Брати Грімм. «Пані Метелиця». Моральні цінності казки.

Про матеріал
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.
Перегляд файлу

Брати Грімм. «Пані Метелиця». Моральні цінності казки.

           Тема. Брати Грімм. «Пані Метелиця».  Моральні цінності казки.

 Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них; сигнальні кружечки із зображенням емоцій.

Теорія літератури: конфлікт, народна казка, образ-персонаж, план твору.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця — це джерело їхнього добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи виконувати різні нескладні господарські справи. Прикладом такої навчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви познайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризувати образи героїв і дати відповіді на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода закінчилася зовсім по-різному.

 II. Оголошення теми й мети уроку.

 III. Актуалізація опорних знань.

1. Робота в парах.

Діти по черзі ставлять по 4-5 запитань одне одному щодо змісту казки й відповідають.

 2. Виразне зачитування улюблених епізодів з казки «Пані Метелиця» з обґрунтуванням вибору.

 3. Огляд ілюстрацій — різних художників та учнівських із коментуванням.

 IV. Формування вмінь та навичок учнів.

1. Інтерактивна вправа «Вирази свої емоції».

Відповідно до змісту висловлювання вчителя учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів або відтворюють їх мімікою.

•     Пасербиця порізала ниткою пальці до крові.

•     Мачуха почала лаяти пасербицю.

•     Дівчинка впала у криницю й опинилася на чудовій луці.

•     Дівчинка допомогла печі й витягла хліб, щоб не згорів.

•     Дівчинка добре вибивала подушки, й на світі йшов сніг.

•     На пасербицю за її невтомну працю й доброту полився золотий дощ.

•     Ледащиця сиділа біля криниці й пряла.

•     Дочка вже другого дня почала лінуватися, не працювала як слід у пані Метелиці.

•     Смола так пристала до ледащиці, що та не відмилася, скільки й жила на світі.

 2. Слово вчителя.

— Щоб запам’ятати художній твір, вміти його переказувати, виділяти основне, треба добре навчитися складати план. Для цього слід поділити казку на смислові частини (нерідко вони відповідають абзацові) й дати їм заголовки. У плані бажано не вживати поряд однакові слова, пункти плану не мають збігатися із заголовком твору. Речення повинні бути невеликими, але змістовними, відображати суть того, про що йдеться у відповідній частині тексту. Вони будуть слугувати вам опорою під час переказу твору.

 3. Колективне складання плану казки.

Орієнтовний план

1) Пасербиця і рідна дочка.

2) Праця пасербиці.

3) Покарання мачухи.

4) Допомога печі та яблуні.

5) Життя пасербиці у пані Метелиці.

6) Винагорода за доброту і старанність.

7) Повернення пасербиці додому.

8) Вдовина дочка йде за багатством.

9) Заздрісна сестра на службі.

10) Заробіток ледачої дочки.

11) Повернення ледащиці додому.

 

4. Заповнення таблиці-характеристики героїв казки (за варіантами, колективно або в групах).

 

 

Рідна дочка

Пасербиця

Мачуха

Гидка, лінива, заздрісна, груба, байдужа, жадібна.

Гарна, роботяща, безкорислива, добра, чесна, ввічлива, милосердна, щира,

відверта, любить свій дім, край.

 

Зла, груба, несправедлива,

недобра, заздрісна.

 

 

5. За допомогою інтерактивного прийому «Мозковий штурм» визначити своєрідність конфлікту казки «Пані Метелиця».

Очікувана відповідь

Боротьба між добром і злом виявляється у різному ставленні її героїв до старших, праці, матеріальних (як дочка й мати) та духовних і моральних цінностей (як пасербиця).

 V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1. Розв’язання проблемних питань.

— Ми говоримо: «Казка братів Грімм “Пані Метелиця”» і разом із тим: «“Пані Метелиця” — народна казка». Чому так?

Очікувана відповідь

«Пані Метелицю» дійсно склав німецький народ, але записали й обробили казку німецькі вчені — брати Грімм.

— Яким чином казка пов’язана з нашим реальним життям? (Кожному потрібно працювати, бути щирим та доброзичливим, щоб мати успіх.)

 2. Визначте, які прислів’я можна віднести до характеристики пасербиці, а які — до удовиної дочки чи до обох героїнь.

У гостях добре, а вдома краще.

Яка служба, така й плата.

Хто більше має, той більше хоче.

Хто добре працює, тому й щастить.

Доброму всюди добре.

Хочеш бути щасливим, то не будь лінивим.

Хто дрімає, той щастя не має.

Щастя у повітрі не в’ється, а працею дістається.

Хто зле робить, то все собі шкодить.

 VI. Домашнє завдання.

VII. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

•     На уроці я дізнався (дізналася) нове те, що...

•     Мені сподобалося...

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку