Мета: ознайомити учнів зі змістом основних статей Декларацій прав людини, Декларації прав дитини, Конвенції про права дитини, Конституції України; акцентувати увагу на тісному взаємозв'язку прав і обов'язків; закріпити раніше отримані знання та в доступній формі показати приклади застосування положень документів у житті; зацікавити щодо їх вивчення.
Брейн-ринг
за мотивами казки
«Про Івана Царевича, Василину і Кощія Безсмертного»
Підготувала:
соціальний педагог
КЗ «Куп’янський спеціальний
навчально-виховний комплекс»
Гармаш Марина Миколаївна
Брейн-ринг за мотивами казки
«Про Івана Царевича, Василину і Кощія Безсмертного»
Мета: ознайомити учнів зі змістом основних статей Декларацій прав людини, Декларації прав дитини, Конвенції про права дитини, Конституції України; акцентувати увагу на тісному взаємозв’язку прав і обов’язків; закріпити раніше отримані знання та в доступній формі показати приклади застосування положень документів у житті; зацікавити щодо їх вивчення.
Обладнання: Декларація прав дитини, Конституція України, Конвенція ООН, мультимедійна дошка, ноутбук, костюми.
Хід заняття:
Сьогодні наша зустріч присвячена правам і обов’язкам кожної дитини. Ми не лише дізнаємося про права і обов’язки, а й зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенція про права дитини. Дізнаємося про те, як закони захищають і охороняють дітей у нашій країні. Кожна дитина потребує піклування і доброзичливого ставлення до себе, відчуття своєї необхідності. Ці чинники впливають на здоровий розвиток дитини, формування її особистості, моральних та етичних норм.
Тому ми з вами ще раз згадаємо права та обов’язки дітей, у яких документах вони записані та чому їх не необхідно дотримуватися.
Ведучий. Довгі роки найрозумніші й найдобріші люди боролися за дітей самотужки, і, нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.
Ведучий. Декларація – це офіційне проголошення основних принципів, а також документ, у якому вони викладені.
Ведучий. Протягом ХХ століття було прийнято низку документів, спрямованих на захист дітей.
ООН – це міжнародна організація, до якої входить більше 150 країн світу; заснована в 1945 році. Це організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.
Соціальний педагог. Діти подивіться уважно, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.
1924 – перша Декларація прав дитини;
1989 – Конвенція ООН про права дитини.
Ведучий. Зазначимо, що права, викладені в Конвенції ООН, набирають сили лише в тих державах, які підписали її і зобов’язалися виконувати. На жаль, нині є країни, у яких права дитини порушуються.
Наша держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство. У 1991 році Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини та зобов’язалася її виконувати.
1991 – прийнято закон України «Про освіту»;
1996 – прийнято Конституцію України;
2001 – прийнято Закон України «Про охорону дитинства».
Ведучий. Хотілось би зазначити, що права дітей всього світу записані в Декларації прав дитини та в Конвенції ООН про права дитини. Це міжнародні документи. В Україні права громадян записані в Конституції. А ще права дорослих записані у Всесвітній Декларації прав людини. Про окремі положення ми пропонуємо вам наглядно подивитися та визначити винних на прикладі Української народної казки «Про Івана Царевича, Василину і Кощія Безсмертного».
Ведучий.
Жив Іван Царевич. В него була наречена дівчина Василина. Одного разу каже Василина:
Ведучий.
Іван вивів коня, взяв собі плахточку, накрив коня, сіли на коня й поїхали. Приїхали в лісок, пустили коня пасти, взяли кошик і пішли брати ягід. Назбирали, вернулися, постелили плахточку, сіли й їдять ягоди. Василина каже:
Василина.
Ведучий. Лягла Василина й заснула. А Іван Царевич узяв кошик і пішов ще набрати ягід. Для тата, для мами.
А Кощій Безсмертний сидів за корчем і на все то дивився. Коли Іван відійшов далеко, Кощій підійшов, її сонну тою плахточкою обгорнув і поніс до свої хати. Іван Царевич вернувся Василини нема. Він подумав:
Іван Царевич.
«Якби була плахточка, то, значить, вона десь пішла. А тут і плахточки нема».
Ведучий.
Дуже затривожився Іван Царевич. Почав кричати:
Іван Царевич.
- Василина! Василина! Василина! Нема. Що це сталося?!
Ведучий.
Не може він до себе прийти, ходить лісом сам не свій. Іде лісом, аж дивиться крізь ліс, стоїть маленька хатка на курячій ніжці. Підходить ближче відтворяє двері, а там Баба Яга до Івана Царевича говорить:
Баба Яга.
Іван підскочив до Яги, припав на коліна і почав прохати:
Ведучий.
Діти! Що ж коїться? Як нам розібратися з Кощієм Безсмертним? Нам потрібні обвинувачі, захисники й судді. Діти, а ви не погодитеся бути суддями? Добре, судді є. тепер нам потрібні обвинувачі, захисники.
Василина.
Я буду обвинувачем. Послухайте. Мене Кощій Безсмертний викрав, замкнув у неприступній вежі й хотів силоміць зі мною побратися. А я його не люблю.
Баба Яга.
Замовкни, Василино! Я буду захисником Кощія Безсмертного. Теж мені! Викрав! Та я мрію, щоб мене викрали і золотом обсипали. Бач яка принцеса! Нареченого їй не треба, золота не треба! Подавай свободи!
Не винен Кощій Безсмертний, і край!
Василина.
Ні, винен! Послухайте-но, у статті 12 написано, що кожна людина має право на недоторканність її житла, захист від втручань у її особисте й сімейне життя, зазіхання на її честь і репутацію. Не знаєш ти бабо, законів, темна ти й неграмотна, от і кажеш, що Кощій Безсмертний не винен. А він порушив закон і його треба покарати.
Баба Яга.
Гаразд, гаразд, годі! Може, я й не знаю законів, але ви теж не янголи. Трохи що не так – одразу страта! Пожалійте ж, панове, Кощійчика. Він-бо закохався. Може, збережемо йому життя?
Василина.
Я згодна. Нехай живе собі й скніє на самоті над своїм золотом. А мені свобода дорожча. Але віднині Кощій нехай уважно читає закони, адже там не про самі права, а й про обов’язки написано.
Ведучий.
Що ж, діти даруймо життя Кощієві й побажаємо йому надалі уважніше читати закони й не порушувати їх (вручає Кощієві Декларацію прав людини). І прочитай уважно статтю 29.
Кощій Безсмертний. (читає)
«Права і свободи людини може бути обмежено лише тією мірою, що потрібна для забезпечення прав і свобод інших людей» (ляскає себе по лобі й вигукує).
Я зрозумів! У Василини теж є права, такі самі як і в мене.
Ведучий.
Так, діти, свобода кожного має свої межі – вона закінчується там, де починається свобода іншого. Так вважав великий мислитель Жан Жак Руссо.
Соціальний педагог.
Отже, ви переконалися, що знати свої права та обов’язки важливо. І якщо жити за правилами, виконувати обов’язки, то багатьох непорозумінь та неприємностей можна уникнути. Сподіваємось, що наша зустріч допоможе вам у цьому.