Урок "Гідросфера. Вода – особлива речовина."

Про матеріал
Конспект уроку з географії на тему "Гідросфера. Вода – особлива речовина" для 6 класу до підручника В.М. Бойко, С.В. Міхелі.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ

Гідросфера. Вода – особлива речовина.

МЕТА УРОКУ:

Сформувати у школярів первинні знання гідросфери, її складу, світового кругообіуг води в природі;  розкрити значення води в природі; сприяти розвиткові вміння пояснювати зв'язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; вдосконалювати уміння критично мислити, підбирати аргументи, користуючись підручником, атласом; вдосконалювати відчуття географічної світобудови та взаємопов'яності усіх елементів географічної оболонки.

ТИП УРОКУ:

вивчення нового матеріалу

ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ:

гідросфера, складові гідросфери, атмосфера, агрегатні стани води, випаровування, кругообіг води, конденсація

Обладнання: схема кругообігу води в природі, карта півкуль, атласи, підручники.

     « В основі всієї різноманітності

     явищ і речей лежить вода»

Хід уроку

 

І.  Організація класу.

Привітання учителя, перевірка готовності школярів до уроку та перевірка відсутніх.

 

ІІ  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

(бесіда)

На попередніх уроках ви вивчали тему, що називають «Літосфера»

Пригадайте:

  • Що таке літосфера?
  • З чого вона складається?
  • Яка різниця між гірськими породами та мінералами?
  • Наведіть приклади мінералів.
  •  А вода це гірська порода чи мінерал?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Діти, подивіться на екран. На вашу думку, про що ці кадри?

Так, дійсно, ми з вами будемо говорити про воду. Зверніть увагу на карту. Як називається ця карта за охопленням території? Правильно, це карта півкуль.

Що ви бачите на цій карті перш за все?

Так, на ній ми бачимо всю земну кулю. Чого більше на Землі -  води чи суходолу?  Так, звичайно, води.

 Тема нашого уроку «Гідросфера. Вода - особлива речовина».

Про що ми повинні дізнатись на сьогоднішньому уроці?  Правильно, - чому вода особлива речовина?

Починаючи вивчення водної оболонки Землі, нашим завданням є пригадати все про особливість води, її значення для живої природи, вияснити основні поняття з теми гідросфера, виділити її головні елементи та з’ясувати головні особливості кругообігу води в природі.

  А тепер, коли ви знаєте тему і завдання уроку я пропоную вам виконати вправу «Незакінчене речення»:  Я очікую від сьогоднішнього уроку…

 

ІV. Основна частина уроку

 

Вч. Я хочу запропонувати вам послухати рядки з вірша Платона Воронько «Солодка вода»

  Безмежна солодка вода!

  Солодка вона, коли питна.

  Ми з нею багаті й щасливі.

  О, будьмо ж усі бережливі!

  Як зникне солодка вода

  Сльозами світ зарида.

Діти, про що ці рядки?

(про воду)

Про яку воду?

(питну)

А що ж буде , коли зникне солодка вода?

(світ зарида)

Чому?

(бо без води зникне життя)

 

Правильно, Все на Землі потребує води. Вода напуває землю, а  земля годує людину. Люди завжди розуміли значення води і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Ще давньогрецький вчений Фалес із Мілета за шість століть до нової ери говорив: « В основі всієї різноманітності явищ і речей лежить вода».

Діти, пригадайте, як народ називає воду? Які яскраві характеристики він їй дає?

(солодка, цілюща..)

Так, люди завжди цінували воду бо без води життя неможливе.

 

Дослідження.

Діти, у вас на столах стоїть вода. Дослідіть її, і скажіть, які властивості вона має?  (без смаку, без запаху, без кольору…)

А чи завжди вона рідка? (вона може перебувати у трьох станах)

Які умови необхідні, щоб вода перейшла із одного стану в інший?

(нагрівати або охолоджувати)

Робота в зошиті.

Діти, що ми запишемо у зошити?

  • Вода – особлива речовина.
  • Без води немає життя.
  • Вона має властивості (…)
  • Вона може перебувати у трьох станах.
  • Завдяки властивості води, переходити із одного стану в інший, в природі відбувається кругообіг води.

 

Я звертаю вашу увагу на те, що на ваших столах лежать листи оцінювання. Розгляньте їх для того, щоб знати які види роботи будемо оцінювати. І не забувайте протягом уроку робити самооцінювання.

 

Вч. Я пропоную вам виконати вправу «Доповни речення»

  • Влітку вода знаходиться у водоймах _______  стані.
  • Під дією сонячного випромінювання вода ____.
  • Піднімаючись у верхні шари атмосфери, вода утворює   ____.
  • Хмари переносять ___.
  • Унаслідок згущення хмар випадають ___.
  • Просочуючись крізь грунт, вода збирається під  ___.
  • Підземні води стікають в _____.
  • З поверхні водойм, під дією сонячних променів, вода знову_____.

Вч. Діти подивіться на таблицю «Кругообіг води в природі». Зробіть самостійно визначення :який кругообіг води можна назвати малим, а який великим

(демонстрація наочності, запис визначення та схем).

  • Що є причиною кругообігу води?

        (різниця температури, сила тяжіння)

  • Яке значення кругообігу води в природі?

      ( відбувається зрошення суходолу, можливе життя на суходолі, завдяки йому океани і моря завжди повні).

  • Чи можете ви сказати , що вода виконує якусь роботу?

(діти пропонують свої припущення)

  • Правильно, вода розчинник.Та такі речовини як пісок та глину вона лише розмиває. А сіль, вапняк, гіпс – розчиняє, утворюючи яри, балки, печери. Вода, рухаючись, переносить гірські породи, будує дельти річок, дюни на узбережжях морів.
  • Діти, яких же нових знань ми сьогодні набули?

(діти підбивають підсумки)

 

Робота з підручником (робота в групах)

Користуючись підручником, ст.. 162, виконайте запропоноване завдання та презентуйте результати на дошці:

  • І   Складіть схему гідросфери;
  • ІІ  Складіть схему вод суходолу;
  • ІІ  Складіть схему вод атмосфери;
  • ІV Сформулюйте визначення поняття Гідросфера.

Вч.  Діти, замалюйте ці схеми в зошитах.

 

Творча робота учнів.

На попередньому уроці ви отримали завдання самостійно підготувати міні-проекти про воду, де результатом буде казка, розповідь, репортаж та підібрати вірші про воду. Я думаю, що ви всі  готові презентувати свої проекти, але сьогодні ми послухаємо по одному  від групи. Обіцяю повернутись до них на наступних уроках  і ви всі матимете змогу познайомити  нас зі своїми роботами.. І так, головний герой – вода.

(виступи учнів)

 

Слідуючим видом нашої діяльності буде «Сторінка-цікавинка»

Ви підготували цікаві факти із життя про воду.

(діти розповідають про значення води для живої природи)

 

Вч. Ось бачите, діти, ми теж не можемо обійтись без води. З природних підземних басейнів качають воду спеціальні служби і подають нам по трубах у кожну домівку. Нам кожного дня є чим умитись, зварити їжу, випрати білизну.

В нашому ставку ви все літо купаєтесь, засмагаєте, набираєтесь сил і здоров’я. На південному заході, від нашого села, тече річка Янчур, притока  р. Вовчої. Як і вставку в ній ви вудите рибу, дорослі напувають худобу, вирощують птицю.

 

Учень. А ще, за школою є балка, яка була руслом річки Вербки (притоки р.Янчур). Ця річка колись була повноводною і люди використовували її у господарстві. А сьогодні це замулений, засмічений струмочок.

Вч. Дійсно, діти, річки потребують охорони. А що ми можемо зробити для їх збереження ?

( не смітити, не мити на березі автомобілі, проводити рейди по знищенню сміття …)

 

V.  Закріплення знань і вмінь

 

Вч. Я вами дуже задоволена, але для того, щоб впевнитись, що ви засвоїли урок міцно, я пропоную вам виконати тести.

( після того як діти виконають тести – вивішую відповіді для самоперевірки)

Нагадую учням про самооцінювання.

 

 Діти, найдорожче у світі ціниться алмаз. Алмаз – мінерал. Та вчені знайшли заміну алмазам. Тепер промисловість може обійтись без природних алмазів. А без води не обійтись нікому і ніколи. ЇЇ замінити нічим. Вода – особлива речовина.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

Оцінювання учнів та зауважень до їх підготовки.

 Кажуть люди, що скільки криниць на Землі, стільки ж і зірок у небі. І якщо вам доводилось бачити як падає небесниця, знайте – десь замулилось джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте  живі криниці.

 Сьогодні на уроці ми з’ясували, що вода – особлива речовина. Без неї немає життя. Воду треба оберігати. Оберігаючи воду - ми оберігаємо життя. Багато законів прийнято про охорону природи, але найважливішим законом для кожного з нас є наша совість.

 А тепер давайте повернемось до першої вправи «Незакінчене речення». Чи вдалося вам досягти очікуваних результатів?

 

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи не залишилось чогось незрозумілого?

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Прочитати текст  ст.. 162
  2. Напишіть міні-розміркування «Мій внесок в охорону природи»
  3. Складіть кросворд про гідросферу.

 

 

 

 

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку