Зарубіжна література, 6 клас
Р. Стівенсон — автор роману «Острів скарбів». Історія створення роману.
Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів», розвивати й вдосконалювати навички виразного читання, логічного мислення.
Обладнання: портрети Стівенсона, криптограма.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Доля сміливих любить (англійське прислів’я)
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Розшифрувавши криптограму, ви дізнаєтеся, твір якого письменника ми будемо розглядати на уроці. (Роберт Льюїс Стівенсон)
Ключ до криптограми — український алфавіт.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях письменника
— Розмірковуючи над долею письменника Стівенсона, не можна забувати: був іще й читач Стівенсон. З раннього дитинства він захоплювався романами Вальтера Скотта, історичні твори якого сповнені пригод і подорожей. Цікаво, що серед героїв романів великого шотландця Стівенсон відшукав своїх предків. Вальтер Скотт та Стівенсон навіть мали спільних далеких родичів. А дід Стівенсона навіть показував авторові «Айвенго» побудовані ним маяки. Дід і батько письменника — морські інженери, будівничі маяків. Льюїс не міг продовжувати сімейну традицію: з дитинства він багато й часто хворів, тому майже не ходив до школи, не грав з однолітками. Проте, навіть лежачи у ліжку, він не сумував, тому що вмів фантазувати. А ще батько, годинами сидячи біля хворого на туберкульоз сина, розповідав йому захоплюючі історії про відчайдушних розбійників, відважних мореплавців, закопані скарби. Батьки хотіли, щоб Льюїс здобув юридичну освіту, що він і зробив, закінчивши юридичний факультет Единбурзького університету. Але, як і раніше, його приваблювала лише література. Література й подорожі…
Щоправда, життя склалося так, що мандрувати йому доводилося не за власним бажанням, а через необхідність. Спочатку, за приписами лікарів,— до м’якого клімату Франції, Голландії та Бельгії, потім — до Каліфорнії за нареченою, американкою Фанні Осборн, а наприкінці життя — на острови архіпелагу Самоа. Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів».
2. Історія створення роману
Вперше роман побачив світ у 1881 р. Реакція читачів була несподіваною — автора буквально закидали листами з проханням назвати точні координати острова, адже там залишилися скарби. Наївні сучасники так і не змогли повірити, що події роману — плід фантазії автора.
Як же з’явилася ця книга? Коли вона вийшла вперше, на ній була присвята:
«Містеру Л. О. » — з приміткою, що «смак і фантазія» Л. О. допомогли авторові в написанні роману. Усі подумали, що це якийсь критик, а виявилося — хлопчик, Ллойд Осборн. Одного разу, граючись зі своїм пасинком Ллойдом, Стівенсон намалював карту острова. «Як називається ця земля?» — запитав хлопчик. «Острів скарбів»,— одразу ж відповів автор, не підозрюючи, що він розпочав створювати свій знаменитий роман. Кожного дня сім’я збиралася за столом, щоб послухати нові розділи майбутньої книги: про піратів, карту та скарби, про бунт та покинутий корабель, про сквайра Трелоні, і лікаря, і повара на одній нозі. Члени сім’ї Стівенсона не були пасивними слухачами: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв та назви місцевостей. Батько письменника склав список речей, що знаходилися у скрині «морського вовка». А Ллойд був першим критиком і редактором «Острова скарбів». «Острів скарбів» — найвідоміший, але не єдиний твір Стівенсона. Йому належать романи «Чорна стріла», «Володар Баллантре», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда». Писав Стівенсон до останнього дня свого недовгого життя, яке скінчилось на полінезійському острові Самоа, що у Тихому океані. Рідні поховали його над морем, на вершині гори Веа. На могильному камені викарбувані його власні рядки:
Під зоряним небом, на вітру
Місце останнє виберу.
Радісно жив я, легко помру.
3. Робота з літературознавчими термінами
Повторення
— Що таке роман?
— Яка література називається пригодницькою?
4. Карта капітана Флінта
Для виконання цього завдання діти поділяються на дві команди. Кожна команда складає карту капітана Флінта. Потім по одному представнику від команди виходять до дошки і пояснюють намальоване.
5. Відгадай літературного героя
Це був високий, міцний, огрядний чоловік із темним, засмаглим обличчям. Засмальцьована косичка стирчала на коміром його брудної синьої куртки. (Старий моряк)
Веселий у сніжно – білій перуці, зі жвавими очима. (Лікар Лівсі)
І сам я теж вирушаю в море ! У море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять косички і співають своїх пісень! (Джим Гокінс)
Він був одягнений, як морський офіцер, в добротню синю форму. Всміхаючись ішов він на зустріч , щосили наслідуючи моряцьку ходу. (Сквайр Трілоні)
Дивне створіння перебігло від дерева до дерева зі швидкістю оленя. Воно рухалось на двох ногах, по – людськи, хоч дуже низько прихилялось до землі, ледве не згибаючись вдвоє. (Бен Ган)
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення
Сьогодні на уроці я…
— дізнався…
— був вражений…
— замислився… .
IV. Домашнє завдання
Читати сторінки 62-65, знати відповіді на питання.