Cемінар-практикум для вихователів ЗДО.
Формування екологічної компетенції дітей дошкільного віку:
- За чим спостерігати в різні пори року
- Планування природо-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку.
Cемінар-практикум для вихователів
Підготувала
Прохорчук В.А.
Тема: Формування екологічної компетенції дітей дошкільного віку:
-За чим спостерігати в різні пори року
-Планування природо-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку.
Мета: Поглибити знання педагогів з питання екологічного розвитку дошкільнят; сформувати творчий підхід до підбору форм, методів та прийомів реалізації завдань екологічного виховання у всіх сферах життєдіяльності дітей.
План
I.Теоретична частина
1.Спостереження в різні пори року
2. Планування природо-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку.
II. Практична частина
III. Домашнє завдання
Хід семінару - практикуму.
I.Теоретична частина
1.Спостереження в різні пори року
Природа в усій своїй неповторній красі: у квітах, метеликах, у красі дерев і листя, у співі пташок, у грі світла на воді, у кольорах зорі, у красі далеких краєвидів – багатюще джерело естетичних впливів і розвитку естетичних почуттів
Софія Русова
Діти завжди і всюди у тій чи іншій формі спілкуються з природою. Набуте в дитинстві вміння бачити, відчувати природу такою, якою вона є насправді, викликає у дітей глибокий інтерес до неї, розширює і поглиблює інтерес до неї, сприяє формуванню характеру й інтересів.
Педагог в процесі спостережень в природі має ставити наступні завдання:
• Розвивати у дітей відчуття світу дітьми
• Формувати у дітей культуру у довкіллі
• Стимулювати допитливість та зацікавленість у пізнанні природи
• Виховувати любов до природи, бажання піклуватися про неї, негативне ставлення до її знищення
• Розвивати у дітей уявлення про взаємозв’язок у природі.
Компетентність дитини у сфері природознавства – неодмінна передумова становлення цілісної особистості.
Ігрова вправа «Заморочки з діжки».
Ведучий пропонує представника усіх команд по черзі «діставати» запитання із діжки і відповідати на них. На роздуми — по 10 секунд.
ВІДЕО. Природні доріжки.
2. Планування природо-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку.
Відомо, що світогляд ґрунтується на узагальнених знаннях. Саме узагальнення, даючи змогу абстрагуватися від великої кількості об’єктів і явищ, їх сутності, виробляє цілісний погляд на світ. Навчально-виховний процес має бути побудований так, щоб картина світу природи поставала перед дитиною не як набір відомостей, а розгорталася поступово і системно. Знання про факти є базою, основою всіх інших знань, тому що вони відбивають безпосередньо реальну дійсність. Щоб знання засвоїлися , вони повинні бути не тільки зрозумілі, а й впорядковані і послідовно включені в систему вже наявних знань. Як свідчать дослідження, розрізнені знання, одержані дитиною, так і залишаються на рівні констатації, не сприяють розвиткові її, формуванню пізнавальних інтересів.
Планування навчально-виховного процесу допомагає педагогу систематизувати знання про світ природи і різні способи пізнавальної діяльності, врахувати закономірності психічного розвитку дітей певної вікової категорії, передбачити психологічні стимули в засвоєнні знань і вихованні правильного ставлення дітей до навколишнього середовища.
Відомості про певні природні об’єкти і явища варто систематизувати за темами: “Сонце”, “Повітря”, “Вода”, “Грунт”, “Явища природи”, “Рослини”, “Тварини”, “Я і природа”. У кожній темі для кожної вікової групи слід виділити: орієнтування за зовнішніми ознаками, властивості, стани, якості (для неживих об’єктів природи), середовище існування (для рослин і тварин), значення природи для життя людей, правила дбайливого ставлення до природи. Така схематична систематизація дасть змогу дорослому зорієнтуватися, яку інформацію мають засвоїти діти з певної теми протягом дошкільного періоду.
У плануванні та проведенні фронтальних занять з усією групою слід виходити з педагогічної доцільності і враховувати зазначені нижче умови.
По-перше, у дітей має бути чуттєвий досвід взаємодії з певним об’єктом чи явищем природи під час його безпосереднього сприймання. За такої умови в процесі узагальнення уявлень дітей можна спиратися на їхній досвід і організовувати на заняттях різні види діяльності.
По-друге, заняття плануються тоді, коли інформацію про явища природи діти не можуть одержати, безпосередньо взаємодіючи з ним, або одержують частково. Тут широко використовуються ілюстрації, моделі, досліди, дидактичні ігри, творчі вправи.
Досить часто в календарних планах роботи вихователів зміст спостережень з дітьми за об’єктами та явищами природи майже не змінюються впродовж кількох років, що свідчить про недосконале орієнтування в змісті інформації про природу, яку мають засвоїти діти на різних вікових етапах. Бракує також й урізноманітнення форм і методів ознайомлення дошкільнят з природою. Зазвичай використовуються спостереження, під час яких вихователь ставить перед дітьми лише безліч запитань, а інформацію подає мінімальну. Зарадити цій безсистемності можна, спланувавши заздалегідь навчально-виховну роботу з дітьми (перспективне планування). Поданий нижче орієнтовний перспективний план вихователі можуть вдосконалити та конкретизувати відповідно до індивідуальних особливостей дітей та специфіки природного довкілля.
ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ОЗНАЙОМЛЕННЯ
ДОШКІЛЬНЯТ З ПРИРОДОЮ
(ОРІЄНТОВНИЙ)
Середня група
(п’ятий рік життя)
Спостереження: висота стояння сонця, причинно-наслідкові залежності від високого сонця (тепло) і низького (прохолодніше), відповідна поведінка людей і тварин.
Пошукова діяльність: стеження за приміщенням тіні від вертикального предмета протягом дня. Відчуття на дотик температури різних об’єктів і предметів.
Розповіді, читання: кому потрібне сонячне тепло і світло, вірші, заклички й казки про сонце.
Заняття: уявлення дітей про сонце, повітря, воду, грунт, явища природи, уточнюються в різних видах їхньої діяльності.
Заповніть чашу з водою і додайте декілька ложок з сіллю (перемішати поки не розчиниться). Помістити склянку посередині. Накрити зверху поліетиленовим пакетом та покласти камінь. Зачекати декілька годин. І ось питна вода в нас готова!
Помістити будь що в спеціальну форму. (Лего, лід, вершкове масло, кубик сиру, мармур, шматочок мила, цукерку). Розмістити форму на сонці та зачекати 10 хвилин. Можна заповнити таблицю.
II. Практична частина
1.Розробка моделі «Арабески» на ділянці ЗДО.
Ми виховуємо нове покоління дітей, дуже розумне та обдароване і тому вона потребують чогось нового. Їх не цікавлять банальні квіточки у горщиках. Тому пропоную перейти до практичної частини. Яка називається Розробка моделі «Арабески» на ділянці ЗДО.
Чи знає хтось з вас що таке Арабеска?
Арабеска - складної форми великий квітник з оригінальним хитромудрим орнаментом. Запозичили ми її у мусульманських країн, тому малюнок повинен складатися з повторень і переплетень однакових мотивів насичених тонів.
В основі арабески низькорослі квітучі рослини (агератум, лобелія, фуксія, бегонія та ін) або почвопокровнікі (колеус, стахис, піретрум, седум, ехеверія тощо). При виборі рослин слід враховувати їх життєві потреби, в іншому випадку сильніші розростуться і придушать менш пристосованих, а декоративність арабески постраждає.
Визначившись з формою арабески і рослинами, потрібно на папері розмалювати схему, а потім перенести орнамент на грунт, використовуючи шнури, кілочки і пісок і лише потім приступати до посадки.
Рекомендації по влаштуванню:
Арабеска може бути самостійною клумбою, а може використовуватися як складовий компонент великого квітника. Оформлення цієї непростої клумби вимагає деяких навичок в квітникарстві і ландшафтному дизайні. Але при бажанні створити оригінальну композицію можуть і новачки в цій справі. Ось декілька порад з її пристрою:
1) Спочатку треба вибрати відповідне місце на ділянці. Арабески можна розмістити в партері саду або в кутах газонів. Ще більш вигідно такі клумби виглядають на схилах.
2) На папері необхідно зробити кольорову схему майбутньої композиції.
3) Після цього перенести схему на обрану ділянку землі.
4) Вибрати відповідні види рослин. Для оформлення найчастіше використовуються килимові рослини висотою не більше 15 сантиметрів: колеус, лобелія, седум, алиссум, стахис, петунія, антеннарія, пеларгонія, фестука, ехеверія, піретрум та інші. У перерахованих видів декоративними є або листя, або квітки.
5) Підбирати видовий склад потрібно, керуючись і циклом розвитку рослин. Для арабесок переважніше однорічники.
6. Висаджують рослини в нанесений контур по частинах.
7) Якщо арабеска виконується з різних видів, відмінних за кольором, то вона не потребує окантовці. Однотонна створюється з рослин одного виду. Щоб вона була добре помітна, її контур виконують в контрастному кольорі.
8) Візерунки з рослин можна комбінувати з декоративним матеріалом: піском, галькою, гравієм, цегляної або гранітною крихтою.
9) Арабеска, як і будь-який інший квітник, потребує постійного догляду: поливі, стрижці, проріджуванні.
Пропоную об’єднатися у групи та розробити модель «Арабески» для нашого Дошкільного навчального закладу.
III. Домашнє завдання
Створити каталог характеристик рослинних, тваринних об`єктів та явищ природи для дітей старшого дошкільного віку, орієнтуючись на зміст освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (2016 р.).
Вимоги до каталогу:
* для кожного об’єкту чи явища має бути окрема картка з якісним його зображенням;
* наявність правильної наукової назви об’єкта природи;
* ЦІКАВА та ЛАКОНІЧНА інформація (не більше 5 речень) про об’єкт;
* наявність інтернет-посилань на цікаві відео про вказаний об’єкт чи явище природи.
Додаток 1
Орієнтовний зразок спостережень на весну:
План-схема спостереження за розвитком дерев
Березень
Спостереження Тижні |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
На якому дереві з’явились перші бруньки? (картинки із зображенням гілок з бруньками) |
|
|
|
|
|
На якому дереві з’явились перші листочки? (картинки із зображенням гілок з маленькими листочками) |
|
|
|
|
|
Яке дерево зацвіло першим? (картинки із зображенням квітучих гілок) |
|
|
|
|
|
Примітка: подібну таблицю використовують і в квітні, і травні. У пустих клітинках діти малюють певне дерево або знаходять картинку із його зображенням і наклеюють.
Додаток 2
ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ОЗНАЙОМЛЕННЯ
ДОШКІЛЬНЯТ З ПРИРОДОЮ
(ОРІЄНТОВНИЙ)
Друга молодша група
(четвертий рік життя)
Спостереження: визначення місцезнаходження сонця вранці, вдень, ввечері, за певними орієнтирами, порівняння кількості тепла і світла.
Ігри: “Сонячні зайчики”, “Закликання сонця”.
Пошукова діяльність: відчуття тепла чи прохолоди відкритими частинами тіла. Порівняння пагонів гороху, який ріс у напівтемному та світлому місцях.
Розповіді, читання: як сонечко подорожує небом, хто чекає сонечко на землі.
Заняття: розширення та уточнення уявлень про об’єкти та явища природи в усіх видах діяльності дітей.
Спостереження: дощ, сніг – звідки падає, куди зникає. Вода в річці, водоймі, криниці, яка вона, як п’ють воду тварини.
Ігри: з паперовими човниками, плаваючими предметами.
Пошукова діяльність: відчуття води на дотик. Куди вода зникає під час поливання рослин? Що сталося зі снігом, занесеним у банці до теплої кімнати?
Праця: разом з дорослим поливання рослин, напування тварин.
Розповіді, читання: кому потрібна вона, де вона є поблизу.
3. Тема “Грунт”
Спостереження: стан землі перед дощем, до поливання (суха, тверда) та після (м’яка, мокра).
Ігри: з піском, камінцями.
Пошукова діяльність: відчуття на дотик сухої та вологої землі, гладеньких камінців.
Праця: разом з дорослим розпушування ґрунту на грядках, у вазонах.
Розповіді, читання: якою буває земля на грядках, який ґрунт потрібен квітам.
Спостереження: сезонні зміни і їх послідовності – стан сонця, неба, рослин, поведінка тварин, людей. Розуміння окремих залежностей. Стан погоди.
Ігри: дидактичні ігри та вправи “Чим пахне осінь” (листям плодами, грибами), “Чим пахне весна” (травою, квітами).
Пошукова діяльність: обстеження об’єктів і явищ природи, рослин, з’ясування сезонних змін у них.
Розповіді, читання: як до нас приходить осінь (зима, весна, літо), художні твори про явища природи.
Спостереження: рослини на подвір’ї – обстеження частин трав’янистих рослин, дерев, як росте соняшник, що йому потрібно для цього.
Ігри: дидактичні ігри та вправи “Знайди певного кольору чи форми листок, квітку”, “Які звуки чути?”, “Живе – неживе”.
Пошукова діяльність: позначення на кілочку поряд із соняшником фаз росту рослин. Розглядання живих та штучних квітів у вазах, з’ясування змін які відбуваються з живими квітами.
Праця: виконання доручень по догляду за рослинами.
Розповіді, читання: що потрібно соняшникові (чи іншій рослині) для росту, художні твори про рослини.
Заняття: дидактична гра “Чарівна торбинка”, висаджування коренеплодів, сівба насіння, цільові прогулянки.
6. Тема “Тварини”
Спостереження: поведінка тварин – як їдять, пересуваються, чистяться.
Ігри: дидактичні ігри та вправи “Хто як одягнений”, “Упізнай, хто кричить”, народні ігри.
Праця: виконання доручень із догляду за твариними, підгодівля птахів.
Розповіді, читання: правила спостереження за тваринами, що потрібно рибкам для життя, вірші та оповідання про тварин.
Заняття: спостереження за тваринами.
7. Тема “Я і природа”
Спостереження: розглядання зовнішніх ознак органів тіла людини – рота, зубів, очей, носа, вух, шкіри. Порівняльні спостереження за органами тварин.
Пошукова діяльність: відчуття різниці у сприйманні навколишнього, коли очі розплющені і заплющені. Так само різні відчутті носом, вухами.
Праця: гігієнічні процедури.
Розповіді, читання: правила вживання їжі, як дбати про своє здоров’я.
Заняття: бесіда “Моє здоров’я і природа”.
Середня група
(п’ятий рік життя)
Спостереження: висота стояння сонця, причинно-наслідкові залежності від високого сонця (тепло) і низького (прохолодніше), відповідна поведінка людей і тварин.
Пошукова діяльність: стеження за приміщенням тіні від вертикального предмета протягом дня. Відчуття на дотик температури різних об’єктів і предметів.
Розповіді, читання: кому потрібне сонячне тепло і світло, вірші, заклички й казки про сонце.
Заняття: уявлення дітей про сонце, повітря, воду, грунт, явища природи, уточнюються в різних видах їхньої діяльності.
Спостереження: як під вітром тріпоче листя, здіймається курява тощо. Як дихають тварини, як літають у повітрі предмети, насіння рослин, птахи.
Ігри: з літаючими предметами.
Пошукова діяльність: втягування повітря складеними у трубочку губами. Відчуття руху повітря від вентилятора.
Розповіді, читання: як дихають люди, тварини, вірші, загадки про вітер.
Спостереження: місцезнаходження води у природному оточенні, її стан, якість. Як і звідки п’ють воду птахи, комахи.
Ігри: з водою у приміщені та на подвір’ї.
Пошукова діяльність: досліди на розрізнення стану та якості води.
Праця: влаштування напувалок для птахів.
Розповіді, читання: значення чистоти води для живих істот, художні твори про воду, струмок, річку.
Спостереження: земля, пісок, каміння – їх властивості, місцезнаходження.
Ігри: з піском, камінцями.
Пошукова діяльність: досліди на розрізнення властивостей грунту, піску, каміння. Пророщення цибулі в піску та в грунті.
Праця: підготовка грунту для висаджування рослин, догляд за землею на грядках, у вазонах.
Розповіді, читання: чому землю називають годувальницею, перегляд фрагментів діафільму “Від зернини до короваю”.
Спостереження: вітер, снігопад, послідовність сезонних змін у природі.
Ігри: зі снігом, літаючими предметами, дидактична гра “Коли це буває?”.
Пошукова діяльність: досліди на встановлення властивостей вітру, стану води.
Праця: очищення доріжок від листя, снігу.
Розповіді, читання: як до нас приходить осінь (літо, весна, зима), художні твори про явища природи.
Спостереження: різні види рослин – як виглядають, де ростуть, кому потрібні. Яблунька (чи інше плодове дерево) в різні пори року.
Ігри: дидактичні ігри та вправи на розпізнавання рослин, визначення їх естетичних якостей та з’ясовування значення.
Пошукова діяльність: досліди на підтвердження необхідності вологи та світла для росту рослин.
Праця: вирощування рослин та догляд за ними в куточку природи, на ділянці.
Розповіді, читання: кому потрібні рослини, як ми дбаємо про рослини.
Заняття: бесіда “Про що могла б розповісти нам наша яблунька”, узагальню вальна бесіда “Рослини на моєму подвір’ї”.
Спостереження: птахи, жуки, метелики найближчого оточення. Поведінка тварин: як пересуваються, живляться, захищаються, чистяться.
Ігри: дидактичні ігри “Хто що їсть”, “Хто як пересувається”, “Хто як кричить”, “Хто тут живе”.
Пошукова діяльність: досліди на визначення кількості корму, необхідного для годування акваріумних рибок.
Праця: створення разом з дорослим умов для життя тварин у куточку природи, оберігання місць, де живуть дикі тварини.
Розповіді, читання: про пристосування тварин до умов середовища ( з використанням моделей).
Заняття: бесіда “ Тварини на моєму подвір’ї”.
Спостереження: зовнішній вигляд та будова органів чуття людей і тварин. Природоохоронні заходи: прибирання і озеленення скверів, очищення водойм тощо.
Ігри: дидактичні ігри та вправи “Що і як ми чуємо”, “Упізнай за запахом” , “Упізнай на дотик”, “Упізнай за смаком”.
Праця: дотримання правил збереження правильної постави, зору, слуху, здоров’я зубів, шкіри.
Заняття: бесіда “Природа і моє здоров’я”, дидактична гра “Чому Івасик захворів”.
Старша група
(шостий рік життя)
Спостереження: висота стояння сонця, його вплив на стан об’єктів природи. Різновиди хмар, їх естетичні якості.
Пошукова діяльність: досліди на встановлення залежності між висотою стояння сонця та кількістю тепла від нього.
Розповіді, читання: про значення сонячного світла і тепла для життя істот.
Заняття: бесіда “Від сонечка нам світло і тепло”.
Спостереження: стан (тепле, холодне, вологе, сухе) та якості (колір, запах) повітря.
Ігри: дидактичні ігри й творчі вправи “Чий ніс кращий”, “Хто чистить повітря”, “Які предмети літають”, “Хто забруднює повітря”.
Пошукова діяльність: досліди на з’ясування якостей та властивостей повітря.
Праця: виконання доручень із догляду за чистотою приміщення.
Розповіді, читання: як дихаємо, художні твори про довкілля.
Заняття: узагальню вальна бесіда “Наше життя і повітря”.
Спостереження: стан води у природних водоймах, як надходить вода в наш дім.
Ігри: дидактичні ігри й творчі вправи “Хто забруднює воду”, “Хто чистить воду”.
Пошукова діяльність: досліди на з’ясування якостей та станів води. Чи можна зберігати воду без посуду? У якому стані? Чи “літає” вода?
Праця: догляд за акваріумом.
Розповіді, читання: як вода надходить до нашої оселі, як ми дбаємо про чистоту води.
Заняття: бесіда “Наше життя і вода”.
Спостереження: стан грунту в саду. Залежність між станом землі (тепла, холодна, суха, волога) та ростом рослин. Місцезнаходження глини, піску, каміння.
Ігри: з піском і глиною.
Пошукова діяльність: досліди на з’ясування властивостей глини (затримує воду), піску (сипкий, пропускає воду), каміння (тверде, не розсипається ).
Праця: догляд за землею на грядках.
Розповіді, читання: де використовують пісок, глину, каміння.
Спостереження: снігопад, льодохід, град, блискавка, туман та інші природні явища. Послідовність сезонних змін.
Ігри: дидактичні вправи “ Коли це буває”, “Дванадцять місяців”, обрядові ігри, заклички.
Пошукова діяльність: досліди з демонстрацією блискавки, веселки, туман. Перевірка справджуваності народних прикмет.
Праця: у природі відповідно до сезону.
Розповіді, читання: явища природи – причини і наслідки, поведінка людей, правила безпеки, народна творчість про явища природи.
Заняття: узагальню вальні бесіди про пори року.
Спостереження: зовнішні ознаки рослин, місце та умови зростання, сезонні зміни.
Ігри: дидактичні ігри та вправи на розпізнавання рослин та їх частин, визначення способу вживання.
Пошукова діяльність: досліди на усвідомлення необхідності певних умов для проростання рослин.
Праця: розмноження рослин різними способами, догляд, збирання врожаю, готування деяких страв, настоїв з лікарських рослин.
Розповіді, читання: про будову рослин, функції кожної частини, цікавинки та художні твори про рослини.
Заняття: узагальню вальне заняття “У світі рослин”.
Спостереження: зовнішні ознаки тварин, де живуть, що їдять, як рухаються, захищаються, доглядають за дитинчатами.
Ігри: дидактичні ігри на розпізнавання тварин, їхньої поведінки, народні та сюжетно-рольові ігри.
Пошукова діяльність: досліди на визначення гостроти нюху в тварин, які живуть поря.
Праця: створення умов для життя мешканців живого куточка, підгодівля птахів.
Розповіді, читання: цікаве про тварин – чому співають птахи, як захищаються, доглядають за дитинчатами, художні твори та діафільми про тварин.
Заняття: узагальню вальні бесіди “У світі тварин”, “Охорона природи в Україні.
Спостереження: як діють органи зору, нюху, слуху, смаку, дотику. Відчуття задоволення від перебування у природному оточенні (добрий настрій).
Ігри: дидактичні ігри та вправи “Хто більше побачить (почує)”, “Упізнай на дотик (на смак, запах)”, “Як ми дихаємо (їмо)”.
Пошукова діяльність: досліди на усвідомлення функції органів чуття.
Праця: дотримання гігієни тіла. Екологічно безпечна поведінка.
Розповіді, читання (з використанням схем): будова організму людини, догляд за ним.
Заняття: узагальню вальна бесіда “Природа і моє здоров’я”.
додаток 3
Пам’ятка для педагога
додаток 4
Оформлення куточка природи
Пам’ятка
- календар погоди
- календар спостереження за птахами
- щоденник спостережень за деревами
- календар спостережень за ростом рослин
Рослинний куточок:
«Живий» куточок:
- сифон (гумова трубка)