Будова клітини - органели.

Про матеріал
При вивченні будови клітини.Інтелектуальна розминка з подальшим взаємоконтролем. Двомембранні органели.
Перегляд файлу

                   ОЗЗСО  Любешівський ліцей

 

 

Методичні матеріали

До уроку біології «Двомембранні органели клітини» (10 клас)

 

 

 

 

                                                                                   Автор: вчитель вищої категорії

                  Савчук Людмила Артемівна.

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА. Будова  двомембранних органел клітини.

Задачі уроку:

1.Сформувати уявлення про особливості будови мітохондрій  і пластид та зв’язок їх з функціями органел.

2.Формувати вміння встановлювати логічний звязок між будовою і функціями органел.

3.Формувати в учнів  науковий світогляд.

Обладнання: таблиці з цитології,  слайдові презентації, флеш-анімації, відеофрагмент.

Тип уроку: пошуковий урок.

Елементи інтерактивного навчання:

- інтелектуальна розминка з подальшим взаємоконтролем;

- проблемні запитання;

- аналітична робота у групах;

- коло ідей;

- моделювання обєктів природи;

- біологічна задача ;

- гра «Сніжна грудка»;

- модель майбутніх знань.

Мотивація навчальної діяльності.      

Перегляд фрагменту відеофільму, що супроводжується цитуванням слів Л.М. Толстого, який після відвідування з’їзду російських дослідників природи, в своєму щоденнику написав: «Ботаніки знайшли клітиночку і в клітиночках протоплазму, і в протоплазмі ще щось, і в цій штучці ще щось. Заняття це, мабуть довго не закінчиться, тому що кінця йому немає…».

Актуалізація опорних знань.

Гра «Впізнай мене».

«Я одномембранна органела, маю два різновиди, в одному з яких є рибосоми, можу синтезувати білки, ліпіди, вуглеводи»  (ендоплазматична сітка).

Інтелектуальна розминка.

  1. Назвіть одномембранні органели еукаріот.
  2. Які з одномембранних органел є місцем синтезу органічних речовин?
  3. Які органели є місцем нагромадження запасних речовин?
  4. Які види ЕПС ви знаєте?
  5. Що є основною структурною одиницею комплексу Гольджі?
  6. На мембранах якої ЕПС розміщуються рибосоми?
  7. Як називаються міхурці, наповнені ферментами, які формуються в комплексі Гольджі?
  8. Які речовини синтезуються в порожнинах шорсткої ЕПС?
  9. З елементів якої органели формуються вакуолі найпростіших?
  10. Визначте фізико – хімічне явище, зумовлене функціонуванням вакуолей у найпростіших?
  11. Чим заповнені вакуолі рослин?
  12. Як ще називають гладеньку ЕПС?

Перевірка результатів – взаємоконтроль.

Вивчення нового матеріалу. Під час розповіді діти працюють з «Моделлю майбутніх знань».

Проблемні запитання: «Звідки клітина отримує енергію, необхідну для життєдіяльності?», «Для чого потрібен оксиген, який живі організми отримують при диханні і звідки береться вуглекислий газ, який вони видихають?».

Розповідь про будову мітохондрій, зумовлену їх функціями, з використанням слайдової презентації та елементами евристичної бесіди.

  Розповідь про зв’язок між наявністю у матриксі мітохондрій власної ДНК і рибосом та їх здатністю до розмноження.

Закріплення вивченого матеріалу. Проблемне запитання:

  • Поясніть, чому мітохондрії називають «Напівавтономними органелами?»

Біологічна задача.

В клітинах різних органів пацюка сумарний об’єм мітохондрій по відношенню до загального  об’єму клітини складає: в печінці- 18,4%, в підшлунковій залозі- 7,9%,в серці-35,8%. Поясніть причину такої різниці у вмісті мітохондрій в клітинах.

Хвилина релаксації.

Розповідь про пластиди рослинної клітини (з використанням схеми).

Аналіз субмікроскопічної будови хлоропласта (з використанням слайдової презентації, підготованої учнями).

Презентація «візитних карток» органел, які вивчалися на уроці (мітохондрії, пластиди).

Закріплення вивченого матеріалу.

ознаки

мітохондрії

хлоропласти

структура

                                      Двомембранна

                                 Зовнішня гладенька

                                         Внутрішня

Кристи                                              Тилакоїди гран

Внутрішнє середовище

 

 

Матрикс                                                 Строма

 

                                   ДНК, рибосоми

                                                                

 

 

 

Гра «Сніжна грудка». Діти називають одне з ключових понять вивченої теми, далі – робота за алгоритмом: слово → речення → питання → відповідь.

Рефлексія. Проводиться за рахунок прийому «Незакінчене речення». Дітям пропонується закінчити речення «Для мене сьогодні важливим було…»

 

 

doc
Додав(-ла)
Савчук Людмила
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2019
Переглядів
1027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку