Критичне мислення — це мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших, яке сприяє розвитку такої особистісної риси, як креативність, і формує творче мислення, а отже, творчу особистість. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Вступне слово Слайд 1
Доброго дня, шановні колеги! Я, Ковтун Наталія Олексіївна, вчитель Олександрівської ЗОШ, запрошую вас до нашої Педагогічної майстерні.
Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження Нової української школи виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення.
Сучасний урок вже не можна уявити собі без новітніх технологій.
Кожен учитель шукає стежки до душ дітей, щоб завоювати в них довіру й викликати інтерес до оволодіння знаннями й виховання в собі найкращих людських рис. Немає не талановитих дітей. Наше завдання: допомогти учню знайти свій шлях, свою власну позицію. Переконана, що саме педагог приводить дитину в храм Науки й запалює вогник вічного горіння пізнання.
Сьогодні девізом нашої роботи є вислів Генрі Форда: Слайд 2 «Збиратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх».
Шановні колеги, уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна.
Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Слайд 3Щоранку ви отримуєте
86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента,
який не склав вступні іспити до інституту.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це
жінку, котра чекає дитину.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це
редактора щотижневої газети.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це
закоханих, які чекають на побачення.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це
людину, яка запізнилась на потяг.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це
людину, яка дивом врятувалася від аварії.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це
спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони
зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб той час, який ми проведемо разом у цьому дружньому колі, пройшов недаремно й приніс користь. Успіхів вам!
Вправа «Подай знак»
Варіанти висловлювань:
• Той, у кого є брат, повинен клацнути пальцями;
• у кого є син - тричі моргніть;
• той, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – погладьте себе по животику;
• хто народився весною, нехай візьме за руку сусіда справа;
• хто любить вишивати, підніміть руки вгору;
• хто дуже смачно готує, поаплодуйте собі;
• хто любить свою роботу-вигукніть фразу «Я в захваті!»;
• хто вважає що помилився з вибором професії, вигукніть: «Я заблукав»
• хто любить компліменти-вигукніть «Так-так!»;
• той, хто вміє вирощувати квіти- покажіть «Клас»
• хто вважає, що гра триває досить довго, схрестіть руки на грудях і голосно крикніть: «Досить!».
Створення команд
теле-перешкода - це віроломне завдання, яке вам необхідно виконати.
Отже, команди погляньте на маршрутний лист, Слайд 8 у якому позначено станції – перешкоди, на яких ви будете виконувати різні завдання. Лише правильно виконавши завдання ви зможете перейти до наступного пункту. Пройшовши весь маршрут, ви знайдете свій скарб.
Телепрограма «У гостях у казки»
Коли народився новий учитель, до його колиски спустилися три феї.
І сказала перша фея: “Ти будеш вічно молодий, бо поруч з тобою завжди будуть діти.”
І сказала друга фея: “Ти будеш, гарна думками і душею, тому що немає шляхетнішого покликання дарувати своє серце дітям.”
І сказала третя фея: “Ти будеш, безсмертний, тому що ти продовжиш своє життя у своїх учнях.”
Але тут до колиски спустилася четверта фея, зла, і похмурим голосом проверещала: Але ти вічно будеш перевіряти зошити, робочий день твій буде 8 годин до обіду і 8 годин після, всі думки твої будуть в школі і тільки про школу і ніколи ти не заспокоїшся. Так що, вибирай, доки не пізно!
Пізно, ця фея завжди з’являється занадто пізно, і ті вчителі, які вирішили пов’язати своє життя зі школою, з дітьми, ніколи не змінять цієї прекрасної професії.Слайд 11
Проходження маршруту. Виконання завдань.
Телепрограма «Битва екстрасенсів»
- Зараз ми з вами побуваємо в тому місці, де працюють люди з незвичними здібностями. Подивившись на річ, вони можуть розповісти про те, хто їх господар, а за фотокарткою надати інформацію про людину, про її майбутнє та сьогодення.
- Здогадалися хто ці люди?
- Так, їх називають екстрасенсами. І ми на телепередачі «Битва екстрасенсів» Слайд 13
Слайд 14 Кошик ідей
Мозаїка (Джигсоу 1)
Слайд 15 Асоціативний кущ
Інтелект-карта
Слайд 16 Різнокольорові капелюшки
Ромашка Блума
Слайд 17 Розумний куб
Фішбоун
Ви дуже швидко і добре справилися із перешкодою. Слайд 18 Це випробування пройшли успішно. А щоб перейти до наступного випробування, необхідно дати відповідь на запитання:
Отже, говорити ми будемо про Слайд 19 формування критичного мислення в учнів молодших класів. І намагатимемось розглянути це питання детально. Тож наступна наша локація – студія телепрограми «Подробиці», Слайд 20, Слайд 21 і головна новина на сьогодні - «критичне мислення».
Телепрограма «Подробиці»
Критичне мислення — це мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших, яке сприяє розвитку такої особистісної риси, як креативність, і формує творче мислення, а отже, творчу особистість. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції?
Наша відповідь – використовувати методи формування критичного мислення під час уроків.
Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.
– легко знаходить потрібну й важливу інформацію, може її перевірити;
– уважно вивчає усі можливості;
– прискіпливо оцінює кожен варіант й робить власний вибір;
Критичне мислення дає інструменти, щоб зробити власне життя більш осмисленим і успішним.
– інтелектуально незалежні;
– чесні самі з собою;
– ними неможливо маніпулювати;
– перемагати сумніви;
– ставити правильні запитання;
– шукати і бачити зв’язки між явищами і вчинками людей;
– вибудовувати судження на доказах.
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:
Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
1,22,19,27,12,1,27,12,13.
Телепрограма «Світське життя»
Суть методу в тому, щоб певним графічним чином зафіксувати свої думки на папері, впорядкувати їх та отримати цілісну картину. Слайд 30
Основними ознаками інтелект-карти є:
Підбір малюнків до слів не тільки сприяє кращому запам'ятовуванню змісту карти, але і дозволяє дитині виразити своє емоційне (позитивне або негативне) ставлення до досліджуваного об'єкту. Як правило, карти дітей яскраві, барвисті і позитивні, а образи – несподівані і оригінальні. Слайд 31
Інтелект – карти мають безліч переваг:
Використовувати цей метод в початкових класах можна на різних етапах уроку при вивченні усіх навчальних предметів.
Так під час ознайомлення учнів з новим матеріалом (подаючи його блоком) ми на дошці створюємо інтелект–карту на протязі уроку, додаючи нові «гілки», малюнки, символи. Такий колаж слугуватиме своєрідним планом і дасть змогу учням легко зробити висновки під час підведення підсумку уроку.
При закріпленні матеріалу учні колективно чи самостійно створюють на дошці інтелект-карту із готових елементів і розміщують малюнки, виконуючи завдання до кожної з підтем. При повторенні матеріалу діти створюють Інтелект-карту працюючи в групах.
При перевірці знань з теми, під час самостійних робіт можна дати сильнішим учням завдання зобразити вивчений матеріал у вигляді такої карті-пам’яті.
Творчі домашні завдання по складанню інтелект-карт – діти виконують із великим задоволенням.
Після завершення роботи по складанню карт школярі вчаться презентувати свої роботи. А при оцінюванні доцільно враховувати як зміст карти так і творчий підхід у реалізації цього проекту. Слайд 32
Під час складання інтелект- карти слід дотримуватися таких рекомендацій.
«Фішбоун» (рибна кістка) полягає в постановці проблеми, яка вивчається на уроці, у визначенні її аспектів і знаходженні аргументів, фактів на підтвердження тієї або іншої точки зору на цю проблему. Суть даного метода - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і впливаючими на нього факторами, вчинення обґрунтованого вибору. Додатково він дозволяє розвивати в учнів навички роботи з інформацією і вміння ставити і вирішувати проблеми. Голова – питання теми. Верхні кісточки – основні поняття теми. Нижні кісточки – суть понять. Хвіст – відповідь на питання.
Наприклад, ось як можна використовувати цей метод на уроках літературного читання. В «голові» кістяка діти позначають ту проблему, що розглядається в тексті. На самому кістяку є верхні й нижні кісточки. На верхніх учні відзначають причини виникнення досліджуваної проблеми. Напроти верхніх кісточок розташовуються нижні, на яких учні по ходу читання виписують факти, що підтверджують наявність сформульованих ними причин. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова або фрази, що відбивають суть, факти.
Потім учитель організує обґрунтоване спілкування, у результаті вибудовується «єдиний» варіант схеми.
Слайд 41 Телепрограма «Ревізор»
Використання методів критичного мислення на різних етапах уроку |
||||
Розминка |
Обґрунту- |
Актуалізація |
Усвідомлення |
Рефлексія |
Метод ПРЕС |
Метод ПРЕС |
Обери позицію |
Різнокольорові |
Обери позицію |
|
|
|
|
|
Телемагазин
Слайд 45
Тест
Слайд 47 1. На кожному уроці ви :
А) Намагаєтесь ставити учням якомога більше запитань;
Б) Вважаєте, що головне – це виконати програму, а запитання треба ставити у час, що залишився;
В) Ставите учням запитання, що пропонує підручник;
Г) Спонукаєте учнів ставити більше запитань різного типу. Слайд 48
Слайд 49 2. Організовуючи діяльність учнів на уроці ви:
А) застосовуєте спеціальні методи і прийоми для створення позитивної психологічної атмосфери й відкритого спілкування учнів між собою;
Б) Вважаєте, що дисципліна дуже важлива для успішного навчання, і встановлюєте її шляхом зауважень;
В) Час від часу закликаєте учнів поважати один одного і працювати ефективно;
Г) Вважаєте, що головне для предметника – виконання програми , а не психологічна атмосфера у класі. Слайд 50
Слайд 51 3. На уроці ви вважаєте доцільним:
А) Уникати дискусій на уроці, адже це – витрати часу, необґрунтовані з погляду навчальних результатів;
Б) На кожному уроці організовувати обговорення учнями дискусійних питань змісту;
В) Організовувати дискусії на спеціальних уроках після додаткової підготовки учнів;
Г) Обов’язково виносити на обговорення дискусійні питання, висунуті учнями безпосередньо на уроці. Слайд 52
Слайд 53 4. Якщо учень поставив запитання, ви:
А) Відразу відповідаєте на нього самі;
Б) Зауважуєте, що зараз немає часу на обговорення;
В) Ігноруєте бажання учня обговорити запитання;
Г) Переадресовуєте це запитання іншим учням класу. Слайд 54
Слайд 55 5. Якщо відповідь учня на відкрите запитання не збігається з відповіддю, яку ви очікували (хотіли почути), ви:
А) Ігноруєте це, адже ваше завдання – дати учням знання;
Б) Пропонуєте іншим учням висловитись щодо пропонованої позиції;
В) Протиставляєте позиції учня власну правильну думку;
Г) Пропонуєте учневі ще подумати над відповіддю і змінити думку. Слайд 56
Слайд 57 6. Застосовуючи парну/групову роботу учнів на уроці, ви:
А) Спрямовуєте зусилля учнів для розв’язання спільного завдання;
Б) Пропонуєте учням ставити одне одному запитання й шукати відповіді на них;
В) Організовуєте читання учнями тексту підручника чи опрацювання іншого джерела інформації:
Г) Застосовуєте все перераховане вище залежно від цілей і завдань уроку. Слайд 58
Слайд 59 7. Якщо завдання уроку передбачають опанування учнями складного теоретичного матеріалу, ви:
А) Завжди шукаєте можливості організувати самостійне опрацювання і обговорення учнями навчального матеріалу в групах/парах;
Б) Вважаєте за необхідне пояснити учням усі складні моменти навчального матеріалу;
В) Пропонуєте учням прочитати матеріал підручника, а потім опитуєте їх та пояснюєте те, що вони не зрозуміли, опрацьовуючи текст підручника;
Г) Коротко пояснюєте учням більш складні моменти матеріалу, а потім організовуєте роботу з підручником і перевіряєте її результати. Слайд 60
Слайд 61 8. У підсумковій частині уроку ви вважаєте найбільш важливим:
А) Встигнути провести закріплення шляхом повторення матеріалу;
Б) Підвести учнів до висновків за матеріалами уроку або сформулювати їх;
В) Організувати рефлексію за допомогою відповідних методів;
Г) Допрацювавши те, що не зробили в основній частині, щоб не залишилося матеріалу, який ви не встигли пояснити учням. Слайд 62
- Всі питання куплено. Мабуть кожен із вас впізнав себе на фото, адже ви – супер вчителі нового покоління, які здатні одним поглядом підтримати дитину, голосом зацікавити учнів в навчанні та з легкістю владнати будь-який конфлікт.
Досягнення мети. Нагорода.
Рефлексія
«Він актор, але його глядачі і слухачі не аплодують йому. Він скульптор, але його роботи ніхто не бачить. Він лікар, але його пацієнти рідко дякують за лікування та далеко не завжди бажають лікуватися. Де ж йому взяти сили для щоденного натхнення? Тільки в самому собі, тільки у свідомості величі своєї справи ».
1