Ч. Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті. Роль фантастики й містики у творі

Про матеріал
Ознайомлення учнів з біографією і творчістю Ч. Діккенса; Мета: донести до школярів суть гуманістичних ідеалів письменника, зацікавити його творчістю; ознайомити з особливостями композиції і сюжету повісті «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів логічне мислення, спостережливість, творчі здібності.
Перегляд файлу

Тема: Ч. Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті. Роль фантастики й містики у творі

Мета: ознайомити учнів з біографією і творчістю Ч. Діккенса; донести до школярів суть гуманістичних ідеалів письменника, зацікавити його творчістю; ознайомити з особливостями композиції і сюжету повісті «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів логічне мислення, спостережливість, творчі здібності.

Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість Ч. Діккенса; коментує висловлювання митців про Ч. Діккенса; знає зміст повісті «Різдвяна пісня в прозі» і визначає  особливості її сюжету й композиції; виявляє логічне мислення у процесі аналізу твору.

Обладнання: підручник, хрестоматія; портрет Ч. Діккенса; презентація «Світ Чарльза Діккенса» та обладнання для її перегляду. Додаткові матеріали з історії свята Різдва у  країнах Європи,музикальний супровід,макет святкової зірки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

Вид уроку: комбінований. 

Діккенс – великий соціальний романіст (…), але головне – це письменник «на всі часи».

К. Генієва

«Чарльз Діккенс: Велика таємниця»

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Запитання учням під музикальним супроводом( Колядки.)

   Що це за свято Різдво?

Різдво Христове – день, коли народився Ісус Христос, відзначають православні християни сьогодні, 7 січня,а католицька церква 25 грудня. Свято Різдва належить до великих  християнських,  так званих Дванадесятих неперехідних свят.  Звучать колядки та слова вітань. Має цей день і свою особливу історію.

     1.Складаання асоціативного куща (учні записують слова у макеті зірки)

2.»Пдорож до Англії через

3. Коло Блума.

Самостійне опрацювання учнями матеріалу про святкування Різдва у країнх Європи та знаходження спільного та відмінного.

 

  • Слово вчителя

Є письменники, які не припиняють дивувати. Кожного разу, перечитуючи їхні твори, відкриваєш для себе щось нове і досі невідоме, вчишся бачити у звичайних речах незвичайне і стаєш добрішим і мудрішим. До таких письменників належить англійський класик Чарльз Діккенс.

Технологія «Пароль» уроку

. Поєднати поняття й особу.
Різдво – Чарльз Діккенс

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Бесіда
  • Що таке сюжет? (Сюжет-це
  • Що таке композиція?(Композиція-це

ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Евристична розминка.
  • Слово вчителя

Є така наука – фізіогностика. (Вчитель запропоновує учням за допомогою портрета Чарльза Діккенса визначити, які здібності були притаманні письменникові)

  1. Розповідь учителя про письменника.

У Лондоні, недалеко від ділового центра міста – Сіті, на Дауті-стріт, 48 знаходиться музей Чарльза Діккенса. Усе там так само, як і за часів митця. Увагу відвідувачів завжди привертає груба рама з маленьким віконцем, трохи завбільшки за кватирку. Саме у це віконечко дивився маленький Чарльз на світ. Діккенсам довелося зазнати злиднів, коли батька кинули до боргової в’язниці. Сімя теж переїхала туди. Саме там і було те маленьке віконечко. З 12 років Чарльз був змушений заробляти на хліб. Працював по 16 годин на добу за 6 шилінгів на тиждень. Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у конторі юриста, судовим репортером. Посів чільне місце серед англійських журналістів. 1833 року в газеті «Мансли мєгєзин» було надруковано його перше оповідання, підписане «Боз» (жартівливе прізвисько його молодшого брата). «Нариси Боза» стали популярними. Так в англійській літературі з’явилося нове імя.

  • 3.Повідомлення про історію створення повісті «Різдвяна пісня в прозі» учнями(Робота з підручником Стор.83)


         - Що ви знаєте про Різдво?

У  Хр истиянстві день народження Ісуса Христа, Господа Нашого і Спасителя, у Вифлиємі від Діви Марії. Згадується у Новому Заповіті. Одна з найбільших урочистостей, що відзначається усіма християнськими церквами, а також низкою держав та організацій світу. Передує різдвяному посту - Адвенту, часом очікування на прихід Ісуса. Святкується 25 вечерю. Атрибути свята - вертеп, вистави, ярмарок, пісні, колядки, різдвяні вінки та ялинки тощо. грудня за григоріанським і новоюліанським календарем; 7 січня - за юліанським календарем. Кульмінація свята - урочиста літургія, що правиться на Святий Вечір; у східній традицій правиться літургія Василія Великого. Після служби християни збираються родиною на святу вечерю.


         Коли і чому виникло це свято?

4.Слово учителя про Різдво
 Коли відзначають Різдво в Англії? В Україні?
 Подорож в історію Звідки з’явилося свято Різдва(Розповідь учителя)

  •  

                  Слово вчителя

В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори з відповідною тематикою. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання», що побачила світ у 1843 році. Одне з оповідань має назву «Різдвяна пісня в прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».

 Усі твори на різдвяну тематику мають певну особливість: у них зображується процес трансформації (духовного переродження) головного героя

6.Колективна побудова схеми

                           Злий герой

  •  

               Різдвяна ніч

  •  

            Привид

  •  

             Трансформація героя

 

7Застосування знань з теорії літератури робота з підручником

8 Завдання учням: знайти і прочитати уривки зі змісту твору,які вказували б на кожну частину композиції «Різдвяної пісні»

Композиція твору

Експозиція – зображення життя Скруджа на початку твору.(Стор.85)

Зав’язка – поява привида Марлі(Стор.85)

Розвиток дії – подорожі з Духами.(Стор.87,88,89)

Кульмінація – присутність Скруджа на власних похоронах.

Розв’язка – переродження героя.(Стор.90)

Повість – прозовий твір, який відзначається однолінійним сюжетом. За широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їхнього розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням.

Фантастика – це різновид художньої літератури, у якому зображуються вигадані надзвичайні, нереальні події та явища або створений автором неіснуючий світ.

Містика – віра в надприродне, таємниче; здатність вступати в безпосереднє спілкування з потойбічним світом; щось загадкове, незбагненне.

9Мозковий штурм(інтерактивна вправа) Які фантастичні елементи використовує автор у «Різдвяній пісні в прозі»?

Які події є містичними?

V Застосування умінь і навичок

Бесіда

-Що вам найбільше запам ‘яталося із розповіді про Ч.Діккенса?

-Із чим пов’ язана поява «Різдвяного ціклу» Ч.Діккенса?

-Якими є особливості «різдвяних оповідань»

VІ Оголошення домашнього завдання

Вивчити теоретичний матеріал;прочитати твір «Різдвяна пісня в прозі».

VІІ Підведення підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

ДАТИ ІНТЕРВ’Ю

– Що робить людину щасливою? ( Родина, друзі, кохання, добре серце).

 

Додатки
 

Різдвяна легенда

Свято Різдва належить до великих християнських, так званих Дванадесятих неперехідних свят, та має п’ять днів перед святкування і шість днів після святкування і завершується святом Обрізання Господнього. Цього дня сталася велика для всього християнського світу подія — народження Ісуса Христа у Вифлеємі (Ісус у перекладі з єврейської означає «спасіння»). Усі християни переконані, що Ісус Христос був посланий Богом на землю задля спокутування гріхів і спасіння людства. Старозавітні пророки провістили місце і час народження Спасителя світу — 5508 рік від створення світу. Отже, 7 січня — це день народження Сина Божого на землі. Від  цього  дня починається відлік часу.

Згідно  з переказами  Євангелія, мати Ісуса Христа Марія та її чоловік Йосип жили в Назареті, а до Вифлеєму прийшли, виконуючи наказ правителя Августа з’явитися всьому населенню на перепис. Оскільки на перепис населення Римської імперії зібралося дуже багато людей, Марія та Йосип не змогли знайти місця для ночівлі, а тому їм довелося шукати прихистку в невеликій печері, де за поганої погоди зазвичай ховалися чабани. Там Марія і народила Сина Божого. Тоді янгол спустився з неба й повідомив чабанам, які в цей момент не спали, що Бог народився. Чабани перші прийшли вклонитися немовляті.

На небі засяяла Вифлеємська зоря, що сповіщала світу про народження спасителя та вказувала шлях до Царя всіх людей. За пастушками до печери з Марією та Ісусом Христом прийшли язичницькі мудреці й принесли Богу подарунки: золото, ладан і миро. Золото символізувало царську владу, ладан — Божу волю, смирно — долю пророка. До речі, саме тих давніх часів сягає традиція виготовляти вифлеємську зірку та прикрашати нею новорічну ялинку.

Пославши свого Сина на землю, Бог-отець намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття та взаєморозуміння між людьми. День народження Ісуса Христа — найбільш широко шанований день народження у світі. Люди різних соціальних верств, матеріального становища, переконань і поглядів не минають це свято своєю увагою.

Історія свята

https://krapka.rv.ua/wp-content/uploads/2018/01/rizdvo-s.jpg

Історична наука вважає, що Різдво запозичене християнами з язичеських культів. У стародавніх релігіях відзначалося народження богів – давньоєгипетського Осіріса, давньогрецького Діоніса, давньоіранського Мітри та ін. Дати цих свят припадали на кінець грудня – початок січня, дні зимового сонцестояння, “повороту до весни”.

У процесі свого становлення християнська церква поступово витісняла давні свята. Утверджуючи християнство та вчення про єдиного Бога на теренах Київської Русі, перші отці церкви переосмислили язичницьку атрибутику у християнському контексті та зберегти у церковній традиції чимало з того доброго та істинного, що існувало в язичництві. Зокрема – сільськогосподарський хліборобський календар, який багато в чому був розроблений ще в язичницькі часи. Таким чином, в Україні, як і в інших країнах світу, день початку нового сонячного, хліборобського, року отримав новий, християнський зміст, як Різдво, свято народження Божого Сина, Спасителя світу.

Відповідним чином була змінена й обрядовість, магічні дії й обряди язичництва були замінені на молитви й обряди прославлення і прохання до Всевишнього, щоб у наступному році він дав людям добрий урожай. Відповідно до нового вчення був дещо переосмислений в плані символіки і обрядовості, але по суті залишений без змін, звичай поминання предків, старих дідів, праотців, які згідно православного вчення за свої добрі вчинки, зокрема відносно своєї родини, мають вічне життя у Бога в небесних поселеннях серед святих і праведників. Так само як на святковому богослужінні, у святкуванні Різдва мали брати участь усі приналежні до родинного кола. На Святому Вечорі властиво зосереджується взагалі головна увага свята, і на саме Різдво залишається тільки Служба Божа в церкві та відвідування і гостювання родичів та знайомих з відповідними розвагами та забавами.

Спочатку 6 січня було потрійним святом народження, хрещення й богоявлення Христа. У IV столітті 25 грудня стали відзначати народження, а 6 січня — хрещення та богоявлення. І лише наступного століття Різдво Христове міцно увійшло в життя християн. Розбіжність у святкуванні Різдва західними і східними церквами викликана тим, що вони користуються різними календарними системами. Православна церква святкує його 7 січня (25 грудня за старим стилем), а католицька церква — 25 грудня за новим стилем. У X столітті християнство було запроваджено на Русі, й відтоді свято имволи Різдва в Англії


Символи Різдва в Україні є так само символами Різдва і в Англії. Є й інші не менш важливі, наприклад, Адвент – календар. Адвент – це піст, який передує Різдву, він починається за 4 тижні до свята. Виглядає він як календар на 24 дні. Кожен день ховається за маленькими дверцятами, які можна відкривати в строгій черговості настання дати. За цими дверима ховається різдвяна картинка або віршик про Різдво. 
Ще одним символом Різдва христового в Англії є панчохи на каміні. Згідно з легендою, Санта, який пролітав по небу кинув кілька монет, які пролетівши через димар потрапили прямо в панчоху, який висів на панелі каміна. Тому кожне Різдво на камін вішають панчохи, в яких вранці знаходять подарунки. 
Самим головним і об'єднуючим чинником, не дивлячись на відмінність територіального розташування, особливості віри і конфесій є те, що Різдво сприяє згуртуванню сімейних і родинних зв'язків. Саме в такі моменти ми по-справжньому щасливі.

Різдва Христового стало невід’ємною частиною нашої культури.

https://krapka.rv.ua/wp-content/uploads/2018/01/hrystos.jpg

 

  Анотація
  Урок проводиться в межах теми «Пригоди і фантастика», використано сучасні педагогічні технології, новітні форми навчання, кожний етап навчання спрямований на реалізацію мети та завдань уроку. Усі етапи викладення матеріалу взаємопов’язані. Урок спрямовано на активну пізнавальну діяльність учнів, створення проблемної ситуації та спонукання учнів до її розв’язання, до пошукової роботи.
Ключові слова: образ, асоціативний ряд, фанфік, символ. 

Мета і завдання уроку:

  • з’ясувати особливості Різдва в оповіданні Діккенса;
  • простежити зміни в образі головного героя;
  • зробити висновки про помилки Скруджа;
  • розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву учнів;
  • сприяти вихованню людяності, доброти, милосердя.

Обладнання: портрет Діккенса, ілюстрації до твору «Різдвяна пісня у прозі»,ілюстрації музею Діккенса у Лондоні, малюнки на тему: «Різдвяна казка», схеми.

Епіграф уроку: «Ці (різдвяні ) радісні дні – дні милосердя, доброти всепрощення».
Чарльз Діккенс

Емоційне нлаштування: 
Виразно читаємо.
Чітко відповідаємо.
Мову розвиваємо.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.1. Бесіда.
- Що ви знаєте про Різдво?
 Коли і чому виникло це свято?
 Коли відзначають Різдво в Англії? В Україні?
 Які символи Різдва вам відомі?

1.2. Асоціативний кущ «Різдво (символи)».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Технологія «Пароль».
Назвати «ланцюжком» ключові слова попереднього уроку.

2.2. Поєднати поняття й особу.
Різдво – Чарльз Діккенс.

ІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Основна частина уроку.

3.1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
3.2. Звернення до виставки, епіграфу уроку.
3.3. Слово вчителя. Особливості «різдвяних» творів Діккенса.

  До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром. На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі» (1843)) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, а й у всій «старій Англії», й у США. Різдвяний цикл складається з п’яти повістей.
  Діккенс дуже любив Різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів. Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища. Діккенс любив бути біля каміну, біля якого збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту. Любив і традиційний ритуал цих свят – веселі ігри і танці, святковий пудинг.
  Різдвяні повісті Діккенса є досить значними за обсягом. Сучасні англійські дослідники відносять їх до довгокоротких оповідань. Особливістю Різдвяного оповідання є процес душевного переродження героя, відмова від фальшивих цінностей. За умовою жанру на переродження давалася тільки одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, бо саме тоді відбуваються чудесні пригоди і перетворення.
  В Англії Чарльза Діккенса називали батьком англійського Різдва.

3.4. Складання асоціативного ряду.

    Р – радість.
        І – ікона, ігри.
З – зірка.
            Д – диво, добро.
       В – веселощі.
          О – очікування.

3.5. Реклама уроку.
Хочеш дізнатися…, тоді прочитай…

3.6. Бесіда.
Згадайте наші досягнення минулих уроків і скажіть:

– Хто такий Скрудж?
 Чому саме Різдвяної ночі відбуваються неймовірні пригоди героя?

3.7. Інсценування «Автор та Скрудж про Різдво».

Чарльз Діккенс: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби за мовчазною згодою добровільно розкривають одне одному серце і вбачають у своїх ближніх, навіть бідних і знедолених, – таких самих людей, як вони самі».
Скрудж: «Різдво! Що за дурниці! Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шуляється та славить Христа, зварив разом з його Різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!».

– Оберіть позицію. Чию думку ви підтримуєте?

3.8. Гра «Збираємо уявну валізу героя».
Вирушаючи в подорож, разом з необхідними речами ми беремо з собою і найдорожче серцю, без чого путь стане сумним. Що ми беремо? (телефон, фото, книгу…)

– Зберемо валізу Скруджа ( рахівниця, гроші…)
– А посмішку треба брати з собою? Гарний настрій? Чи взяв їх з собою Скрудж?

3.9. Я оголошую СТОП-КАДР: помилки героя.

– Прослухайте діалоги, запишіть у зошит помилки героя (не шанує Різдво, відмовляється від родичів, не допомагає нужденним, егоїст, жадібний до грошей…)
 Чи доброю дорога буде з таким багажем?
 Що треба зробити мандрівнику, щоб дорога була щасливою? (Змінитися).
Висновок: людина має право робити помилки, але щоб життєвий шлях закінчився щасливо, вона повинна їх виправляти.

Тож допоможемо Скруджеві виправитися і зібрати нову валізу.

3.10. Читання й аналіз уривків твору про Різдво. Роздатковий матеріал. "Мікрофон".

Помилки Скруджа були в тому, що він…
Людина може змінити своє життя, якщо…
Чи вірите ви у те, що Скрудж може змінитися?
Що ви побажаєте Скруджеві перед Різдвом? А собі? А гостям?
А я вам бажаю…

3.11. Складання фанфіку за образом Скруджа у формі анкети героя. Новий Скрудж.

Цінує –
Дружить –
Захоплюється –
Улюблене свято –
Улюблені книги –
Мріє про –

3.12. Слово вчителя про Різдво в Англії. Різдво в Україні (періодична преса).
12 страв:

  1. Кутя.
  2. Вареники з капустою.
  3. Борщ з вушками.
  4. Вареники з маком.
  5. Гриби.
  6. Риба смажена.
  7. Квасоля.
  8. Вінегрет.
  9. Узвар.
  10. Пампушки.
  11. Тертюхи з часниковою підливою.
  12. Яблука (печені).

Різдво в моїй родині.

ІV. Підсумок уроку.

– Що робить людину щасливою? ( Родина, друзі, кохання, добре серце).
 Читання синканів про Різдво.
 Розгляд подарунків своїми руками для Скруджа.

V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру або вільне письмо «Чи вірю я в Різдвяні дива?»

VІ. Оцінювання.
Різдвяна сніжинка – не просто оцінка.
Це щастя бажання, досягнень в навчанні.
Сміливих думок, дарунків мішок,
Щоб справдились мрії, найкращі надії.
У кожній оселі ялинка багата
Осяяла б тихе родиннеє свято.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Діденко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
7249
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку