Булінг в школі.Запобігання цькування в освітньому середовищі

Про матеріал
Матеріал розроблений з метою інформування та запобігання випадків булінгу в освітньому середовищі.
Перегляд файлу

"Булінг в школі:запобігання цькування в освітньому середовищі"

 

Проблема  Шкільного булінгу є дуже актуально.   Довгий час, про неї не прийнято було говорити, не було спеціального наукового терміна, для позначення даного явища.

З 19 січня 2019 року в Україні набув чинності закон №2657-VIII щодо протидії булінгу, згідно якого винуватці притягаються до  адміністративної відповідальності.

 Давайте пригадаємо Слайд 2Що ж таке булінг ?

Булінг–це  агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним та психологічним тиском.

Слайд3 Виділяють такі види булінгу:

Виділяють такі види булінгу:

 фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);

 психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);

 економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);

 сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);

 кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв) (цькування) проявляється через різні форми насильства, які вчиняються систематично по відношенню до однієї і тієї ж особи.

Слайд 4Ситуація булінгу має колективний характер. В школі діти утворюють певнуієрархічну соціальну структуру, яка, як правило, має 4 головні компоненти:

  • агресивна і негативна поведінка;
  • здійснюється регулярно ТОБТО СИСТЕМАТИЧНО
  • відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
  • така поведінка є навмисною.

Слайд5 Соціальна структура булінгу:

●кривдник (булер);

●потерпілий або мішень булінгу;

●спостерігачі.

Слайд 5  (драбина булінгу)

(Психологи визначають декілька основних причин булінгу

Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.

Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька...Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.

Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Кривдник (булер) – це той, хто безпосередньо вчиняє булінг (цькування).

Булерами найчастіше стають ті, хто росте без заборон та авторитетудорослих. Їм дуже часто не вистачає уваги з боку дорослих і поваги до їхособистості, через що їм весь час доводиться самостверджуватися за рахунокінших. У більшості таких дітей яскраво виражені нарцистичні та лідерські риси характеру.

Авторитет кривдника піднімається не за рахунок особистих досягнень, ашляхом приниження інших, демонстрації своєї сили та переваги над слабшими.

Вони нечутливі до страждань інших і можуть сприймати булінг (цькування) повідношенню до інших як розвагу, ніколи не розкаюються у вчиненому.

Штрафи за булінг

Слайд6Кодекс про адміністративні правопорушення України статтею 173-4: за булінг вводиться штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн) або громадські роботи від 20 до 40 годин.

Крім того, за булінг, вчинений групою осіб або протягом року після накладення штрафу, розмір стягнення становитиме 100-200 неоподатковуваних мінімумів (1700-3400 грн) або відповідальність буде у вигляді громадських робіт 40-60 годин.

за вчинення малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років-штраф від 50 до 100 неоподатковуваних міні­мумів накладається на їхніх батьків або осіб, які їх замінюють;

за приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником/засновником закладу освіти — штраф від 50 до 100 неоподатковуваних міні­мумів.

Щоб винного притягнули до відповідальності, треба довести,що людина дійсно була жертвою булінгу,а не сварки ,або конфлікту.

І останнє,коли йдеться розмова  про булінг, одразу думаємо про дітей, котрі потерпають від тиранів учителів чи однолітків-розбишак. Але  жертвами булінгу часто стають і самі вчителі.

Учні часто знімають на камеру, як учителі грізно розмовляють зі школярами, підвищують голос та навіть штовхають їх. Проте зовсім не показують свою поведінку, що передує цим інцидентам.

Тож, як захистити себе викладачу, якщо діти навмисне провокують, ображають та цькують дорослого?

1. У Верховній Раді зареєстрований проект закону №10214 від 10.04.2019, метою якого є посилення законодавчого захисту педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників від погроз, образ, переслідування та фізичного насильства. Але на сьогодні він ще  не діє.

2.У пункті 1 статті 54 Закону «Про освіту» сказано, що педагогічні працівники мають право на «захист професійної честі, гідності». Ця графа Закону захищає вчителя від ситуацій, коли батьки та учні без належної пошани ставляться до їхньої праці. У Законі про булінг, прийнятому у 2019 році, йдеться про всіх учасників освітнього процесу: і про булінг дітей щодо вчителів, і вчителів щодо дітей, і дітей між собою.

-Основною передумовою подолання шкільного булінгу є об’єднання зусиль батьків і педагогів, завдяки чому дорослі зможуть побудувати спільну стратегію розв’язання цієї проблеми й поступово втілити її в життя.

Явище булінгу надзвичайно поширене у сучасній школі, педагоги багато роблять для того, щоб запобігати знущанню та своєчасно усУвати його, але цю проблему іноді замовчують, не афішують її не прийнято обговорювати. За таких умов проблема не усувається, навпаки, вона набуває більших обсягів і жорстокіших проявів. Запобігання та профілактика випадків шкільного насильства є найважливішим завданням педагогів та психологіЧНЇ СЛУЖБИ.

При встановленні факту або підозрі на наявність булінгу батьки або вчитель повідомляє про це адміністрацію закладу.  Адміністрація спільно із соціально-психологічною службою школи невідкладно реагує на представлені факти.

  Після цього розпочинається Безпосередня робота класного керівника, практичного психолога та соціального педагога з булерами та жертвами. 

Бесіда з учнями класу щодо з'ясування проявів булінгу.

  Бесіда окремо з булерами та окремо з жертвами

 Бесіда окремо з батьками булерів та окремо з батьками жертв булінгу щодо ситуації, що склалася та визначення шляхів її подолання.

Відповідно протягом року психологічною службою закладу проводиться спостереження та діагносту вальна робота, щодо виявлення та попередження фактів булінгу.

Завдяки  злагодженій командній роботі педколективу  закладу можна попередити факти булінгу, вчасно відреагувати та вирішити дану проблему.  

 

 

 

docx
Додав(-ла)
ХАРЧОС ЮЛІЯ
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
23 березня 2023
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку