Тема: «Бринить – співає наша мова, Чарує, тішить і п’янить». Урок – конкурс знавців української мови.
Мета: повторити та узагальнити знання з рідної мови; удосконалювати орфографічні уміння і навички; розвивати увагу, кмітливість; виховувати любов до рідної мови, слова.
Тип уроку: нетрадиційний.
Обладнання: ноутбук з презентаціями, картки із завданнями, проектор.
Хід уроку:
І. Оголошення теми та мотивації навчальної діяльності учнів на уроці.
ІІ. Організаційна частина.
За тиждень до проведення уроку група ділиться на 2 команди, обирають капітана, вигадують девіз, привітання, емблему.
Обираються члени журі.
Кожному з членів журі роздається таблиця для оцінювання відповідей команд.
№ конкурсу |
1 команда «____________________»
|
2 команда «____________________»
|
1 |
|
|
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань з української мови.
1 конкурс «Привітання» (5 балів)
Кожна з команд представляють свою назву, девіз і емблему, пояснюючи її. На все дається кожній із команд по 3 хв.
2 конкурс «Відгадай слово» (6 балів – по 2 бали за кожну правильну відповідь)
На картках представлено тлумачення значення слова. Потрібно відгадати дане слово. Кожна з команд по черзі витягує картку, на якій дається опис. Якщо команда за 1 хв. не відгадала слово, то право відповіді переходить іншій команді
ритуальний сніп жита або пшениці, який ставлять у Святвечір на покуті під образами; робили його іноді у вигляді пишного вікна, ув’язаного з кільканадцяти пучків соломи з конусоподібною верхівкою з безлічі колосся; після Водохреща його змочували, зерно з нього використовували з охоронною метою, зокрема в похоронних обрядах; у Карпатській Україні цей сніп звався корочуном, у деяких інших місцях – колядою, колядником;
пробка (чіп) із соломи;
гніт, просякнутий залишками від перечищення воску;
сніп очерету або соломи, який використовували для загородки або обшивки стінок куреня, стін хати тощо.
(Дідух)
ритуальна страва у Святвечір та Щедрий вечір, разом з кутею та іншими стравами Багатої вечері й вечері на Голодну кутю.
За різдвяним обрядом разом з кутею і буханцем хліба ставлять цей компот на покуті, почесному місці.
Його ще вживають і під час інших обрядів – на хрестинах, похоронах, на поминках.
(Узвар)
Спрадавна існує повір’я: у темному лісі треба знайти це зелене дерево, яке ніколи не чуло ні шуму води, ні співу півня; з його можна зробити таку флейту, що як заграєш на ній, то мертві встануть з могил і живими прийдуть з того світу.
Ця рослина – весняне дерево, бо одне з перших викидає бруньки і починає зеленіти, тому під цими деревами з давніх часів водили круглий танець, співали веснянок.
Його гілля освячували на Великдень як ритуальний предмет.
(Верба)
Камінець, черепок, який пускають по воді рикошетом;
Хижа комаха з довгим і тонким тілом і двома парами великих прозорих крил;
Народна назва гриба підберезника;
Одна з народних назв кульбаби;
Маленьке ковадло, що забивалося у дерев’яний стоян з ослоном для сидіння; служило основою для відбивання леза коси;
Копа льону з 10 снопиків. Їх розставляють у такий спосіб для просушування рослини.
(Бабка)
Про старшого віком чоловіка (звичайно при шанобливому звертанні);
перен. Ведмідь.
(Вуйко)
3 конкурс «Склади речення» (5 балів)
З поданих на окремих картках слів скласти речення і розставити правильно розділові знаки. Пояснити правопис речення. Команди вибирають собі картку і за 5 хв. виконують завдання.
(Безсполучникове складне речення. Тире ставиться, бо 2-га частина виражає наслідок з того, про що говориться у 1-й частині)
(Речення з прямою мовою А: «П!»)
(Змиті дощем – це відокремлені узгоджені означення, які стоять після означувального слова. Речення ускладнене дієприкметниковим зворотом).
4 конкурс «Розшифруй слово» (2бали )
Потрібно розшифрувати слово, яке знаходиться на картках, використовуючи ключ до нього. Пояснити дане слово. Команди вибирають собі картку і за 5 хв. виконують завдання.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
$ |
Ґ |
|
Д |
❈ |
Е |
∯ |
Є |
|
Ж |
|
З |
ʁ |
И |
@ |
І |
Ⱋ |
Ї |
❀ |
Й |
≞ |
К |
|
Л |
|
М |
Ψ |
Н |
Σ |
О |
⊗ |
П |
❞ |
Р |
☁ |
С |
|
Т |
|
У |
β |
Ф |
|
Х |
& |
Ц |
➹ |
|
|
Ч |
|
Ш |
|
Щ |
Ѧ |
Ь |
|
Ю |
♪ |
Я |
〄 |
|
|
|
∯ |
|
|
@ |
|
⊗ |
|
⊗ |
$ |
Ⱋ |
〄 |
Ψ |
⊗ |
☁ |
|
∯ |
Ψ |
Ⱋ |
|
|
|
@ |
Σ |
|
|
|
|
@ |
|
5 конкурс «Знайди помилку» (12 балів – по 2 бали за кожну правильну відповідь)
Командам роздаються картки з реченнями. За 5 хвилин вони повинні знайти допущені помилки та виправити їх.
1 команда
2 команда
ІV. Підведення підсумків уроку.
Виставлення оцінок, підрахунок балів.
V. Домашнє завдання. Скласти твір – розповідь про один із своїх днів, використовуючи лише дієслова.