«Бояриня»-драма Лесі Українки про період Великої Руїни.

Про матеріал
Познайомити учнів із драмою «Бояриня»,забороненою в тоталітарні часи. Поглибити вивчене про драматичну поему та її особливості, розкрити сюжет , основний конфлікт, проблематику твору. Розвивати критичне мислення учнів. Виховувати старшокласників у дусі любові до рідного краю.
Перегляд файлу

УРОКИ № 6-7

ТЕМА:»Бояриня»-драма Лесі Українки про період Великої Руїни

МЕТА: Познайомити учнів із драмою «Бояриня»,забороненою в тоталітарні часи. Поглибити вивчене про драматичну поему та її особливості, розкрити сюжет , основний конфлікт, проблематику твору. Розвивати критичне мислення учнів. Виховувати старшокласників у дусі любові до рідного краю.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації, козацькі пісні в грамзапису, портрет Лесі Українки.

ТИП УРОКУ:диспут.


ХІД УРОКУ

ЕПІГРАФ. На історичних перекатах в часи чиєїсь маячні люди завжди на барикадах, знають про                                     це чи ні.                                                                                                                                        Ліна Костенко

 

1.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ.

Складання асоціативного грона до поняття «Велика Руїна». Bиступ групи істориків про цей період (за матеріалами слід звертатися до таких книжок: «Історія України - Русі» Миколи Аркаса, « Богдан Хмельницький» І. Крипякевича, «Очерки истории украинского народа» М.Грушевського.


 


Ведення учнями «щоденника подвійних нотаток».

Епізод, який мене найбільше вразив

Коментування цього епізоду

 

 

 

 

 


 

  1.            МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Ми з вами познайомилися з періодом «Великої Руїни»,із подіями, які відбувалися в ті часи. Саме про цей період Леся Українка і написала драму «Бояриня» - складний, з глибоким підтекстом твір. Сама назва твору свідчить, що головною героїнею твору є Оксана, а слово «Бояриня» підкреслює і статус України в Москві, і жах далекої й незрозумілої чужини, і повну безправність не

 простолюдинки, а навіть дружини високопоставленої особи. Отож сьогодні ми разом  маємо через твір Лесі Українки розглянути призму особистого життя Степана й Оксани. Сьогоднішній урок  проведемо у формі диспуту, розкриваючи кілька проблемних ситуацій.

Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує завдання                                                     1 група - характеризує тих героїв, хто залишився в Україні: старого Перебійного і його дружину, Івана, дівчат - братчиць, козака - гостя,

2 група - дає аналіз образу Оксани                                                                                                                    3 група - характеризує образи Степана, його матері,

 сестри і їхнього оточення.

Крім того є ще група літературознавців.

 З.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ І НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

 1. Робота в групах.

а) Група літературознавців розкривав сюжет драми, визначає тему та ідею твору, основний конфлікт та проблематику драми.

б) Перша група працює над наступними питаннями.

--Хто такий Олекса Перебійний? Чому він і його син по - різному ставляться до Переяславської ради і до клятви, даної російському цареві?

--Чим вас приваблює Іван?

-Чому Іван та Олекса Перебійний по - різному ставились до Степана?

-Чи усвідомлювали Перебійні, що чекає Оксану після одруження із Степаном? Чи заперечували вони це одруження?

—У яких ситуаціях поетеса показує дівчат - братчиць свідомими борцями?

-Чи схвалили б Перебійні втечу Оксани і Степана з Москви, якби вони вирішили втекти, чи прийняв би їх Перебійний?

„Хто такий Яхненко? Яка небезпека чекала на нього в Москві?

в)Друга група працює над такими проблемними

питаннями.

-Яку моральну й суспільно - політичну орієнтацію винесла зі своєї Батьківщини Оксана?

--Чим зачарував романтичну дівочу душу Степан?

--Що найбільше гнітило Оксану на чужині і що викликало найбільші розчарування?

--Як розуміти примирливе ставлення героїні до наближення власної смерті і водночас переконаність у необхідності жити Степанові?

--Як ви розумієте Оксанині слова: «татари там...татари й тут...»?

"~Чи тільки ностальгія привела молоду жінку до загибелі, чи відгомін українських подій теж н Минув для неї безслідно?

--Чому Оксана відмовляється від поїздки в  Україну? Чи відчувала вона свою провину перед Вітчизною? У чому трагедія Оксани?

г)Третя група працює над питаннями.

--Що ви знаєте про сім'ю Степанового батька?

-За що він одержав боярство, як ставився до нього?

-Чому Степанів батько бажав йому шлюбу з українкою?

—Як ставився Степан до свого високого титулу? Чому? Як жилося йому в Москві до зустрічі з Оксаною?

-Чому Степан пізніше «повертав присягу» Оксані? Чи можна це вважати благородством?

-Чи міг Степан допомогти Україні більше, ніж допомагав?

-Чий образ сильніший: Оксани чи Степана? Чому?

-У чому трагедія Степанової матері?

2. Диспут. Після роботи в групах, проводиться диспут для закріплення усіх проблемних питань.

Ведеться щоденник подвійних нотаток,діти  аргументують свої вислови показом, інсценуванням

уривків.

 

3.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА.

Перше практичне завдання.                                                                                                         --                Спробуйте дати відповідь, як ви сприймаєте назву драматичної

поеми?

Друге практичне завдання.                                                                                                                  -Доведіть, що «Бояриня» -драматична поема.

4.УСВІДОМЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

1 Зачитування висновків із «Щоденника подвійних нотаток».

2 Питання вчителя:

-Які ж проблеми зачіпає авторка у творі?

-Поясніть значення епіграфу.

-Яка головна ідея твору?

   Висвітливши наведені питання на основі різнобічного аналізу тексту, ми можемо зробити висновок: хворобливий стан головної героїні зумовлений її невільництвом як жінки, як людини і як національно свідомої особистості: образ Оксани ідейно споріднений з іншими характерними для Лесі Українки героями, які не мислять жити без волі, не можуть жити з рабами. Це і безіменний поет з «Давньої казки», Мавка з «Лісової пісні», Антей з «Оргії». У творі немає ніяких проявів зневаги до росіян як нації. Гнів поетеси спрямований на ту  Москву, що душила державницькі настрої в Україні, перетворила її в свою колонію, де «просвітку нікому не дають московські посіпаки». Леся Українка ніколи не дозволяла собі спускатися до примітивних крайнощів у зображенні міжнаціональних взаємин, але їй було огидним підлабузницьке, запобігливе декларування «родинних» почуттів до старшого брата з боку українських діячів, які були надміру компромісно настроєні.

Духовно повноцінне, здорове життя людини  неможливе без волі і без служіння Батьківщині.

 3. Узагальнення спостережень і висновків у зв'язку з темою диспуту.

         Метод «МІКРОФОН»

-Яку крамолу побачила в «Боярині» комуністична

влада?

Метод «РЕФЛЕКСІЯ»

1.Оцініть результати уроку.

2.Що вам сподобалось, а що ні?

З.Чи отримали ви відповіді на  очікуване?

0ЦІНЮВАННЯ В ГРУПАХ.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вміти аналізувати проблематику й образи драми «Бояриня»,

 

 

docx
Додано
1 жовтня 2021
Переглядів
358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку