«Булінг vs конфлікт: схожіть, відмінність та шляхи вирішення»

Про матеріал
сприяння уявленню поняття «булінг» та «конфлікт». Допомогти здобувачам освіти знаходити схожості та відмінності між ними, а також навчити шляхам вирішення проблеми
Перегляд файлу

РОЗРОБКА ЗАХОДУ

щодо створення  безпечного середовища, попередження конфліктних ситуацій: запобігання насильства в учнівському колективі, попередження булінгу

 

«Булінг vs конфлікт: схожіть, відмінність та шляхи вирішення»

для учнів 5 – 6 класів

 

Мета: сприяти уявленню поняття «булінг» та «конфлікт». Допомогти учням знаходити схожості та відмінності між ними, а також навчити шляхам вирішення проблеми.

 

Вправа «Скріпочка»

Мета: показати учням як ми переживаємо образи та цькування  як фізично, так і морально.

Хід вправи.

Під час розповіді з канцелярської скріпки роблять певні фігурки.

  1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська. (просто скріпка).
  2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло питання «Чому?» (знак питання).
  3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася (сумна посмішка).
  4. Після закінчення уроків скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана (знак оклику).І скріпочка подумала «Що мені робити?» Хто мене захистить?

(знак питання).

  1. Але, все рівно, вона чато згадувала той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все було як раніше (веселий смайлик).

А тепер спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше.

Обговорення

Визначення слова «булінг» – як ми його розуміємо.

Булінг – це цкування, тобто діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу.

Структура булінгу:

  • сторони мають чіткі ролі: агресор (булер), жертва (постраждала сторона) та спостерігачі;
  • повторюваність, з метою приниження;
  • нерівність сил

Булінг буває:

  • психологічний (поширення образливих чуток, ігнорування, ізоляція, погрози, образливі жарти);
  • фізичний (штовхання, підніжки, бійки, ляпаси, нанесення тілесних ушкоджень);
  • економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
  • сексуальний (прізвиська та образи сексуального характеру, погрози);
  • кібербулінг (цькування за допомогою мобільних телефонів або в мережі Інтернет).

НЕ булінг якщо:

  • фізичні ушкодження, спричинені випадково (під час змагань, гри, тощо);
  • необразливі жарти, емоційна спроба вирішити конфлікт, гучні суперечки;
  • випадкове псування речей;
  • залицяння (знаки уваги, смикання за кіски, прийнятні стосунки хлопчиків і дівчат);
  • спори, словесні перепалки, поодинокі образливі коментарі в соціальних мережах.

Визначення слова «конфлікт». Як ми це розуміємо.

Конфлікт (зіткнення, сутичка) – це зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби. Тобто намагання кожної зі сторін зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.

Основні елементи конфлікту:

  • учасники конфлікту (одна людина від свого імені та переслідує власні потреби; окремі люди переслідують групові інтереси та групи, які безпосередньо взаємодіють одна з одною для досягнення спільних інтересів);
  • предмет і об’єкт конфлікту;
  • умови, в яких відбувається конфлікт;
  • суб’єктивність сприйняття конфлікту.

Види конфліктів:

  • внутрішньо особовий, або сумління, при якому одні якості особи протистоять іншим її аспектам;
  • між особовий, при якому одна особа протистоїть іншій;
  • особа – група, при якому окрема особа протистоїть певній групі;
  • група – група.

Визначення схожості та відмінностей між булінгом та конфліктом.

 

Булінг

Не булінг

Конфлікт

  1.  

Сторони мають чіткі ролі: агресор, жертва та спостерігачі

Ролі учасників не розподілені

Наявність ситуації, що сприймається учасниками як конфліктна

  1.  

Повторюваність, з метою приниження

Поодинокі випадки, без мети завдати шкоди

Неподільність об’єкта конфлікту, тобто, об’єкт конфліктне може бути поділено між учасниками конфліктної взаємодії

  1.  

Нерівність сил

Вільне вираження думок кожної сторони

Бажання учасників продовжити конфліктну взаємодію для досягнення своїх цілей, а не вихід із наявної ситуації

 

Відповідальність

 

Булінг

Конфлікт

  1.  

Булінг (цькування) –                                

штраф до 1700 грн, або громадські роботи до 40 годин

 

  1.  

Такі діяння, вчинені повторно

протягом року або групою осіб

штраф до 3400 грн, або громадські роботи

до 60 годин

 

  1.  

Якщо булінг (цькування) вчинить дитина до 16 років – відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють

 

 

Шляхи вирішення конфлікту:

  • змагання (конкуренція) – прагнення досягти своїх інтересів не враховуючи інтересів іншого;
  • пристосування – принесення в жертву власних інтересів заради іншого;
  • компроміс – угода на основі взаємних поступок; пропозиція варіанту, знімає виникле протиріччя;
  • уникнення – відсутність прагнення до кооперації, відсутність тенденції до досягнення власних цілей;
  • співробітництво – учасники ситуації приходять до альтернативи, що повністю задовольняє потреби обох сторін.

 

Шляхи вирішення (уникнення) булінгу:

  • вчитися говорити «ні» коли вам неприємно;
  • створити правило, як зупиняти тих, хто тебе ображає (сказати «стоп» але не вдарити);
  • домовитись про загальне правило, що про будь-які випадки, коли дитина в небезпеці або їй заподіяно шкоду, треба негайно повідомляти вчителя (випадок в школі) або батьків (за межами школи);
  • визначення поведінки як такої, що завдає шкоди іншим (прояв співчуття/емпатії);
  • фокусування на співпраці й залученні до вирішення проблеми, де враховуються почуття, потреби і погляди усіх;
  • діалог й переговори – взаємоповага, де всі беруть участь у розмові; прийняття й усвідомлення відмінностей.

 

Вправа «П’ять пальчиків»

Мета: можливість пригадати важливі настанови правильної поведінки в конфліктній ситуації (булінгу), коли від хвилювання «вилітають з голови»  всі поради.

Хід вправи.

Вправа добре працює тому, що власний кулачок слугує нагадуванням (часто, коли дитина потрапляє в конфліктну ситуацію) (або цькування) вона гнівається і автоматично стискає кулаки, тут і спрацює інформація, закріплена в попередньому тренуванні за кожним пальчиком:

1. (мізинчик) – ігноруй (думай: «мене це не стосується», не звертай увагу), це найменший пальчик – значить, ця ситуація найменше значить для тебе;

2. (безіменний) – йди з цього місця (думай: «мені не подобається це місце, піду в інше», спокійно рушай);

3. (середній) – розмовляй дружньо (думай: «я керую розмовою, я добрий», поводь себе як із друзями, які можуть тимчасово помилятися);

4. (вказівний) – говори твердо (думай: «ми точно знаємо, що праві», на справді сила на твоєму боці, бо ти не один);

5. (великий) – розказуй дорослим (думай: «все це стане відомо», розказати потрібно).

 

 

 

 

Розробила практичний психолог

Криворізького ліцею № 77

Криворізької міської ради

Наталя Овсієнко

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2023
Переглядів
1494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку