БУДОВА АТМОСФЕРИ, ВЛАСТИВОСТІ ПОВІТРЯ
Мета: формувати знання про склад та будову повітряної оболонки Землі; розвивати первинні практичні вміння розрізняти особливості атмосферних шарів; сприяти розумінню значення атмосфери для Землі; розвивати вміння працювати з різними джерелами географічних знань, коммунікативність; виховувати повагу до праці метеорологів.
Обладнання: підручники, атласи, схема «Будова атмосфери», комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Атмосфера Землі».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «атмосфера», називати складові атмосфери, пояснювати основні відмінності шарів атмосфери та значення атмосфери для Землі.
Хід заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Бліцопитування»
Властивості якої оболонки Землі було досліджено на попередніх уроках?
Які інші оболонки Землі вам відомі?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй!»
Чи знаєте ви, що люди нашої планети живуть на дні океану? Ні, не океану у звичному розумінні, а «океану» повітряного, який турботливо та надійно з усіх боків оточує Землю. І хоча цей «океан» невидимий, значення його величезне, адже саме завдяки йому існує життя на нашій планеті.
Цей повітряний океан, непізнаний і загадковий, завжди надихав людину.
З давніх-давен, схиляючись перед стихіями неба, людина створювала міфи та легенди про всесильних і могутніх богів, що керували блискавками та вітрами, дощами та снігопадами. Але в усі часи людина мріяла піднятися в небо. Зразком для наслідування були птахи. Але всі намагання підкорити повітряний океан за допомогою літального апарату з крилами, виявлялися безуспішними.
У Китаї та Японії намагалися піднятися на повітряних зміях, на початку ХХ століття в Європі — на планерах і дельтапланах. А от піднятися високо та здійснювати далекі польоти стало можливим лише після створення братами Монгольф’є повітряної кулі. Навіть сьогодні, понад 200 років потому, люди використовують повітряні кулі для вивчення процесів, що відбуваються в повітряному океані, але головну наукову роботу виконують тепер космічні апарати.
Наукова назва повітряного океану — атмосфера. Саме в атмосфері формуються погодні явища, живуть організми, пересуваються транспортні засоби. Знання про атмосферу дозволяє не лише передбачати погоду, але й запобігати її негативним наслідкам, впливатина неї. На уроках теми «Атмосфера» ви дізнаєтеся про різноманітні атмосферні процеси та явища, навчитеся складати прогноз погоди, аналізувати дані спостережень, а головне — дізнаєтеся, як людина може впливати на атмосферу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Формування поняття «атмосфера»
Атмосфера — зовнішня повітряна оболонка Землі, яка є сумішшю певної кількості газів та водяної пари. Атмосфера утримується силою тяжіння Землі та обертається разом з нею. Атмосфера — найлегша і найбільш рухлива повітряна оболонка нашої планети.
Склад атмосферного повітря
Атмосфера утворилася з газів, які виривалися з її надр під час вулканічних вивержень. Поява океанів і живих організмів на Землі змінила склад атмосфери. У наш час газовий склад нижніх шарів атмосфери майже постійний: 78 % азоту, 21 % кисню, близько 1 % — інші гази, зокрема вуглекислий (0,035 %) та інертні (аргон, неон, гелій тощо).
Висновок 1. Атмосфера — це суміш газів, основними з яких є азот і кисень.
Будова атмосфери
Нижньою межею атмосфери умовно вважають поверхню суходолу та Світового океану, хоча повітря проникає і в земну кору, і у воду. Атмосфера складається з п’яти основних шарів: тропосфери, стратосфери, мезосфери, термосфери та екзосфери. Верхні шари атмосфери поступово переходять у космічний простір.
Тропосфера — найнижчий та найбільш щільний шар атмосфери потужністю від 8 км над полюсами до 18 км над екватором.
У тропосфері відбувається зниження температури з висотою в середньому на 0,6° С на кожні 100 м підняття. У тропосфері відбуваються інтенсивні горизонтальні та вертикальні рухи повітря — вітри, утворюються тумани, хмари, опади.
На висоті 22–25 км у стратосфері існує озоновий шар, який наче екран поглинає ультрафіолетову радіацію, яка згубно діє на життя всіх живих організмів.
Робота з підручником і схемою в атласі, заповнення таблиці
Назва шару атмосфери |
Висота шару |
Температура |
Особливості |
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок 2. Тропосфера є головним шаром для нашої планети. У ній зосереджено 80 % усієї маси повітря. Однак для життя на Землі важливе значення також мають процеси, що відбуваються в інших шарах атмосфери.
Значення атмосфери
Прийом «2 → 4 → усі разом»
Атмосфера — це «броня», яка захищає Землю від метеоритів, більша частина яких, попадаючи у щільні шари атмосфери, згоряє.
Атмосфера перетворює сонячну енергію за рахунок відбивання, розсіювання і поглинання. Вона затримує тепло, відіграючи роль утеплювача Землі. Без атмосфери не було б ні вітру, ні звуку, ні опадів.
Атмосфера є необхідною складовою існування живих організмів на Землі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Географічний крос» 1
Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає... (озоновий шар).
Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ... (азот).
Нижній шар атмосфери називають... (тропосферою).
Озоновий шар лежить у... (стратосфері).
Найпотужнішим шар тропосфера є на... (екваторі).
У тропосфері температура з висотою... (знижується).
Прийом «Географічний практикум»
1. Відомо, що в тропосфері температура повітря з висотою знижується на 6° С на 1000 м. Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15° С.
2. Використовуючи текст підручника та схему в атласі, порівняйте тропосферу та стратосферу. Результати занесіть до таблиці.
Спільні ознаки |
Відмінності |
|
|
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «П’ять речень»
Атмосфера — повітряна оболонка Землі, що складається із суміші газів, водяної пари та домішок. У вертикальному напрямку в атмосфері виокремлюють кілька шарів. Нижній, найбільш щільний шар називається тропосферою. У стратосфері лежить шар озону, щооберігає живі організми від ультрафіолетової радіації. Атмосфера відіграє найважливішу роль у забезпеченні життя на нашій планеті.