23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Життя дається на добрі справи. Уславлення творчої сили добра у відродженні душі головного героя повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»."

Про матеріал
Ключові компетентності: розвивати абстрактне мислення; установлювати причино-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; виховувати людяність, розуміння, бажання творити добро і прощати. Предметні компетентності: розтлумачити факт казкового переродження Скруджа; розкрити гуманістичний зміст повісті; розвивати образне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі, аргументуючи свою думку цитатами з тексту.
Перегляд файлу

 

Урок зарубіжної літератури в 6класі

Леоненко Н.М. , учитель Каховської

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6

 

Тема уроку:  Життя дається на добрі справи. Уславлення творчої сили добра у відродженні душі головного героя повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

Мета уроку: Ключові компетентності: розвивати абстрактне мислення;  установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; виховувати людяність, розуміння, бажання творити добро і прощати.

Предметні компетентності: розтлумачити факт казкового переродження Скруджа; розкрити гуманістичний зміст повісті; розвивати образне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі, аргументуючи свою думку цитатами з тексту.

 Обладнання: матеріали віртуального музею: портрет письменника, ілюстрації до твору, підручник, малюнки учнів.

 

Епіграфи уроку:

У кожної людини душа не мусить бути замкнена…

Чарлз Діккенс

Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.

Чарлз Діккенс

 

Тип уроку: комбінований, урок створення музею.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Робота з епіграфами уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя з елементами бесіди

- Сьогодні  буде не зовсім звичайний урок, тому що ми з вами вирушаємо до музею. Будинок  - музей, який ви бачите на фото, знаходиться в Лондоні, у його літературному кварталі. Це єдиний із багатьох будинків, де жив Ч.Діккенс, що не зазнав істотних змін. Письменник разом із дружиною оселився у ньому 1837 року, прожив два роки, написав уже відомий вам із вступної статті роман «Пригоди Олівера Твіста».

Та на жаль, ми з вами не маємо можливості відвідати його, тож  пропоную уявне відвідування музею. Проте скоріше ми з вами будемо не відвідувачами, а музейними працівниками – збирачами матеріалів для експонування.

Які типи музеїв існують? (Історичні, краєзнавчі, літературні, персональні… ).

Я вам пропоную вам сьогодні створити музейну залу одного твору – твору славетного англійця Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

  1. Бесіда
  1. Перед входом у будь – яку залу музею зазвичай розташовують загальну інформацію. Як ви вважаєте, що ми могли б помістити на такому стенді? (Відомості про автора, портрет, повну назву твору, жанр).
  2. Чому автор називає свою повість «Різдвяною піснею у прозі»? (Твір має таку назву, тому що саме на Різдво з героєм стала важлива подія).
  3. А чому автор вказує на те, що це «пісня у прозі»? (Варто запропонувати декілька пояснень. Різдво - день народження Сина Божого. Це – свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити. У житті  Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденність. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав свій твір. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини).
  4. Як побудовано твір? (Твір складається з 5 розділів, які автор називає куплетами).

     5. Як ви вважаєте, чому автор називає розділи куплетами?  Чи пов’язано це з назвою твору? (Так).

V. Робота над темою уроку

1. Бесіда за змістом твору

1. Хто є головним героєм твору?

2. Що означає його ім’я?  (Scrrog – у перекладі з англійської - скнара).

3. Як у портреті героя автор відобразив його внутрішні якості, внутрішній стан?

2. Робота з портретною характеристикою Скруджа.

1. Знайдіть у тексті й прочитайте авторську характеристику Скруджа.

2. Які стосунки (дружні, родинні) пов’язали героя з іншими персонажами?

3. Які книги ви б змогли розмістити в нашому музеї під портретом Скруджа?

4. Що, на вашу думку, любив читати? (Прибутково – видаткова книга, газети)

5. Які улюблені речі ви могли б запропонувати для експонування? (Гроші, рахівниці).

3. Слово вчителя (під музичний супровід різдвяних колядок ).

Ніч на передодні Різдва … Усього три слова … Здавалося б не так вже й багато може уміститися в них… Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продають блискучі іграшки, а в наших домівках готують святкову вечерю. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюють запашні свічки, усім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз станеться диво..

  1. Розповідь підготовленого учня про особливості святкування Різдва в Англії.
  2. Близький до тексту переказ або вибіркове читання
  1. Розкажіть, про ставлення до Різдва герої повісті: племінник Фред, клерк Боб Крачит, Ебенезер Скрудж.
  2. Бесіда за змістом прочитаного та ілюстраціями.

Учитель. Напевно, для кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Сркуджа  такий момент не настане ніколи. «Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри». І торував він дороги життя, «нехтуючи людським співчуттям». 

(Протягом уроку учні записують свої спостереження у  таблицю ).

Зустріч Скурджа з духами

Дух Минулого Різдва

Дух Нинішнього Різдва

Дух Майбутнього Різдва

Світло

Світло

Світло

 

 

 

Мета

Мета

Мета

 

 

 

 

  1. Щоб розбудити душу такої людини, потрібне диво. Ч.Діккенс творить його. У Різдвяну ніч Скрудж вирушає у подорож, що віднайти своє людське серце, тому що Скрудж не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору…
  2. Наступними експонатами нашого музею будуть речі, що стосуються дивної подорожі Скруджа.
  3. Хто підводить Скруджа до цієї мандрівки?
  4. Якою ми, орієнтуючись на текст, можемо уявити тінь Марлея?
  5. Що символізують, на ваш погляд, пути на тіні Марлея?
  6. Хто допомагає Скруджу здійснити цю незвичайну мандрівку в часі та просторі?
  7. Як справжні наукові співробітники музею, зберемо всю інформацію про цих героїв
  1. Вибіркове читання та робота над змістом 2-го куплету про появу духа минулого Різдва.
  1. Як говорив дух?
  2. Що тримає в руках перший дух?
  3. Про що нагадує духа минулого Різдва Скруджу? Перекажіть близько до тексту випадки з минулого, які «показує» дух  минулого Різдва Скруджу.
  4. Які почуття з’являються у душі Скруджа? Чому він плаче?
  5. Після зустрічі з нареченою, Скрудж хоче загасити світло духа? Чому йому цього не вдається?
  6. Чи настільки холодною, крижаною людиною є Скрудж? Чи може він змінитися?
  1. Руханка «Пантоміма».

Не говорячи жодного слова продемонструйте: ялинку, гілля якої гойдає вітер, веселого клоуна, зайченя, людину, що грає у сніжки, млин з вітряками.

  1. Вибіркове читання та робота над змістом 3-го куплету про появу духа Нинішнього  Різдва.
  1. Який дух з’являється до Скруджа наступним?
  2. Чи готовий Скрудж до подорожі? Як це передано у тексті?
  3. Який вигляд має другий дух?
  4. Які картини показує дух нинішнього Різдва? Як Скрудж редагує на побачене?
  1. Стислий переказ епізодів святкування Різдва у родинах племінника Фреда та Боба Крачита.
  1. Що з побаченого найбільше вражає Скрудж?
  2. Чому, на вашу думку, другий дух випромінює червоне світло?
  1. Прочитати висновки у таблиці
  2. Вибіркове читання та робота над змістом 4-го куплету про появу духа Майбутнього Різдва.
  1. Який вигляд має третій дух? Чому?
  2. Де побував Скрудж?
  3. Що він почув? Що побачив?
  4. Зачитайте, що відчуває Скрудж під час третьої подорожі. Як змінюються його почуття?
  5. Чому струджу стало страшно? Якого висновку він доходить? Зачитайте відповідні рядки.

Прочитати висновки у таблиці

  1.  Укладання «Скриньки людських чеснот і вад».

Учитель. Із запропонованих рис характеру вибрати ті, що з’явилися у головного героя після переродження (Щедрість, ніжність, ввічливість, злість, стриманість, заздрість, милосердя, скупість, щирість, співчуття, різкість, злорадість, зазіхання, жадібність, лагідність, привітність, взаєморозуміння,  гнів).

  1. Вибіркове читання та робота над змістом 4-го куплету пісні.

Слово вчителя. Різдво – найкраще зі свят у житті. У цей день не можна сваритися, лаятися. Навпаки, слід попросити вибачення в сіх, кому ти завинив, і пробачити тих, хто завинив перед тобою. Як про ці дні сказано в епіграфі нашого уроку?

  1. Інсценізування уривку (під музичний супровід колядки муз. М.Леонтовича «Щедрик»).

 

  1. Презентація останньої експозиції «Учнівські інтерпретації твору Ч.Діккенса»  (ілюстрації,вітальні листівки).

VІ. Підведення підсумку уроку

  1. Робота з таблицею, що буде останнім експонатом музею. (Записати приклади добрих справ  із 4-го куплету)

Ставлення до оточуючих

Вітаючи кожного

Зовнішність

Вбравшись святково

Вчинки

Вилікував Тома

Ставлення до нього

Доброго ранку! З святом вас!

Портрет

Починає посміхатися

Мова

Добрий, хороший хлопчик, дивовижна дитина

Стан душі

Так легко, так радісно

Риси характеру

Щедрість. Доброта, співчуття.

  1. Узагальнююче слово вчителя

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи  і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить!

VІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчіть речення

  • Цей урок допоміг мені усвідомити …
  • Мені запам’яталося …

     VІІ. Самооцінювання

  • Знаю ключові моменту сюжету повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
  • Умію характеризувати образ Скруджа, знаходити відповідні цитати.
  • Висловлюю власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни).

ХІ. Домашнє завдання

  1. Написати твір – мініатюру.  Запис відвідувача музею до «Книги відгуків та пропозицій»;
  2. Читати М.Гоголь «Ніч перед Різдвом» с. 94-99 .

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Воробйова Л. У радісні дні милосердя. Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі» // Зарубіжна література, 2007.  – №44 (540). – с. 10-13.
  2. Мартинчук  Н. Активні методи ведення уроку – інтерактивне навчання // Зарубіжна література, 2007.  – №17 (417). – с. 23.
  3. Ніколенко О.М. Світова література: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О.М.Ніколенко, Т.М.Конєва, О.В.Орлова та ін. – К : Грамота, 2014. – с. 82- 91.
  4. Подорожна Н.В. Урок доброти «Життя дається на добрі справи» // Зарубіжна література в школі , 2012.  – № 9 (177). – с. 30 – 35.
  5. Пєстова Л.М. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя у творі Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» // Зарубіжна література в школі , 2011.  – № 22 (166). – с. 17 – 20.
  6.  Тіхомірова О.А. Духовне відродження Скруджа у повісті «Різдвяна пісня у прозі» // Зарубіжна література в школі, 2012. - № 23-24.-  С. 2 – 4.
  7. Тіхомірова О.А. Учнівські інтерпретації повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» //Всесвітня література в сучасній школі. 2014. - № 1. – с. 85.
docx
Додано
17 березня
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку