Адаптація п’ятикласників до навчання
Вікові особливості п’ятикласників
Вікові особливості десятирічних школярів визначаються домінуванням емоційної сфери у функціонуванні психіки і поруч особистісних новоутворень.
Основні вікові особливості учнів п'ятих класів:
-
підвищена стомлюваність
-
прагнення уникнути ізоляції
-
відраза до необгрунтованих заборон
-
прагнення відмежуватися від усього дитячого
-
підвищений інтерес до питання про «співвідношення сил» у класі
-
стійкість першого враження
-
сприйнятливість до промахів вчителів
-
тенденція віддаватися мріям
-
переоцінка своїх можливостей
-
відсутність адаптації до невдач
-
підвищена емоційність
-
«солодкий» до класного керівника або іншого вчителя
-
сильно виражене емоційне ставлення до предмета
-
орієнтація на оцінки (цінують «хороших» учнів)
-
відкритість по відношенню до дорослих
-
значущість оцінок і суджень дорослих
-
прагнення до незалежності, самостійності
-
значимість визнання, позиція відстоювання своїх прав
-
демонстративна поведінка (протест, образа, впертість, негативізм)
-
підвищена чутливість, вразливість
-
потреба робити щось корисне, соціально визнане
-
змагальність (прагнення виграти, показати себе, самоствердитися)
-
самооцінка визначається ставленням оточуючих
-
виникнення почуття «Я» (бажання краще зрозуміти себе, своє місце)
Рекомендації щодо роботи з п`ятикласниками
-
перший місяць навчання дітей у п`ятому класі не писати зауважень у щоденники;
-
проводити оцінювання на користь дитини;
-
більшість урочного матеріалу будувати на повторенні;
-
дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму на вихідні дні;
-
ніяких контрольних робіт протягом як мінімум двох тижнів, можливо, навіть до місяця;
-
усім педагогічним працівникам, які працюють у п`ятому класі, можна збиратися на малі наради з аналізом та корекцією сумісних дій;
-
організувати обмін спостереженнями вчителів, які працюють у п`ятому класі, з метою всебічного вивчення особистості кожної дитини;
-
по можливості відвідати консиліум на тему адаптації учнів 5-х класів;
-
класному керівнику, наприклад, рекомендується проведення відповідних класних годин для покращення неформальних стосунків між дітьми з використанням активних форм роботи;
-
можна в ході уроку проводити спеціальні хвилинки на тему «Як слухати вчителя», «Як виконувати домашні завдання», «За що ставиться оцінка», «Як перевіряти свою роботу», «Як підготуватися до контрольної роботи», «Як краще запам`ятовувати», «Як правильно готувати усні та письмові завдання». Особливо актуальні такі теми перед використанням цих форм роботи.
СПОСОБИ СКАЗАТИ «ДУЖЕ ДОБРЕ»
-
Пречудово!
-
Тобі це вдалося.
-
Правильно!
-
Це добре!
-
Я пишаюся тим, як ти попрацював.
-
Ти робиш це дуже добре.
-
Ти зараз на правильному шляху.
-
Гарна робота!
-
Я щаслива бачити цю роботу.
-
Ти близький до істини.
-
Мої вітання! Це те, що треба!
-
Я знала, що ти можеш це зробити.
-
Ти швидко вчишся.
-
Працюючи так, ти досягнеш успіху.
-
Я не зуміла б зробити краще.
-
Це правильний шлях.
-
Щодня тобі вдається краще.
-
Надзвичайно!
-
Відмінно!
-
Чудово!
-
Твій мозок попрацював на славу.
-
Ти досягнеш успіху.