Брейн-ринг "Мови нашої слова - наче музика жива"

Про матеріал
Змагання двох збірних команд проводяться напередодні Міжнародного дня рідної мови. Конкурси між командами-учасницями чергуються із конкурсами для глядачів, виступами учнів із художніми номерами.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Мовознавчий

брейн-ринг

 «Мови нашої слова – наче музика жива»

 

для учнів 7-9 класів

 

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=be3070b1ba06ae4605ba99599c613b26-06-144&n=21http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=3ccf7062c4b0051aeb40077c7e8d9b1b-68-144&n=21

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

                   Якименко Олена Павлівна

 

 

 

 

 

 

Тема: Мови нашої слова – наче музика жива (слайд 1)

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності. (слайд 2)

Обладнання: вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».

(Звучить пісня «Рідна мова» -  слова Д. Павличка, музика                              О. Сичова)

Вчитель: Любі учні! Вітаю вас на мовознавчій грі, присвяченій Дню рідної мови!Сьогодні ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців у мові та літературі. Змагання проходитиме у формі брейн-рингу.

Слово «брейн» (від англійського) «brain», що в перекладі «мозок», а слово «ринг - дзвінок». Назва гри українською мовою «мозок дзвонить».
Б Р Е Й Н - блискуча думка, ідея,
РИНГ- майданчик для змагань, арена. (слайд 3)

Ведучий 1: Історична довідка: (слайд 4)21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову.

Ведучий 2: Минуло багато часу. Аж у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.

Виступ учнів

1. В тому, певно, й наша є провина,
що для тебе був не кращий час...
Наша мово, мово журавлина, -
повернись із вирію до нас.

2. Зазвучи! Хай серце відпочине,
спів хай зачарує рідний край.
Наша пісне, пісне солов’їна, -
своїх слів крилатих не втрачай!

3. Де б не був – додому серце лине.
Де б не жив – все українець ти...
Наша доле, горда, соколина, -
вище хмар несуплених злети!

4. У долоні упаде пір’їна,
Наче лист жаданий від синів.
Позбирай же, ненько Україно,
всіх своїх розкиданих птахів...

Виконання учнями пісні «Лелеченьки» Н. Май

У блакитнім небі, золотій імлі,
Там несе пташина пісню на крилі.
Треба відлітати в теплії краї,
До весни не знати рідної землі.

Приспів:
Ви ж, лелеченьки мої білокрилі,
Чом пісні у вас сумні та журливі?
Не співаються пісні на чужині,
Повертайтеся, птахи, на Вкраїну!

Десь далеко сонце, гори і моря,
Та миліша всього батьківська земля,
Повертай, пташино, серце звесели,
Найдзвінкіша пісня на своїй землі.

Приспів (3)

Повертайтеся, птахи, на Вкраїну...

Вчитель: Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас, діти, урок незвичайний,
Хай буде він для нас повчальний.
Пригадайте найщиріше слово,
Щоб заграла самоцвітом рідна наша мова.

Девіз нашого змагання: (слайд 5)
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

А епіграфом нашого позакласного заходу будуть слова: (слайд 6)
Ніколи не говори: «Я - неук», 
А завжди кажи «Я - зірка». 

(Учитель поділяє учнів на 2 команди за допомогою жеребкування( у кожній команді – по 2 учасники від   7-9 класів).

Вчитель: Шановні учні та глядачі! З метою організаційного та справедливого  проведення  позакласного заходу на святі буде працювати професійне, креативне та оптимістичне  журі (представлення членів журі). Саме воно  визначить переможців сьогоднішньої конкурсної програми.

Проведення конкурсів

І конкурс «Знайомство» (завдання: придумати назву та девіз своїй команді) - конкурс оцінюється за 5-бальною системою

ІІ КОНКУРС «Ми –поети»- конкурс оцінюється за 5-бальною системою (час – 3 хвилини) (слайд 7)

Завдання: Складіть чотиривірш за римою, додавши у пропущені місця відповідні слова:

………… чарівниця

………… таємниці

………… простягла

………… принесла.

ІІІ КОНКУРС «Творчий» - конкурс оцінюється за 5-бальною системою.

 

Вчитель: Правда це було, чи «може, хто збрехав, хто ворогів не мав», не знаю, але я вам переповім цю історію. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки -
Спить самотній сад.

 

Завдання для команд: скласти речення  з 7-8 слів, які будуть починатись з однієї букви.

(одна команда складає на букву П, інша - на букву Н)

 

Гра з глядачами

  1. Народні пісні, що виконуються  на Різдво (колядки)
  2. Назвіть автора твору «Мені тринадцятий минало» ( Тарас Шевченко)
  3. Відома збірка творів  Шевченка (Кобзар)
  4. Як звали дочку відьми в казці «Івасик-Телесик»? (Зміючка Оленка)
  5. Віршований твір, який співається  (пісня)
  6. Службова частина мови, що разом із формами непрямих відмінків іменника, займенника, числівника показує їхню залежність від інших слів у словосполученні чи реченні  (прийменник)
  7. Усна народна творчість (фольклор)
  8. В якому році помер Тарас Григорович Шевченко (1861 рік)
  9. Державні символи України (гімн, герб, прапор)
  10. Новорічне символічне дерево (ялинка)
  11. Колекція засушених рослин. (гербарій).
  12.  Коли відзначають День незалежності України? (24 серпня)
  13. Назвіть дерева-символи України (верба, калина, тополя)

 

 

IV КОНКУРС  «Розважальний». - конкурс оцінюється за 5-бальною системою.

Вчитель:  За допомогою цього конкурсу ми перевіримо, як ви можете поєднувати складні звуки. Умова така: кожний учасник гри повинен промовити скоромовку, а журі оцінить, хто краще справиться із завданням.

Тексти скоромовок

1. Карл украв у Клари корали, а Клара украла у Карла кларнет.
2. Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався.
3. Не йди попри Прокопові ворота, попри Прокопишині.
4. Ішли жінки із базару, забалакались про покришки і покришенята.

 

V КОНКУРС  «Хто швидше» ( відповідає на запитання та команда, представник з якої швидше підніме руку; якщо дається неправильна відповідь, бал зараховується команді-суперниці; 1 правильна відповідь –       1 бал)

 

  1.     Її розмір дорівнює 254 мікрометрам, в одній українській літері їх дві. Назвіть її.

Відповідь: крапка.

 

  1. Перекладіть зі старослов’янської мови словосполучення «младо лєто».

Відповідь: весна.

 

  1. Яке місто у Чернігівський області названо іменем риби ?

Відповідь: Короп.

 

  1. Один візантійський мандрівник писав, що на Русі його їдять усюди. Римські патриції вважали його смердючою рослиною, а Піфагор називав «королем прянощів». Сучасні українці теж охоче його вживають із традиційними стравами. Назвіть цю рослину.

Відповідь: часник.

 

  1. Ми говоримо, що це – золото, а японці кажуть, що це – квіти. Назвіть це.

Відповідь: мовчання.

 

  1. 9 березня 2011 року їй виповнилося 52 роки. За цей час вона зовсім не змінилася, навпаки – виглядає краще, ніж раніше.

Вона стала експонатом паризького музею воскових фігур, хоча все життя і так була із синтетичного матеріалу. Кожна дівчинка світу мріє її  отримати і бути схожою на неї. Назвіть її.

Відповідь: лялька Барбі.

 

  1. Найвищі сходи Європи знаходяться в одному з міст України. Назвіть це місто.

Відповідь: Одеса.

Коментар: Це Потьомкінські сходи. Висота споруди – 24 м, довжина - 142 м, вона має 192 кам’яні сходинки і 10 майданчиків.

 

  1. У середньовічній Японії цим предметом мали право користуватися лише імператор та знать. Середні та нижчі класи замість нього мали право носити широкополі капелюхи. Що це за предмет?

Відповідь: парасолька.

 

VI КОНКУРС «Редактор» (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала). Завдання: відредагувати подані словосполучення.

 

 Завдання для 1 команди (слайди 8-9)

1)      Бувший друг (колишній друг)

2)      На бумазі (на папері)

3)      Подорожувати вмісті (подорожувати разом)

4)      Висказувати власну точку зору (висловлювати власну точку зору)

5)      І так дальше (і так далі)

6)      Перва учителька (перша учителька)

7)      Помнити про свято (пам’ятати про свято)

8)      Послідній раз (останній раз)

9)      Пятно на сорочці (пляма на сорочці)

10)    Слідуюча сторінка (наступна сторінка)

 

 Завдання для 2 команди (слайди 10-11)

 

1)Не сиди на полу (підлозі)
2)Самий кращий малюнок (найкращий)
3)Хрустальний світильник ( кришталевий)
4)Я не получаю газет (я не отримую)
5)Земельний участок (земельна ділянка)
6)Грошовий перевод (грошовий переказ)
7)Тут нема печаті (тут немає печатки)
8)Дошка об’яв (дошка оголошень)
9)Приймати участь (брати участь)
10) Підписка на газети й журнали (передплата)

 

VIІ КОНКУРС   «Намалюй прислів’я» ( конкурс оцінюється за 5-бальною системою). Завдання: за відведений проміжок часу (2 хв.) «намалювати» подане прислів’я, використовуючи олівці, фломастери.

 

Дурний язик — голові не приятель.

Не кидай слів на вітер.

 

VIІІ КОНКУРС  Гра «З букв одного слова» - (за кожне складене слово – 0,5 бала)

Жайворонок ( край, ворон, жар, корова, корона, кров, кран, нова, пора, рак, район, рано, ранок). (слайд 12)

Абрикос (коса, рак, сир, бак, роси, соки, кора, рис, боки, краб...) (слайд 13)

IX.КОНКУРС «У світі  фразеологізмів» (завдання: за 2 хвилини написати якомога більше фразеологізмів  з певним словом ( одна команда – зі словом «голова», інша – зі словом «ніс»; один фразеологізм – 0,5 бала)

Орієнтовні відповіді:

Битися головою об стіну (слайд 14)

 

Вбити собі в голову

Викинути з голови

Вкласти у голову

Втратити голову

Голова варить

Голову морочити

Голова розвалюється (тріщить)

Прогризти голову

Забрело в голову

З голови до ніг

Ламати голову

Лягти головою

Мати голову на плечах

На свою голову

Перевертати з ніг на голову;

 

Відвертати носа  (слайд 15)

Повісити носа

Водити за носа

Втерти носа

Сунути свого носа

Задирати носа

Зарубати на носі

Перед самим носом

Крутити носом

Не показувати носа

Носом чути

Зарубати на носі

Перед самим носом

Крутити носом

Не показувати носа

Носом чути

Утнутися  носом

 

Гра  для вболівальників (завдання: відгадати мовні загадки-жарти)

  • З чого починається день? (Зі звука д)
  • Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звук О)
  • До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу?   (М + Анна)
  • Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)
  • Три зайця. Скільки у зайця вух? (два вуха.)
  • Хоч не риба, але є  і в Дніпрі, і у Десні, і у Дінці? (Звук д)
  • Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)
  • Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)
  • У якім числі стільки ж цифр, скільки букв у його назві? (Сто – 100)

 

 X.КОНКУРС капітанів «Всезнайко» ( завдання:  продовжити зачитані прислів'я та приказки; кожна правильна відповідь – 1 бал)

Наприклад, слово – не горобець, … (вилетить – не впіймаєш)

Для І учасника:

  1. Під лежачий камінь … (вода не тече).
  2. Книжка вчить, …(як на світі жить).
  3. Наука в ліс не веде, …(а з лісу виводить).
  4. Дурний не помітить, …(а розумний не скаже).
  5. Не кажи не вмію,…(а кажи навчусь).
  6. Здобудеш освіту, …- (побачиш більше світу).
  7. Вік живи… (і вік учись).
  8. Одна голова добре, …(а дві краще).
  9. Хто співає, той … (журбу проганяє).
  10.     Птицю можна пізнати по пір'ю, а … (людину по мові).

Для ІІ учасника:

  1. Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує).
  2. Хочеш їсти калачі — … (не сиди на печі).
  3. Вченому світ, а … (невченому тьма).
  4. Як голова сивіє, то … (чоловік мудріє).
  5. Не будь красивим, а … (будь щасливим).
  6. Хто мови своєї цурається, хай … (сам себе стидається).
  7. Більше діла — … (менше слів).
  8. Життя прожити — … (не поле перейти).
  9. Що посієш, … (те й пожнеш).
  10.     Зустрічають людину по одягу, а … (проводжають по розуму).

 

( Учениця читає «Молитву») (слайд 16)

 

Молитва
Гріховний світ вирує неспроста , 
Підступний демон, що керує нами, 
Та піднімається нетлінно над віками
Велична постать вічного Христа.

О Господи ! Знайди нас всіх, знайди,
Бо ми блукаєм хащами ще й нині,
Прости гріхи й провини безневинні,
І до спасіння всіх нас поведи.

О  Господи ! Зціли нас всіх, зціли,
Всели в серця неопалиму мрію,
Щоб ми, пізнавши віру і надію,
Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мово,
Найкраща пісня в стоголоссі трав.
Кохане слово, наше рідне слово,
Яке  колись Шевченко покохав.

Ти все знесла насмішки і зневаги,
Бездушну гру ворожих лжеідей,
Та сповнена любові і відваги
З-за грат летіла птахом до людей.

Ти наш вогонь на темнім полі битви, 
Невинна кров пролита в боротьбі.
Тебе вкладаєм тихо до молитви 
І за спасіння дякуєм тобі.

 

(Поки журі підбиває підсумки, учениця виконує пісню                                                   «А я бажаю вам добра» Н. Май)

«А я бажаю вам добра»

Одна земля, одна надія

І сонечко на всіх одне.

Воно усіх теплом зігріє,

Воно нікого не мине.

 

І буде знов весна на світі

Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити,

І про добро пісні співать.

 

А я бажаю вам добра,

А я бажаю вам тепла,

Любові завтра і сьогодні.

А я бажаю вам добра,

Щоб, наче сад, душа цвіла,

Щоб зорі падали в долоні.

 

Коли біда простягне руки,

Прийдуть печалі і жалі,

Згадай крізь терени, розлуки,

Що є кохання на землі.

 

І буде знов весна на світі

Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити,

І про добро пісні співать.

 

(Підведення підсумків конкурсної програми. Нагородження переможців)

 

Вчитель:  Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас  черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження. Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю вам усім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку