Складні випадки визначення частин мови в тестах ЗНО (І частина)

Про матеріал
За допомогою матеріалів презентації можна повторити основні принципи поділу на частини мови. Учні пригадають класифікацію частин мови та їхні особливості. Перевірити якість засвоєння навчального матеріалу можна виконавши тестові завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Складні випадки визначення частин мови у тестах ЗНО

Номер слайду 2

Принципи поділу на частини мови. Принципи поділу (при визначенні частини мови враховують усі ці ознаки одночасно):смисловий (спільне значення слів);морфологічний (слова мають спільні граматичні категорії, змінюються за схожими принципами);синтаксичний (типові синтаксичні ролі – яким членом речення слово є найчастіше);словотворчий (типові для певної групи слів способи словотворення, суфікси, префікси тощо). 10 частин мови = 6 самостійних + 3 службові + 1 вигук 10 частин мови = 5 змінних + 5 незмінних

Номер слайду 3

Хвилинка грамотності! Плеоназм (лексична помилка) Правильна форма❌ підійматися вгору ✔️підійматися❌ у серпні місяці ✔️у серпні❌ передовий авангард ✔️авангард❌ вільна вакансія ✔️ вакансія

Номер слайду 4

1. Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку. А несподіваний сюрприз. Б пам’ятний сувенір. В вільна вакансія. Г чинний закон2. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку. А переважна прерогатива. Б головний лейтмотив. В дивний парадокс. Г приваблива вакансія

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Важливе про ІМЕННИК1. Іменник може стояти в тесті не тількив Н.в. (хто? що?), а й в інших. Р.в. - кого? чого?Д.в. - кому? чому?Зн.в - кого? що?Ор.в. - ким? чим?М.в. - на кому? на чому?Ти явилась мені — і здалося, що світпомолодшав навколо на тисячу літ.2. В категорію іменників можуть переходити прикметники (субстантивація)Частковий перехід. Старий (прикм., який?) диван стояв укутку. / Старий (ім., хто?) розповівмені новину. Повний перехід. Набережна була дуже гарною.3. Іменники: сотня, половина, чверть, третина, десяток.

Номер слайду 7

3. У якому реченні виділене слово не є іменником?А На вулиці було дуже гамірно. Б Хвилі Дніпра підкочувалися ближче з кожною хвилиною. В Стояла коло хати, дихала повітрям. Г Половина вчителів не з'явилася на засіданні. Д За минулим не варто жалкувати.4. Іменником є слово, виділене в реченніА На світанку подорожні вирушили в далеку путь. Б Із вершини пагорба мандрівники бачили чарівні долини. В За далекими долинами здіймалися лицарські замки. Г Бастіони були оповиті ніжно-голубим туманом.

Номер слайду 8

5. (1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом.(5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках. Іменник виділено в словосполученні з тексту. А починається з колисковоїБ звучання почутої мелодіїВ для маленької дитини. Г ходить навшпиньках

Номер слайду 9

Номер слайду 10

6. Прочитайте речення (цифра в дужках позначає наступне слово). Щоб висловлювати (1)будь-коли (2)свою думку про (З)інших, (4)кожен маєбути готовим сприйняти (5)будь-яку думку про себе. Займенниками є всі слова, позначені цифрами, О К Р І МА1 Б2 В3 Г4 Д57. З’ясуйте, скільки займенників у поданому уривку з поезії. Я вибрала Долю собі сама.І що зі мною не станетьсяу мене жодних претензій немадо Долі - моєї обраниці. А4 Б5 В6 Г7 Д8

Номер слайду 11

Номер слайду 12

8. Установіть відповідність. Форма дієслова1. Особова форма 2. Безособова форма3. Дієприкметник4. Дієприслівник. Приклад. Б. Заквітчано. В. Заквітчаємо. Г. Заквітчати. Д. Заквітчавши

Номер слайду 13

9. Установіть відповідність. Форма дієслова 1. Особова форма2. Дієприкметник3. Дієприслівник4. Неозначена форма дієслова. Приклад (виділене дієслово)А)ЗАРОБЛЕНА копійка краща від краденого карбованця. Б)Не ВЗЯВШИ в руки сокири, хати не збудуєш. В)І риби НАЛОВИТЬ, і ніг не замочить. Г)Добре тому жити, хто не має чим ТУЖИТИ. Д)Здоровому ЗДАЄТЬСЯ, що ніколи не захворіє.

pptx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку