Урок№8
Дата 22.11.2019 Підпис вчителя
Тема уроку: Будова літосфери її властивості
Мета уроку: сформувати первинні знання про будову літосфери.
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.
Знання
Факти: Земна кора є твердим утворенням товщиною 5—40 км, що становить 0,1—0,5 % радіуса Землі.
Уявлення:будова літосфери.
Поняття: ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера.
Вміння і навички
Інтелектуальні: аналіз схеми будова літосфери.
Навчальні: аналіз відповідного тексту підручника з метою виконання його завдань.
Прикладні: надання характеристики будови літосфери.
Засоби навчання: карти та схеми атласу, підручник, карта «Будова земної кори».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (2-3 хв)
1. Організація уваги й роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня та оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів – 2–3 хв
Перш ніж приступити до вивчення нової теми я пропоную загадку у віршованій формі.
Хребтами горбились породи,
Ламався панцир кам’яний,
Мільйони літ сама природа
Ліпила вигляд свій земний. (літосфера)
На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати особливості Будови літосфери.
2. Повідомленння теми, завдань, і перелік предметно-географічних компетентностей уроку.
ІІ. Поточний контроль та корегування предметно –географічних компетентностей(18хв)
1.Перевірка і оцінювання імпіричних знань
1.Яку внутрішню будову має Земля.?
2.Що вам відомо про ядро?
3. Що вам відомо про мантію?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Мотивація . Повідомлення теми завдань
2. Активізація опорних знань учнів (1-2хв)
Що ви знаєте про земну кору?
3. Сприймання та початкове усвідомлення уявлень фактів.
Чому земля вкрита корою? Назва «земна кора» зявилася відтоді в науці відтоді, коли вчені думали що надра Землі розплавлені. Вважалося що поверхня Землі затверділа внаслідок охолодження, утворивши кору. Справді. Спостерігаючи як виливається лава під час виверження вулкану, можна подумати що всередині Земля теж розплавлена. Проте з’ясувалося що це не так.
4.Сприймання, усвідомлення й осмислення нового матеріалу – 18–20 хв
Літосфера – це тверда оболонка Землі, що складається з земної кори та верхньої мантії
Земна кора (0,5%) – верхній твердий шар нашої планети. Порівняно з ядром і мантією, вона дуже тонка. Товща (потужність) земної кори найбільшау горах – 70 км, на рівнинах вона становить 40 км, під океанами – лише 5 – 10 км. Близько 4.5 млрд.років тому земна куля була розпечена і нагадувала,, кисіль,, що кипить. Поступово він охолоджувався і утворилася щільна ,,шкірка,, Цією шкіркою і стала земна кора.
Земна кора є материкова і океанічна.
Материкова земна кора має “триповерхову” будову з осадового, гранітного і базальтового шарів. Осадовий шар (потужність від 1 мм до 20 км) утворює поверхню, якою ми ходимо. Породи в ньому залягають пластами, змінюючи один одного. Гранітний шар (10–20 км) крім магматичних порід (гранітів) складають і метаморфічні (гнейси, мармури й ін.). Серед них найдавніші породи нашої планети – гнейси, віком близько 4 млрд років. У базальтовому шарі (15–25 км) переважають магматичні породи: поряд з базальтами трапляються лабрадорити, габро.
Океанічна земна кора утворена лише двома шарами – осадовим (до 1 км) і базальтовим (5–10 км). Гранітного шару в ній майже немає, а осадовий менш потужний. Такий тип кори є лише під западинами океанів.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗУВАННЯ
V. КОМЕНТУВАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника § 18 ст 73
VI. ПІДБИВАННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ЛІТЕРАТУРА