Даний матеріал можна використовувати для проведення уроків математики у формі гри при вивченні теми "Рівняння" ( 6-7 класи), геометрії (7 клас), включати його у позакласні заходи з математики, поширювати їх знання з історії математики.
Брейн-ринг з математики Урок-гра для учнів 7 класу Маріупольська гімназія № 2 Учитель Дмитрохіна В.І.
Номер слайду 2
Правила гри: Кожна команда бере участь у всіх конкурсах. Час на пошук відповіді – до 1 хв. Дозволяється думати, проявляти знання, кмітливість та ініціативу. Забороняється бути пасивним, зволікати з відповіддю. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, за неправильну відповідь – 0 балів. Отож, розпочнемо!
Номер слайду 3
Структура гри: І етап ІІ етап ІІІ етап Всього завдань Кількість завдань 6 7 7 20 Кількість балів 6 7 7 20
Номер слайду 4
І етап гри Математика навколо нас
Номер слайду 5
Конкурс “Я – кмітливий” Білий ведмідь важчий за лева на 600 кг. Це в 5 разів більше. Скільки важить ведмідь і скільки лев? ( 750 кг, 150 кг) Два кота за 2 години з’їдять 2 миші. Скільки мишей з’їдять 10 котів за 10 годин? ( 50 мишей)
Номер слайду 6
Конкурс “Я – кмітливий” Летіли горобці, сіли на стовпці. Як сіли по одному – один горобець зайвий, як сіли по два – один стовпець зайвий. Скільки горобців і скільки стовпців? (4 горобці та 3 стовпці) Назвіть п’ять днів підряд, не називаючи чисел місяця і днів тижня. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра) Циферблат годинника потрібно розрізати на 6 частин так, щоб у всіх частинах сума чисел була однакова. (13)
Номер слайду 7
Розв’язання № 5
Номер слайду 8
Конкурс “Я – кмітливий” Онук запитав у дідуся: “Скільки тобі років?” Дідусь відповів: “Якщо я проживу ще половину того, що прожив та ще 1 рік, то мені буде 100 років. Скільки років дідусеві? Розв’язання: Х років дідусю, тоді маємо: Х + Ѕ х + 1 = 100 1,5 х = 99 х = 66 ( 66 років)
Номер слайду 9
ІІ етап гри З історії математики
Номер слайду 10
Конкурс “Всезнайка” Ця наука зародилась у Стародавньому Єгипті 5000 років тому. Без знань цієї науки світ би не дізнався про одне із чудес світу - єгипетські піраміди. Про яку науку йде мова? (Геометрія)
Номер слайду 11
Конкурс “Всезнайка” Цей вчений був філософом, купцем, державним діячем. Він жив у 625-547 р.р. до н.е. Поява доказової бази геометрії пов’язана з його ім’ям. Він першим довів, що вертикальні кути рівні, а діаметр ділить круг на дві рівні частини. Про якого вченого йдеться? Фалес Мілетський
Номер слайду 12
Конкурс “Всезнайка” Ім’я цього вченого відомо всьому світу. Він був автором книги “Начала”, за якою вивчали геометрію понад 2000 років. Коли цар Птолемей І запитав його, чи існує більш простий шлях пізнання геометрії, ніж той, що викладений у “Началах”. Він відповів: “В геометрії немає царських шляхів”. Хто цей вчений? ( Евклід)
Номер слайду 13
Конкурс “Всезнайка” Ми часто її використовуємо для зображення географічних карт, на шаховій дошці, для гри “Морський бій”. Її вперше розробив Рене Декарт ( 1596-1650р.р) – французький математик, філософ, фізик і механік, який зробив вагомий внесок для розвитку декілька галузей наук. Про що йде мова? (Координатна площина)
Номер слайду 14
Конкурс “Всезнайка” ЇЇ називають в геометрії “Жорсткою фігурою”. Конструкція, в якій вона використовується є стійкою до коливання. Вона зустрічається в опорах багатьох споруд, вимірювальних приладів, а також – у фотоапаратах, в пристроях для приготування їжі в поході. Що це за фігура? ( Трикутник )
Номер слайду 15
Конкурс “Всезнайка” Математики завжди намагалися якомога точніше знайти значення цього числа. Видатний давньогрецький вчений Архімед ( ІІІ ст. до н.е.) знайшов його приблизне значення. У ХVІІ ст. математики встановили, що воно виражається нескінченим неперіодичним десятковим дробом є більшим за 3 і меншим за 4. Що це за число?
Номер слайду 16
Конкурс “Всезнайка” Раніше ці числа позначали як борги. Ще в ХVІІ ст. багато європейських математиків ставились до цих чисел з недовірою, навіть деякі з них не визнавали ці числа, називали їх абсурдними, неможливими. Серйозний крок в “узаконенні” цих чисел зробив видатний французький математик Рене Декарт. Він навіть виділив їм “помешкання”. Що це за числа? ( Від’ємні)
Номер слайду 17
ІІІ етап гри Логічні задачі
Номер слайду 18
Летіли гуси Летіли гуси, а назустріч – одна. “Добрий день, сто гусей”- каже. “Нас не сто, а щоб було сто треба ще стільки, та півстільки, та чверть стільки та ти одна”. Скільки летіло гусей? Розв’язання: х – гусей летіло, тоді х + х + 0,5х + 0,25х + 1 = 100 2,75х = 99 х = 36 ( 36 гусей)
Номер слайду 19
Яка монета фальшива? Із 27 монет одна фальшива. Як знайти її трьома зважуваннями на шалькових вагах без гир, якщо відомо, що фальшива монета легша від справжньої? Розв’язання: І раз Подія ІІ раз Подія ІІІ раз Ліва шалька 9 9=9 3 3=3 1=1 Права шалька 9 9 9 3 3 3 1 1
Номер слайду 20
Хто де живе? Володимир, Ігор та Сергій викладають математику, фізику та літературу. Живуть вони в Києві, Львові та Одесі. Відомо також, що Володимир живе не у Львові, Ігор живе не в Одесі, одесит – не фізик, Ігор – не математик, львів’янин викладає літературу. Хто де живе, та що викладає? ( Ігор – фізик, живе у Києві, Сергій – літератор, живе у Львові, Володимир – математик, живе в Одесі)
Номер слайду 21
Участь у конкурсах Із 30 учнів класу 12 брали участь у конкурсі декламаторів віршів, 10 – у конкурсі на найкращий малюнок, 4 – брали участь в обох конкурсах. Скільки учнів не брали участі у конкурсах взагалі? Розв’язання: 30 – ( 10 + 12 – 4) = 12 ( уч.)
Номер слайду 22
Переливання води У бочці міститься не менше 13 відер води. Як відлити з неї 8 відер за допомогою двох бочок місткістю 9 відер і 5 відер? Розв’язання: 1 2 3 4 5 6 5 відер 0 5 0 4 4 5 9 відер 9 4 4 0 9 8
Номер слайду 23
Віслюк і мул Віслюк і мул ідуть поруч з вантажем на спині. Віслюк скаржиться на непосильну ношу. А мул відповідає:” Чого ти скаржишся? Адже, якщо я візьму 1 твій мішок, моя ноша стане вдвоє важче за твою. А якщо ти візьмеш 1 мій мішок, то твоя поклажа зрівняється з моєю”. Скільки мішків ніс мул і скільки віслюк? (Віслюк ніс 5 мішків, а мул – 7 мішків)
Номер слайду 24
Вперта мурашка Висота стовпа 20м. Мурашка повзе по ньому і піднімається за день на 5 м вгору, а за ніч опускається на 4 м вниз. За скільки днів мурашка доповзе до вершини стовпа? Розв’язання: За 15 днів мураха буде на висоті 15 м від землі. На 16-й день вона доповзе до вершини стовпа. ( 16 днів)
Номер слайду 25
Підведення підсумків І етап ІІ етап ІІІ етап Всього Місце Червоні Зелені