Заняття «Бути самим собою»
Мета: формувати вміння керувати своїми емоціями та почуттями; розвивати вміння розпізнавати свій емоційний стан; сприяти усвідомленню своєї значущості, підвищення самооцінки.
Матеріали: плакат «Правила роботи в групі», лялька, папір А4, олівці, фарби, пензлики, запис легкої музики, м’яч.
Хід заняття
Привітання. Вправа «Що каже вам лялька» (10хв.)
Психолог. У мене в руках лялька. Зараз я передам її по колу. Кожен, кому вона потрапить до рук, вустами «господаря» повинен привітатися з нею та сказати кілька слів про своїх друзів та спілкування з ними.
Повторення правил роботи в групі (5хв.)
Вправа «Я такий, як усі, я не схожий на всіх» (10хв.)
Діти розповідають, чим вони схожі зі своїми ровесниками, і чим від них відрізняються.
Вправа «Асоціації» (10хв.)
Психолог. Коли характеризують людину, то інколи її порівнюють із тваринкою («У нього зір, як у орла», «Сміливий, як лев», «Хитра, як лисиця»), із рослиною («Очі блакитні, як волошки»), явищем природи («Швидкий, немов блискавка»). Зараз кожен із вас побуває у центрі кола, а ми порівняємо його (її) з якоюсь гарною твариною, рослиною, явищем природи, наголошуючи на найкращих рисах та елементах поведінки.
Запитання для обговорення:
- Які ваші враження від цієї вправи?
- Як в думаєте, для чого виконували цю вправу?
Техніка «Каракулі» (15хв.)
Мета: дослідження емоційних станів і переживань, зняття м’язового та психоемоційного напруження, саморозкриття.
Вид арт-терапії: ізотерапія, музикотерапія.
Інструкція:
Підліткам вмикається музика і пропонується вслухатися в ритм та настрій музичного твору і уявити образ, що відповідає музиці, а потім зобразити його на аркуші за допомогою каракуль, ліній та крапок. Після завершення малюнку діти переглядають малюнок і міркують над тим, що нагадує ця невизначена композиція.
Орієнтовний перелік запитань для рефлексивного аналізу:
– Які асоціації виникають у Вас дивлячись на малюнок?
– Які емоції виникають у Вас при спогляданні малюнка?
– Як цей малюнок пов’язаний з актуальними емоціями та переживаннями?
– Чи виникали труднощі під час малювання?
– Яку назву Ви б дали цьому малюнку?
Деякі аспекти інтерпретації:
Психолог фіксує розслаблення дітей та включення їх в роботу. Відсутність страху до спонтанного малюнку, а також емоції, які виникають під час і після малювання. Обговорення.
Вправа «Побажання» (5хв.)
Психолог. Почнемо нашу роботу з висловлювання одне одному коротких побажань на сьогоднішній день. Ви кидаєте м’яч тому, кому хочете щось побажати, й одночасно називаєте його ім’я. Той, кому призначено побажання, ловить м’яч, дякує за побажання і кидає м’яч наступному учасникові, надсилаючи так свої побажання. Всі уважно слідкуємо за тим, щоб м’яч побував у всіх по одному разу, намагаємося нікого не пропустити.