Тема уроку: Культура Галицько-Волинської держави.
Мета уроку: охарактеризувати розвиток та особливості культури Галицько- Волинської держави
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: Смолій В.А, Історія України: Підручник для 7 класу. загальноосвіт. навч. закл/ В.А. Смолій, В.С.Степанков – К.: Генеза, 2007.– 224с.: іл., карти; Атлас з історії України для 7 класу; Галицько-Волинський літопис/переклад з давньорус. Л. Махновця. – К.: Дніпро, 1989
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу, формування знань, вмінь та навичок
Хід уроку
Для вивчення теми створено мультимедійну презентацію, яка буде використовуватись протягом уроку.
Учні класу були об’єднані в групи, кожна отримала випереджаюче завдання, підготувати інформацію про:
Для актуалізації опорних знань, умінь, навичок проводимо бесіду з учнями класу:
Пояснення вчителя
Галицько-Волинське князівство історики розглядають як державу, що продовжила традиції Київської Русі – політичні, соціально-економічні, а також культурні. Але це було не механічне копіювання, а творче перереосмислення і збагачення. Особливості політичного життя землі, зокрема постійні усобиці, а також розташування по-сусідству з іншими державами Європи спричинили ряд особливостей в розвитку культурного життя Галицько-Волинської Русі. Зрештою, досягнення культури цього періоду ввійшли до культурної спадщини, історичної скарбнички українського народу. Знайомство з ними і є метою сьогоднішнього уроку.
1. Писемність та освіта
Учні пояснюють матеріал, який підготували та демонструють слайди (3,4) презентації. Учитель звертає увагу учні на бронзові писала, знайдені під час археологічних розкопок у Галичі та Звенигороді. Пояснює, що писемність на галицьких землях поширювалась не лише з Києва, а й з Великоморавської держави завдяки просвітницькій діяльності Кирила і Мефодія. Розповідає про діяльність князя Володимира Васильовича –двоюрідного брата Льва Даниловича, що княжив на Волині – «великого книжника і філософа».
2. Література і літописання.
Пояснення супроводжується демонстрацією слайдів 5,6.Особливу увагу необхідно зосередити на Галицько-Волинському літописі. Учням пропонується пригадати в зв’язку з якими подіями вперше в літописі згадується Львів.
3. Архітектура та живопис
Слайди 7,8 розповідають про особливості містобудування. Вчителю необхідно назвати основні частини давньоруського міста.
Розповідь про архітектуру та живопис супроводжується слайдами 9 – Церква святого Пантелеймона в Галичі. Описати пам’ятку. Порівняти її з будь-якою пам’яткою архітектури Київської Русі, зображення якої є в підручнику.
Слайди 10,11 – демонструють сакральне мистецтво Галицько-Волинського князівства: Успенський собор у Володимирі та церкви княжого Львов(назвати зображені церкви).
Слайд 12 – оборонне будівництво: фортеця Тустань. Що вам відомо про цю фортецю? Що вражає в цій фортеці Вас найбільше?
Особливості галицько-волинської архітектури представлені на слайді 13. Пропонуємо текст слайду перенести учням в зошит.
Образотворче мистецтво яке представлено іконою галицької школи – слайд 14.
4.Особливості, характерні риси та значення культури Галицько- Волинської держави.
Після прослуховування повідомлень учнів, перегляду слайдів, учням пропонується самостійно визначити особливості розвитку культури Галицько-Волинської держави. Як варіант можна використати прийом «мозкового штурму». Результат обговорення записати в зошит.