Буква Хх. Читання складів, слів. Опрацювання тексту.

Про матеріал
Розробка уроку з читання у 1 класі за букварем К. Пономарьової. Можуть використовувати вчителі, студенти. Впевнена, призначення вчителя початкових класів у тому, щоб перетворити навчання на радісне для дитини заняття і при цьому сформувати такі життєві компетентності, які допоможуть учню ефективно діяти за межами навчальних ситуацій, розв’язувати в повсякденному житті реальні проблеми. Однією з технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення, яка й була використана мною на уроці. А саме: - постановка проблемного запитання направило учнів в правильне русло; - вчила робити висновки та знаходити рішення; - складати висловлювання та власні судження; - використала вправи: «Міні-інтерв’ю», «Відгадай загадку», «Поясни прислів’я», «Знайди відповідь на запитання», «Склади речення за малюнками», дискусія, письмо в малюнках. Наступна технологія «Створення ситуації успіху» потрібна була на уроці, щоб дати можливість кожному учневі відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили. А саме: - складання «асоціативного куща» - хліб на нашому столі; - робота з піктограмами – вправа «Мнемотехніка»; - словесне малювання, вправа «Навмисна помилка». Саме завдання для розвитку творчих здібностей дали мені можливість організувати пошукову роботу та самостійну роботу: - Гра «Класифікація букв», гра «Збери пазли», робота з конструктором лего. На уроці були присутні елементи інтеграції: - Читання + ЯДС – розповідь про степових мешканців. - Читання+ українська мова – словникова робота. Всі етапи уроку були направлені на досягнення мети і завдань уроку з урахуванням особливостей учнів класу. На протязі всього уроку велась системна робота по формуванню читацької компетентності молодших школярів. А саме: - гра «Спіймай звук»; «Будь уважний»; читання складів, слів, речень; - добір заголовку до тексту; - відповіді на запитання – вправа «Ромашка запитань»; - словникова робота; - вправи «Ланцюжок», «Незнайко», «Розвідники».
Перегляд файлу

                      Читання 1 клас
 

Тема. Звук [х ], позначення його буквою «ха». Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів. Опрацювання тексту.
Мета. Ознайомити учнів з друкованою малою буквою х; навчити читати склади, слова з цією буквою; удосконалювати навичку виразного читання; уміння добирати заголовок до тексту;
розвивати увагу, пам’ять, мислення, вміння складати речення і розповіді за малюнками; формувати компетентність спілкування рідною мовою, громадянську компетентність;
виховувати спостережливість, інтерес до значення слів, до навчання у школі.

Обладнання. Конструктор LEGO, комп’ютер, презентація до уроку.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Вид уроку. Інтегрований: ЯДС, українська мова.

Форма проведення. Онлайн-урок.

                                       

                                                Хід уроку

І. Вступна частина.

1. Організація класу.

Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Одне одному всміхнімося
І мерщій до роботи берімося!

2. Міні-інтерв’ю.

- З яким настроєм ви прийшли на урок? (гарним, веселим)

- Хочу бачити сьогодні на уроці учнів: урівноважених, уважних, усміхнених, розумних.

- Яким, на вашу думку, він має бути? (цікавим, захоплюючим, вдалим, повчальним, науковим, робочим, корисним, веселим, загадковим, незвичайним, позитивним, щось нове дізнаємось, можливо пограємось).
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Цікаво, а що кожен з вас чекає від уроку?

- Якщо ви очікуєте на уроці отримати нові знання – помахайте рукою.

- Якщо чекаєте цікавого спілкування – потисніть руки.

- Якщо очікуєте отримати гарний настрій – поплескайте в долоні.

Девіз нашого уроку: Успіх приходить до тих, хто вірить у свої сили.

Бажаю вам піднятися на сходинку вище у своїх знаннях.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Відгадування загадок.

- На урок запрошуємо польових мешканців, щоб вони з нами повторили вивчені букви.

  • Цей гризун в полях
    Та великих степах проживає.
    Розмір та вагу – невелику має.
    Під час небезпеки стовпчиком стає.
    Свого ворога поглядом веде.
    Сірий в крапочку гризун
    Соковитих трав ласун. (Ховрах)
  • Народилось їх багато,
    Є в них мама, є в них тато.
    Менші, ніж заморські свинки,
    Ці пухкі, малі тваринки. (Хом’яки)
    - Вам було завдання підготувати цікаві факти про цих тварин.
    - Що вам про них відомо?
              Ховрахи. Їдять два рази на день: рано вранці і пізно ввечері. У зимовій сплячці знаходяться від 5 до 9 місяців. Можуть впадати в сплячку при відсутності корму в будь-яку пору року. Вірні тварини, бо пару вибирають один раз і на все життя. Нірка глибока – один вхід, в кінці тунелю затишний куточок з сухої трави для сплячки. Сторожі попереджають свистом інших тварин про небезпеку. Живуть групою. Всеїдні (рослини, комахи). Активні: в пошуках їжі здійснюють походи до 10км. Народжують від 5 до 15 малюків. Не бояться отруйних змій, особливо, коли захищають своїх дітей.

          Хом’яки. Популярні домашні улюбленці. Всеїдні (зерно, трава, комахи). Тваринки, як правило, живуть самотньо, бо часто б’ються між собою. Активні, можуть за добу пробігти декілька км. Нірка глибоко під землею (два виходи, декілька окремих кімнат: спальня, вітальня, кладова, туалет). Народжують більше 20 малят. Мають великі щічки, в яких ховають та переносять їжу. Їх голова може збільшуватись у 2-3 рази. Таким чином, мати може приховати своїх дітей у випадку небезпеки.

2. Повторення вивчених звуків і букв.

- Подивіться на букви. Згадайте, які звуки вони позначають?

А е и і о у б в г ґ д з ж ш й к л м н п р с т ь

- Перевіримо ваші знання. Для цього використаємо платформу Lernin aps, пограємо в гру «Класифікація букв».
(Вам потрібно об’єднати букви у дві групи: букви, які позначають голосні звуки та букви, які позначають приголосні звуки.)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосний звук, навчимося читати склади, слова з нею, працювати над текстом. Це допоможе нам наблизитися до мети – вивчити  українську абетку і навчитися самостійно читати.
- Спробуйте здогадатися, яку букву будемо вивчати?
ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Виділення звуків [х], [х’] із мовлення.

- Подивіться уважно на гостей, які завітали до нас на урок.
- Хто це? Назвіть їх імена. (Ховрашок та Хом’ячок)
- Який перший звук ви чуєте в ціх словах? Дайте йому характеристику.
- Будемо дослідниками і перевіримо: чи завжди звук [х] твердий?

- Послухайте  пригоду про двох друзів і дайте відповідь на запитання:

  • Чому звірятка розсипали горошини?

Одного разу Хом’ячок і Ховрашок збирали горох на одному полі. Вони старанно засовували за щічки горошинки. Довго трудились друзі. Нарешті зібрались нести їх до своїх хаток. Але раптом звірятка подивились одне на одного. І такі вони були кумедні з напханими щоками, що не втрималися друзі і почали сміятися.

- Ха-ха-ха! – сміявся Ховрашок.

- Хі-хі-хі! – бурмотів йому Хом’ячок.

І всі горошини в них розсипалися. Довелося друзям знову братися до роботи.

  • Як сміявся Ховрашок? Який перший звук він вимовляв при цьому?
  • Як сміявся Хом’ячок? Чим його перший звук відрізняється від того, що вимовляв Ховрашок?
  • Дайте характеристику звукам.

Учні вимовляють окремо звуки [х], [х’]. З’ясовують, що це приголосні звуки, один із яких твердий, другий – м’який.

Висновок: при вимові звука [х], голосові зв’язки не напружуються, голос не утворюється. Тому звук  [х] глухий. Він має собі дзвінку пару звук [г].

Висновок: приголосні звуки [х], [х’] творяться так само, як і звуки [г], [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.

2. Упізнавання звуків [х], [х’] у словах. Гра «Спіймай звук».

- Послухайте слова, якщо в них є твердий приголосний звук [х], то плесніть у долоні, якщо м’який приголосний [х’], то не плескайте.

Хом’як, ховрах, хіхікати, хатка, вхід, слухати, ходити, вихід, хліб, хвиля, похід, халат, муха, горох, хмара.
3. Ознайомлення з буквою Х,х.
- Діти, існує буква, якою позначають ці звуки. Давайте її створимо власноруч, для цього використаємо гру «Збери пазли», скористаємося платформою  Lernin aps.
- Приголосні звуки [х], [х’] на письмі позначаються великою і малою буквами Хх. Назва букви нібито теж сміється.
- Діти, роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром).
- На що схожа буква «ха»?
( На ножиці, обценьки, які розійшлися; на млинок, на перехрестя).
- А ще на хрестики на полотні, коли вишивають жінки, дівчата, бабусі.
4. Фізкультхвилинка.
Заморились голівоньки,
Втомились наші спинки.
Вставайте, любі дітки,
Час фізкультхвилинки.
Рухлива гра «Зима». Зимові ігри.
5. Робота за букварем. Відгадування загадки.
* Він продукти зберігає,
   Їжу в холоді тримає.
   Є у ньому морозильник.
   Зветься диво….холодильник.
- Навіщо придумали холодильник? (Щоб продукти довше зберігалися і не псувалися).
- Що роблять букви «Ха»? (Складають продукти у холодильник).
- Поділіть слово «холодильник» на склади, побудуйте пірамідку з конструктора LEGO.
- Назвіть перший звук у слові, дайте йому характеристику.
6. Робота за малюнками.
- Складіть речення про те, що робить буква «ха» на малюнках.

  • Буква «ха» тримає хліб на рушнику.
    Хліб – буква «ха» на початку слова.
     
  • Буква «ха» дістає сухарі.
    Сухарі – буква «ха» у середині слова.
     
  • Буква «ха взяла горіх.
               Горіх – буква «ха» в кінці слова.

Висновок : буква «ха» може стояти на початку, всередині та в кінці слів.
- Які ще смачні слова з літерою «ха» ви знаєте? (Хрін, хурма, халва, холодець, хінкалі, хек, суп харчо, хот-дог).
- Найважливіший продукт харчування – це хліб.
7. Складання «асоціативного куща».
- Що таке хліб?
( Життя, мир, радість, багатство, добробут, спокій, свято, праця, щастя).
8. Робота з прислів’ями.
-  Які прислів’я ви знаєте? Чому так кажуть?
Хліб – всьому голова.
Де хліб і вода, там голоду нема.
Без хліба – немає обіда.
Зима без снігу – літо без хліба.
Держи хліб на обід, а слово на одвіт.
Не спиться – хліб сниться.
Поки хліб та вода, то ще не біда.
Хліб – головна їжа, бо хліб – батько, а вода – мати.
- Тяжко діставався він людям і тому вважався символом гостинності та добробуту. Його брали з собою у далеку дорогу, на хрестини, на новосілля.
9. Читання складів з буквою «ха».
Хом’як на зиму в нірку
Приніс зерняток гірку.
В мороз сидів собі,  складав,
Із зерняток склади читав.
Ви звуки дружно повторіть
І нові склади назвіть.
Ха     хо     хе     хи     хі
ах      ох     ех     их     іх
10. Читання слів із буквою «ха».
Ховрах завдання вам приготував.
У деяких словах він букву заховав.
Ви здогадайтесь, дітвора:
Де буква «ха» стоїть нова.
* ЛІБ          *ОЛОД       ГОРО *          *АЛАТ
*АЛВА       *МАРА       ГОРІ   *         *ОКЕЙ
- Прочитайте слова, які позначають продукти харчування.
- Слова, які позначають явища природи.
- Слово, яким  називають одяг.
- Прочитайте слово, яке позначає вид спорту.
- Складемо речення про цей вид спорту.
Хлопці грали у хокей.
Хокей – гра для сміливих і спритних.
11. Інтерактивна вправа «Мнемотехніка». Читання речень.
- Які ще зимові розваги ви знаєте?
(Зліпити сніговика, грати в сніжки, кататися на санчатах, ковзанах, лижах).
-  Я вам прочитаю текст, а ви уважно послухайте  і скажіть, що вирішила зробити Шура?
- Прочитайте  текст самостійно, замінюючи малюнки словами і дайте відповідь на запитання:
- Чому морози дівчинці не страшні?
( Читання хором; у групах: дівчатка, хлопчики; читання для друга, використовуємо метод «Щоденні 5 хвилин для друга»).
У Шури теплі шкарпетки, шуба і шапка. Тому морози Шурі не страшні. Вона бере санки і йде на гірку. Там багато дітей. Усім весело.
12. Робота над текстом.

  • Читання тексту вчителем.

- Послухайте текст, придумайте заголовок.
( «Зима», «Зимові явища природи», «Віхола», «Зимові танці хуртовини», «Метелиця»).
- Прочитайте текст «Ланцюжком» і знайдіть відповіді на питання.
             *  Стратегія «Ромашка запитань».
- Що налякало дівчинку? (Раптом хтось постукав у вікно).
- Чому за  вікном ніхто не відповідав Христинці?

     - Де заховалась Христинка?

     - Коли дівчинка зраділа?

    - Як матуся пояснила про незвичайного гостя донці?

Словникова робота. Хуга, віхола, заметіль, хуртовина – ці слова по різному називають одне і те саме явище природи – сильний вітер зі снігом. Українці використовують різноманітні слова, щоб мова була мелодійною, щоб не було повторів.

  • Словесне малювання явища природи. Діти складають текст опис. Відтворення малюнка фарбами на уроці мистецтва.
    - Що ви собі уявляєте, коли чуєте слова: хуга, віхола, заметіль?
    * Небо потемніло, посилився колючий вітер і пішов густий сніг. Крутиться завірюха в дикому танці, змітає сніг у величезні замети та засипає ними міста, села, ліси, поля, річки. Хуртовина розгулялася не на жарт. Завиває, наче голодний вовк.
  • Читання «Незнайком».

( Я буду Незнайком, тобто при читанні буду робити помилки. Вам потрібно знайти помилку і прочитати речення правильно).

  • Гра «Розвідники» (прочитати слова з літерою Х).

V. Заключна частина.
1. Бесіда.

- Яку букву вивчили на уроці?

- Який звук вона позначає?

2. Гра «Будь уважний».
( Потрібно плеснути у долоні, коли почуєте звук [х] в словах).

3. Рефлексія.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
( Якщо отримали нові знання, то помахайте рукою;
        було спілкування цікавим, то потисніть руки;
        отримали гарний настрій, то поплескайте в долоні.)

- Щоб дітям було цікаво на уроці, то вчитель повинен бути сучасним. Скористаємось стратегією «Кола по воді» і складемо характеристику сучасним вчителям.

В- виховані, всезнаючі, вольові

Ч- чесні, чемні, чутливі

И- привітні, стильні, кмітливі

Т- творчі, талановиті, тактовні

Е- енергійні, елегантні

Л- людяні, люблячі, лагідні

І- ініціативні, інтелектуальні.

Дякую за увагу.

 

docx
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку