Бриколаж як інструмент неформального навчання іноземних мов

Про матеріал
Як створити цікавий урок за допомогою бриколажу. Можливе використання для усіх іноземних мов та для всіх вікових категорій
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Методична розробка

Бриколаж як інструмент неформального навчання іноземних мов.

 

 

 

Підготувала 

заступник директора з навчально-виховної роботи,

 вчитель англійської мови вищої категорії,

закладу загальної середньої освіти №135

Шевченківського району м.Києва 

Соломатіна Вікторія Віталіївна

 

 

 

 

 

 

Київ 2019

Бриколаж (від фр. Bricolage) дослівно перекладається як «саморобне», «hand made». Мається на увазі створення чогось принципово нового з підручних матеріалів, які зазвичай мають інше спрямування, тобто нове з наявного старого.  

У широкому значенні дієслово bricoler застосовується до гри в м'яч, більярд, полюванні та верховій їзді зазвичай для того, щоб викликати уявлення про несподіване русі відскакує м'яча або коні, повернувшись в сторону, щоб обійти перешкоду.

Більярдний термін «бриколаж» в культурологію вперше ввів засновник структуралізму Клод Леві-Стросс. Він порівняв бриколажную логіку з калейдоскопом. Бріколер, складає новий образ на основі осколків колишнього досвіду, немов малює нову картину.

Бриколаж - це досить нова освітня технологія. Але спочатку цей термін прижився в багатьох сферах мистецтва та науки.

Основа цієї технології у повторному використанні об’єктів, бо ми беремо те, що під рукою, і використовуємо в іншій якості. Наприклад, у музиці такий процес відбувається, коли грають на ложках, пляшках з водою або пилках. В образотворчому мистецтві яскравий приклад - це колажі з відомих елементів картин або з фотографічних зображень.

У 2014 році про бріколаж заговорили в освіті. У Відкритому університеті Великобританії щороку випускають доповідь про інновації в педагогіці. У 2014 британські експерти виділили десять вже існуючих нововведень, які в найближчі роки нададуть найзначніший вплив на освіту в світі. Останній і, мабуть, самий цікавий принцип - «бриколаж».

Бриколаж в освіті - це використання на уроці будь-яких предметів, окрім наочних посібників, підручників та всього, що виготовлено спеціально з метою навчання.

Найпростішим прикладом може бути - це створення різноманітних виробів на уроках праці та мистецтва. Квіти з кришок та поліетиленових пакетів, звірятка та вазочки з пластикових пляшок, люстра з одноразових ложок та виделок, ялинкові іграшки зі старих ламп - це досить поширені ідеї. Навчати дітей таким саморобкам - сучасно та співзвучно екологічному мисленню, адже для роботи береться те, що мало бути сміттям. Одже для будь-якого шкільного предмета можливо підібрати матеріали, які допоможуть краще розкрити тему.

Бриколаж сьогодні використовується як освітній тренд, нововведення якого в тому, що педагог використовує підручні засоби і інструменти, вибираючи навіть ті, які не були спочатку призначені для освітніх потреб - тарілочки, рукавиці, іграшки, клумби, упаковка, і хороший фільм і подібне, намагаючись дати своїм учням новий спосіб навчання, змінити рутинний навчальний процес, не боячись ризиків. Педагог творчо береться за новий для себе інструмент щоразу, коли це представляється йому самому необхідним. Такий метод не вимагає готових методичок і посібників, дозволів зверху.

Існують два основних принципи бриколажа:

1.Брати те, що під рукою - використовувати в іншій якості

Перш за все, в цьому випадку можна навчитися бачити те, чого ми не бачимо на перший погляд. Такі прийоми гарні для формування когнітивних умінь (пошук і структурування інформації), розвитку креативності, нестандартного мислення. Є навіть спеціальний прийом для розвитку навичок такого мислення - метод фокальних об'єктів, коли на «ігрове поле» навмисно вкидається «дивний об'єкт», виділяються його властивості та якості, які можна використовувати на інших об'єктах і в іншій якості.

2. Створювати нове з наявного старого

Це так званий принцип повторного використання об'єкта, який одержує сьогодні поширення там, де вже реалізуються ідеї мережевої взаємодії і навчальних спільнот. Якщо у спільноти (класу, групи) є місце, доступне для всіх учасників, в якому публікуються і зберігаються продукти навчальної та педагогічної діяльності. Цей принцип досить широко поширений.

          Бриколаж при викладанні іноземних мов є цікавим інструментом на уроках. Його можливо використовувати, наприклад, при закріпленні матеріалу.          На практиці це відбувається наступним чином (алгоритм складання уроку з використанням технології бриколажу):

-         Вчитель дає завдання учням та/або приносить самостійно необхідні матеріали. 

-         Учні розподіляються на групи та обирають теми роботи. 

 

Наступні кроки можуть відрізнятися: 

-         учні можуть виконувати завдання для отримання матеріалів, а можуть одразу починати роботу над проектом. 

-         Кінцевий результат – готова проектна робота та її захист. 

Теми уроків можуть також варіюватись в залежності від віку учнів. Якщо це учні молодшої та/або середньої школи, то їм буде цікаво розробити яскравий проект з використанням іграшкових елементів тощо. Для учнів старшої школи можливо запропонувати створення буклетів та рекламних газет.

 

Приклади таких уроків:

Урок німецької мови в 5му класі на тему «Відпочинок та дозвілля. Спорт».

Протягом уроку учні виконують завдання вікторини на закріплення матеріалу та в якості нагороди отримують матеріали для створення проекту.

 

Урок англійської мови в 5му класі на тему «Морські тварини». Учні в групах розподіляють матеріали та відтворюють наступні проекти: субмарина та акваріум.

 

Урок німецької мови в 6му класі на тему «Україна». Проекти можуть також бути виконані індивідуально.

 

 

 

 

  Урок англійської мови в 2му класі на тему «Острів на морі». Молодші школярі виконують завдання біля вчителя та формують великий загальний проект.

 

Урок англійської мови в 5му класі на тему «Літній відпочинок». За допомогою підручних засобів групи учнів відтворюють палатку-тент для відпочинку у лісі та шашлик!

 

Урок англійської мови в 7му класі на тему «Подорожуємо світом». Цей урок є прикладом поєднання двох предметів – англійської та географії. На обох уроках знайшлася спільна тема для закріплення – назви країн, столиць та континентів. 

Урок англійської мови в 10му класі на тему «Створюємо путівник». Також було поєднані різні шкільні предмети та створені інформаційні буклети.

 

 

 Висновок даної роботи є те, що освітня технологія бриколаж може бути використана на будь-якому шкільному предметі та для будь-якого віку. Це цікавий метод закріплення матеріалу із використанням групових форм роботи. Також це сприяє розвитку творчого потенціалу як учнів, так і вчителів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дані матеріали були використані з районного практичного семінару, проведеного у нашій школі.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горева Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0