3. – Це правда, що ти взяла мого маленького товариша? Я подарую тобі мої червоні черевички, якщо ти віддаси мені його назад.
4. З хатинки вийшла, спираючись на костур, стара-престара бабуся у великому солом'яному капелюсі, на якому були намальовані дивні квіти.
3 група
1. Вона чарувала тільки трошки, для розваги, а зараз їй дуже захотілося лишити Герду в себе.
2. – Він не вмер! – сказали троянди. – Адже ми були під землею, куди йдуть усі померлі, але Кая між ними нема.
3. – У цій країні, де ми зараз з тобою сидимо, є принцеса, така розумна, що й сказати не можна.
4. Принц був схожий на нього лише з потилиці.
4 група
1. – Прощавай! Прощавай! – кричали принц і принцеса, і Герда заплакала, і ворон також.
2. – Вони не вб'ють тебе, поки я на тебе не розсерджуся. Ти принцеса?
3. – Лежи тихо, – сказала маленька розбійниця, – а то я штрикну тебе ножем.
4. Північний олень помчав через пні та каміння лісом, болотами, степами так швидко, як міг. Вовки вили, круки кричали.
5 група
1. Тут олень розповів спочатку свою історію, а потім історію Герди.
2. Це були передові загони війська Снігової королеви.
3. Тоді Герда заплакала, її гарячі сльози впали йому на груди, пройшли в саме серце, розтопили крижану кору і розтопили скалку чарівного дзеркала.
4. Кай і Герда йшли, тримаючись за руки, і по дорозі, де вони проходили, розквітали квіти, зеленіла трава.
6. Перегляд уривока відео казки та обговорення
V. Закріплення вивченого
1. Розвиток мовлення. Дати ґрунтовну письмову відповідь на запитання:
1. Які риси характеру виявляє героїня протягом пошуків?
2. Чи достойна Герда звання справжнього друга?
VІ. Рефлексія
1.Чи навчилися на уроці розрізняти добро і зло?
2.Що таке справжня дружба?
3.Чи виконали ми всі завдання, які поставили?
VІІ. Домашнє завдання
Дати відповідь на запитання:
1.Кого можна вважати справжнім другом?