Ø принцип професійної компетентності та відповідальності.
Основні компоненти взаємодії соціального педагога та психолога і сім’ї:
- регулярний контакт;
- акцент на можливостях дитини, а не на їх відсутності;
- увага до більш широкого спектру потреб (мова йде не лише про дитину, але й про всю сім’ю);
Критерії ефективності соціально-педагогічної роботи з сім’єю, в якій виховується дитина з особливими потребами:
Ø стійкість психоемоційного стану усіх членів сім’ї;
Ø рівень сформованості спільної діяльності;
Ø рівень розвитку навичок ефективного спілкування.
Соціально – психологічний супровід сімей з дітьми з особливими освітніми потребами
Діти з особливими освітніми потребами,
як люди зі своєю «родзинкою»
За даними ООН, у світі налічується приблизно 450 мільйонів людей з порушеннями психічного та фізичного розвитку. З них – близько 200 мільйонів дітей.
Дитина з особливими потребами – це дитина, яка має особливі медичні, психологічні, освітні, комунікативні, побутові, соціальні потреби (спеціальне обладнання, пристрої, програми навчання, психологічна підтримка тощо), пов’язані зі стійким розладом здоров’я, що відрізняються від потреб більшості її однолітків і повинні враховуватись при взаємодії з такою дитиною та її сім’єю.
Соціалізація дітей з особливими потребами – це складний процес, сутність якого полягає у створенні таких умов для саморозвитку особистості, в результаті яких виробляється активна життєва позиція.
Показниками соціалізованості дітей з особливими потребами є її соціальний статус у сімейному середовищі, середовищі однолітків чи осіб з подібними проблемами, задоволення цими середовищами у цілому і їх найбільш важливими елементами зокрема (задоволення взаємовідносинами із соціальним оточенням, результатами навчання тощо).
Сутність соціально-педагогічної роботи з сім’єю, в якій виховуються дитина з особливими потребами полягає в організації взаємодії між фахівцем і сім’єю на певних засадах і принципах, спрямованої на підвищення рівня адаптації усіх членів сім’ї до життєвих умов, ускладнених інвалідністю дитини.
До основних напрямів соціально-педагогічної роботи з сім’єю, в якій виховуються дитина з особливими потребами ми віднесли:
- діагностичний,
- консультативний,
- корекційний,
- реабілітаційний.
У процесі роботи з сім’єю, в якій виховується дитина з особливими потребами ми керуємося такими основними принципами роботи, як:
Ø принцип партнерства і співпраці;
Ø принцип добровільності і свободи;
Ø принцип толерантності;