БУДОВА РЕЧОВИНИ. КРИСТАЛІЧНІ ҐРАТКИ

Про матеріал
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про хімічний зв'язок; ознайомитись із поняттям кристалічної ґратки та її типами; виробити вміння визначити типи кристалічних ґраток і прогнозувати фізичні властивості речовин з різними типами ґраток. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів, моделі кристалічних ґраток алмазу, графіту, натрій хлориду, магнію.
Перегляд файлу

 

 

 

відкритий урок з хімії

В 8 КЛАСІ НА ТЕМУ:

 

«БУДОВА РЕЧОВИНИ. КРИСТАЛІЧНІ ҐРАТКИ»

 

 

 

Вчителя хімії:

Долі Е.Л.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про хімічний зв'язок; ознайомитись із поняттям кристалічної ґратки та її типами; виробити вміння визначити типи кристалічних ґраток і прогнозувати фізичні властивості речовин з різними типами ґраток.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів, моделі кристалічних ґраток алмазу, графіту, натрій хлориду, магнію.

Хід уроку

 

  1.               Організаційний момент
  2.               Актуалізація опорних знань

Метод «Мікрофон»

  1.    В яких агрегатних станах можуть перебувати речовини? Наведіть приклади.
  2.     В якому порядку розташовуються частинки у твердих речовинах?
  3.     Які частинки, що утворюють речовини, ви знаєте?
  4.     З яких частинок утворені тверді речовини? Чи залежить це від типу хімічного зв’язку в сполуках?
  5.     Чи залежать фізичні властивості речовин від типу часток, з яких вони складаються? Яким чином?
  1.               Повідомлення теми й мети уроку

Розрізняють два стани твердих речовин - кристалічний і аморфний. Аморфні речовини складаються з невпорядковано розташованих молекул. Прикладом може бути скло і смола. Проте більшість твердих речовин характеризуються впорядкованою структурою. Упорядкованість у кристалах зумовлюється правильним геометричним розташуванням часток , з яких складається тверда речовина. Такі речовини називають кристалічними. У них частинки, з яких побудовані кристали, розміщені в просторі в певному порядку й утворюють кристалічну ґратку. Саме про це ми й поведемо мову на сьогоднішньому уроці, тема якого - «Будова речовини. Кристалічні ґратки».

Запис теми уроку в зошит.

У процесі уроку ви повинні ознайомитися з поняттям кристалічної ґратки та її типами, навчитися визначати типи кристалічних ґраток, прогнозувати фізичні властивості речовин з різними кристалічними ґратками.

  1.               Мотивація навчальної діяльності

Структурні частинки впливають одна на одну, а тому, якщо відома будова речовин, то можна прогнозувати їх властивості, що важливо в повсякденному житті.

 

  1.               Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Залежно від характеру часток, що утворюють кристал, типу хімічного зв’язку між ними, розрізняють чотири класи кристалічних ґраток: металічні, йонні, молекулярні, атомні (останні іноді називають молекулярними).

(Робота в групах. Кожна група отримує картку з номером і завданням для самостійного опрацювання).

Кожна група отримує карти: 1 група - прочитайте пункт «Йонні кристалічні ґратки», § 43 підручника, с. 195. Визначте та запишіть у зошит основне з даної інформації. Зверніть увагу на залежність властивостей речовини від її будови.

  1.       група - прочитайте пункт «Атомні кристалічні ґратки», § 43 підручника, с. 196. Визначте та запишіть у зошит основне з поданої інформації, зверніть увагу на залежність між будовою речовини та її властивостями.
  2.       група - прочитайте пункт «Молекулярні кристалічні ґратки», § 43 підручника, с. 196. Визначте та запишіть у зошит основне з даної інформації. Зверніть увагу на залежність між будовою речовини та її властивостями.
  3.       група - прочитайте пункт «Металічні кристалічні ґратки». Визначте та запишіть у зошит основне з даної інформації. Зверніть увагу на залежність між будовою речовини та її властивостями.

Учні, об’єднані в так звані «домашні групи», працюють над завданням, обмінюються інформацією, проводяться взаємоопитування.

  1.               Закріплення

Робота в групах:

  1.    Кожна група отримує завдання і відповідає на них;

Перша група - Йод, лід, силіцій, натрій хлорид.

Друга група - алмаз, аргон, кальцій фторид, сухий лід.

Третя група - калій хлорид, нафталін, залізо, графіт.

Четверта група - натрій бромід, мідь, лід, магній.

Фронтальне опитування.

 

Запитання:

  1.    Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  2.     Чим характеризується кожна із кристалічних ґраток: молекулярна, йонна, атомна, металічна?
  3.     Чи впливають одна на одну структурні частинки, що утворюють тверді речовини?
  4.     Пояснити причинно-наслідкові зв’язки в ланцюгу: будова атомів хімічних елементів — вид хімічного зв’язку — тип кристалічної ґратки - фізичні властивості речовини.
  5.     Нафталін і камфора мають різкий запах. Визначити за цією ознакою тип їх кристалічних ґраток. Відповідь пояснити.
  6.     Калій хлорид і калій бромід мають однаковий тип кристалічних ґраток. В якої речовини температура плавлення вища? Відповідь пояснити.
  7.     Яка з речовин характеризується більшою твердістю - лід чи силіцій карбід? Відповідь обґрунтувати.
  8.     Передбачити фізичні властивості калій фториду?

 

  1.               Підсумок уроку

Оцінюємо учнів і, передаючи уявний мікрофон, підводимо підсумок:

  1.    Чи досягай очікуваних результатів ви особисто, клас у цьому? Чому ви так вважаєте?
  2.     Що б могло бути організовано краще, корисніше?
  3.     Над якими навичками, учнями ще треба працювати вдома?

 

  1.               Домашнє завдання

Вивчити § 43 (с. 195-197). Виконати завдання 1,3 с. 198.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
17 січня 2019
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку