Тема. Ч. Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті. Роль
фантастики й містики у творі .
Мета. Ознайомити учнів з біографією і творчістю Ч. Діккенса, донести до школярів суть
гуманістичних ідеалів письменника, зацікавити його творчістю; ознайомити з
особливостями композиції і сюжету повісті «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів
логічне мислення , спостережливість , творчі здібності .
Обладнання : підручник-хрестоматія ,тексти «Різдвяної пісні в прозі». Словник літературознавчих термінів, картки з висловами про Ч. Діккенса , картки з афоризмами Ч. Діккенса, портрет Ч. Діккенса , виставка книг письменника ,презентація «Світ Чарльза Діккенса» .
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
Епіграф Це радісні дні –дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині в усьому календарі, коли люди ,наче з
мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному
серця і бачать у своїх ближніх ,--навіть у тих, які
не мають ні грошей, ні долі ,-- таких самих людей,
як вони самі .
Ч. Діккенс.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Проспівав дзвінок – починаємо урок,
З Божої ласки , зі щирого вітання :
Добрий день! Добрий день !
На урок беремо з собою знання ,
Вміння , навички й старання !
- Із чого варто починати ? З посмішки ! Посміхаючись , ви починаєте подобатися людям .
ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
Учні в національних костюмах виконують колядку «Добрий вечір тобі ,пане господарю!»
Вчитель.
Дякуємо вам ,люди добрі, що прийшли до нашої господи на Свят-вечір ! Щастя вам і здоров’я!
Прославляйте Сина Божого, повертайте до віри у добро, і Спаситель віддасть вам сторицею! Сідайте, добрі люди ! Такі пісні і привітання зазвичай лунають у різдвяний вечір. А що таке Різдво ? Чому і як його святкують ?
Повідомлення учнів про святкування Різдва .
Вчитель
Отже ,Різдво – це свято добра ,милосердя , любові бо Ісус Христос є символом любові і всепрощення .
Тема Різдва часто звучить у творах письменників різних країн і народів .
Є письменники ,які не припиняють дивувати. Кожного разу ,перечитуючи їхні твори, відкриваєш для себе щось нове і досі невідоме, вчишся бачити у звичайних речах незвичайне і стаєш добрішим і мудрішим . До таких письменників належить англійський класик Чарльз Діккенс.
Оголошення теми уроку, формулювання разом з учнями мети уроку .
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу .
Учитель роздає учням картки з висловами сучасників, письменників, дослідників творчості Ч. Діккенса :
(Персі Фіцджеральд, журналіст і письменник)
(Чарльз Діккенс-молодший, старший син письменника)
(Гілберт Кіт Честертон, англійський журналіст і письменник)
(Стефан Цвейг, австрійський письменник)
(Катерина Юріївна Генієва, дослідниця творчості письменника)
Запитання до учнів
Демонстрація презентації «Світ Чарльза Діккенса»( про життєвий і творчий шлях письменника).
Валеохвилинка « Коло радості»
Назвіть слово , при вимові якого ви відчуваєте радість , тепло ,любов .
(Учні називають слово і записують його на сердечках : родина ,рідний край, мама, тато, Бог, любов ,дружба, мир, радість, доброта, милосердя, щедрість, воля ,краса, сім’я ,пісня , герой, серце і приклеюють на дошку.)
Завдання учням
Проаналізуйте афоризми Ч. Діккенса. Зробіть висновок , якою людиною він був.
Слово вчителя.
Для англійців найулюбленішим святом є Різдво. За різдвяним столом традиційно збираються всі члени родини, їдять індичку , гуску або курку зі смаженою картоплею, а також солодкі пиріжки та пудинг .
Раніше в Англії існувала традиція : перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс свого часу теж написав збірку «Різдвяні оповідання». Загалом «різдвяний» цикл Діккенса складається з п’яти творів : «Різдвяна пісня в прозі»(1843), «Дзвони»(1844), «Цвіркун за пічкою»(1845), «Битва життя»(1846), «Одержимий»(1848) .Сам письменник розглядав їх як соціальну програму , як заклик до єднання багатих і бідних .
На думку літературознавців, «різдвяні оповідання» мають певну особливість: у них зображується процес духовної трансформації (переродження) героя або героїв , відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних ,вічних. За умовою жанру , на подібну трансформацію дається лише одна ніч. Зате ця ніч різдвяна – ніч, в яку обовязково відбуваються чудесні пригоди та перетворення . І фінал твору завжди щасливий .
Жанр «різдвяних оповідань» відзначається дидактизмом. Автор бере на себе функцію вихователя своїх читачів .
Усі такі твори мають спільну схему побудови :в експозиції представлено неправедне життя героя , яке вимагає його виправлення. Обов’язковими компонентами розвитку дії є сон і смерть. Досить часто в «різдвяних оповіданнях» присутні елементи казки : зустрічі з духами, привидами. У результаті цих зустрічей відбувається перетворення героя на хорошу людину (розв’язка). Характерним є також чітке розділення героїв на позитивних і негативних у залежності від їх ставлення до Різдва .
Один із найвидатніших творів Діккенса називається «Різдвяна пісня в прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами» . незважаючи на те, що твір вміщений до збірки «Різдвяні оповідання» і відповідає канонам цього жанру , його класифікують як повість.
Словникова робота
Повість – прозовий твір(рідше віршований),який відзначається однолінійним сюжетом. За широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їхнього розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням .
Повість охоплює невелике коло проблем, нетривалий період життя героя . сюжет повісті зосереджується на аналізі одного чи кількох конфліктів.
Завдання учням
Слово вчителя
«Різдвяна пісня в прозі» розповідає про численні незвичайні події , які призвели до духовного переродження головного героя . Ці події можна назвати фантастичними та навіть містичними .
Словникова робота
Фантастика – (від грец. phantastice- здібність уявляти) – це різновид художньої літератури, в якому зображуються вигадані надзвичайні, нереальні події та явища або створений автором неіснуючий «чудесний» світ .
Містика – (від грец. mistikos- прихований ,таємний) –віра в надприродне, таємниче; здатність людини вступати в безпосереднє спілкування з потойбічним світом; щось загадкове , незбагненне .
Запитання до учнів
1.Які фантастичні елементи використовує автор у «Різдвяній пісні в прозі»?
Робота з текстом
Запитання до учнів
ІV Рефлексія
- Чим ти можеш зігріти людину ?
Не зобидь ні старця , ні дитину,
Поділись останнім сухарем
Тільки раз ми на Землі живем.
У могилу не бери провину .
Зло нічого не дає , крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати ,-
Мудрість завше мудрою була.
Витри піт солоний із чола
І трудись , забувши про утому ,
Бо людина ціниться по тому ,
Що вона зробила ,що могла .
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
М. Луків
Твори добро кожного дня
«Вузлики в дорогу»
РЕЦЕПТ ДЛЯ ЖИТТЯ
«Потрібно чотири обійми на день, щоб прожити.
Потрібно вісім обіймів на день, щоб якось іти вперед.
Потрібно дванадцять обіймів на день , щоб рости».
Домашнє завдання
Підготувати відповідь на запитання «Над чим я задумався, читаючи «Різдвяну пісню в прозі» Ч.Діккенса ?