Тема уроку: Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик- Персик». Національний колорит японської казки.
Очікувані результати: читає виразно й усвідомлено текст твору, орієнтуєтьсяв прочитаному, переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання, перефразовує репліки в діалозі персонажів, висловлює в усній та письмовій формі своє ставлення до зображених у тексті казкових персонажів, подій, ситуацій, явищ тощо; визначає особливості національного колориту Японії, знаходить їх у тексті казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик».
Хід уроку
Організаційний момент
«Яка вона, Японії душа?»,
Скажу, що схожа
На квітучих вишень в ранкових горах
Ніжний аромат!
М. Басьо
Ми сьогодні подорожуємо Японією.
- Яким видом транспорту подорожуємо? (літаком)
- Що візьмемо із собою? (обов’язково добрий настрій)
- Що ми очікуємо від цієї подорожі?
Віртуальна подорож Японією
Учні розподіляються по групах і отримують завдання:
1 група Юні географи.
Особливості розташування Японії.
2 група Культурологи
Незвичайна культура Японії.
3 група. Розумники
Цікаві факти про Японію.
Можливі відповіді учнів.
Можливі відповіді учнів.
1.Японія – це країна, яка зуміла стати однією з найбільш розвинених країн світу, не втрачаючи при цьому своїх традицій. Вона зберегла своє власне обличчя і навіть примусила інші країни звернутися до її досягнень, перейняти часточки її культурної спадщини. Японці кажуть, що у звичайному можна побачити незвичайне, прекрасне: у простому - зрозуміти складне, у деталі - побачити ціле.
2.Національні риси характеру це – ввічливість, доброзичливість, бажання дарувати один одному подарунки. Ввічливість японців сьогодні виглядає як екзотика. Зустрівши знайомого, японець може завмерти, зігнувшись навпіл серед вулиці.
3.У Японії цінують людей працелюбних та досвідчених. Дотепер в Японії трудові ресурси цінуються і тут збереглася найкоротша відпустка серед розвинених країн, вона не перевищує 10 днів. Вважається, що пошук нових знань і навичок прикрашає людину в будь-якому віці так само, як скромність і повага до старших. У працюючих японців прийнято приходити на робоче місцеза пів години до початку робочого дня, а уходити тільки після свого начальника (це інколи на 2-3 години пізніше).
4.Кімоно – національний одяг японців, він дуже простий за кроєм, але складний, щоб одягати й носити, одяг; через плечі людини перекидається тканина так, щоб ззаду і попереду вона звисала аж до підлоги, потім зшивається ззаду і з боків; кімоно не має ґудзиків і утримується поясом. Характерною рисою кімоно є рукава соде, які зазвичай набагато ширші за товщину руки. Вони мають мішкоподібну форму. Тканини, з яких виготовляються кімоно, як правило, нееластичні. Для поясу використовують сукно. А традиційне взуття – дерев’яні сандалі – скамеєчки (гета) на двох брусках. Головним атрибутом одягу жінки є віяло, парасолька, шпилька для волосся.
5. Цікавою і дивовижною є чайна церемонія в Японії. Її теж можна назвати мистецтвом. В Японію чай попав у 8 столітті. Його напевне привезли буддійські монахи з Китаю, Кореї чи з Індії. Чай – улюблений напій. Його готують з молодих чайних листків, які висушують і розтирають на порошок за спеціальною технологією. Японський чай має зеленуватий колір і за виглядом та смаком відрізняється від європейського.
6. Ікебана - це давнє мистецтво аранжування квітів Суть ікебани виражена словами: „Квіти зрізані, але не вбиті!”. Складаючи композицію, ми рятуємо душу квітки, вона продовжує жити в досконалій гармонії з довкіллям. Ікебана – це не холодна картина, це музика квітів, вона виконує пісню про красу природи, навчає бачити красу в простому, непомітному, повсякденному – звичайних предметах. Композиції квітів поєднують три сфери: небо, людину, землю. Перші ікебани були великі, до трьох метрів, глядач сідав навпроти композиції і міг споглядати її протягом кількох годин.
7. Японія – країна нецке (мініатюрної скульптури 2,5- 15 см ), ляльок Кокеші, які виготовляють з дерева та Манекінеко, це глиняна, фарфорова або деревяна кішечка з обов’язковими елементами: піднятя лапа, нагрудник, колір і монета. В Японії народилость мистецтво орігамі - мистецтво складання фігурок з паперу,яке є улюбленим заняттям японців.
8. Японія- країна бонсай - це вирощування карликових дерев у горщиках. Чудовими і незвичайними сади Японії. Японський сад будується по принципу пейзажного малюнку, який зображає світ як частину Всесвіту. Кожний компонент саду має символічне значення.
9. Японці складають незвичайні вірші хокку і танка , основна тема яких нерозривна єдність природи і людини. Японці надзвичайно люблять природу. У них навіть існують обряд милування весняними квітами, осіннім місяцем, раннім снігом. Пізнаючи природу, людина пізнає себе як частинку Всесвіту. Скільки різноманітних рослин в природі і стільки ж неповторних людей. Не втратити свою індивідуальність у вирі життєвих негод – ось чи не головне завдання людини в цьому світі.
10. У Японії існує театр Кабукі, де всі ролі виконують чоловіки.
1. В Японії вважається непристойним сморкатися на людях, а ось шмигати носом на ділових переговорах — це нормально.
2. Під час японського весілля наречена переодягається мінімум тричі: спочатку вона в білому національному вбранні, потім надягає червоне кімоно, символ радості, а до кінця вечора переодягається в звичайний європейський весільний наряд. Голову нареченій пов’язують трикутної косинкою, що приховує жіночі «роги ревнощів».
3. Японці надають таке ж значення групі крові, як ми знакам зодіаку. По групі крові визначається сумісність партнерів, а газети навіть публікують свого роду «гороскоп» для представників кожної з груп крові.
4. У Японії прийнято приймати подарунки, тільки двома руками.
5. У японців існує особлива традиція, присвячена милуванню червоними кленовими листями (момидзи). Це явище має майже таку ж популярність, як і весняна традиція милування квітами сакури.
6. Японці не міняють воду в ванні, одну і туж воду використовує ціла сім’я Для японців ванна — не тільки спосіб змити з тіла бруд, це ще й ефективний спосіб розслабити розум, тіло і дух. Тому багато японці вечорами приймають гарячу ванну і регулярно їздять до гарячих джерел. На відміну від західного світу, члени однієї японської родини використовують одну і ту ж воду.
7. Найнижчий рівень злочинності у світі в Японії. У японців досі діє смертна кара.
А зараз ми поринемо у світ японської народної казки «Момотаро»
Ось так зобразили цього персонажа в скульптурі з фарфору.
Коментоване читання казки.
- Чи сподобалася казка?
- Поміркуйте, які віковічні моральні цінності японського народу утверджуються у казці? (Мудрість. Здоров’я. Радість. Працьовитість. Сміливість. Доброта. Життя в гармонії з природою).
- Чому Момотаро став національним героєм? (Своїми вчинками Момотаро втілює віковічні цінності японського народу).
Рефлексія
- Чи оправдалися мої очікування від проведеного уроку?
- Про що б хотілося ще довідатися? Що вдалося?
- Які були недоліки?
Домашнє завдання:
Створіть портрет Момотаро