Принципи поділу на частини мови. Принципи поділу (при визначенні частини мови враховують усі ці ознаки одночасно):смисловий (спільне значення слів);морфологічний (слова мають спільні граматичні категорії, змінюються за схожими принципами);синтаксичний (типові синтаксичні ролі – яким членом речення слово є найчастіше);словотворчий (типові для певної групи слів способи словотворення, суфікси, префікси тощо). 10 частин мови = 6 самостійних + 3 службові + 1 вигук 10 частин мови = 5 змінних + 5 незмінних
Важливе про ІМЕННИК1. Іменник може стояти в тесті не тількив Н.в. (хто? що?), а й в інших. Р.в. - кого? чого?Д.в. - кому? чому?Зн.в - кого? що?Ор.в. - ким? чим?М.в. - на кому? на чому?Ти явилась мені — і здалося, що світпомолодшав навколо на тисячу літ.2. В категорію іменників можуть переходити прикметники (субстантивація)Частковий перехід. Старий (прикм., який?) диван стояв укутку. / Старий (ім., хто?) розповівмені новину. Повний перехід. Набережна була дуже гарною.3. Іменники: сотня, половина, чверть, третина, десяток.
3. У якому реченні виділене слово не є іменником?А На вулиці було дуже гамірно. Б Хвилі Дніпра підкочувалися ближче з кожною хвилиною. В Стояла коло хати, дихала повітрям. Г Половина вчителів не з'явилася на засіданні. Д За минулим не варто жалкувати.4. Іменником є слово, виділене в реченніА На світанку подорожні вирушили в далеку путь. Б Із вершини пагорба мандрівники бачили чарівні долини. В За далекими долинами здіймалися лицарські замки. Г Бастіони були оповиті ніжно-голубим туманом.
5. (1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом.(5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках. Іменник виділено в словосполученні з тексту. А починається з колисковоїБ звучання почутої мелодіїВ для маленької дитини. Г ходить навшпиньках
6. Прочитайте речення (цифра в дужках позначає наступне слово). Щоб висловлювати (1)будь-коли (2)свою думку про (З)інших, (4)кожен маєбути готовим сприйняти (5)будь-яку думку про себе. Займенниками є всі слова, позначені цифрами, О К Р І МА1 Б2 В3 Г4 Д57. З’ясуйте, скільки займенників у поданому уривку з поезії. Я вибрала Долю собі сама.І що зі мною не станетьсяу мене жодних претензій немадо Долі - моєї обраниці. А4 Б5 В6 Г7 Д8
9. Установіть відповідність. Форма дієслова 1. Особова форма2. Дієприкметник3. Дієприслівник4. Неозначена форма дієслова. Приклад (виділене дієслово)А)ЗАРОБЛЕНА копійка краща від краденого карбованця. Б)Не ВЗЯВШИ в руки сокири, хати не збудуєш. В)І риби НАЛОВИТЬ, і ніг не замочить. Г)Добре тому жити, хто не має чим ТУЖИТИ. Д)Здоровому ЗДАЄТЬСЯ, що ніколи не захворіє.