ТЕМА:»Бояриня»-драма Лесі Українки про період Великої Руїни
МЕТА: Познайомити учнів із драмою «Бояриня»,забороненою в тоталітарні часи. Поглибити вивчене про драматичну поему та її особливості, розкрити сюжет , основний конфлікт, проблематику твору. Розвивати критичне мислення учнів. Виховувати старшокласників у дусі любові до рідного краю.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації, козацькі пісні в грамзапису, портрет Лесі Українки.
ТИП УРОКУ:диспут.
ХІД УРОКУ
ЕПІГРАФ. На історичних перекатах в часи чиєїсь маячні люди завжди на барикадах, знають про це чи ні. Ліна Костенко
1.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ.
Складання асоціативного грона до поняття «Велика Руїна». Bиступ групи істориків про цей період (за матеріалами слід звертатися до таких книжок: «Історія України - Русі» Миколи Аркаса, « Богдан Хмельницький» І. Крипякевича, «Очерки истории украинского народа» М.Грушевського.
Ведення учнями «щоденника подвійних нотаток».
Епізод, який мене найбільше вразив |
Коментування цього епізоду |
|
|
|
|
Ми з вами познайомилися з періодом «Великої Руїни»,із подіями, які відбувалися в ті часи. Саме про цей період Леся Українка і написала драму «Бояриня» - складний, з глибоким підтекстом твір. Сама назва твору свідчить, що головною героїнею твору є Оксана, а слово «Бояриня» підкреслює і статус України в Москві, і жах далекої й незрозумілої чужини, і повну безправність не
простолюдинки, а навіть дружини високопоставленої особи. Отож сьогодні ми разом маємо через твір Лесі Українки розглянути призму особистого життя Степана й Оксани. Сьогоднішній урок проведемо у формі диспуту, розкриваючи кілька проблемних ситуацій.
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує завдання 1 група - характеризує тих героїв, хто залишився в Україні: старого Перебійного і його дружину, Івана, дівчат - братчиць, козака - гостя,
2 група - дає аналіз образу Оксани 3 група - характеризує образи Степана, його матері,
сестри і їхнього оточення.
Крім того є ще група літературознавців.
З.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ І НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота в групах.
а) Група літературознавців розкривав сюжет драми, визначає тему та ідею твору, основний конфлікт та проблематику драми.
б) Перша група працює над наступними питаннями.
--Хто такий Олекса Перебійний? Чому він і його син по - різному ставляться до Переяславської ради і до клятви, даної російському цареві?
--Чим вас приваблює Іван?
-Чому Іван та Олекса Перебійний по - різному ставились до Степана?
-Чи усвідомлювали Перебійні, що чекає Оксану після одруження із Степаном? Чи заперечували вони це одруження?
—У яких ситуаціях поетеса показує дівчат - братчиць свідомими борцями?
-Чи схвалили б Перебійні втечу Оксани і Степана з Москви, якби вони вирішили втекти, чи прийняв би їх Перебійний?
„Хто такий Яхненко? Яка небезпека чекала на нього в Москві?
в)Друга група працює над такими проблемними
питаннями.
-Яку моральну й суспільно - політичну орієнтацію винесла зі своєї Батьківщини Оксана?
--Чим зачарував романтичну дівочу душу Степан?
--Що найбільше гнітило Оксану на чужині і що викликало найбільші розчарування?
--Як розуміти примирливе ставлення героїні до наближення власної смерті і водночас переконаність у необхідності жити Степанові?
--Як ви розумієте Оксанині слова: «татари там...татари й тут...»?
"~Чи тільки ностальгія привела молоду жінку до загибелі, чи відгомін українських подій теж н Минув для неї безслідно?
--Чому Оксана відмовляється від поїздки в Україну? Чи відчувала вона свою провину перед Вітчизною? У чому трагедія Оксани?
г)Третя група працює над питаннями.
--Що ви знаєте про сім'ю Степанового батька?
-За що він одержав боярство, як ставився до нього?
-Чому Степанів батько бажав йому шлюбу з українкою?
—Як ставився Степан до свого високого титулу? Чому? Як жилося йому в Москві до зустрічі з Оксаною?
-Чому Степан пізніше «повертав присягу» Оксані? Чи можна це вважати благородством?
-Чи міг Степан допомогти Україні більше, ніж допомагав?
-Чий образ сильніший: Оксани чи Степана? Чому?
-У чому трагедія Степанової матері?
2. Диспут. Після роботи в групах, проводиться диспут для закріплення усіх проблемних питань.
Ведеться щоденник подвійних нотаток,діти аргументують свої вислови показом, інсценуванням
уривків.
3.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА.
Перше практичне завдання. -- Спробуйте дати відповідь, як ви сприймаєте назву драматичної
поеми?
Друге практичне завдання. -Доведіть, що «Бояриня» -драматична поема.
4.УСВІДОМЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1 Зачитування висновків із «Щоденника подвійних нотаток».
2 Питання вчителя:
-Які ж проблеми зачіпає авторка у творі?
-Поясніть значення епіграфу.
-Яка головна ідея твору?
Висвітливши наведені питання на основі різнобічного аналізу тексту, ми можемо зробити висновок: хворобливий стан головної героїні зумовлений її невільництвом як жінки, як людини і як національно свідомої особистості: образ Оксани ідейно споріднений з іншими характерними для Лесі Українки героями, які не мислять жити без волі, не можуть жити з рабами. Це і безіменний поет з «Давньої казки», Мавка з «Лісової пісні», Антей з «Оргії». У творі немає ніяких проявів зневаги до росіян як нації. Гнів поетеси спрямований на ту Москву, що душила державницькі настрої в Україні, перетворила її в свою колонію, де «просвітку нікому не дають московські посіпаки». Леся Українка ніколи не дозволяла собі спускатися до примітивних крайнощів у зображенні міжнаціональних взаємин, але їй було огидним підлабузницьке, запобігливе декларування «родинних» почуттів до старшого брата з боку українських діячів, які були надміру компромісно настроєні.
Духовно повноцінне, здорове життя людини неможливе без волі і без служіння Батьківщині.
3. Узагальнення спостережень і висновків у зв'язку з темою диспуту.
Метод «МІКРОФОН»
-Яку крамолу побачила в «Боярині» комуністична
влада?
Метод «РЕФЛЕКСІЯ»
1.Оцініть результати уроку.
2.Що вам сподобалось, а що ні?
З.Чи отримали ви відповіді на очікуване?
0ЦІНЮВАННЯ В ГРУПАХ.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вміти аналізувати проблематику й образи драми «Бояриня»,