Зміст
Вступ………………………………………………………………………… 3
Розділ І. Ранкова зустріч……………………………………………………..5
1.1. Що таке ранкова зустріч та її основні компоненти………………….5
1.2. Значення ранкових зустрічей………………………………………….7
1.3. Вітання………………………………………………………………….11
Розділ ІІ. Цикл ранкових зустрічей «Вмій дружбою дорожити»………….20
2.1. «Що таке дружба?»……………………………………………………….20
2.2. «Дружба починається з…»……………………………………………….25
2.3. «Закони дружби»………………………………………………………….29
2.4. «Як зберегти дружбу»…………………………………………………….33
2.5. «Як знайти друзів»…………………………………………………………35
Висновки…………………………………………………………………………39
Перелік використаної літератури………………………………………………41
Вступ
Гра – це іскра, яка запалює
вогник допитливості
В. О. Сухомлинський
Ми живемо в добу великих змін та приголомшуючих відкриттів. Варто лише придивитися уважніше, і ви побачите, що з кожним днем людина вдосконалює свої знання в різноманітних сферах діяльності, успішно використовує їх у повсякденному побуті, тим самим полегшуючи, прикрашаючи своє життя і життя оточуючих. Учені, історики одноголосно називають дану добу найкращим періодом за все існування людства: життя стало зручним та комфортним.
Змінюється світосприйняття, переосмислюються пріоритети. Змін потребує і система освіти. Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.
Однією з форм навчального процесу є ранкові зустрічі. В ході ранкових зустрічей ми використовуємо різноманітні ігрові вправи. Адже саме в грі розвиваються фізичні сили дитини, твердішою стає рука, розвивається уявлення, винахідливість, ініціативність.
Практика ранкових зустрічей – одна із практик, яку можуть використовувати вчителі початкових класів у своїй щоденній діяльності. На початку дня діти збираються, щоб привітати один одного, вислухати думки друзів про певне питання, поставити та обговорити запитання. Під час ранкової зустрічі діти можуть спільно виконувати завдання з навчальної програми, обговорювати свій розклад роботи й новини дня. Ранкову зустріч легко провести: вона закладає підґрунтя для інших змін, які потребують більшого досвіду; дає педагогам змогу відчути успіх і прагнення опанувати складніші практики. Найважливіше, що вона формує ті цінності, які стають основою для створення відповідальної та дбайливої спільноти дітей. Цінності, які розвиваються під час ранкової зустрічі, не пов’язані з конкретними релігією, етнічною приналежністю, національністю чи діяльністю – вони є спільними. Ранкова зустріч – це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші спільноти та наше суспільство.
Чому я обрала цикл ранкових зустрічей на тему «Вмій дружбою дорожити». Тема дружби й товаришування багатогранна і має велике значення для становлення розумної культурної поведінки. Для того щоб стати повноправним учасником дружніх взаємин, людина повинна дозріти морально й інтелектуально як особистість. Тому тему викладено послідовно в п’ять занять під назвами: «Що таке дружба», «Дружба починається з…», «Закони дружби», «Як зберегти дружбу», «Як знайти друзів»
Основною метою вищезгаданих ранкових зустрічей є формування вміння знаходити друзів і зберігати дружні стосунки, що є одним з найважливіших завдань розвитку молодших школярів .
Розділ І. Ранкова зустріч.
Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання дня.
Ранкова зустріч – це запланована, структурована зустріч, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу, де панує атмосфера піклування та відповідальності. Педагоги визнають особливу роль ранкової зустрічі в житті дітей і присвячують 15–25 хвилин на початку дня, аби створити позитивну атмосферу в учнівському колективі на весь навчальний день у школі.
1) Вітання. Учні разом із вчителем (асистентом учителя, якщо він є) розміщуються в колі. Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.
2) Групове заняття. Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. У класі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидких заняттях. Ігри та заняття, позбавлені елементів суперництва, кооперативні за суттю, враховують індивідуальний рівень розвитку певних навичок дітей. Такі групові заняття, здебільшого, пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається в класі.
3) Обмін інформацією. Учні висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Діти мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати, а учень, який повідомляє інформацію, відповідає на запитання та коментарі товаришів.
4) Щоденні новини. Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове оголошення налаштовує учнів на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвиткові математичних та мовленнєвих навичок. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди), що активізує початок індивідуальної роботи або діяльність у центрах активності.
Такі заняття дають дітям змогу розвивати соціальні та навчальні навички, поєднуючи соціальний, емоційний та інтелектуальний розвиток кожного учня. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та інклюзії, а також дає результати як у спільноті класу, так і поза його межами.
Створення спільноти
У чому полягає важливість створення спільноти? Спільнота дає відчуття приналежності. Члени спільноти пов’язані один з одним спільними інтересами та цінностями. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони почуваються частиною спільноти, то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони кожного учня класу та можуть за потреби їх використовувати. Вони навчаються один від одного, розширюючи знання і досвід усіх членів спільноти. У процесі спільної роботи виникає довіра поміж членами спільноти. Спільноти можуть самовдосконалюватися, отримуючи зворотний зв’язок один від одного.
Розвиток навичок спілкування
Уміння говорити й слухати є найважливішими якостями, які необхідні для демократичної культури. Учні молодших класів можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей, аналізувати їх. Ранкова зустріч дає дітям змогу брати участь у групових обговореннях, а педагогам – моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування.
Люди, які можуть ефективно спілкуватися:
Ці навички мають важливе значення для успішного життя в колективі, спільного навчання та розв’язання конфліктних ситуацій. Ранкова зустріч – ідеальна можливість для розвитку цих навичок.
Передбачається, що учні робитимуть свій внесок у роботу групи в навчальній, соціальній, емоційній, практичній сферах. Діти потрібні, від них залежать інші, їх цінують за особистий внесок. Діти потребують практичного досвіду в висловленні власних думок, у кращому пізнанні один одного, у визнанні сильних сторін і талантів своїх однолітків. Такі заняття як ранкова зустріч дають змогу постійно розвивати ці навички.
Розвиток соціальних навичок
Завдяки практиці ранкової зустрічі, учні початкової школи переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінностей. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.
Соціальні навички розвиваються не в ізоляції, і не тоді, коли діяльність та моделі поведінки жорстко визначені. Здатність ефективно говорити й слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, – усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти. Діти потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх однолітків.
Створення позитивного настрою
Повсякденні вправи, які практикуються під час проведення ранкової зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми однолітками, навчитися співпрацювати, утримуватися від критики інших, поважати інших як особистостей.
Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:
Заохочення демократичних відносин і поведінки
Хоча воно традиційно і не пов'язується з освітою дітей раннього віку, виховання демократичних відномин і поведінки притаманне практиці ранкової зустрічі. Ранкова зустріч ознайомлює дітей з величними демократичними ідеями в доступній їм формі.
Інклюзія. Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.
Активна участь. Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.
Критичне мислення. Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.
Толерантність і прийняття. Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.
Самостійне мислення. Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.
Відкритість. Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі
Власна та соціальна відповідальність. Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.
1.3.Вітання
Діти хочуть, щоб їх любили, цінували дорослі та однолітки, прагнуть почуватися частиною класу. Вітання адресується кожному учню по черзі, вербально або невербально всіх запрошують до кімнати. Під час вітання кожна дитина з повагою звертається до інших на ім’я; в колі створюється доброзичливий настрій. Учні усвідомлюють свою важливість і допомагають іншим відчувати себе членами групи, яких цінують.
Практика щирого привітання інших є головною метою етапу вітання, що є важливим елементом демократичного освітнього середовища, орієнтованого на дитину. Учитель розпочинає вітання, звертаючись до когось персонально, наприклад: “Доброго ранку, Оленко. Я рада, що ти тут”. Процес привітання кожного учасника окремо, зазвичай, відбувається по колу, зліва направо. Кожна дитина після того, як її привітали, вітає іншу. Коло включення поширюється на всю групу, а потім і на більш широку спільноту.
Діти починають розуміти, що їхня роль у демократичній спільноті активна, а не пасивна. Вони усвідомлюють, що поведінка має вплив на прийняття та передачу послання, що вони відповідають за підтримання власної поведінки та поведінки всієї групи. Учителі повинні демонструвати моделі поведінки, що свідчать про інклюзивний підхід – погляд у вічі, посмішку, повсякденне привітання один одного на ім’я. Педагог мусить використовувати різноманітні веселі та приємні форми привітання, які поважають і підтримують учнів. Привітання різними мовами, грайливі вигуки з використанням описових прикметників, офіційні знайомства, використання вербальних і невербальних засобів, кодів, пісень і мелодій – популярні та випробувані педагогами в усьому світі. Використання кожного конкретного привітання треба планувати з урахуванням навчальної програми та навичок дітей.
Мета групових занять полягає в об’єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у виконанні різних вправ. Серед цих вправ мають бути ігри, які не передбачають суперництва, а також завдання кооперативного характеру, де цінуються та враховуються індивідуальний рівень навичок та інтереси дітей. Ці заняття потребують від учнів використання навичок критичного мислення і сприяють самовираженню. Групові заняття можуть бути структуровані та містити завдання, пов’язані з навчальною програмою. Інтелектуальні ігри й завдання, спрямовані на розвиток етичних і моральних почуттів. Їх можна використовувати в якості вступу до роботи в класі та для обговорень.
Групові заняття зазвичай є другим компонентом ранкової зустрічі, з яким треба знайомити учнів. Водночас, вони можуть, наприклад, разом співати пісеньку, беручи таким чином участь у групових заняттях, ще до офіційного представлення. Після того як діти опанують такий компонент ранкової зустрічі як вітання, педагоги можуть ознайомити їх із груповими заняттями, обговоривши, насамперед, значення слова “спільнота”.
Головна мета щоденних новин полягає в наданні інформації. Щоденні новини містять коротке повідомлення, складене педагогом (або під його керівництвом), яке вивішується таким чином, аби всі могли його прочитати; короткі усні оголошення; а також, залежно від віку дітей, різноманітні завдання (наприклад, календар погоди, розклад виконання робіт тощо).
Щоденні новини сприяють розвитку демократичної практики через надання інформації, важливої для всіх, у письмовій або усній формі.
Письмове повідомлення на дошці зазвичай складається з конкретних і сталих компонентів. Наприклад, щоденні новини можуть містити:
Щоб максимально використати всі можливості, щоденні новини мають:
Необхідні матеріали: фліп-чарт, дошка, великі аркуші паперу, якщо використовується фліп-чарт, а також яскраві кольорові маркери або крейда. Візуальний дисплей має бути доступним для того, щоб діти мали змогу писати. Папір кращий для використання, оскільки окремі аркуші щоденних новин можна збирати, зробити з них книгу класу, або наприкінці дня передати батькам когось із дітей. Якщо щоденні новини збирають і скріплюють, у такий спосіб педагог демонструє учням їхню важливість. Вони стають історією класу і свідчать про його розвиток. Коли учні дорослішають і переходять до середньої школи, потреба в записах і збереженні щоденних новин зменшується.
Щоденні новини допомагають зробити легкий перехід до вибору заняття або до наступного навчального етапу дня. Якщо ранкова зустріч стає задовгою, такі оголошення як календар, додаткові ігри, робота з розкладом тощо можна перенести на інший час.
Практика обміну інформацією – це найважливіший компонент ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією учні висловлюють свої ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами. Інші діти ставлять запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думками, відповідає на запитання. Таким чином діти дізнаються про інших і надають можливість іншим краще пізнати себе.
Обмін інформацією виховує в учнів навички вільно висловлюватися перед іншими дітьми та батьками. Діти потребують практики, аби почуватися спокійно й компетентно, висловлюючи свої ідеї у класі. Певні моделі, пов’язані з обміном інформацією, дають дітям можливість відчувати до себе відповідну увагу. Діти впевненіше висловлюються, коли знають, що їх поважатимуть і слухатимуть, що вони зможуть чітко висловлювати свої думки.
Діти пізнають один одного на особистісному рівні. Коли повідомлення адресуються цілій групі, а не тільки близьким друзям, руйнуються соціальні бар’єри. Відповідно, уважне слухання, що практикується під час ранкової зустрічі, призводить до розуміння кожної дитини та її проблем, кидаючи виклик традиційному підкоренню та сприяючи розвитку соціальної свідомості.
Під час планування обміну інформацією педагогам треба:
1.7. Планування ранкової зустрічі
Оточення (у приміщенні чи то поза його стінами) має бути гостинним, затишним і достатньо просторим для того, щоб у ньому могли зібратися всі учні класу. Запровадження ранкової зустрічі не потребує багато матеріалів. Для проведення ранкової зустрічі потрібні визначений час, місце, килим або інше покриття на підлозі, а також стенд або класна дошка.
Планування ранкової зустрічі проводиться так само, як і планування уроків. Планування всіх компонентів зустрічі має враховувати:
Рекомендовану послідовність компонентів – вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини – можна змінити відповідно до потреб кожного класу. Деякі педагоги закінчують ранкову зустріч груповим заняттям, оскільки воно створює відчуття спільноти, готує клас до роботи впродовж дня. Інші завершують ранкову зустріч щоденними новинами, оскільки це створює перехід до навчального матеріалу. Дехто проводить обмін інформацією окремо від ранкової зустрічі задля її скорочення або для підвищення уваги до цього компоненту. Педагоги можуть експериментувати й знаходити те, що ідеально підходить для їхнього класу. Задовольняючи потреби й інтереси класу, ранкова зустріч стає їхнім набуттям і відтак – набуває більшого сенсу для дітей.
У класі, орієнтованому на дитину, учні самостійно керують власною поведінкою і приймають рішення під керівництвом вчителя. Педагоги сприяють розвитку самоконтролю, дозволяючи дітям встановлювати основні принципи поведінки в класі через запровадження правил класу.
Правила класу – це позитивні висловлювання, що окреслюють принципи поведінки учнів у класі. Вони сприяють вирішенню етичних проблем, що можуть виникати в навчальному закладі. Діти, дотримуючись принципів, які вони розробляють для класу, демонструють відповідальність і незалежність.
Коли на дітей покладається відповідальність за власний вибір і прийняття рішень, які впливають на клас, вони розуміють необхідність правил. Ці правила не є довільними або відірваними від дійсності. Вони спрямовують індивідуальні вчинки на досягнення користі для всієї спільноти. Подібно до законів, правила мають на меті гарантувати безпеку людей, захищати особисті права і свободи, а також керувати поведінкою. У них йдеться не про те, чого не потрібно робити, а про те, що необхідно робити.
Коли учні беруть участь у створенні правил, у них виникає почуття причетності до спільної справи. Вірогідніше, що діти виконуватимуть правила, які вони створили самі, аніж підкорюватимуться правилам, нав’язаними іншими. Після розроблення правил їх друкують на плакаті та розміщують на видному місці в класі, де учні можуть їх часто бачити. Важливо також час від часу переглядати правила – деякі з них можуть втратити свою актуальність, натомість може з’явитися потреба у створенні нових. Це дає можливість дітям зрозуміти, що правила, якими б хорошими вони не були, не є вічними й потребують перегляду і переоцінки.
Для того щоб розпочати процес створення правил класу, педагоги наводять приклади коротких, стислих позитивних висловлювань, наприклад:
Педагоги також мають ініціювати висловлення дітьми своїх ідей. У міру надходження ідей стосовно правил, їх записують на великому аркуші паперу. Запис дає дітям змогу обговорювати свої ідеї, оцінювати всі пропозиції й об’єднувати взаємопов’язані. Правила, сформульовані в негативному стилі – “Не бігати”, “Не перебивати інших” краще переформулювати в позитивні. Доопрацьований список треба прочитати вголос. Рішення щодо затвердження правил приймається всією групою.
Правила класу також можна створювати, коли виникають проблеми. Наприклад, якщо діти перебивають один одного під час групового заняття з розвитку мовлення, як наприклад “Крісло автора”, педагоги можуть організувати спеціальні збори або запланувати роботу з прийняття правил під час ранкової зустрічі. Здійснюючи відповідні заходи, педагог надає дітям можливість звернути увагу на конкретний прояв поведінки й створити правила, якими будуть керуватися діти.
Розділ ІІ. Цикл ранкових зустрічей
«Вмій дружбою дорожити»
Мета. Створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти учням з’ясувати що таке дружба; сприяти формуванню доброзичливого ставлення до людей
В цьому класі друзі всі : (три хлопки)
Я і ти, і ми, і ви. (три хлопки)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. (поворот направо)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі : (три клацання пальцями)
Я і ти, і ми, і ви. (три клацання пальцями)
Не лякайся, той, хто зліва. (торкнутися плеча сусіда зліва)
Не лякайся, той, хто справа. (торкнутися плеча сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі : (три плескання по грудях)
Я і ти, і ми, і ви. (три плескання по грудях)
Пожалій того, хто зліва. (погладити по голові сусіда зліва)
Пожалій того, хто справа. (погладити по голові сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі : (три притопи ногами)
Я і ти, і ми, і ви. (три притопи ногами)
Посміхнись, тому, хто зліва. (посміхнутися сусідові зліва)
Посміхнись, тому, хто справа. (посміхнутися сусідові справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
Вправа
« Компліменти»
Учні по колу, вітаючись, говорять один одному компліменти.
(вчитель пояснює, що таке комплімент і наводить приклад)
Складання правил ранкової зустрічі
Учитель пропонує скласти правила для ранкових зустрічей, які потрібні для ефективної роботи. Усі пропозиції записуються на ватмані.
Запитання для обговорення: для чого ми приймали правила?
Учні визначають число, день тижня, місяць, відомі події та погоду.
5 лютого — день домашніх турбот
Господарі 5 лютого прибирали у засіках – вимітали непотрібне сміття, мили стіни, підлогу, лагодили дах, двері. Таким чином, готували приміщення для нового врожаю. Казали: «Агафій спини в засіках не розгинає, рахунок зерна веде».
В цей день підраховували, скільки їжі потрібно для худоби, дивилися, що є в засіках. Якщо вимагалося, поповнювали свої запаси, тому що навесні зерно різко зростало в ціні, а як раз на початку лютого можна було купити його вигідніше.
Щорічно, з 2007 року, 5 лютого відзначається Всесвітній день Нутелли
Іменинники сьогодні Геннадій, Євдокія і Катерина.
Вправа «Мікрофон» Що таке дружба ?
Дружба - близькі стосунки, що засновані на взаємній довірі, прихильності та спільних інтересах.
Вислови про дружбу
У світі немає нічого кращого і приємнішого, ніж дружба. Виключити з життя дружбу, все одно, що залишити світ без сонця.
Цицерон
Друзі – найкраща ознака життя, безцінний клад, чисте золото.
Сковорода
Дружба – мовчазна угода між двома доброчесними і тонкими особистостями.
Вольтер
Вправа «Доповни речення»
Друг- це той, хто…
- допоможе у важкі хвилини;
- виручить, коли ти потрапиш у біду;
- розуміє тебе краще всіх;
- поділиться останнім шматком хліба;
- нічого не пошкодує для тебе.
Учні діляться на дві групи. Дано картки зі словами. Перша група обирає слова, які характеризують друга, а інша – слова, які не розповідають про друга.
Нема друга - знайди, а знайшов – (бережи).
Один за всіх і всі (за одного).
Людина без друзів, що дерево (без коріння).
Скажи, хто твій друг і я скажу,( хто ти).
Мета: проаналізувати з учнями етичні проблеми: з чого починається дружба і вміння дружити, виховувати почуття поваги до друзів, товариськість.
Треба разом привітатись:
Добрий день. Добрий день.
Дружно й весело сказати:
Добрий день. Добрий день.
Вправо, вліво повернутись.
Добрий день. Добрий день.
Один одному всміхнутись.
Добрий день. Добрий день.
Як вас, друзі, всіх багато
Синьооких і чорнявих,
Карооких і білявих,
І високих, і низеньких,
І товстеньких, і худеньких…
Всіх вас рада привітати
І найкраще побажати.
Добрий день!
Учні описують день і розповідають про відомі новини
6 лютого – День безпеки в Інтернеті
Цього дня православна церква вшановує пам’ять преподобної Ксенії Римлянки (в миру Євсевії) і Святої Блаженної Ксенії Петербурзької
День Ангела в цей день у Герасима, Івана, Ксенії, Македонії.
Прочитайте вислів: «Дружба – це золота нитка, яка поєднує усіх людей світу».
Джон Івлін
– Як ви розумієте цей вислів?
– Що це за золота нитка, яка поєднує друзів?
– З чого починається дружба?
Вправа «Казка»
Послухайте казку
Жив-був маленький Єнот. Він був дуже допитливим, але боявся ходити до лісу сам. Якось Єнот зустрів незнайомого звіра і трохи злякався.
Єнот погодився. Пішли вони до лісу, нарвали повні кошики суниць. Маму, тата пригостили. Відтоді Єнот і Єхидна – друзі.
Обговорення казки
Чого навчила вас ця казка?
З чого починається дружба?
Запам’ятайте: дружба починається із приятелювання. (Доповнюється незакінчене речення на дошці, яке записане як тема.)
Послухайте вірш. «Я до тебе усміхнусь і з тобою подружусь,
Усміхнися й ти в отвіт – ми з тобою цілий світ.
Всі сміються навкруги: він, вона, воно, вони,
Бо усмішка всіх єднає, жити в дружбі помагає».
– Що ще починає дружні стосунки? (Посмішка)
– Дружба виникає зі взаємної симпатії. Наприклад, у малят така симпатія часто виявляється в бажанні поділитися солодощами. Ви даєте собі раду в ситуації, коли треба розділити яблучко чи тістечко, і це цілком зрозуміло.
Вправа «Об’єднаймося ниткою»
– Я впевнена, що у кожного із вас в класі є своя симпатія, свій, можливо, друг або є бажання з кимось подружитися. Ми це покажемо на плакаті «Друзі нашого класу» і об’єднаємось тією золотою ниткою, про яку йшлося на початку нашої зустрічі.
Учні з’єднують себе ниточкою зі своїм другом на плакаті, який створили вчора.
Гра «Рюкзак»
Записати людські чесноти, що допоможуть в дружбі і скласти їх в рюкзак.
А записані негативні риси – скласти в сміттєвий мішок зав’язати і винести, щоб вони ніколи не торкнулися вашого серця.
Звучить музика із мультфільму про кота Леопольда
Вдома пригадаєте свій хороший вчинок, який цінують у дружбі і з допомогою батьків запишете на відбиток стопи з паперу. (роздаю відбитки)
Мета: виховувати в учнів почуття дружби, з’ясувати, як зберегти дружні
стосунки, дотримуючись «кодексу дружби».
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
– Давайте привітаємося долоньками, чолом, колінками.
Гра «Естафета гарних новин».
Інструкція: учні стоять у колі. Один учень тримає м’ячик, вітається з усіма і починає свої гарні новини з таких слів: «на минулому тижні я подружився (-лася) з …» або «ми зі своїм другом…»
Учні описують погоду даного дня
7 лютого – день святителя Григорія Богослова
День ангела - Олександр, Віталій, Кирило, Мойсей, Петро, Тимофій, Фелікс, Пилип.
Із ваших хороших вчинків, які запишемо на відбитках стопи, ми створимо доріжку дружніх вчинків.
Також подивимося мультфільм «Портфелик»
3. Обмін інформацією.
1. Гра «Вище – нижче».
Інструкція. «Іноді ми почуваємося кращими за інших, а іноді – гіршими. Але можливо почуватися на рівні з оточуючими нас людьми. Зараз спробуємо це відчути».
Звернення до дітей: «Уяви собі, що ти начебто кращий за інших дітей. Наприклад, тобі здається, що всі вони слабкіші за тебе, не такі розумні, як ти, не такі гарні, як ти. Як ти при цьому тримаєшся? Покажи нам… Як ти почуваєшся при цьому? Покажи нам… (1 хвилина)
А тепер завмри на мить. Уяви, що ти гірший за всіх інших дітей навколо себе. Тобі здається, начебто всі вони, сильніші, розумніші, гарніші за тебе, краще одягнені… Почни знову ходити по класу. Як ти тримаєшся, коли думаєш про те, що гірший за інших? Покажи нам це… Як ти почуваєшся при цьому? Покажи нам…(1хвилина)
Тепер зупинись і гарненько струсни руками й ногами».
Діти об’єднуються в пари, де один буде демонструвати «кращого за іншого», а другий – «гіршого». Пари стають так, щоб було видно, хто з них хто. По черзі
партнери розповідають один одному про свої відчуття(1-2хвилини)
а тепер станьте рівними, ніхто тепер не кращий і не гірший за інших…
– Що ви бачите при цьому одне в одному?
– Що ви можете робити в такому стані?
– Наскільки добре ви розумієте один одного?
– Що вам найбільше подобається в стані, коли ви «рівні»?
– Які переваги дає тобі відчуття рівноправності?
Висновок: перший закон у дружбі визначається одним словом: РІВНОПРАВНІСТЬ.
2. Перегляд мультфільма «Портфелик»
- Хто прийшов Портфелику на допомогу?
Висновок: визначаємо другий закон: ГОТОВНІСТЬ ПРИЙТИ НА ДОПОМОГУ.
– Які ще закони дружби ви склали?
Вивішуються наступні написи: УВАГА
ВМІННЯ ЗРОЗУМІТИ
ДОВІРА ТА ВІДДАНІСТЬ
3. Інформація вчителя.
Порушення будь-якого з цих законів веде до руйнування дружніх стосунків.
4. Групова робота.
Створення доріжки дружніх вчинків.
Вдома ви з батьками записали свій хороший дружній вчинок і ми утворимо доріжку дружніх вчинків. (учні розповідають про свій вчинок і чіпляють на доріжку)
Гра «Котилася торба»
А в цій торбі не хліб – паляниця.
Кому доведеться сьогодні трудиться?
(сила, дружбі, В, ми) В дружбі ми сила
Давайте ми будемо підтверджувати цей вислів
2.4. Ранкова зустріч 4. Як зберегти дружбу?
Мета: допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки; сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей;сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті
1. Вітання.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
2.Новини.
Сьогодні у нашому класі є іменинниця – Ковбар Світлана. (Діти висловлюють побажання)
8 лютого день ангела Аркадія, Івана, Йосипа, Ксенофонта, Марії, Семена
Ви сьогодні пригадаєте мирилки, які знаєте
3. Обмін інформацією.
1.Перегляд мультфільму «Мудрі казки. Разом веселіше»
2.Вивчення мирилки
Я мирюся й ти мирись,
Більш не бийся й не сварись.
Не кричи ти і не лайся,
Моїм другом залишайся.
4.Групове заняття.
Вправа «Сіамські близнюки»
На столах лежать: газета, згорнута в кілька разів пакетом; пляшка з кришкою, що загвинчується, яка лежить окремо; коробка, поруч з якою знаходяться різні дрібні предмети.
Діти об’єднуються в пари. Пара «близнюків» обіймає одне одного міцно за талію так, щоб у кожного була вільною лише одна рука: в одного – ліва, у другого – права. Пари підходять до столу з предметами й за командою вчителя своїми вільними руками виконують команди:
розгорнути подарунковий папір;
щільно закрутити кришку на пляшці;
скласти предмети до коробки;
усі предмети покласти на папір, акуратно її згорнути подарунковим пакетом.
- Чи легко було виконувати вправу?
- Як ви розумієте вислів «друзі – нерозлийвода»?
Вправа «Букет»
- Діти, візьміть у руки квіточку. Кожну квітку легко переламати і викинути, а якщо я зберу і спробую переламати всі разом, то мені це не вдасться. Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, у гурті, то ніякі вороги вас не здолають, усі негаразди легко подолаєте. Ми з вами зберемо ці квіти у букет, і це буде букет нашої єдності.
2.5.Ранкова зустріч 5. «Як знайти друзів?»
Мета: створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті;
1.Вітання
Другу руку простягни,
Посмішку усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
Ігровий тренінг «Я обираю настрій …»
- А тепер, я пропоную прислухатись до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день
(Учні малюють смайлик з їхнім настроєм і чіпляють його).
- З хорошим настроєм ми розпочнемо нашу зустріч. І нехай девізом сьогоднішнього дня стануть слова :
Клас у мене дружний є.
Він мене не підведе.
Вправа «Ти подобаєшся мені».
Учасники об'єднуються в пари, стають обличчям одне до одного, беруться за руки і ведуть діалог:
— Ти подобаєшся мені.
— Чому?
— Ти подобаєшся мені, тому що...
Називають одну характерну рису, що подобається у партнерові. Потім міняються ролями
Бесіда. «Крісло автора»
- Діти, а яка тема нашої зустрічі ?
- Розкажіть з ким ви дружите?
- З ким із друзів ви любите гратися на подвір’ї? Чому?
- Що ви можете сказати про свого друга? Який він?
- Що означає дружити?
- Сьогоді ми будемо вчитися цінувати тих, хто поруч, налагоджувати дружні стосунки.
Перегляд мультфільму «Струмочок»
Вправа «Розкажи віршик без слів»
Дружить хмарка з дощиком:
Носить воду горщиком.
Дощик — із травичкою,
А трава — з копичкою,
А копиця — з коником,
Що гасає з дзвоником.
А іще — з телятком,
баранцем, лошатком.
Всі вони — з Даринкою,
Дівчинка — з хмаринкою,
З тою, що із дощиком
Носить воду горщиком.
Ось замкнулось дружнє коло,
Подружились всі довкола.
( вчитель читає вірш, а дітям пропонується передати його зміст за допомогою міміки й пантоміми)
Вправа «Портрет класу».
- Діти, а ви намалювали портрет свого друга?
- Тож давайте створимо «портрет» нашого дружнього класу.
Діти під музику чіпляють свої роботи на стіну.
4. Щоденні новини.
Складання правил товаришування
● У ставленні до інших будь чесним, уважним, доброзичливим.
● Ніколи не дозволяй собі насміятися над недоліками інших.
● Не намагайся бути кращим за всіх.
● Не соромся поступитися іншому.
Слухання пісеньки «Дружать діти на Землі».
- А зараз пропоную вам послухати пісеньку про друзів.
"Естафета дружби"
Узятися за руки і передавати, як естафету, рукостискання. Починає вихователь: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від мене до Маші, від Маші до Саші (і т.д.) і, нарешті, знову повертається до мене. Я відчуваю, що дружби стало більше, оскільки кожний з нас додав частинку своєї дружби. Хай же вона вас не покидає і гріє».
Висновки.
Отже, ранкова зустріч з дітьми дає педагогам можливість навчити дітей взаємній повазі та позитивному ставленню один до одного, сприяти формуванню цілісного колективу. Під час ранкової зустрічі вчителі моделюють поведінку, яку вони очікують від дітей: як слід розмовляти з людьми, як слухати їх, як дивитись один одному в очі, як читати повідомлення, як обмінюватись думками, правильно відповідати тощо. Ранкові зустрічі дають можливість показати дітям, що вони є колективом і водночас часткою більшої спільноти.
Нині ранкові зустрічі перебувають у стані розвитку. Ми повинні перетворити їх на звичну практику, підвищити рівень нашого комфорту під час занять, а також допомагати дітям і відвідувачам відчувати, що їм тут раді. Наша ранкова зустріч – це час сприяння спільному вирішенню проблем. Якщо ми маємо якусь проблему, то намагаємося спільно вирішити її. Діти шести-семи років – чудові стратеги, здатні до вирішення проблем! Вони хочуть допомагати і бути причетними до цього процесу. Тому тематику ранкових зустрічей можна обирати різноманітну.
У відповідальній і дбайливій шкільній спільноті батьки відіграють важливу роль в освіті своїх дітей. Їх визнають першими вчителями дитини та вважають рівноправними партнерами в академічному, соціальному й емоційному розвитку дитини. Для підтримки зв’язку з родинами
доцільно запрошувати батьків на ранкові зустрічі. Запрошуючи батьків і членів родин до участі в ранковій зустрічі, учителі сповіщають, що:
•спільна участь у ранковій зустрічі надає членам родин можливість
запрошувати дітей до бесід стосовно їхнього перебування в школі.
Розробляючи плани з реалізації практики ранкової зустрічі, вчитель повинен брати до уваги зміни, які відбуваються в соціальному, емоційному та фізичному стані дітей, адже дитина перебуває у початковій школі з 6-ти до 10-ти років.
Так, плануючи ранкові зустрічі у 1-2 класі, розглядаються теми щодо адаптації дитини до шкільного життя. Тривають вони 7-12 хвилин, і головне їх завдання полягає у тому, щоб створити позитивний настрій в класі, познайомити і здружити дітей, навчити їх спілкуватися і планувати навчальну роботу. Відповідно можна планувати такі зустрічі: «Я – особливий»,
«Я вже вмію…», «Моя сім`я», «Мої вихідні», «Я і мої друзі», «Я і школа» тощо.
У 3-4-х класах тематика ранкових зустрічей повинна ініціюватисяь самими учнями або ситуаціями, які раптово виникають.
На мою думку, ранкові зустрічі потребують дуже ретельної підготовки вчителя. Але вони, в свою чергу відіграють важливу роль у навчально-виховному процесі.
Перелік використаної літератури
1. Поліщук Г. Рух. Ритм. Дотик / Г. Поліщук. – Хмельницький. – 2007. – 164 с.
2. Скуратівський Василь. Вінець / В. Скуратівський. К. : УСГА. – 1994. – 240 с.
3. Тарасенко Г. С. Дивосвіт / Г. С. Тарасенко. – МПП Центр "Київ". – 1995. – 210 с.
4. Пшенична Любов. Календар "Дитейка" / Л. Пшенична. – МП "Марк", м. Рівне. – 1991. – 16 с.
5. Скуратівський Василь. Обереги пам'яті / В. Скуратівський. – К. : Скарбниця, 1992. – 112 с.
6. Особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади. – 280 с.
7. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 кн. / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – Кн. 2 : Особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади. – 344 с.
8. Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : навч. посіб. / І. Д. Бех. – К. : Академвидав, 2012. – 256 с. – (Серія «Альма-матер)
9. Іванюк Г. І. Педагогіка. Модуль «Основи педагогіки», «Теорія виховання» : навчальний посібник / Г. І. Іванюк, С.М. Мартиненко. – К. : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2006. – 64 с
10. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. Постанова Президії від 19 квітня 2000. - Протокол № 1-7/4-49.
1