Виховний захід "Бути здоровим модно" розрахований для учнів 3-4-х класів, мета якого виховувати у дітей ціннісне ставлення до свого здоров'я, пропаганда здорового способу життя, популяризація літератури з основ здоров'я. Матеріал містить багато корисної інформації стосовно здорового способу життя, різні ігри, вікторини, загадки, прислів'я та вислови видатних людей.
«Бути здоровим модно!»
(виховний захід)
Вікторія Гаркуша,
зав. бібліотекою
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІст. №99,
Інгулецького району
м. Кривого Рогу,
Дніпропетровської області.
Мета: виховувати у дітей ціннісне ставлення до свого здоров’я, пропаганда здорового способу життя, популяризація літератури з основ здоров’я.
Доброго дня!
Виховний захід ми розпочнемо із привітання та усмішки.
Як ви думаєте, чому? (Відповіді дітей).
Всім приємно бачити усміхнені обличчя, чути ласкаві слова, звернені до вас слова ввічливості. Посмішка зігріває серця людей, покращує настрій. Тому це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма, посміхнутись один одному, та пригадати якомога більше лагідних, добрих слів, якими ми наповнимо нашу кімнату.
Хто здоровий, той сміється
Все йому в житті вдається,
Він долає всі вершини
Це ж чудово для людини.
Хто здоровий, той не плаче
Жде його в житті удача,
Він уміє працювати
Вчитись і відпочивати.
У всіх привітаннях ми віддушібажаємо один одному в передовсімміцногоздоров'я. Чому? Боздоров'я – найдорожче, що в нас є. У будь-якомувіці бути здоровим – цечудово. А щоозначає «бути здоровим»? Навіщо бути здоровим? Щовпливаєназдоров’ялюдини? Про це ми з вами й будемосьогодніговорити. Упродовж усього існування людства здоров’я цінувалось над усе. Наші пращури добре розуміли значення здоров’я, тому у народних прислів’ях та приказках збереглося безліч порад:
«Народна мудрістькаже …»
«Без здоров’я немає щастя».
«Найбільше в світі багатство – цездоров’я».
«Весела думка – половина здоров’я»;
«Не просімо хліба у Бога, а просімо здоров’я»;
«Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши плачемо»;
«Бережи одяг, доки новий, а здоров’я доки молодий»;
«Здоров’я – найдорожчий скарб».
Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і моженаполегливопрацювати, навчатись, можеробити те, щоїй до душі, займатисьулюбленою справою. А коли щосьболить, то силинемає,радостітакож, бовсі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаювсімдоброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.
- А як же берегтисвоєздоров’я?
Берегти своє здоров’я – цеозначає вести здоровий і активнийспосібжиття: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичноюпрацею, відвідуватиспортивнісекції, любити і дотримуватисьчистоти, тому що чистота – запоруказдоров’я. А щевиробляти в собідобрі, кориснізвички, позбавлятись та уникатипоганих, шкідливих.
«Довголіття, здоров’я, щастя – діло рук людини» -
говорив О.М. Кірхенштейн.
Здоровий спосіб життя сьогодні – це вимога часу. Бути здоровим – це актуально, модно і престижно. Адже здоровий спосіб життя юного покоління є гарантом здоров’я всієї нації. Здоров’я – найбільший скарб,- говорять у народі, а воно на 50% залежить від способу життя. А як ви вважаєте, діти, що впливає на стан нашого здоров’я? (Міркування учнів). Ми всі маємо чудове право – право на життя і здоров’я. Але ми маємо і обов’язок – берегти своє здоров’я, говориться у ст. 49 Конституції України.За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, наше здоров’я залежить від таких факторів:
спадковість - 20%;
рівень медичної допомоги - 10%;
екологічні умови - 20%;
спосіб життя – 50%.
З давніх-давен в Україні у народних піснях, легендах, казках, прислів’ях, приказках український народ оспівував, возвеличував фізично дужу, здорову і сильну людину. Єдність, навчання, глибока релігійність і фізична сила була ознакою козаків на Запорізької Січі.
«Чи модно бути здоровим?» - на це питання ми з вами спробуємо відповісти.
Щоб навчатися, подорожувати, займатися спортом, допомагати по господарству батькам, необхідно здоров’я. Отже, здоров’я – це те, без чого людині дуже складно активно і щасливо жити.
Давайте ознайомимося з деякими визначеннями «здоров’я» видатних письменників та поетів: .
«Єдина краса – це здоров’я».
Г. Гейне.
«Умовою щастя є здоров’я».
Л. Толстой.
Діти, а що робите ви для того, щоб зберегти своє здоров’я? З якими поняттями у вас асоціюється здоров’я? Давайте складемо асоціативний ряд на це слово. На папері А3 по вертикалі записуємо слово і пропонуємо дітям назвати характеристики, з якими асоціюється це слово і починаються вони з букв вертикального ряду:
З – зібраність, зваженість;
Д – доброзичливість, добропорядність, добро;
О – оптимізм, обов’язок, особиста гігієна;
Р – розважливість, розум, радість;
О - обережність;
В – відповідальність;
Я – ясність, якість.
Добре, молодці! З цим завданням ви справились, а тепер спробуйте скласти «грінки»:
«Хто здоров, той … (ліків не потребує)»
«В здоровому тілі - … (здоровий дух)»
«Рухайся більше - … (проживеш довше)».
« Без здоров'я ... (немаєщастя)».
«Веселий сміх - … ( це здоров'я)».
«Доки здоров'я служить, … ( то людина не тужить)».
«Було б здоров'я, … ( а все інше наживемо)».
«Бережи одежу знову, … (а здоров'я змолоду)».
«Вартістьздоров'язнаєлише той, … ( хто його втратив)».
«Глянь на вигляд і про здоров'я … ( не питай)».
«Здоровий злидарщасливішийвід … ( хворого багача)».
«Здоровому все … ( на здоров'яйде)».
«Здоров'я за гроші … ( не купиш)».
«Іржазалізоїсть, … ( а чоловіка– хвороба)».
«Люди часто хворіють, … ( боберегтися не вміють)».
«Сміхкращелікує, … ( ніж усіліки)».
«Здоров'ябільшеварте, … (як багатство)».
От на останній мудрості ми і зупинимося, тому що життя людини неповторне і прожити його треба гідно, щоб не було боляче за втрачений час.
Найдовше життя - у секвойї, кипариса, а також у деяких мхів – до 3000 років і більше. Наш дуб, каштан можуть існувати до 2000 років, а сибірський кедр та грецький горіх – до 1000 років. Але більшість дерев є ровесниками людини, і термін їхнього життя від 70 до 120 років.
У тваринному світі слон живе до 80 років, а черепаха – до 150 років, жаба – до 36 років, горила – до 16 років, кішка – до 10 років.
І ще цікава інформація: (як ви гадаєте, скільки людина з’їдає різних продуктів за своє життя?). (Діти висловлюють свої думки).
Учені з’ясували, що за 70 років людина споживає близько :
На вживання їжі людина витрачає 6 років життя.
Отже, за спосіб життя кожної людини відповідають її уподобання та численні звички. А щотаке звички, діти? (Учнівідповідають.)
Звички — цеті правила, які ми умиснеабомимоволівстановилидлясебе, те, що ми робимощодняабодуже часто.
Корисназвичка - дотримання правил особистоїгігієни. Завжди бути чисто і охайноодягненим, аккуратно причесаним–чудовазвичка.
Але існують, на жаль, і шкідливізвички. Поговоримо про них.
Шкідливізвички погано впливають на організмлюдини, псують нам життя. Ценедотримання режиму дня, мала рухливість, куріння та іншіпоганізвички.
Багатодітей, бачачи, щодорослікурять, хочутьнаслідувати їх, щобздаватисядорослішими і самостійніше, курячи сигарету. Нічого доброго з цього не виходить: відразупочинаєнудити і паморочиться в голові!
У чому ж полягаєшкодакуріння?
У тютюновомудимі, якийлюдинавдихає в легені, міститьсябезлічшкідливихречовин: це і нікотин, і чадний газ, і речовини, щовикликаютьважку хворобу - рак. Ціречовининазиваються канцерогенами.
Люди які курять,частішехворіють на запаленнялегень, бронхіт і бронхіальну астму.
Курцігублять не тількисвоєздоров'я, але і здоров’яоточуючих. Людина, яка провилачотиригодини в накуренному приміщенні, отруюється так само, як людина, викурившичотирисигарети. Такевдиханнясигаретногодимуназивають «пасивнимкурінням».
Якщодитина рано пристрастилася до куріння, вона погано росте, стаєнижчим на зріст і слабкішесвоїходнолітків, у неї часто болить голова. Куріннязнижуєфізичну силу, погіршуєкоординаціюрухів, зменшуєвитривалість.
Запам'ятайте! Куріння і здоров'я не сумісні!
У деяких з нас є і хорошізвички і погані. Рідкозустрінешлюдину, у якоготількихорошікориснізвички.
Але з шкідливимизвичками треба боротися, а сила волідопоможеїхперемогти.
А зараз давайте пограємо в ГРУ «КОРИСНО – ШКІДЛИВО».
Якщокорисно – плесніть у долоні , якщошкідливо – то не плескайте.
А зараз пропонуювсім вам зіграти в гру «Рима».
Вранці робимо...(зарядку).
З водою кожен день... (дружи )
Та рушничок... (пухнастий)
Порошок... (зубний)
І гребінець... (густий).
Дуже корисні овочі та... (фрукти).
Дихати часто свіжим... (повітрям).
– Молодці! Скільки правил вам відомо!
Тепер вже ніхто й ніколи не заважатиме
вам бути здоровими.
Гра «НАСЛІДКИ ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК»
Дітям пропонується завершити розпочаті бібліотекарем тематичні речення.
Якщо я довго сидітиму за комп’ютером, то ... {зіпсую свій зір}.
Якщо я запізно лягатиму спати, то ... {не висплюсь і зранку буду почуватися сонним, кволим}.
Якщо я не провітрюватиму регулярно свою кімнату, то ... {повітря в ній стане важким, у ньому з’являться шкідливі для здоров’я мікроби}.
Якщо я зловживатиму різними солодощами, то ... {в мене будуть хворі зуби}.
Якщо я почну палити, то ... {завдам шкоди своєму здоров’ю, матиму хворі легені}.
Якщо я ходитиму зсутулившись, то ... {моя постава формуватиметься неправильно}.
Якщо я їстиму несвіжу, неякісну їжу, то ... {у мене болітиме живіт або я можу отруїтися}.
Якщо я питиму занадто холодні напої, то ... {застуджу горло, захворію}.
Якщо я мало рухатимусь, не приділятиму увагу спорту й фізкультурі, то ... {ростиму кволим, не буду спритним}.
Тому в сучасному світі все більшого поширення набуває рух за здоровий спосіб життя, поширюється мода на здоров’я. «Здоров’я – основа усього на світі, здоровими бажають бути усі діти». Бути здоровим стає престижно, модно, економічно вигідно. Все більше молоді у світі та в нашій країні вважають, що краще бути здоровим ніж багатим, і хворим.
А зараз давайте разом складемо для себе 10 ЗАПОВІДЕЙ «ЗДОРОВ’Я» (протягом 5 хв., а потім їх озвучимо):
Молодці! З цим завданням ми справились.
А зараз я вам пропоную розгадати загадки:
1. Волоссязачесанепевним чином. (Зачіска)
2. Чим більшемиється, тимменшестає. (Мило)
3. Предмет особистоїгігієни. (Люстерко)
4. Їстівні плоди дерев та кущів, щомістятьвітаміни. (Фрукти)
5. Збудникизахворювань. (Мікроби)
6. Речовина для чищеннязубів. (Паста)
7. Речовина для миттяволосся. (Шампунь)
І наприкінці нашого виховного заходу проведемо вікторину «Здоровий спосіб життя »(Додаток 2) та розгадаємо кросворд «Вітаміни» (Додаток 1), який ви бачите на мультимедійному екрані.
Здоров’я – це багатство
Яке Господь нам дав,
І треба, щоб з дитинства
Його ти цінував.
Здоров’я не придбаєш
За гроші пам’ятай!
Його від Бога маєш,
Про це не забувай.
Бережи здоров’я змалку,
Бо хазяїн тіла – ти.
Щоб життя прожити довше,
Себе треба берегти.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ ТА АКТИВНУ УЧАСТЬ.
Додаток № 1. Кросворд «Вітамінки»
С Л И В А
К І В І
Т О М А Т И
А Н АН А С
М А Н Д А Р И Н
О Г І Р О К
О Ж И Н А
А Б Р И КО С
М А Л И Н А
ВІКТОРИНА «ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ»
1. Номер служби «швидкоїдопомоги» (103)
2. Правда, що банани та шоколад піднімають настрій? (так)
3. Чи правда, що жуйка зберігає зуби? (ні)
4. Номер рятувальної служби (101)
5. Щоденний розпорядок дня (режим)
6. Цією хворобою людину можутьзаразити собаки, котиабодикітварини (сказ)
7. Найпоширеніша хвороба зубів (карієс)
8. Якогокольорумашинипожежно – рятувальноїслужби? (червоного)
9. Найкращийвідпочинок для мозку (сон)
10. Номер телефону аварійноїслужби газу (104)
11. Найнебезпечнішаскладова цигарок (нікотин)
12. Скількихвилин на день дитинаможесидіти за комп’ютером (15–30 хв.)
13.Чи згодні ви, що зарядка – це джерело бадьорості і здоров’я? (так)