розробка вчителя образотворчого мистецтва Чорнобаївської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 2
Залозної Світлани Володимирівни
Брейн - ринг по образотворчому мистецтву
Доброго дня любі діти та шановні вчителі !
Сьогодні ми відправимось з вами в світ мистецтва, в світ картин, музики.
Адже мистецтво - це свято, чаклунство, казка, творчість .
Мистецтво ! Чарівних звуків ти ріка безмежна ,
Гармонія тих фарб , що з сонцем грає джерело .
Душі людської казка безсловесна
Чарує і манить як восени тепло .
Вона саме життя, що жити всім велить!
Вона надія й щастя мить !
Сьогодні ми про пропонуємо вашій увазі брейн - ринг по образотворчому мистецтву між учнями 5 та 6 класу.
Отже, на сцену запрошується команда 5 класу.
Під оплески залу запрошуємо команду 6 класу.
І представляємо наше шановне журі :
Оцінювання конкурсів проходитиме по 5 - бальній системі . Але будуть конкурси , коли команда може набрати скільки балів скільки буде дано правильних відповідей на запитання .
Команди ! Придумайте назву своєї команди і виберіть командира .
У нас є команда ... і команда ...
Отже, можна починати .
1тур . Це розминка - жеребкування .
Зараз на екрані будуть показані картини , ваше завдання назвати цю
картину , а можливо ще хтось знає і автора картини , то отримує ще додатковий бал.
Хто переможе у цьому конкурсі той і буде починати першим наступний .
За правильну відповідь - 1 бал.
Отже, вся увага на екран . Першим починають відповідати команда
6 класів , якщо вони не знають відповіді то команда 7 класу може відповісти і заробити собі 1 бал.
1.”Оленка ”, В . Васнецов .
„Оленка ” - це художнє втілення тієї гіркої сирітської долі , про яку так часто говориться в російських билинах. Васнецов перетворив цю тему в казковому народному стилі . „Оленка ” - один з кращих творів Васнецова . Чистий, ліричний і задушений образ простої сільської дівчинки .
2. „ Сніданок ” – К. Білокур.
Катерина Білокур - живописець , народний художник України . Походить з сім’ї селянина - бідняка . Грамоти навчилася самотужки Працюючи в колгоспі брала участь у художній самодіяльності , де її талант до малювання набув справжнього розквіту. Малювала вона квіти , різні плоди садів , городів , поле з золотим колоссям.
3. „ Діти, які тікають від грози ” М . Пимоненко
Зверніть увагу на небо , хмари , тінь від них , кольори картини . Пригляньтесь додере в , кущів , як на дорозі піднялась курява .Так і хочеться сказати:
„ Швидше додому ! ”
4.” Ранок в сосновому бору ” - І . Шишкін .
Шишкін - це майстер зображення лісу . Ось і на цій картині він зобразив повалене дерево, ліс , але ведмедів малював не він , а інший художник , його учень . А хто цей художник ви дізнаєтесь самі , коли познайомитись ближче з творчістю видатного російського художника живописця - І . Шишкіна .
5.” Золота осінь ” –В. Полєнова .
Улюблена пора року художника Василя Полєнова - це осінь і це зрозуміло, адже тільки восени ми зможемо побачити всю палітру фарб , коли в осінні барви - шати вдягнулася земля .
6.” Граки прилетіли ” - І .Саврасов .
На цій картині показана рання весна . Ще не зійшов сніг з землі , а граки вже принесли на своїх крилах першу вісточку про те , що вже весна не за горами . Російський художник Саврасов їхав на конях в одне село писати весняний пейзаж , та проїжджаючи мимо села Кукушине його зачарувала стара церквушка , покручені берези і граки , які звивали гнізда , збираючи під березами гілочки .Він встав , відпустив кучера і залишився в цьому селі на тиждень . Ось цю красу ми з вами і можемо зараз спостерігати .
7.” Катерина ” - Т. Шевченко
Всім вам відомий Тарас Григорович Шевченко - був не тільки поетом , просвітителем ,а і видатним художником . Він ілюстрував свої твори, писав автопортрети , портрети видатних людей та простих селян .
8. „ Бузок ”, П. Кончаловський .
Коли дивишся на цю картину, ніби відчуваєш запах бузку , запах весни. Можна роздивитися кожну квіточку,воду в вазі, листочок, що впав.
9.” Джоконда ” - Леонардо да Вінчі
По сьогоднішній день ідуть дискусії про посмішку Джоконди .Одні бачать в ній схожіть з самим автором , інші говорять , що дружина флорентійського купця Джокондо Мона Ліза чекала появи малюка і тому на картині ми бачимо загадкову посмішку , яка посміхається своїй майбутній дитині .Але картина воістину унікальна. Всі , хто бачив в Москві привезену з Лувра „ Джоконду ” , пам’ятають хвилини повної своєї глухоти біля цього полотна .
10 .” Голуба весна „ -В. Бакшеєв
Знову ж таки пробудження природи , свіжіть подиху, теплі сонячні промені - все це виганяло художників на природу , щоб не пропустити моменту , коли з’являються перші листочки , коли розпускаються березові бруньки.
11.” Автопортрет ” Т. Шевченко.
Т. Г. Шевченко у різні роки написав кілька автопортретів . Ви знаєте , що так називається портрет художника , створений ним самим. Малюють автори ці картини , споглядаючи себе в дзеркало.
На автопортреті 1840 року бачимо Шевченка ще молодим - тоді він мав 26 років. У 1838 році талановитого сина України викуплено із кріпацтва , і він навчався в Петербурзькій академії мистецтв . Отже, здійснилася мрія Т . Шевченка ,яку він плекав з дитинства .
Розгляньте портрет . Зверніть увагу зокрема на лоб , вираз очей, обличчя.
12. „ Перший сніг „ - А . Пластова.
На картині ми бачимо радісні обличчя дітей. Їх погляди спрямовані вверх , на сніжинки , які падають з неба . Дівчинка , тільки накинула хустку , і вибігла на поріг щоб подивитися на цю красу.
Ви можете згадати свої радісні почуття коли іде перший сніг
Перший тур закінчився. Отже слово журі.
2 тур . Гра „ Ромашка ”
Ви підходите до мене, відриваєте пелюстку від ромашки , читаєте запитання і тут же даєте відповідь .
Підказки заборонені як від своєї команди так і від команди суперників .
За правильну відповідь - 1 бал
1.Які кольори називають основними ?
А) зелений , жовтий , синій
Б)синій , жовтий , червоний
В) червоний , білий , чорний
2.До якого жанру відносяться картини Шишкіна „ Дубовий гай ”,
Левітана „ Золота осінь ” :
А)натюрморт
Б) побутовий
В) пейзаж
А) пейзажист
Б) мариніст
В) анімаліст
4.Що таке декоративно - прикладне мистецтво :
А) будівельне мистецтво
Б) мистецтво побуту
В) пластичне мистецтво
5.Що таке писанка :
А) розпис фарбами по вареному яйцю
Б) розпис фарбами по сирому яйцю
В) розпис воском по сирому яйцю
6. Які найбільш поширені матеріали у скульптурі :
А) фарби , скло , дошка
Б)камінь , метал , дерево
В) тканина , папір
7. Твір , виконаний із шматочків кольорового скла , каміння , кераміки , тощо - це :
А) фреска
Б) мозаїка
В) вітраж
8. В якій картині російського художника ХІХ ст. відображено трагічний епізод - загибель італійського міста Помпеї під час виверження вулкану Везувій :
А) „Перехід Суворова через Альпи ” - В . Сурикова
Б) „ Ранок на Куликовому полі ” - О .Бубнов
В) „ Останній день Помпеї ” - К . Брюлов
9.Вид скульптури , розрахований на обхід і естетичне сприйняття з усіх сторін :
А) Горельєф
Б) Кругла скульптура
В) Барельєф
10.Твір декоративного мистецтва , виготовлений із складеного в кілька разів білого або кольорового паперу методом вирізання :
А) вишивка
Б)вибійка
В) витинанка
11.Головною темою зображення в творчості народного художника України Марії Приймаченко є :
А) натюрморт з квітами
Б) образи людей
В) фантастичні звірі та птахи
12.Узагальнений образ виноградного грона має геометричну подібність з :
А) кругом
Б) квадратом
В) трикутником
А зараз слово журі .За гру „ Ромашка ” команди отримують ...
3 тур . Малюнок на скелі .
Ще первісні люди бачили красу навколишнього світу й відображали її в малюнках, скульптурі, різьбленні по дереву, кістці, каменю. Мисливці кам’яного віку створювали в печерах цілі галереї малюнків . На них різнокольоровими фарбами ( червона , жовта , коричневі глини ) та сажею зображали різних звірів : коней , бізонів , мамонтів , оленів , а інколи - і якісь знаки.
Уявіть , що ви зараз знаходитесь у кам’яному віці і хочете передати красу мамонта для нащадків , намалювавши малюнок у печері.
Який же буде цей малюнок ми зараз побачимо.
До стіни прикріплені 2 листка ватману .Кожен з вас отримує маркер. Вам закривають очі хусткою і ви повинні намалювати мамонта з закритими очима в кого він буде кращий , той і виграв.
Отже почали . Вам дається на це 3 хвилини.
Звучить легка музика . На фоні музики розповідь вчителя .
Перші мисливці вірили , що існує прямий зв’язок між справжніми тваринами і їх зображеннями . Отже , якщо людина мала владу над зображенням , то вона утримувала її і над самими тваринами . Щоб тварини не могли вирватися з - під влади людини їх малювали у натуральну величину , у потаємних місцях , у найвіддаленіших залах печери , куди можна дістатися лише незручними коридорами. Вони були виконані дуже майстерно . Деякі бики стояли на місці , інші бігли чи кидались на ворога , наставивши рога . Мамонти мирно паслися , щипаючи соковиту траву.
В хитрості й винахідливості людина почувала свою перевагу над звіром .Але звір часто був сильнішим і краще озброєним від природи , і тому людина поважала і страхалася звіра , та коли людина зображувала вражених зброєю , помираючих тварин , вона вже ніби віщувала і прославляла свою майбутню перемогу над ними.
Силу звіра , його велич , ніби саму душу його , красу в русі , в спокої , в пориві - ось що хотіли передати і передавали з надзвичайною майстерністю живописці печер .
У печерах , куди археологам часом було важко потрапити , знаходили іноді цілі музеї первісного живопису . Один із них - печера Ласко , що знаходиться на півдні Франції .
Унікальні твори первісного мистецтва ( речі вкриті візерунками , дрібні фігурки з глини , малюнки , виконані червоною фарбою на великих кістках мамонта , прикраси з кістки й морських черепашок) знайшли в с. Межиріч , Черкаської обл. та с. Мізин , Чернігівської обл. .Вони свідчать про зародження декоративно - прикладного мистецтва на нашій території .
І завершують роботи наші художники . Подивимось на їх роботи . Що ж залишить нащадкам команда ... та команда ...
Показують свої малюнки глядачам і передають їх журі .
4 тур - гра „ Відгадай ”А зараз перевіримо як ви засвоїли з шкільної програми жанри мистецтва .Кожна з команд отримає по 3 загадки . Відповідь обговорюєте спільно , а говорить правильну відповідь один .
1. Якщо бачиш - на картині ,
Намальована ріка ,
Чи то іній на ялинці ,
Чи хмаринка здалека ,
Чи засніжена рівнина ,
Чи вузький провулок наш ,
То звичайно , ця картина
Називається ...( пейзаж ) .
2. Якщо бачиш на картині
чашку кави на столі ,
чи калач на скатертині ,
чи троянду в кришталі ,
чи якусь красиву вазу ,
чи смачний великий торт ,
а хоч всі предмети зразу ,
знай , це буде ...( натюрморт )
3. Якщо бачиш ,що з картини ,
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній ,
Чи сучасний верхолаз ,
Льотчик , вчений , балерина ,
Так і знай , що ця картина
Називається ...( портрет )
Лицарів , що у поході ,
Або війни чи стихію ,
Що колись була в природі ,
Чи принцес і королів ,
Воїнів з мечем незвичним ,
Жанр цей зветься ... ( історичним )
Художник все відображає ,
І красу людей у праці
Він чудово розкриває .
Все , що діється довкіл ,
Відтворить завжди готовий .
Ці роботи потрапляють в жанр ,
Що зветься ...( побутовий )
6.Ось ти бачиш на картині :
Вовк з вовчицею сидять ,
Лев - цар звірів - у савані
З левенятами лежать .
Бачиш іншого ти звіра ,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих ?
Жанр цей - ...( анімалістичний ) .
За цей конкурс отримують команди такі бали ...
5 тур - „Оживи картину ”
Інсценізація картин „ Три богатирі ” Віктора Михайловича Васнецова і „ Мисливці на привалі ” - Василя Григоровича Перова .
Вибираємо картинки . Першою бере картинку команда ...
Вам потрібно показати свою картину і оживити її . Тобто ми повинні почути про що розмовляють богатирі , і про що розмовляють мисливці . Текст придумуєте самостійно .
На підготовку дається 3 хвилини .
А поки наші команди готуються , я вам розповім про ці картини .
Проектується картина „ Три богатирі ” на екран .
У Третьяковській галареї, у Москві є зал , який особливо полюбляють діти . У ньому висять картини Васнецова . Прийшовши у музей ви зможете на власні очі побачити оригінал картини „ Три богатирі ” Вона величезна майже на всю стіну , і кожна лінія , кожен мазок покладені рукою Васнецова . Коли підійти ближче до неї то ви побачите , що вона не гладенька , як на репродукціях , а насправді вона шорстка , всюди видно сліди пензля , які зовсім не загладжені . Художник - живописець передає на полотні не тільки форму і колір предметів , а й матеріал . Він ніби виліплює фарбою одяг людей , траву , хмари , це робить їх виразними і вагомими . У тому як кладе художник фарбу , ми вловлюємо характер почуттів , що його охопили . Поступово і ви станете відчувати красу мови живопису .
На картині ми бачимо могутні , виліплені енергійним мазком , билинні богатирі на конях . Нагинає пожовклу траву сильний вітер , але непорушно стоять на варті землі Руської Ілля Муромець , Добриня Нікітич , Альоша Попович . Художник передав сміливість і відвагу богатирів, їх непохитну бойову дружбу . Водночас кожен герой картини має свій характер . Ось Ілля Муромець ( по центру ) - він спокійний і зосереджений , у кожному його русі відчувається могутня сила і впевненість.
Рішучий Добриня Нікітич вийняв з піхов меча , готовий умить кинутьсь на ворога . Його кінь , відчуваючи настрій вершника , нетерпляче підвів голову . А наймолодший богатир Альоша Попович попустив повід , поклав перед собою бойовий лук і ніби замріявся . Тільки очі , що лукаво позирають убік , свідчать про хитрі задуми відважного і спритного молодця .
Красиві кольори картини - жовті , червоні , білі , сині барви милують око , відтворюють дух казки, легендарної старовини .
Так , молодці . Журу оцінює конкурс по 5 бальній системі .
А зараз ми подивимось ожившу картину Перова „ Мисливці на привалі ” , яка також знаходиться в Державній Третьяковській галереї
Василь Григорович Перов був сам любителем природи , художник з м’яким гумором показав на картині хвилювання цих забавних людей , здатних на деякий час забути життєві негаразди і дитячою безпосередністю „ злитися з природою ... відчути себе частиною захоплення і земного блаженства ” .
Про що ж вони говорять зараз ми почуємо .
Запрошуємо на сцену команду ...
Молодці . Журі підводить підсумок цього конкурсу .
6 тур - Увага ! Кольоровий ящик !
Команда повинна відгадати що лежить в кольоровому ящику .
Що в чорному ящику ? ( Репродукції картин ). Виймаю і показую на зал .
2.Це роблять з додаванням меду , але ніхто не їсть . Як тільки це закінчується , художник його знову поновлює . ( Фарби медові )
3.Це - один із видів народного мініатюрного живопису, легко вміщується в долоні людини . Протягом багатьом століть вона виконувала роль атрибутів магічний дійств та обрядів .У наш час її використовують як оберіг .( Виготовляють на Великдень) -
( Писанка ) .
4.Це - найпростіший матеріал для виготовлення зображень в об’ємі , яким ви користуєтесь на уроках образотворчого мистецтва .
Він буває різних кольорів , використовується для виготовлення малих скульптурних форм . ( Пластилін ) .
Журі оцією конкурс .
8 тур - останній . Портрет дерева .
Зима
Весна
Літо
Осінь
Від кожної команди запрошується по 1 учаснику .
У Україні дуже люблять калину. Калина – це символ України. Раніше на кожному обійсті ріс кущ калини. А які смачні ягідки після перших морозів.
А зараз спробуємо показати калину в різні пори року за допомогою пантоміми.
Пантоміма - це показ мімікою та жестами уявного предмета .
Встаньте будь - ласка . Уявіть чудовий літній день . Молода калина тріпоче своїми листочками вправо , вліво , вправо , вліво. Вона посміхається,червоненькі ягідки наливаються соком .
Пройшов час, і настала осінь . Сумно калині . Ось тихенько опадають її листочки .
Зима . Холодно . Крижаний вітер пронизує її . Калина зіщулилася , але ось пішов сніг , і вона зігрілася під сніжним покривом .
Знову настала весна . Прокинулась калина від зимового сну , протерла свої очі , і побачила поряд біля себе новий кущ калини . Затріпотіла вона радісно своїми листочками , простягли гілочки одна до одної і обнялися . Тепер два кущики завжди разом радіють легенькому вітерцю і теплому сонечку .
Ось і завершився наш брейн - ринг . Поки журі підводить підсумок , послухайте пісню по калину.
І, так довгоочікуваний момент - журі оголошує переможців.
Я хочу подякувати всім учасникам брейн - рингу і вручити їм цінні подарунки.
До побачення! До нових зустрічей!
1