УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
ТЕМА: «Булінг в шкільному середовищі»
в 5 класі КЗ Новгородківського НВК імені заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
студентки 4 курсу групи
фізико – математичного факультету
спеціальності 014 Середня освіта
(Математика)
Величко Марії Олексіївни
Дата проведення: «24» лютого 2021 р.
Кропивницький – 2021
Мета заходу: формувати ціннісне ставлення до себе та інших, виховувати нульову толерантність до проблеми булінгу (неприпустимість проявів насильства в шкільному середовищі), розвивати активну участь учнів щодо запобігання ситуацій булінгу у школі, співчутливе ставлення та підтримку до жертв насилля.
Завдання заходу:
Форма проведення заходу: етична бесіда з елементами гри.
Обладнання і наочність: сценарій етичної бесіди, картки з відповідями, ватман, фломастери, «серця доброти», аркуші А4, смайлики.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки до заходу: Інтернет – джерела.
Попередня підготовка: пошук інформації, планування, ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, друк необхідної інформації.
Хід виховного заходу:
Діти, давайте відгадаємо ребуси, які представлені на дошці. Це дасть вам зрозуміти, про що ми сьогодні поговоримо на нашій виховній годині.
(Допомога)
(Школа)
Сьогодні, ми з вами поговоримо про таке поняття як «булінг» в шкільному середовищі та розберемось, як боротись з таким явищем, як булінг, якщо він присутній у вашому класі.
Для початку пропоную Вам послухати одну стародавню притчу.
Стародавня притча
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Питання для обговорення:
Діти, в цих мудрих словах є один зміст, який бачу я і сподіваюсь що і ви: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.
Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне.
На сьогоднішній день, все частіше в шкільному середовищі звучить слово «булінг».
Так, дійсно, кожен з вас має рацію. Якщо підсумувати усе що ми сказали, виходить, що булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується фізичним і психологічним тиском. А давайте дізнаємося, звідки взялося це незвичайне слово «Булінг». Це слово прийшло до нас із англомовних країн, де словом «bully» називають хулігана, забіяку, задираку,тобто людину, яка поводиться недобре, ображає інших. Я пропоную нам подивитися відеоролик, де ми побачимо і зрозуміємо, як виглядає булінг в шкільному середовищі. Адже деколи ми можемо навіть не розуміти, що те, що відбувається з нами – це булінг.
Посилання на відеоролик: https://youtu.be/OzWZ2Ya5ePU
Обговорення відеоролика:
Дуже добре, що ви ціннісно ставитесь один до одного, пропоную Вам виконати одну вправу, щоб булінг ніколи не проник у ваш клас.
Вправа «Stop булінг»: Діти, давайте зараз, всі дружно намалюємо плакат з червоним знаком «STOP БУЛІНГ».
Після того, як діти намалювали плакат, ми разом на дверях вішаємо його.
Відтепер наш клас – зона, вільна від булінгу. Ми ж не впустимо злих булі до класу, правда?
Дуже добре, що у Вашому класі лунає підтримка та дружня атмосфера, але ситуація з булінгом в Україні доволі невтішна. У 2020 році 6 з 10 дітей стикалися з булінгом в тих чи інших проявах (були жертвою або свідком). Крім того, існують різні види булінгу:
Багато хто не надає булінгу значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка з часом переростає в насильство. А фізичне насильство є злочином, за вчинення якого наступає кримінальна відповідальність.
Жертви булінгу зазнають чимало страждань. Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої. Найчастіше булерами виступають саме ті діти, які потребують великої кількості уваги та визнання своєї персони. Переважно вони не отримують цю увагу від батьків чи вчителів, тому займають позицію самоствердження за рахунок інших. Таких дітей можна легко помітити, адже вони наділені лідерськими якостями та артистичними рисами характеру. Такі персони практично ніколи не виявляють співчуття до жертви , а навпаки, хизуються перевагою своєї сили над слабшими.
Вправа «Актор»: Класу потрібно поділитися на дві команди. Завдання команд розіграти ситуацію булінгу. Перша команда розігрує фізичний булінг, друга команда розігрує психологічний боулінг. Кожна із команд дивлячись на ситуації повинна охарактеризувати стан людини, яка є жертвою в цій та іншій ситуаціях (на листочка). Після того як дві команди описали стан людини, діти беруть ці листочки і клеять на дошку.
Діти повинні зрозуміти, що відчуває людина, коли стає жертвою булінгу і що кривдити один одного не можна!
Вправа «Це – булінг?»: Отже, ми поговорили про проблему булінгу в Україні, визначили його ознаки, а також дізналися, чому виникає булінг. Тепер давайте пограємо. Розділімося на 3 команди. У ході гри ви спробуєте відрізняти дружні піддражнювання від булінгу. Вчитель роздає учням склеєні смайлики. Жовтий смайл – не булінг. Червоний – булінг. Далі зачитує твердження з карток, а учні показують відповідний смайлик (булінг чи не булінг).
Твердження:
Отже, ми побачили, що булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками.
Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.
Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.
Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається.
Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні.
Вправа «Поради як уникнути булінгу»: Вчитель об’єднує учів у 2 групи та роздає кожній групі по листу форматом А4 та кольорові фломастери. Вчитель пропонує кожній групі розробити по 5 правил для уникнення булінгу у шкільному середовищі. Поради записуються. Після закінчення учасники діляться своїми правилами, обговорюють та залишають їх на дошці.
Поради, як уникнути булінгу :
1. Упевнися, що ти не є кривдником/кривдницею по відношенню до інших.
2. Заступайся за тих, кого ображають.
3. Якщо ти став/стала жертвою булінгу – розкажи про це батькам, вчителю, психологу.
4. Якщо ти побачив/побачила, що над кимось знущаються – клич на допомогу, привертай увагу.
5. Стався до інших так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
Отже, ми з вами з’ясували, що називають булінгом, як його розпізнати і що робити в ситуації булінгу. Не треба соромитися зізнатися іншим, що ви страждаєте. Ви можете сказати про це дорослим, яким ви довіряєте, старшим товаришам, вчителям або шкільному психологу. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти. Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. Давайте об’єднаємося в єдине ціле – в паутинку на знак того, що ми разом виступаємо проти булінгу.
На завершення пропоную вам виконати ще одне маленьке приємне завдання .
Вправа «Сердця доброти»: Роздайти учням «серця доброти». Запропонувати учням написати на серці те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (поділитися парасолькою під час дощу, пригостили цукеркою, притримати для когось двері, вислухати, поділитись книгою та інше).
Зібрати усі «серця», перемішайте їх, запропонуйте кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого.
Ваш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у вашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб ваша школа стала територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають золотим: «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм і ви»