Брейн-ринг "Права знай, правила й обов’язки не забувай"

Про матеріал

Сценарій правознавчого брейн-рингу для учнів початкових класів, мета якого зацікавити учнів вивченням прав людини і громадянина, законів нашої держави ; формувати правову культуру школяра, виховувати в учнів інтерес до правових знань .

Перегляд файлу

 

 

 

Брейн - ринг

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Терещенко В.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета :зацікавити учнів вивченням прав людини і громадянина, законів нашої   

         держави ; формувати правову культуру школяра .

         виховувати в учнів інтерес до правових знань .

 

ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційна частина. Налаштування на роботу.

 

Діти стоять в колі і говорять слова:

 

Ми зібрались позмагатись, (5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Ми маленькі правники.(5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Будь кмітливим не зівай: («сваряться» пальчиком)

Право назви – руку давай. (показують тильну потім внутрішню

сторону обох рук на кожне слово).

Ведучий перший називає право і дає руку наступному учаснику.

- Я маю право на ім'я.

- Я маю право на освіту.

- Я маю право на життя.

- Я маю право на сім'ю.

- Я маю право на відпочинок.

Так діти довільно називають права, поки коло рук не замкнеться.

Потім, тримаючись за руки і легенько розхитуючи їх, разом кажуть:

Всі права свої назвали –

Всі права запам‘ятали!

Ми зібрались позмагатись, (5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Ми маленькі правники.(5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Будь кмітливим не зівай: («сваряться» пальчиком)

Обов'язок назви – руку давай. (показують тильну потім внутрішню

сторону обох рук на кожне слово)

Ведучий перший називає обов'язок і дає руку наступному учаснику.

Приклади відповідей дітей:

- Мій обов'язок - допомагати рідним.

- Мій обов'язок - берегти природу.

- Мій обов'язок - ходити до дитячого садка.

- Мій обов'язок - дотримуватися правил пожежної безпеки.

Так діти довільно називають обов'язки, поки коло рук не замкнеться.

Потім, тримаючись за руки і легенько розхитуючи їх, разом кажуть:

Всі обов'язки назвали –

Всі обов'язки запам‘ятали!

Ми зібрались позмагатись, (5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Ми маленькі правники.(5 оплесків : 1-2; 1-2-3)

Будь кмітливим не зівай: («сваряться» пальчиком)

Правило назви – руку давай. (показують тильну потім внутрішню

сторону обох рук на кожне слово).:

- Я дотримуюся правила «кожній речі – своє місце».

- Я дотримуюся правила «кажи сам за себе».

Так діти довільно називають правила, поки коло рук не замкнеться.

Потім, тримаючись за руки і легенько розхитуючи їх над головою, разом кажуть:

 

Що таке добре, що таке права –

Знає уже змалечку маленька дітвора!

У кожного є правила в  школі і в сім'ї,

І наш обов‘язок їх знать, хоч ми іще малі.

 

Вчитель:


 Школярику! Права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Права необхідно знати,

Щоб вміти себе захищати.


ІІ. Основна частина

Сьогодні наша зустріч має назву «Права знай, правила й обов’язки не забувай»                                                                                     

 

Щорічно 10 грудня в світі відзначають Міжнародний день захисту прав людини. Ця дата була впроваджена Генеральною Асамблеєю ООН в 1950 році на честь прийняття 10 грудня 1948 року Загальної декларації з прав людини. Декларація стала першим світовим документом, що сформулював положення про права людини.

Загальна декларація прав людини, проголосила рівність всіх жителів планети перед законом. Людина, її життя і гідність, права та свободи визнано найвищою цінністю кожної держави.

Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей.                          

Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція - це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх малих  громадян. 

 

Вірш про Конвенцію

Пісня «Я маю право»

 

Сьогодні у правознавчому Брейн-рингу  зустрічаються дві команди. Це команда «Правознавці» та команда «Юні юристи» (команди представляють свій девіз).

 

«Правознавці»: «Ми правознавці хоробрі, згуртовані.

             Правами дітей дуже схвильовані!»

«Юні юристи»: «Наша команда «Юні юристи»,

             Нема у нас часу навіть присісти.

             Права захищати беремось одразу,

             Нікого ніколи не дамо ми образить.»

 

Команди готові? Отже, розпочинаємо гру. (Музика)

І блок- раунд

  1. Увага! Чорний ящик!

         У ящику лежить документ, що називають Основним Законом нашої держави. Що             

         у ящику?(Конституція)

 

  1. Перед вами предметні малюнки. З яким правом дитини вони повʼязані?

 

  1. Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.Яке право порушено стосовно Попелюшки?

         (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних   

         заходах, що відповідають її віку.)

 

  1. Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.

          Які права дитини порушив Вовк?

 (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі

 

  1. Уривок з мультфільму «Гидке каченя»

          Чому бридке каченя не могло зрозуміти, чому з нього насміхались мешканці  

          пташиного двору? Яке  основне право Конвенції ООН порушували птахи?

(Всі діти рівні у правах.)
 

  1. Уривок з мультфільму «Левенятко і Черепаха»

          Яким правом скористалося Левенятко?

 

  1.  Уривок з мультфільму «Цибуліно»

           Яке право порушував сенйор Помідор?

(Право на недоторканість житла)

  1. Наступна ситуація.

          За яке право боровся папуга Кеша?

(Право на свободу та життя)

 

      9 . Уривок з мультфільму «Кульбаба – Товсті щічки».

Яке право забезпечував  і який обовʼязок виконував Павучок?

 

  1. Уривок з мультфільму «Івасик Телесик».

          Реалізацію якого права ІвасикаТелесика забезпечують дід та баба,виховуючи   

          хлопчика?

 

  1. Яким правом ви користуєтесь, коли йдете у бібліотеку? (Інформація)
  2. Про які права своїх дітей говорив Заєць? (Право на імʼя, повноцінне харчування, любов і піклування)
  3. Чорний ящик!

           У цій скринці – засіб, за допомогою якого Карабас чинить насильство над  

            акторами лялькового театру.  Що у скриньці?

 

     «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Отже, я пропоную вам, шановні учасники, ІІ блок- раунд «ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ».

Зараз кожна команда по черзі буде розігрувати невеличкі ситуації для команди-суперниці, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Команда-суперниця повинна визначити, чому той чи інший герой не правий.

Інценізація життєвих ситуацій

1.

Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти не готовий до уроку?

Учень. Я вирішила зовсім не відвідувати ваші уроки фізики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.

Учитель. Але шкільну програму з фізики ти маєш вивчати.

Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви – занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

 

Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?

(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але  висловлювання власної думки не повинно завдавати шкоди репутації та гідності іншої особи.)

 

2.

Мати. Доню, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.

Донька. Але ж, тату, у мене завтра контрольна!

Мати. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.

Донька. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

 

Чи права донька?

(Жодну дитину не можна примусово залучати до праці, але обов’язок дитини виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоровۥю та виконувати всі види самообслуговуючої праці. )

 

 3.

Батько. Сину, вже восьма година ранку, час йди до школи?

Син. Але я дуже хочу спати і в мене немає сил йти до школи.

Батько. А як же уроки?

Син. Нікуди уроки не подінуться. І крім того я маю право на відпочинок.

 

Чи порушує батько права сина?

(Дитина дійсно має право на відпочинок, але обов’язок дитини сумлінно навчатися та активно працювати на уроках)

 

4.

ВЕДУЧИЙ

Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.

Ось послухайте, шановні,

що там приключилось.

Старшокласнику назустріч

Йшов молодший учень.

Той схопив його за ранець,

Давай його мучить.

СТАРШОКЛАСНИК.

Швидко свій знімай портфель,

 Мій носити мусиш,

 А якщо не понесеш,

Стусана получиш.

ВЕДУЧИЙ.

Той у сльози.

МОЛОДШИЙ УЧЕНЬ.

Відпусти! Мені треба на урок!

Ведучий.

А не може зрушить з місця ні на крок.

СТАРШОКЛАСНИК.

А іще біжи в буфет,

Та біжи скоріше.

Купиш мені пиріжок,

 Або два -  ще ліпше!

ВЕДУЧИЙ.

Ситуації такі й серед вас бувають,

Мабуть, школярі оці ще чогось не знають.

Куди і до кого можна звертатись, якщо виникла проблема порушення прав?

 

Чорний ящик!

 В ящику знаходиться документ, який називають «Світовою Конституцією прав дитини»? Який документ у ящику?

(Конвенція про права дитини)

ІІІ блок- раунд « Обов’язки не забувай»

Аналіз ситуацій з мультфільмів

 

  1. Уривок з мультфільму «Маша больше не лентяйка»

 Який обов’язок не хотіла виконувати дівчинка?( Допомагати старшим)

 

  1. Уривок з мультфільму « В країні невивчених уроків»

Про погане виконання якого обов’язку свідчать оцінки в щоденнику хлопчика? (Добре вчитися)

 

  1. Уривок з мультфільму «Ох і Ах»

 Від виконання яких обов’язків ухилявся герой мультфільму? (Підтримувати чистоту в кімнаті, мити посуд, дотримуватись правил гігієни)

 

  1. Уривок з мультфільму «Гуси –лебеді»

 З яким обов’язком не справилась Марійка? (Піклуватися про молодших)

 

  1. Уривок з мультфільму «Марійка і ведмідь»

 Яке право дитини не вірно розумів та забезпечував Ведмідь?  (Повноцінне харчування)

 

  1. Уривок з мультфільму «Як Петрик Пʼяточкін слоників рахував»

 За що посварили Петрика П’яточкіна? (За те, що він порушував правила поведінки)

 

  1. Уривок з мультфільму «Як Петрик Пʼяточкін слоників рахував»

Які правила порушував Петрик?(Правила дорожнього руху)

 

  1. Уривок з мультфільму «Нове Простоквашино»

 Про які правила забули герої мультфільму?( Правила пожежної безпеки)

 

ІІІ. Підведення підсумків гри

 

Учні

 Я маю право жити на Землі,

Творити, дихати, учитись,

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї і за честь стоять,

Безкрайнії поля її любити

І щовесни журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку і весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на поля із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україні зігріває

На соловейка спів в гаях

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Пісня

 

  Дорогі  діти, ваше майбутнє,  майбутнє  нашої  України  залежить  цілком  від вас.

То ж зробимо цей світ прекрасним!

 

Дитя моє, права дитини завчи напам‘ять

Порадь і друзям почитать,

Хай прочитають тато й мама –

Закони всім потрібно знать.

Будь добрим сином (чи дочкою),

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи.

Люби свою сім‘ю і школу,

Свою Україні люби!

 

Список використаних джерел

 

1. Середа Ольга Іванівна  Гра «Маленькі правники»

file:///C:/Users/admin/Desktop/права/scenariji_ta_pravovikhovni_zakhodi_1.pdf

 

2. http://i.lekciya.com.ua/pravo/2192/index.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Певень Татьяна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
3404
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку