відкритий урок з хімії
«БУДОВА РЕЧОВИНИ. КРИСТАЛІЧНІ ҐРАТКИ»
Вчителя хімії:
Долі Е.Л.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про хімічний зв'язок; ознайомитись із поняттям кристалічної ґратки та її типами; виробити вміння визначити типи кристалічних ґраток і прогнозувати фізичні властивості речовин з різними типами ґраток.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів, моделі кристалічних ґраток алмазу, графіту, натрій хлориду, магнію.
Метод «Мікрофон»
Розрізняють два стани твердих речовин - кристалічний і аморфний. Аморфні речовини складаються з невпорядковано розташованих молекул. Прикладом може бути скло і смола. Проте більшість твердих речовин характеризуються впорядкованою структурою. Упорядкованість у кристалах зумовлюється правильним геометричним розташуванням часток , з яких складається тверда речовина. Такі речовини називають кристалічними. У них частинки, з яких побудовані кристали, розміщені в просторі в певному порядку й утворюють кристалічну ґратку. Саме про це ми й поведемо мову на сьогоднішньому уроці, тема якого - «Будова речовини. Кристалічні ґратки».
Запис теми уроку в зошит.
У процесі уроку ви повинні ознайомитися з поняттям кристалічної ґратки та її типами, навчитися визначати типи кристалічних ґраток, прогнозувати фізичні властивості речовин з різними кристалічними ґратками.
Структурні частинки впливають одна на одну, а тому, якщо відома будова речовин, то можна прогнозувати їх властивості, що важливо в повсякденному житті.
Розповідь учителя
Залежно від характеру часток, що утворюють кристал, типу хімічного зв’язку між ними, розрізняють чотири класи кристалічних ґраток: металічні, йонні, молекулярні, атомні (останні іноді називають молекулярними).
(Робота в групах. Кожна група отримує картку з номером і завданням для самостійного опрацювання).
Кожна група отримує карти: 1 група - прочитайте пункт «Йонні кристалічні ґратки», § 43 підручника, с. 195. Визначте та запишіть у зошит основне з даної інформації. Зверніть увагу на залежність властивостей речовини від її будови.
Учні, об’єднані в так звані «домашні групи», працюють над завданням, обмінюються інформацією, проводяться взаємоопитування.
Робота в групах:
Перша група - Йод, лід, силіцій, натрій хлорид.
Друга група - алмаз, аргон, кальцій фторид, сухий лід.
Третя група - калій хлорид, нафталін, залізо, графіт.
Четверта група - натрій бромід, мідь, лід, магній.
Фронтальне опитування.
Запитання:
Оцінюємо учнів і, передаючи уявний мікрофон, підводимо підсумок:
Вивчити § 43 (с. 195-197). Виконати завдання 1,3 с. 198.