Брейн-ринг з основ правознавства

Про матеріал
Матеріал для проведення уроку з основ правознавства. можна використати як виховний захід.
Перегляд файлу

Виховний захід з основ правознавства

«Правові знання – веління часу»

(правовий брейн-ринг)

з учнями 9 класу

 

Форма проведення: інтелектуальна командна гра.

Мета: закріпити знання учнів з основ правознавства; виховувати законослухняних громадян; стимулювати бажання учнів знати закони; активізувати пізнавальні інтереси підлітків та підвищувати правову культуру.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, ручки, чисті аркуші паперу, аркуші паперу з надрукованою картою України (3 штуки), карта-пазл (3 штуки), картки, на яких надруковані уривки з різних джерел права та завдання до них, грамоти

 

Учитель: Добрий день, діти. Сьогоднішній наш урок присвячується важливій даті в історії захисту прав людини. А саме 10 грудня, коли у далекому 1948 році на Генеральній асамблеї ООН було прийнято важливий документ в галузі захисту наших з вами прав – Загальну декларацію прав людини.

Потрібно сказати, що до поняття «Права людини» людство прийшло не відразу. Вперше про права особистості заговорили французькі просвітителі Вольтер і Жан Жак Руссо. Пройшло ще майже два сторіччя, перш ніж людство дозріло до поняття і прийняття загального кодексу прав людини.

У Декларації заявлено, що всі люди мають рівні права, які не залежать від їх особових відмінностей і від різниці в політичних системах їх країн. Декларація не носить обов'язкового характеру. В основу документа були покладені всі напрацювання людської думки, які були на той момент у даному питанні. Це був перший досвід колективної розробки універсального документа з прав людини.

Багато країн включають основні положення Декларації в своє базове законодавство і конституції. Її принципи лежать в основі багатьох пактів, конвенцій і договорів з прав людини, укладених з 1948 року. Найбільш широкими обов'язковими угодами з прав людини, укладеними під егідою ООН, є Міжнародний пакт про цивільні і політичні права і Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, підписані 16 грудня 1966 року.

Знання правових норм значно полегшує життя кожному з нас. Щодня ми з вами вступаємо у юридичні відносини, навіть не підозрюючи про те. Звичайно предмет «Основи правознавства» для вас новий, але я хочу, щоб у цій грі ви перевірили вже отримані на уроках знання.

Наша гра буде проходити у кілька турів. Кожен тур буде оцінюватися за шкалою від 3 до 5. За дотриманням вами правил гри стежитиме наше вельмишановне журі

__________________________________________________________________________. Також у нас на уроці сьогодні присутні ________________________________________

__________________________________________________________________________.

Ви готові починати? Тоді бажаю кожній команді успіху!

 

І ТУР

Візитка команди

 (обрання капітана, назви команди, емблеми, девізу) – (оцінюється за однаковою кількістю балів)

 

ІІ ТУР

«Наші правові знання»

(дати відповіді на питання, обравши правильний на, вашу думку, варіант)

  1. Основний закон держави Україна –

А Маніфест

Б Конвенція

В Декларація

Г Конституція


  1. День Конституції як державне свято відзначається в Україні

А 7 січня 1991 року

Б 28 червня 1996 року

В 24 серпня 1992 року

Г 14 жовтня 1995 року


  1. Конституція України прийнята від імені

А населення України

Б народу України

В Президента України

Г Верховної Ради України


  1. Що з наведеного є ознакою держави?

А формальна визначеність

Б дієздатність

В наявність суверенітету

Г правоздатність


  1. Яке з наведених понять характеризує форму полі­тичного режиму?

А монархія

Б федерація

В республіка

Г демократія


  1. Яке з наведених понять характеризує форму державного правління?

А монархія

Б федерація

В співдружність

Г демократія


  1. Яке з наведених тверджень є ознакою правопорушення?

А соціальна шкідливість

Б неврегульованість нормами права

В Незалежність від волі суб’єкта

Г дво- або багатосторонній характер


  1. Судове або адміністративне рішення з конкретної юридичної справи, яке стає загальнообов’язковим під час розгляду аналогічних справ у майбутньо­му, — це

А нормативно-правовий акт.

Б нормативно-правовий договір.

В правовий прецедент. 

Г правовий звичай.


  1.  Яке з наведених тверджень є ознакою права?

А суверенність 

Б дієздатність

В політичний характер 

Г формальна визначеність


  1. Сукупність органів, через які здійснюється державна влада, - це

А самоврядування

Б апарат держави

В механізм стримування і противаг

Г законодавча, виконавча, судова гілки влади


  1. Соціальні норми, що відображають уявлення людей про добро і зло, справедливість і несправедливість, порядність і непорядність, - це

А норми права

Б традиції та звичаї

В норми моралі

Г корпоративні норми


  1. Правові норми містяться у

А Біблії

Б законах і підзаконних актах

В підручниках із правознавства

Г зверненні Президента України до народу


  1.  Норми права регулюють

А почуття людини

Б наміри людини

В переконання людини

Г поведінку людини


  1.  Право – це:

А Обґрунтована, виправдана можливість поведінки в суспільстві.

Б Сукупність норм, що визнаються більшістю суспільства й порушення яких має наслідком громадський осуд.

В Система встановлених державою загальнообов’язкових, формально визначених норм загального характеру, що регулюють суспільні відносини.

Г Загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, суспільної групи, колективу.

  1.  Найпоширеніше джерело права в Україні –

А міжнародні договори

Б правові звичаї

В правові акти

Г релігійно-правові норми


  1.  Вищу юридичну силу має

А Указ Президента України

Б Закон України

В Розпорядження Кабінету Міністрів України

Г Постанова Верховної Ради України

  1.  У правовідносинах можуть брати участь

А лише фізичні особи

Б лише юридичні особи

В лише державні органи й установи

Г як юридичні, так і фізичні особи


  1.  Конкретна життєва обставина, з якою пов’язують виникнення, зміну або припинення правовідносин, - це

А юридичний документ

Б юридичний вчинок

В юридичний факт

Г юридичний акт


  1.  Правопорушенням є

А некорисне для суспільства діяння

Б зухвале діяння

В протиправне діяння

Г ризиковане діяння


Учитель: Просимо наше поважне журі оголосити результати ІІ туру гри.

 

ІІІ ТУР

«Мандрівка Україною»

Як ви знаєте, у І розділі Конституції України закріплені основні засади державного ладу України. Згідно зі ст. 1, Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Демократична суть держави конкретизує ст.5, проголошуючи Україну республікою за формою правління, а також закріплюючи в українській державі принцип народовладдя. Народ визнається носієм суверенітету і єдиним джерелом влади. Демократизм форм правління в Україні визначається й тим, що державна влада здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

А ІХ розділом Конституції закріплюється територіальний устрій. Так, у статті 133 сказано: «Систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села». А хто з вас знає, скільки всього є областей у складі України (24 + АРК). Добре, молодці. А зараз я пропоную вам попрацювати з картою України та нанести на неї назви обласних центрів, які десь загубилися:

Карти України очима її жителів

Вельмишановне журі, оголосіть, будь ласка, результати 3 туру та загальний підсумок за 3 попередні тури

IV ТУР

Робота з джерелами

Шановні капітани, прошу вас підійти до столу та обрати конверт із завданням. У кожному конверті міститься картка, на якій подається уривок із джерела права. Прошу вас, команди уважно познайомитися з ним та виконати подані до нього завдання.

І КАРТКА

Конституція США Стаття II

Розділ 1. Виконавча влада належить Президентові Сполучених Штатів Америки. Президент перебуває на своїй посаді протягом чотирьох років...

Розділ 2. Президент є головнокомандувачем збройних сил і флоту Сполучених Штатів... Він може вимагати від керівників кожного виконавчого відомства їхньої думки на письмі з будь-якого питання стосовно їхніх службових обов9язків...

Президент має право, за порадою і згодою Сенату, укладати міждержавні договори за умови, що на це погодиться дві третини присутніх сенаторів; він має обирати і за згодою Сенату призна­чати послів, інших повноважних представників, консулів, суддів Верховного Суду та інших вищих державних урядовців Сполучених Штатів, якщо про призначення нема інших постанов у цій Кон­ституції, а їхні посади встановлює закон...

  1. Визначте, до якого типу республік можна віднести США на під­ставі наведеного фрагмента. Чому?
  2. Які інші типи республік ви знаєте? Чим вони відрізняються від наведеного типу?

США належить до президентських республік, тому що Президент очолює уряд. Ще існують парламентські та змішані республіки. У парламентських Президент обирається парламентом, уряд призначається парламентом та підзвітний йому, у змішаних – уряд призначається парламентом, але за поданням Президента.

ІІ КАРТКА

Конституція Італії

Стаття 83. Президент Республіки обирається Парламентом на спільному засіданні його членів...

Стаття 87. Президент Республіки є Головою держави і пред­ставляє національну єдність...

Стаття 92. Уряд Республіки складається з Голови Ради і з мі­ністрів, які разом утворюють Раду міністрів.

Президент Республіки призначає Голову Ради міністрів і, за його пропозицією, міністрів.

Стаття 94. Уряд має отримати довіру обох Палат. Кожна Палата висловлює довіру або відмовляє в ній шляхом мотивованої резолюції, що приймається поіменним голосуванням...

  1. Визначте, до якого типу республік можна віднести Італію на під­ставі наведеного фрагмента. Чому?

Які інші типи республік ви знаєте? Чим вони відрізняються від наведеного типу?

Італія належить до парламентських республік, тому що парламент обирає Президента, також уряд призначається звітує перед парламентом. Ще існують президентські та змішані республіки. У президентських республіках Президент очолює уряд, у змішаних – уряд призначається парламентом, але за поданням Президента.

ІІІ КАРТКА

Конституція Бразилії

Стаття 25. Штати організовуються та управляються від­повідно до своїх Конституцій і законів, які вони приймають із дотриманням принципів цієї Конституції.

Будь-яка компетенція, здійснення якої штатам не заборонене цією Конституцією, залишається за штатами...

  1. Визначте, до якої форми державного устрою можна віднести Бра­зилію на підставі наведеного фрагмента. Чому?
  2. Які інші форми державного устрою ви знаєте? Чим вони відріз­няються від наведеної форми?

За формою державного устрою Бразилія належить до федерацій, тому що складається із штатів, які мають власні конституції, але розроблені на основі загальної. Ще існують унітарні держави (складаються з частин, які не мають ознак суверенітету та мають спільні державні органи)та конфедерації (тимчасовий союз незалежних держав, утворений для захисту спільних інтересів, не мають спільних державних органів, кордонів, валюти, державних символів)

IV КАРТКА

Конституція Австралії

Стаття 109. Пріоритет законодавства Австралійського союзу над законодавством штату.

У випадку, якщо закон штату суперечить закону Австралій­ського союзу, то він вважається недійсним з причини пріоритету законодавства Австралійського союзу над законодавством штатів. Стаття 118. Взаємна повага влади штатів.

На всій території Австралійського союзу мають визнаватися закони, публічні акти і записи та судові провадження всіх шта­тів.

  1. Визначте, до якої форми державного устрою можна віднести Ав­стралію на підставі наведеного фрагмента. Чому?
  2. Які інші форми державного устрою ви знаєте? Чим вони відріз­няються від наведеної форми?

Австралія – це федеративна держава, тому що складається із штатів, які мають власні конституції, але розроблені на основі загальної. Ще існують унітарні держави (складаються з частин, які не мають ознак суверенітету та мають спільні державні органи)та конфедерації (тимчасовий союз незалежних держав, утворений для захисту спільних інтересів, не мають спільних державних органів, кордонів, валюти, державних символів)

Шановне журі, оголосіть результати 4 туру та загальні.

 

V ТУР

«Улюблена гра»

Шановні команди, ви вже показали свої знання з основ правознавства. Тепер я хочу, щоб ви трохи відпочили і погралися у гру, яку люблять мільйони – це пазли. Але не просто погралися, а ще й заробили додаткові бали для своєї команди. Гра в нас буде на швидкість – хто швидше збере, той отримає 5 максимальних балів! Готові? Почали!

C:\Users\User\Desktop\277403436.jpg

(карта друкується на цупкому папері або картоні, з іншого боку аркуша паперу друкується контур пазлів. Аркуші паперу ламінуються та вирізаються пазли).

Шановне журі, оголосіть, будь ласка, результати цього туру та всієї нашої гри.

Ми вітаємо переможців. Я дякую всім учасникам. До зустрічі на наступному уроці!

(оцінювання учасників команд – команда, яка посіла 1 місце – всі отримують по 12 балів, 2 місце – по 11 балів, 3 місце – 10 балів).

docx
Додав(-ла)
Derevyanko Olena
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
482
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку