Урок
української мови
в 4 класі
Засідання клубу
«Маленьких розумників»
Тема: Узагальнюючий урок за темою «Займенник»
Мета: Узагальнити знання за темою «Займенник»;
формувати вміння визначати рід та число,особу
займенників; закріпити навички відмінювання
займенників.
Розвивати мовлення учнів; вміння висловлювати
свою думку, співпрацювати групі.
Виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: ілюстрації до казки; узагальнююча схема з теми «Займенник»; роздатковий матеріал; конуси різних кольорів; презентація уроку; гілочка росту.
Хід уроку
І. Організаційна частина. (Слайд 2)
Знання – це гідність, а розум – це хазяїн,
У добрій спілці треба жити їм.
Хто має розум та багато знає, -
Той буде завше сильним і міцним
А сила, що без розуму, - недужа,
Бо все робити буде навмання.
Тож для творіння, для роботи, дуже,
Виховуй розум і бери знання.
Д.Гуліа
ІІ. Слова вчителя. (Слайд 3)
- Тема нашого засідання – «Займенник».
На протязі багатьох уроків ми вивчали граматичні форми займенника та його синтаксичну роль. І сьогодні ми зробимо підсумок із вивченої теми.
Кожна група отримала завдання, яке колективно виконувала. Завдання були різні за змістом: пошукові; творчі; граматичні та узагальнюючі. Протягом уроку певна група презентуватиме виконання свого завдання.
Отож, часу даремно не гаймо.
І засідання клубу розпочинаймо!
- Розпочне наше засідання своєю презентацією проекту група
кольору. Вони отримали завдання: «Пояснити виникнення слів – займенників».
ІІІ. Презентація груп.
Група кольору.
1-й учень. Щоб краще пояснити виникнення назви частини мови, ми розповімо казку. Вона так і називається – «Казка про Займенник» (Слайд 4,5)
У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони трудилися не покладаючи рук, і тому їхнє господарство славилося багатством та достатком. А недалеко від царства, серед темних скель, в Сирій печері, жила зла чаклунка, яку дратував сміх і веселощі, працелюбство та життєрадісність людей. Вона довго думала над тим, як нашкодити своїм щасливим сусідам, щоб вони перестали працювати, веселитися і радіти. І нарешті придумала страшну кару. Вона взяла свою чарівну палицю, ударила три рази об землю і промовила: «Хай ці щасливчики забудуть свої імена: хай діти забудуть імена батьків, а батьки – імена дітей». Зла чаклунка відкинула палицю і промовила: «Ось тепер вони обов’язково посваряться, не розуміючи один одного». І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Ще нічого не розуміючи, вони намагалися пояснити те, що сталося, але не могли. Так було доти, поки жителі чарівного міста не зрозуміли, що вони забули свої імена знайомих, назву всього, що їх оточувало. Як повернути свої імена, як дізнатися про назви предметів, вони не знали.
2-й учень.
Та ось в їхнє царство випадково потрапив добрий мудрець з довгою сивою бородою. Люди кинулися до нього і розповіли про своє горе, попросили допомоги – повернути їм життя, повне радощів і веселощів. „Добре, я допоможу вам повернути імена, але це буде не відразу, - пообіцяв мудрець. – А поки що я дам вам слова замість імен та назв, які забрала у вас зла чаклунка. Ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Використовуючи їх, ви можете говорити між собою, розуміти один одного, не називаючи імен та предметів. Наприклад, кожен з вас про себе говоритиме „Я”, а якщо вас буде багато, то скажете „МИ”. Звертаючись до кого-небудь, говоритиме „ТИ”, а якщо до кількох людей – то „ВИ”. Розповідаючи про когось або про щось кажіть „ВІН”, „ВОНА”, „ВОНО”, а якщо їх багато – „ВОНИ”. А поки що прощавайте, я йду до злої чаклунки”.
3-й учень.
Довго шукав мудрець печеру злої чаклунки, але все ж знайшов. Він попросив її віддати людям їхні імена. Вона згодилась, але з умовою, що загадає дуже хитрі загадки, яких він не відгадає. Та чаклунка помилилася, мудрець відгадав загадки.
Довелося чаклунці віддати імена жителям веселого царства. Але людям так сподобалися слова, які подарував мудрець, що їм з ними шкода було розлучатися. І люди залишили їх собі, щоб вживати у мовленні. Ні слова були дані замість імен, тому їх так і назвали – займенниками.
(Художник – ілюстратор підготував ілюстрації до казки. Він демонструє ілюстрацію відповідно до змісту казки.) (Слайд 6)
4-й учень. Граматисти називали цю частину мови місто ймення. І хоч Г.Шашкевич у 1865 році вжив назву займенник, інші дослідники й далі називали її місто ймення. Тому в 1914 році Іван Нечуй – Левицький у своїй граматиці з грамоти зазначав: «Відомо, що слово місто – город, і вийшло городойменник. Чом,пак, не селойменник?» - і відстоював назву займенник, яка згодом і закріпилась в українському мовознавстві. (Слайд 7)
Учитель. Ми почули гіпотезу щодо виникнення назви «Займенник». Група до справи поставилась творчо. Дуже гарна казка, яка переносить нас у давні часи, але нам потрібно повертатися до сьогодення.
- А зараз нам презентують свій проект група кольору. Вони отримали завдання дати граматику, лексичну та синтаксичну характеристику займенників.
Група кольору.
1-й учень. Щоб відповідь була нагляднішою, ми вирішили зобразити її на схемі. (Слайд 8)
1) З А Й М Е Н Н И К
але
(Займенник заміняє іменник, прикметник, числівник, але не називає їх)
2) Має граматичні ознаки: (Слайд 9)
Отже. Займенник – це повнозначна змінна частина мови, яка вказує на предмети, ознаки або кількість, не називаючи їх, і відповідає на питання Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки?
(Слайд 10)
2-й учень. Особові займенники – я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони. Ці займенники вказують на особу або осіб і відповідають на та самі питання, що й іменники. (Слайд 11)
3-й учень. Займенники змінюються
Називний – Хто? Що?
Родовий – Кого? Чого?
Давальний – Кому? Чому?
Знахідний – Кого? Що?
Орудний – Ким? Чим?
Місцевий – На кому? На чому?
4-й учень. Займенники мають 3 особи.
До першої особи належать займенники – я (одн), ми (множ);
До другої особи належать займенники – ти (одн), ви (множ);
До третьої особи належать займенники – він (одн), вона (одн), воно (одн), вони (множ).
2-й учень. В реченнях займенники є головними або другорядними членами.
Хоч у мові займенників небагато, проте частота вживання їх у мовленні досить велика. Займенники використовують як один з важливих засобів зв’язку між реченнями в тексті, уникнення повторень одних і тих самих слів.
Учитель. Ми почули стислий виклад теми «Займенник»: його граматичну, лексичну та синтаксичну характеристику, які вивчають в початковій школі.
Фізкультхвилинка
- Група кольору мали дібрати завдання для визначення граматичних форм іменника. Слово надається даній групі.
- Група кольору.
1-й учень. Я дібрав завдання на визначення особи і числа займенників. (Слайд 13)
Як не любить той край
Як не любить той край ,
де вперше ти побачив
солодкий дивний світ ,
що ми звемо життям ,
де вперше став ходить
і квіткою неначе
в його теплі зростав ,
і усміхавсь квіткам !
В . Сосюра
(Учні визначають особу і число займенників. Потім відбувається взаємоперевірка. Учень, який читав завдання, дає правильну відповідь.)
2-й учень. (Слайд 14)
Прочитай речення. Добери з довідки займенники, що підходять за змістом.
Визнач відмінок займенників.
Про людину _______ можеш судити тільки тоді , коли був з _______ в дорозі чи жив під одним дахом. Щоб віл допомагав _______ , доглядай за _______ . Не будь зарозумілим – і друзі від _______не відвернуться. Кішка з дому, мишам воля в ______ .
( слова для довідок: ньому, тебе, ти, тобі, ним, нею )
(Взаємоперевірка. Учень, який готував завдання, дає правильну відповідь, а інші перевіряють, чи правильно виконали завдання.)
3-й учень. (Слайд 15)
Постав займенник з прийменниками у потрібній формі. З одним на вибір склади і запиши речення.
З ( вона ) , під ( ми ) , за ( ти ) , перед ( він ) ,від ( ви ) ,перед ( я ) ,
у ( вони ) .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(Учні зачитують складені речення.)
4-й учень. (Слайд 16)
Встав потрібні займенники.
В 2, 3 реченнях підкресли головні і другорядні члени речення.
В одному селі жив дуже вродливий парубок . ________ любив ходити на берег річки і дивитися у воду на свою вроду. Одного разу повз ________ йшов лихий чаклун. _________ стало заздрісно, що парубок гарний.
Чаклун розсердився і сказав ________ , що від цього дня хлопець завжди буде дивитися у воду. І перетворив ________ на нарцис.
У ________ голівка схилена , ніби сидить красивий хлопець і дивиться у воду.
(Взаємоперевірка)
Завдання від учителя.
- Які два займенники заважають автотранспорту? (ями)
- Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? (ви – ми – ти)
- Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня (маленького). Назва якої країни вийде? (Я – поні –я)
- Який займенник складається з однієї букви? ( Я )
2. Знайди займенники. (Слайд 19)
- Знайди два особові займенники, заховані в іменнику Барвінок?
(він, вона)
3. Гра «Утвори слово» (Слайд 20)
- Замість крапок поставте займенники й утворіть нові слова.
___ рина ,______ кола , ______ мофій , ______ рій ,
_______ ок ,_______ зик .
(він , ти , я , ви , я , ми )
- Молодці!
Учитель. Сьогодні ми почули історію виникнення займенника. Заключне слово надається групі кольору. Вони підіб’ють підсумок нашого засідання.
1-й учень. (Слайд 21)
Є добрий друг в іменника,
Числівника й прикметника.
Як звуть його – це не секрет,
Така ось арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти,
До себе звуть займенників
Від втоми рятувати.
Займенник – це частина мови. Їх усього кілька десятків, але за частотою використання у мовленні вони посідають третє місце серед інших частин мови.
2-й учень.
Ми склали протягом уроку короткий огляд нашого засідання, який складається лише з займенників. (Слайд 22)
Отже:
Учитель. На цьому наше засідання завершено. До зустрічі у нашому клубі!