"Ч.Діккенс .Повість "Різдвяна пісня в прозі". Сюжет і композиція твору. Роль фантастики й містики у творі".

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань ,умінь, навичок .
Перегляд файлу

Тема. Ч. Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі». Сюжет і композиція повісті. Роль 

                фантастики й містики у творі .

Мета.   Ознайомити учнів з біографією і творчістю Ч. Діккенса, донести до школярів суть

             гуманістичних ідеалів письменника, зацікавити його творчістю; ознайомити з

            особливостями композиції і сюжету повісті «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів

            логічне мислення , спостережливість , творчі здібності .

Обладнання : підручник-хрестоматія ,тексти «Різдвяної пісні в прозі». Словник літературознавчих термінів, картки з висловами про Ч. Діккенса , картки з афоризмами               Ч. Діккенса, портрет Ч. Діккенса , виставка книг письменника ,презентація «Світ Чарльза Діккенса»  .

 Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

                         Епіграф                                    Це радісні дні –дні милосердя, доброти, всепрощення.

                                                                     Це єдині в усьому календарі, коли люди ,наче з   

                                                                     мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному

                                                                      серця і бачать у своїх ближніх ,--навіть у тих, які

                                                                      не мають ні грошей, ні долі ,-- таких самих людей,

                                                                       як вони самі .

                                                                                                                      Ч. Діккенс.

                                                              

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

                        Проспівав дзвінок – починаємо урок,

                        З Божої ласки , зі щирого вітання :

                        Добрий день! Добрий день !

                        На урок беремо з собою знання ,

                        Вміння , навички й старання !

     -   Із чого варто починати ? З посмішки ! Посміхаючись , ви починаєте подобатися людям .

ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

 Учні в національних костюмах виконують колядку «Добрий вечір тобі ,пане господарю!»

Вчитель.

Дякуємо вам ,люди добрі, що прийшли до нашої господи на Свят-вечір ! Щастя вам і здоров’я!

Прославляйте Сина Божого, повертайте до віри у добро, і Спаситель віддасть вам сторицею! Сідайте, добрі люди ! Такі пісні і привітання зазвичай лунають у різдвяний вечір. А що таке Різдво ? Чому і як його святкують ?

Повідомлення учнів про святкування Різдва .

  • Одна з найвеличніших  і найшанобливіших дат православного календаря, яким започатковується рік, є Різдво Христове – Свято народження Ісуса Христа. В давнину це було свято Коляди  - народження Сонця. З прийняттям християнства церква приурочила його до появи на світ Ісуса Христа. Свято розпочинається 6 січня різдвяною вечерею. Вважають. Що Ісус Христос народився в той час, коли на небі спалахує перша зірка. Саме тоді і слід починати вечерю.
  • За старим стилем свято починалося 25 грудня ввечері. Сіном встеляли підлогу , стіл, на покуті ставились горщики з узваром і вечерею .Господар вносив до світлиці сніп із жита, пшениці, вівса, який зберігав від обжинків, і ставив  під образами .
  • Господиня завчасно дбала  про нові горщики, макітри, ложки . Шили новий одяг , старанно прибиралася хата. Із першою зіркою починалася вечеря, а з досвітку – колядування .
  •  Люди вірили в чудеса, що відбуваються на Святий вечір .В те, що можна спілкуватися з домашньою худобою, дізнатися про свою долю, розмовляти зі своїми покійними родичами. Вірили ,що на землю спускаються янголи, відбуваються різні чудеса. І, звичайно, на Різдво готували подарунки .
  • Ще на Різдво  прикрашають оселю, роблять настінні ,настільні , підвісні композиції з соснових та ялинових гілок, шишок, свічок . Ось ви бачите різдвяну композицію на свічнику .

 

Вчитель

Отже ,Різдво – це свято добра ,милосердя , любові бо Ісус Христос є символом любові і всепрощення .

Тема Різдва часто звучить у творах письменників різних країн і народів .

Є письменники ,які не припиняють дивувати. Кожного разу ,перечитуючи їхні твори, відкриваєш для себе  щось нове і досі невідоме, вчишся бачити у звичайних речах незвичайне і стаєш добрішим і мудрішим . До таких письменників належить англійський класик Чарльз Діккенс.

 

Оголошення теми уроку, формулювання разом з учнями мети уроку .

 

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу .

Учитель роздає учням картки з висловами сучасників, письменників, дослідників творчості  Ч. Діккенса :

 

  1. «Яка головна риса Діккенса? Скромність .Так, скромність ,незважаючи на те положення , яке він займав . Скромнішої людини я не зустрічав . Він абсолютно не був розбещеним ,не був, що називається, зарозумілим, не давав волю примхам».

                                                               (Персі Фіцджеральд, журналіст і письменник)

  1. «Що стосується його методів роботи, то вони не змінювалися ні за яких умов .Він був акуратним і дисциплінованим, як клерк.Ніяка нудна , монотонна робота не виконувалася з такою пунктуальністю , з якою він записував плоди своєї фантазії, своєї уяви».

                                               (Чарльз Діккенс-молодший, старший син письменника)

  1. «Діккенс був середнього зросту. Його природна жвавість і непоказна зовнішність були причиною того ,що він справляв на оточуючих враження людини низькорослої. У молодості в нього на голові була надто екстравагантна, навіть для тієї епохи, шапка каштанового волосся, а пізніше він носив темні вусаі густу , пишну , темну еспаньйолку(бороду) такої оригінальної форми, що вона робила його схожим на іноземця .Він носив оксамитову куртку , якісь неймовірні жилети, небачені в ту пору білі капелюхи, зовсім незвичайної , ріжучої очі білизни . Він охоче вбирався і в чудернацькі халати 4 розповідають навіть, що він у такому вбранні позував для портрета».

                                (Гілберт Кіт Честертон, англійський журналіст і письменник)

  1. «Здавалося ,що погляд його сірих очей нічого не обминав…Усе фіксувалося в ньому й очікувало. Нічого не завмирало і не зникало».

                                                         (Стефан Цвейг, австрійський письменник)

  1. «Очевидці розповідають ,що ,коли до Нью-Йорку приходило судно, на якому везли до Америки новий випуск якого-небудь роману Діккенса, його зустрічали натовпи людей , спраглих до продовження пригод улюблених героїв».

                                (Катерина Юріївна Генієва, дослідниця творчості письменника)

 

Запитання до учнів

  • Яким був Діккенс , судячи з прочитаних вами висловів ?

 

Демонстрація презентації «Світ Чарльза Діккенса»( про життєвий і творчий шлях письменника).

 

Валеохвилинка « Коло радості»

         Назвіть слово , при вимові якого ви відчуваєте радість , тепло ,любов .

         (Учні називають слово і записують його на сердечках : родина ,рідний край, мама, тато, Бог, любов ,дружба, мир, радість, доброта, милосердя, щедрість, воля ,краса,  сім’я ,пісня , герой, серце і приклеюють  на дошку.)

Завдання учням

Проаналізуйте афоризми Ч. Діккенса. Зробіть висновок , якою людиною він був.

  1. Правда завжди відважна .
  2. Працьовитість – душа будь-якої справи і запорука добробуту .
  3. У цьому світі користь приносить кожен, хто полегшує тягар іншої людини .
  4. У тих крихітних світах, в яких живуть діти, нічого не відчувається так тонко і не відчувається так гостро , як несправедливість .
  5. Брехня відверта або ухильна, висловлена чи ні , завжди залишається брехнею.
  6. Не завжди високо той, хто має високе становище, і не завжди низько той ,що має становище низьке .
  7. Людина повинна поважати своє покликання , яким би воно не було, і підтримувати гідність цього покликання , і вимагати від інших поваги до нього, якщо воно того варте.
  8. Якщо ви хочете винагородити чесність, якщо хочете заохочувати добро, підштовхувати недбайливих, викорінювати зло чи виправляти недоліки, просвітництво – широке всебічне просвітництво- ось єдине, що потрібно, ось єдине гідне завдання .

 

Слово вчителя.

    Для англійців найулюбленішим святом є Різдво. За різдвяним столом традиційно збираються всі члени родини, їдять індичку , гуску або курку зі смаженою картоплею, а також солодкі пиріжки та пудинг .

    Раніше в Англії існувала традиція : перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс свого часу теж написав збірку «Різдвяні оповідання». Загалом «різдвяний» цикл Діккенса складається з п’яти творів : «Різдвяна пісня в прозі»(1843), «Дзвони»(1844), «Цвіркун за пічкою»(1845), «Битва життя»(1846), «Одержимий»(1848) .Сам письменник розглядав їх як соціальну програму , як заклик до єднання багатих і бідних .

    На думку літературознавців, «різдвяні оповідання» мають певну особливість: у них зображується процес духовної трансформації (переродження) героя або героїв , відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних ,вічних. За умовою жанру , на подібну трансформацію  дається лише одна ніч. Зате ця ніч різдвяна – ніч, в яку обовязково відбуваються чудесні пригоди та перетворення . І фінал твору завжди щасливий .

     Жанр «різдвяних оповідань» відзначається дидактизмом. Автор бере на себе функцію вихователя своїх читачів .

       Усі такі твори мають спільну схему побудови :в експозиції представлено неправедне життя героя , яке вимагає його виправлення. Обов’язковими  компонентами розвитку дії є сон і смерть. Досить часто в «різдвяних оповіданнях» присутні елементи казки : зустрічі з духами, привидами. У результаті цих зустрічей відбувається перетворення героя на хорошу людину (розв’язка). Характерним є також чітке розділення героїв на позитивних і негативних у залежності від їх ставлення до Різдва .

      Один із найвидатніших творів Діккенса називається «Різдвяна пісня в прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами» . незважаючи на те, що твір вміщений до збірки «Різдвяні оповідання» і відповідає канонам цього жанру , його класифікують як повість.

Словникова робота

Повість – прозовий твір(рідше віршований),який відзначається однолінійним сюжетом. За широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їхнього розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням .

Повість охоплює невелике коло проблем, нетривалий період життя героя . сюжет повісті зосереджується на аналізі одного чи кількох конфліктів.

Завдання учням

  1. Визначте, які ознаки повісті має «Різдвяна пісня в прозі».
  2. Згадайте ,що називається композицією .
  3. Визначте елементи сюжету «Різдвяної пісні в прозі».(Експозиція- зображення способу життя Скруджа на початку твору. Зав’язка – поява привида Марлі. Розвиток дії – подорожі з Духами. Кульмінація- присутність Скруджа на власних похоронах. Розв’язка – духовне переродження героя.)

 

Слово вчителя

«Різдвяна пісня в прозі» розповідає про численні незвичайні події , які призвели до духовного переродження головного героя . Ці події можна назвати фантастичними та навіть містичними .

 

Словникова робота

 

Фантастика – (від грец. phantastice- здібність уявляти) – це різновид художньої літератури, в якому зображуються вигадані надзвичайні, нереальні події  та явища або створений автором неіснуючий «чудесний» світ .

Містика – (від грец. mistikos- прихований ,таємний) –віра в надприродне, таємниче; здатність людини вступати в безпосереднє спілкування з потойбічним світом; щось загадкове , незбагненне .

Запитання до учнів

             1.Які фантастичні елементи використовує автор у «Різдвяній пісні в прозі»?

  1. Які події в творі є містичними? (Поява привида Марлі ,його розмова зі Скруджем про своє потойбічне життя , політ героя з Духами .)

 

Робота з текстом

 

  1. Знайдіть у тексті епізод , з якого  починаються містичні події .(Дзвоник , який давно висів без ужитку, зненацька почав гойдатися, потім голосно задзвонив і до нього обізвалися дзвоники з усього дому …)
  2. Знайдіть у тексті і зачитайте опис привида Марлі .

 

Запитання до учнів

 

  • З якою метою автор використовує у творі фантастичні і містичні елементи ?

 

ІV  Рефлексія

 

  • Що вам найбільше запам’яталося із розповіді про життя Ч. Діккенса ?
  • Згадайте псевдонім , під яким з’явився перший твір  письменника ?
  •  Із чим пов’язана поява «Різдвяного циклу» Ч. Діккенса?
  • Якими є особливості «різдвяних оповідань»?
  •  Який підзаголовок має повість «Різдвяна пісня в прозі»?
  • До якого жанру належить «Різдвяна пісня в прозі»?
  • Давайте попробуємо визначити ідею твору .(Добро врятує світ. Будь уважним, людяним до рідних та інших людей, боротися зі своїми недоліками, удосконалюватися).
  • Пригадайте , які прислів’я , приказки ви знаєте про добро, родину ,дружбу ,допомогу іншим .

      -      Чим ти можеш зігріти людину ?

Не зобидь ні старця , ні дитину,

Поділись останнім сухарем

Тільки раз ми на Землі  живем.

У могилу не бери провину .

Зло нічого не дає , крім зла.

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром  спіши  воздати ,-

Мудрість завше мудрою була.

Витри піт солоний із чола

І трудись , забувши  про  утому ,

Бо людина  ціниться по  тому ,

Що вона зробила ,що  могла .

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі  більше щастя стало.

                                         М. Луків

 

Твори  добро  кожного дня

«Вузлики в дорогу»

  • Висловіть одним реченням те повчальне , що ви взяли  в життя з нашого уроку .

 РЕЦЕПТ ДЛЯ ЖИТТЯ

«Потрібно чотири обійми на день, щоб прожити.

Потрібно вісім обіймів на день, щоб якось іти вперед.

Потрібно дванадцять обіймів на день , щоб рости».

Домашнє завдання

Підготувати відповідь на запитання  «Над чим я задумався, читаючи «Різдвяну пісню в прозі» Ч.Діккенса ?

docx
Додано
8 грудня 2022
Переглядів
4308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку