Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Транспорт речовин". При актуалізаціі опорних знань використано лекцію – парадокс та прийом «Мозковий штурм».При вивченні нового матеріалу відбувся поділ учнів на групи. Було застосовано виконання дослідження.
Перегляд файлу

Клас 8

Тема уроку . Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. 

Мета.

навчальна: розкрити особливості будови кровоносних судин людини;  охарактеризувати   велике та мале коло кровообігу, рух крові по судинах; сформувати в учнів  навички вимірювання частоти серцевих скорочень;

розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, мислення, уяву, уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити висновки та узагальнення; розвивати уміння  встановлювати причинно – наслідкові зв’язки на прикладі будови і функцій судин;

виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, формувати навички критичного мислення, аналізу

Обладнання: підручник,  таблиця «Кровоносна система людини», секундомір. зошити для практичних і лабораторних робіт  з друкованою основою

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: артерії, вени, капіляри, велике і мале кола кровообігу.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
4.Візуальний: складання таблиць або схем.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Очікувані результати

Учень:

порівнює:

будову артерій, вен і капілярів;

уміє:

- вимірювати пульс;

оперує термінами:

- артеріальний тиск

називає:

- кровоносні судини;

характеризує:

- будову кровоносних судин;
 

Хід уроку

Жодна тварина, яка має кров не може не мати серця.

Цей сильний потужний двигун не тільки

викидає поживні соки, а й посилає їх швидко і далеко

Вільям Гарвей

І. Організація класу

Автотренінгова вправа.
Розташуйтеся зручно, розслабте всі м’язи, заплющте очі. Тиха повільна хвиля перекочується всередині вас. Ви знаходитесь у стані спокою і вам приємно. Ви легко відволікаєтесь від тривожних думок. Ви повні сил і енергії і готові працювати на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Лекція – парадокс

     Спираючись на свої знання, учням необхідно виділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність.

   «Серце людини знаходиться в центрі грудної порожнини. Воно є м’язовим органом і складається з двох оболонок. Це зовнішня сумка епікард і м’язова частина серця – міокард. Серце омивається рідиною, через яку надходять поживні речовини і виводяться продукти обміну. Серце має подібну будову з плазунами і є трикамерним. Розміщення передсердь з боків від шлуночка дає змогу розділяти артеріальну кров від венозної. Ще між передсердями і шлуночками є півмісяцеві клапани, які беруть участь в русі крові. Для серця характерна збудливість і провідність. Ці властивості забезпечують скорочення серця. Поза організмом його життєдіяльність неможлива.»

2.Вправа «Встав пропущене слово».

Серце має два … і два …. Воно поділяється на дві частини: … і …. Рух крові в одному напрямку крізь серце забезпечують …... Стулкові клапани є між ….. і шлуночками. У лівій частині серця клапан має …. стулки, у правій частині серця …. стулки. Серце складається з особливої …. тканини, що забезпечує його роботу в організмі цілодобово. Стінки серця створенні трьома оболонками: : ….. Ззовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою…..

3.  «Мозковий штурм» (запитання)

  1. Що таке серцевий цикл?
  2. Які фази серцевого циклу, їх тривалість?
  3. Як впливає на роботу серця адреналін?
  4. Як впливають на роботу серця солі калію?

ІІІ .Мотивація навчальної діяльності.

Геракліт – грецький філософ,  сказав , що все рухається й нічого не стоїть на місці, і, прирівнюючи існуюче до течії річки, доповнив,що двічі ввійти в одну й ту саму річку неможливо». Чи можна «двічі ввійти» в «червону річку», яка рухається  серцево-судинною системою людини?

       Отже, сьогодні   в кінці уроку ми зможемо дати відповідь на це  запитання, коли  збагатимо  свої  знання про  органи  кровообігу організму людини.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Особливості  будови кровоносних судин

2. Велике і мале коло кровообігу

3. Рух крові по судинах (лабораторне дослідження)

  Які кровоносні судини ви знаєте? (Капіляри, вени, артерії.)

  Що утворюють судини кровоносної системи? (Кола кровообігу.)

1. Особливості  будови кровоносних судин

Кровоносна система людини крім серця включає різні за розміром, діаметром, будовою та функціями кровоносні судини, по яких рухається кров.

Робота в групах

1 група – Схарактеризувати особливості будови та функції артерій.

2 група – Схарактеризувати особливості будови та функції вен.

3 група – Схарактеризувати особливості будови та функції капілярів.

Презентації результатів самостійної роботи групами

1 група – Особливості будови та функції артерій

Артерії – кровоносні судини, якими кров рухається в напрямі від серця . В артеріях кров рухається з великим тиском, який вони витримують завдяки будові своїх стінок. Стінки артерій мають три оболонки: зовнішня оболонка (сполучна тканина), середня оболонка (м ̓ язова) ,внутрішня оболонка (особлива сполучна тканина – (ендотелій). Артерії розгалужуються на артеріоли, що переходять у  капіляри.

2 група — Особливості будови та функції вен

Вени – кровоносні судини, якими кров рухається від органів і тканин до серця.  Стінки вен мають таку саму будову, як і артерії, але з тоншими оболонками. Це зумовлено низьким тиском і дещо більшою швидкістю крові. Ще однією особливістю будови вен є наявність кишенькових клапанів, що перешкоджають зворотному руху крові.

3 групаОсобливості будови та функції капілярів

Капіляри – найдрібніші кровоносні судини, які поєднують між собою артерії і вени та забезпечують обмін речовин між кров’ю і тканинною рідиною. Їх стінки утворені одним шаром клітин, тому що тиск крові незначний, а швидкість  крові – найменша серед  усіх судин. Через стінки капілярів відбувається обмін речовин між кров’ю та тканинами.

Заповнення таблиці (  перші два стовбці)

Будова та функції судин кровоносної системи

Тип

судин

Особливості

будови

Функції

Діаметр,

мм

Швидкість

крові, см/с

Тиск,

мм рт. ст.

Артерії

Складаються з трьох шарів, добре розвинений шар гладких м’язів

Проводять

кров від

серця

 

 

 

Вени

М’язовий шар

слабко розвинений

або відсутній

Проводять

кров до серця

 

 

 

Капіляри

Мають дуже тонкі

стінки

Здійснюють обмін речовин

між кров’ю

і тканинами

 

 

 

           2. Велике і мале коло кровообігу

         Шлях крові від лівого шлуночка через тканини й органи тіла до правого передсердя називається великим колом кровообігу. По великому колу кровообігу кров  розносить кисень і поживні речовини до клітин усього тіла й забирає від них вуглекислий газ та продукти обміну.

           З капілярів кров збирається в дрібні вени, потім у більші, й у 2 великі. Вени голови, шиї, верхніх кінцівок утворюють верхню порожнисту вену, а вени усіх інших частин тіла впадають у нижню порожнисту вену. Обидві вени впадають у праве передсердя.

           Шлях крові від правого шлуночка через легені до  лівого передсердя називається малим  колом кровообігу. Легеневі артерії  входять у легені й розгалужуються  на легеневі капіляри, у яких венозна  кров перетворюється на артеріальну. Від капілярів починаються дрібні вени, що утворюють чотири легеневі вени. Ці вени несуть артеріальну  кров і впадають у ліве передсердя. У малому колі кровообігу легеневі артерії несуть венозну кров, а легеневі вени – артеріальну. Роль малого кола кровообігу полягає в тому, що в капілярах легень забезпечується відновлення газового складу крові.

3. Рух крові по судинах (лабораторне дослідження)

Прийом « Проблемне питання»

- Чому кров із серця виштовхується порціями, а по кровоносних судинах  тече рівномірною течією? Яка ж причина безперервного руху крові , навіть знизу вверх?

Причини руху крові по судинах:

– ритмічна робота серця;

– різниця тисків у різних частинах кровоносної системи;

Робота з таблицею 15. Особливості руху крові по кровоносних судинах різних типів (с.100) (аналіз таблиці, бесіда за запитаннями, доповнення відповідей учнів) та заповнення всієї таблиці

Будова та функції судин кровоносної системи

Тип

судин

Особливості

будови

Функції

Діаметр,

мм

Швидкість

крові, см/с

Тиск,

мм рт. ст.

Артерії

Складаються з трьох шарів, добре розвинений шар гладких м’язів

Проводять

кров від

серця

5–20

20–50

20–150

Вени

М’язовий шар

слабко розвинений

або відсутній

Проводять

кров до серця

10–30

10–20

–5 ...

+ 5

Капіляри

Мають дуже тонкі

стінки

Здійснюють обмін речовин

між кров’ю

і тканинами

0,01–0,5

0,05–0,1

10–20

– Швидкість руху крові.

– Особливості руху крові у різних ділянках кровоносної системи.

– Чому швидкість крові не однакова в різних судинах?

– Чи з однаковою швидкістю рухається кров по судинах?(Обговорення відповідей учнів.)

– Чому в аорті найбільший тиск крові?

– Чому у венах малий тиск крові?

– По яких судинах кров рухається найшвидше? Чому?

- По яких судинах кров рухається найповільніше? Чому?

Висновок: Різниця тиску в різних ділянках кровоносної системи забезпечує безперервну течію крові по судинах, бо вона постійно тече звідти, де тиск її більший, туди, де він менший.

Це цікаво

    У новонародженого максимальний тиск крові приблизно 76 мм рт. ст., мінімальний — 4050. У період статевого дозрівання ріст серця випереджає ріст кровоносних судин, що позначається на величині артеріального тиску. Після 50 років — тиск стає 130145 мм рт. ст.

Артеріальний тиск. Вимірювання тиску

Кров’яний тиск у людини вимірюють у плечовій артерії за допомогою тонометра. У нормі судини перебувають у стані деякого напруження – тонусу. При деяких захворюваннях тонус судини порушується. Коли збільшується тонус, судини звужуються. Тиск у кровоносній системі підвищується (гіпертонія). При цьому збільшується навантаження на серце. Понижений тиск – гіпотонія. У цьому разі порушується кровопостачання органів. Погіршуються умови їхньої роботи.

Демонстрування

вимірювання   артеріального тиску

Самостійна робота з підручником

     Що таке артеріальний пульс?

     Де можна визначити пульс?

     Що можна визначити за пульсом?

  1. Пульс (пояснення вчителя).

Кров викидається з лівого шлуночка під великим тиском. При кожному скороченні шлуночка вона з силою вдаряється об пружні стінки аорти і розтягує їх. Хвиля коливань поширюється по стінках артерій. Ритмічні коливання називаються пульсом, прощупуються у тих місцях тіла, де великі артерії лежать близько до його поверхні. Кожний удар пульсу відповідає одному серцевому скороченню. Пульс залежить від різних причин: від віку, у холодну погоду частота пульсу менша, при підвищеній температурі тіла – більша. Фізична робота, гнів, роздратування, радість збільшують частоту серцевих скорочень і частоту пульсу.

Частота серцевих скорочень людини у різні вікові періоди. У дітей до 1 року серце скорочується 120-150 разів на хвилину, до 5 років – 100 разів, до 10 років – 90 – 96 разів.

До 20 років пульс становить 65–75, після 55–60 років пульс частішає до 80–85 разів на хвилину, а після 70 років – до 90–95 разів.

Запам’ятайте!

Норма пульсу: підлітки 7285 уд/хв, дорослі – 60–75 уд/хв

Це цікаво

    Пульс маленьких пташок – 200 уд/хв; у кішок –130 уд/хв; у коня – 35 уд/хв; у слона – 25 уд/хв.

Лабораторне   дослідження( підручник с. 100)

Вимірювання частоти серцевих скорочень

1) Інструктаж із техніки безпеки учнів

2) Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).

Звіт про виконання роботи. 

Перерозподіл крові в організмі.

Факт 1. У жарку погоду і під час хвилювання шкіра червоніє; у холодну погоду і під час переляку – блідне.

Факт 2. Італійський учений Мосса урівноважив людину на підпертій посередині дошці і попросив виконати наступні дії –розв’язати задачу чи порухати ногами. Дошка переважала або в бік голови, або  в бік ніг.

Дослід 1. Ліву руку підніміть вверх і тримайте її так одну хвилину; потім покладіть обидві руки на стіл перед собою і порівняйте їх забарвлення.

Дослід  2. Натисніть декілька разів олівцем на ніготь і спостерігайте зміну забарвлення.

Завдання: На основі фактів і дослідів зробіть висновок від чого залежить постачання органів кров’ю.

Обговорення. Формулювання висновків.

V. Узагальнення  і  систематизація знань учнів.

1.«Творча лабораторія»

  • Вміст кисню і поживних речовин в артеріальній крові більший ніж у венозній. Чому ж у донорів кров беруть з вен, а не з артерій?

2. Робота за варіантами:

1 варіант

Укажіть вірну  послідовність руху крові у великому колі кровообігу.

А. капіляри;

Б. лівий шлуночок;

В. праве передсердя;

Г. порожниста вена;

Д. аорта.

Вірна відповідь: Б,Д,А,Г,В

2 варіант

Укажіть вірну  послідовність руху крові у малому колі кровообігу.

А. капіляри;

Б. правий шлуночок;

В. ліве передсердя;

Г. легенева вена;

Д. легенева артерія

Вірна відповідь:

Б,Д,А,Г,В

3. Моделювання ситуації

   – Уявіть, що ви кров, змоделюйте свій рух по малому колу кровообігу.

«Я венозна кров, я рухаюсь з правого передсердя у правий шлуночок, а звідти через …… потрапляю у легені, де в результаті газообміну я перетворююсь на …… і т.д.»

   – Уявіть, що ви кров, змоделюйте свій рух по великому колу кровообігу.

4. Вправа «Тест». Виберіть правильну відповідь.

1. Яка кров називається артеріальною?

  1. Насичена киснем
  2. Що тече по артеріях
  3. Насичена вуглекислим газом
  4. Що тече по венах

2. Яка кров називається венозною?

  1. Насичена киснем
  2. Що тече по артеріях
  3. Насичена вуглекислим газом
  4. Що тече по венах

3.У яких судинах відбувається обмін речовин між кров’ю і тканинами?

а) в артеріях

b) в капылярах

c) у венах

d) у всіх судинах

4. Які кровоносні судини називають артеріями?

 a) Несуть артеріальну кров

b) Несуть венозну кров

c) Несуть кров від серця

d) Несуть кров до серц

5. Які кровоносні судини називаюся венами?

 a) Несуть артеріальну кров

b) Несуть венозну кров

c) Несуть кров від серця

d) Несуть кров до серця

 6. Який стан клапанів серця при скороченні передсердь?

  1. Півмісяцеві відкриті, стулкові закриті
  2. Півмісяцеві закриті, стулкові відкриті
  3. Всі клапани відкриті
  4. Всі клапани закриті.

7. Який стан клапанів серця при загальному розслаблені передсердь і шлуночків?

  1. Півмісяцеві відкриті, стулкові закриті
  2. Півмісяцеві закриті, стулкові відкриті
  3. Всі клапани відкриті
  4. Всі клапани закриті.

8. Який стан клапанів при скороченні шлуночків?

  1. Півмісяцеві відкриті, стулкові закриті
  2. Півмісяцеві закриті, стулкові відкриті
  3. Всі клапани відкриті
  4. Всі клапани закриті.

9. У капілярах великого кола кровообігу

  1. Кров віддає тканинам СО2, поглинає О2
  2. Віддає СО2, поглинає з легень О2 і венозна кров перетворюється в артеріальну
  3. Віддає О2 , поглинає СО2
  4. Віддає О2 і поживні речовини, поглинає СО2 і продукти життєдіяльності клітин, артеріальна кров перетворюється на венозну
  5. Віддає О2, поживні речовини, поглинає СО2

10. У капілярах малого кола кровообігу

  1. Кров віддає тканинам СО2, поглинає О2
  2. Віддає СО2, поглинає з легень О2 і венозна кров перетворюється в артеріальну
  3. Віддає О2 , поглинає СО2
  4. Віддає О2 і поживні речовини, поглинає СО2 і продукти життєдіяльності клітин, артеріальна кров перетворюється на венозну
  5. Віддає О2, поживні речовини, поглинає СО2

11. До малого кола кровообігу належать кровоносні судини

  1. Ніг
  2. Печінки
  3. Голови
  4. Легень

12. Судини, що знаходяться у стінках самого серця і живлять серцевий м'яз належать до:

  1. Великого кола
  2. Малого кола
  3. До обох кіл

VІ .Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

– На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

–Урок важливий, тому що…

– Мені сподобалось…

– Мені не сподобалось…

– Від наступного уроку я чекаю….

VII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал параграфа.

2. Підготувати повідомлення

– Операції на серці. Лікування хвороб серця і судин. Вклад М.М.Амосова у вивчення хвороб серцево-судинної системи .

– Вплив шкідливих звичок на серцево-судинну систему.

– Характеристика хвороб серця

– Характеристика хвороб артерій

– Характеристика хвороб  вен

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Баланенко Анастасия Гаврилівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Попов Олексій
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 січня 2023
Переглядів
3117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку