Урок зарубіжної літератури в 6класі
Леоненко Н.М. , учитель Каховської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6
Тема уроку: Життя дається на добрі справи. Уславлення творчої сили добра у відродженні душі головного героя повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Мета уроку: Ключові компетентності: розвивати абстрактне мислення; установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; виховувати людяність, розуміння, бажання творити добро і прощати.
Предметні компетентності: розтлумачити факт казкового переродження Скруджа; розкрити гуманістичний зміст повісті; розвивати образне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі, аргументуючи свою думку цитатами з тексту.
Обладнання: матеріали віртуального музею: портрет письменника, ілюстрації до твору, підручник, малюнки учнів.
Епіграфи уроку:
У кожної людини душа не мусить бути замкнена…
Чарлз Діккенс
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Чарлз Діккенс
Тип уроку: комбінований, урок створення музею.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя з елементами бесіди
- Сьогодні буде не зовсім звичайний урок, тому що ми з вами вирушаємо до музею. Будинок - музей, який ви бачите на фото, знаходиться в Лондоні, у його літературному кварталі. Це єдиний із багатьох будинків, де жив Ч.Діккенс, що не зазнав істотних змін. Письменник разом із дружиною оселився у ньому 1837 року, прожив два роки, написав уже відомий вам із вступної статті роман «Пригоди Олівера Твіста».
Та на жаль, ми з вами не маємо можливості відвідати його, тож пропоную уявне відвідування музею. Проте скоріше ми з вами будемо не відвідувачами, а музейними працівниками – збирачами матеріалів для експонування.
Які типи музеїв існують? (Історичні, краєзнавчі, літературні, персональні… ).
Я вам пропоную вам сьогодні створити музейну залу одного твору – твору славетного англійця Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
5. Як ви вважаєте, чому автор називає розділи куплетами? Чи пов’язано це з назвою твору? (Так).
V. Робота над темою уроку
1. Бесіда за змістом твору
1. Хто є головним героєм твору?
2. Що означає його ім’я? (Scrrog – у перекладі з англійської - скнара).
3. Як у портреті героя автор відобразив його внутрішні якості, внутрішній стан?
2. Робота з портретною характеристикою Скруджа.
1. Знайдіть у тексті й прочитайте авторську характеристику Скруджа.
2. Які стосунки (дружні, родинні) пов’язали героя з іншими персонажами?
3. Які книги ви б змогли розмістити в нашому музеї під портретом Скруджа?
4. Що, на вашу думку, любив читати? (Прибутково – видаткова книга, газети)
5. Які улюблені речі ви могли б запропонувати для експонування? (Гроші, рахівниці).
3. Слово вчителя (під музичний супровід різдвяних колядок ).
Ніч на передодні Різдва … Усього три слова … Здавалося б не так вже й багато може уміститися в них… Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продають блискучі іграшки, а в наших домівках готують святкову вечерю. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюють запашні свічки, усім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз станеться диво..
Учитель. Напевно, для кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Сркуджа такий момент не настане ніколи. «Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри». І торував він дороги життя, «нехтуючи людським співчуттям».
(Протягом уроку учні записують свої спостереження у таблицю ).
Зустріч Скурджа з духами
Дух Минулого Різдва |
Дух Нинішнього Різдва |
Дух Майбутнього Різдва |
Світло |
Світло |
Світло |
|
|
|
Мета |
Мета |
Мета |
|
|
|
Не говорячи жодного слова продемонструйте: ялинку, гілля якої гойдає вітер, веселого клоуна, зайченя, людину, що грає у сніжки, млин з вітряками.
Прочитати висновки у таблиці
Учитель. Із запропонованих рис характеру вибрати ті, що з’явилися у головного героя після переродження (Щедрість, ніжність, ввічливість, злість, стриманість, заздрість, милосердя, скупість, щирість, співчуття, різкість, злорадість, зазіхання, жадібність, лагідність, привітність, взаєморозуміння, гнів).
Слово вчителя. Різдво – найкраще зі свят у житті. У цей день не можна сваритися, лаятися. Навпаки, слід попросити вибачення в сіх, кому ти завинив, і пробачити тих, хто завинив перед тобою. Як про ці дні сказано в епіграфі нашого уроку?
VІ. Підведення підсумку уроку
Ставлення до оточуючих |
Вітаючи кожного |
Зовнішність |
Вбравшись святково |
Вчинки |
Вилікував Тома |
Ставлення до нього |
Доброго ранку! З святом вас! |
Портрет |
Починає посміхатися |
Мова |
Добрий, хороший хлопчик, дивовижна дитина |
Стан душі |
Так легко, так радісно |
Риси характеру |
Щедрість. Доброта, співчуття. |
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!
VІІ. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення
VІІ. Самооцінювання
ХІ. Домашнє завдання
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ