Правила роботи з гіперактивними дітьми 1. Працювати з дитиною на початку дня, а не ввечері. 2. Зменшити робоче навантаження на дитину. 3. Ділити роботу на більш короткі, але частіші періоди. Використовувати фізкультхвилинки. 4. Зменшити вимоги до акуратності на початку роботи, щоб сформувати почуття успіху. 5. Посадити дитину під час уроків на передню парту. 6. Використовувати тактильний контакт (елементи масажу, дотику, прогладжування). 7. Домовлятися з дитиною про ті або інші дії заздалегідь. 8. Давати короткі, чіткі й конкретні інструкції. 9. Використовувати гнучку систему заохочень і покарань. 10. Заохочувати дитину одразу ж , не відкладаючи на потім. 11. Давати дитині можливість вибору. 12. Залишатися спокійним. 13.Приймати дитину такою, якою вона є.
Напевне, у кожному класі зустрічаються діти, яким важко довго сидіти на одному місці, мовчати, дотримуватися інструкцій. Вони створюють додаткові труднощі у роботі вчителів, тому що дуже рухливі, запальні, дратівливі й безвідповідальні. Гіперактивні діти часто зачіпають різні предмети, штовхають однолітків, створюючи конфліктні ситуації. Вони часто ображаються, але про свої образи швидко забувають. Основні прояви гіперактивності можна поділити на три блоки: дефиціт активної уваги, рухове розгальмування, імпульсивність.
Критерії гіперактивності
Дефіцит активної уваги 1.Непослідовна,їй важко довго утримувати увагу. 2. Не слухає, коли до неї звертаються. 3. З великим ентузіазмом береться до завдання, але не закінчує його.
|
4. Зазнає труднощів у самоорганізації. 5. Часто губить речі. 6. Уникає нудних і необхідних розумових завдань. 7. Часто буває забудькувата.
Рухове розгальмування 1. Постійно крутиться. 2.Виявляє ознаки занепокоєння (тарабанить пальцями, рухається в кріслі, бігає, видирається кудись). 3. Спить менше, ніж інші діти, навіть у дитинстві. 4. Дуже балакуча.
Імпульсивність 1.Починає відповідати, недослухавши запитання. 2.Не здатна дочекатися своєї черги, часто втручається, перериває. 3.Погано зосереджує увагу. 4.Не може чекати винагороди (якщо між дією і винагородою є пауза) 5.Не може контролювати і регулювати своїх дій. Поведінка слабо керована. 6.Під час виконання завдань поводиться по-різному і показує різні результати.
|
Гіперактивна дитини не може фізично тривалий час уважно слухати вихователя, спокійно сидіти і стримувати свої імпульси. Спочатку бажано забезпечити тренування лише однієї функції. Якщо в дитини висока потреба в руховій активності, не варто пригнічувати її. Краще спробувати навчити її вихлюпувати енергію прийнятними способами: зайнятися плаванням, легкою атлетикою, танцями, футболом. Звичайно, гіперактивній дитині легше працювати на початку дня, ніж увечері, а також на початку уроку, а не наприкінці. Навантаження дитини має відповідати її можливостям. На жаль, така дитина не в змозі підтримувати активну увагу упродовж заняття, їй буде легше, якщо заняття поділити на короткі періоди. Під час навчання, особливо на початку, гіперактивній дитині дуже важко одночасно виконувати завдання і стежити за акуратністю. Тому на початку роботи дорослий може зменшити вимогливість до акуратності. Це дасть змогу сформувати в дитини відчуття успіху (а як наслідок – підвищити навчальну мотивацію). Діти мають діставати насолоду від виконання завдання, у них повинна підвищуватися самооцінка.
|
|
|
|