Укладач: Пархоменко Л. В. – вчитель початкових класів Полонської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 Рецензент: Семерей Т. Д. – методист районного методичного кабінету відділу освіти Полонської районної районної державної адміністрації В посібнику запроваджені елементи ейдетики, які використовуються на уроках навчання грамоти, літературного читання, математики, української мови. Піктограми, буквообрази, словообрази, послідовні асоціації допоможуть активно і доступно засвоювати програмований матеріал. Використання на уроках цієї інноваційної технології розвиватиме в учнів уяву, ейдетичну та зорову пам’ять, творчі здібності та інтерес до навчання. (Укладено відповідно до Нового Державного стандарту загальноосвітньої освіти, затверджено постановою кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року №462 “Про затвердження Нового Державного стандарту початкової загальноосвітньої школи”)Рекомендовано до друку методичною радою Полонської ЗОШІ-ІІІ ступенів №4 (протокол №4 від 5 січня 2015 року.)
Казка про те, як телятко вчилось читати. Жили-були на світі корова Лиска та її синок бичечок Пустунець. Він був дуже жвавим, неслухняним, непосидючим, тому і отримав таку кличку. Мама Лиска мріяла про те , щоб телятко навчилося читати. Довгими зимовими вечорами сиділи вони над букварем. Та у горе-учня нічого не вдавалося. Та ось прийшла весна. Зазеленіла травичка, защебетали пташки, почали розцвітати перші весняні квіти. Почала корова виводити свого синочка на лужок. Телятко брикало, веселилось, скубало травичку, а матуся тим часом працювала. Коли Пустунець скучав за матусею, то кликав її: - М-м-м-а!-М-м-м-а!-Ма-ма-ма-ма! Ось так він засвоїв перший склад: МА. Одного разу Лиска почула тривожний голос своєї дитини. - М-м-м-у! –М-м-м-у! –Му-му-му-му! «Мабуть, біда якась трапилася» - занепокоїлась матуся і миттю кинулася до дитини. Коли корова прибігла, то побачила, що небезпеки немає. Пустунець дражнився з мухами, і вони почали його кусати. Мама насварилась на синочка, щоб він більше так не чинив. Та позитивним було те, що Пустунець познайомився зі складом: МУ.
Знову Лиска пішла у справах. А телятко побачило метелика на квіточці. Воно захотіло з ним погратися і стало кликати: -М-м-м-е! –М-м-м-е! –Ме-ме-ме-ме! Так воно вивчило ще один склад: МЕ. Довго ще грався на лузі Пустунець, аж захотілося йому їсти. -М-м-м-о! –М-м-м-о! –Мо-мо-мо-мо!Матуся зразу ж зрозуміла, що синок захотів молочка. Прийшла Лиска і нагодувала Пустунця. А телятко засвоїло ще один склад: МО. Наїлася тваринка, ще веселішою стала. Захотілося теляткові співати. - М-м-м-і! –М-м-м-і! –Мі-мі-мі-мі!- завів веселу пісеньку Пустунець. Так співаючи, воно вивчило наступний склад: МІ. Коли телятко співало, то і не помітило як потрапило у болото. Пустунчик став таким брудним, що, глянувши в озеро, злякався свого відображення. - М-м-м-и! –М-м-м-и! –Ми-ми-ми-ми!- заволало телятко. Прийшла матуся , покупала своє неслухняне дитятко. А Пустунчик познайомився з останнім складом: МИ. Ось так телятко вивчило всі склади з буквою «ем».
День народження ворони(легенда про те, як з’явилися знаки > і <) Було це одного теплого осіннього дня. У ворони по імені Каркарона були іменини. Їй виповнювалось шість років. Багатодрузів прийде її привітати. А ось і перші гості: Зайчик-Пострибайчик та Чижик-Пижик. Вонипринесли подрузі подарунки. Чижик підійшов до Каркарони і подарував їй кілька суничок. Ворона аж засяяла від щастя. - Як я люблю сунички і їх так багато!!! Кар-кар-кар!!! - широко розкрила дзьоба ворона і подякувала пташці: - Дякую, друже!!! Потім її почав вітати зайчик. Він подарував подрузі одну морквинку. Насупилась ворона, навіть рота не розкрила .
- Каркароно, тобі що не сподобався подарунок? – запитав зайчик. -У-у-у – не розкриваючи рота укнула ворона. -А що мало морквинок? - Угу – знову мугикнула ворона. Чижик послухав їхню розмову і сказав: - Каркароно, не ображайся на Пострибайчика. Він щепросто маленький і не може донести багато морквинок. А на наступний рік він підросте і принесе більше. Ось так чижик помирив ворону і зайчика. І вони весело і бадьоро вирушили до святкового столу. А з тих пір повелося. Якщо ворона розкриває дзьоба, тоцей знак називається «більше»- >, а якщо закриває дзьоба,то цей знак називається «менше»- <. А ось знак = (дорівнює). І цей знак ставиться тоді, коли чогось є порівну.
Казка про татуся Добутка та його синочків Було у татуся Добутка два синочки-множники 9 і 7. Одного разу пішов він з ними у зоопарк. Дітки побачили слона, залишили татуся і побігли до тварини. Коли татусь покликав їх до себе (а вони були слухняними дітьми), вони відразу ж повернулися до рідненького, але стали не на свої місця, а помінялися місцями: 7 і 9. - Дітки, скажіть, будь ласка, чи змінився від цього татко Добуток? Чому? 9*7=63 і 7*9=63 Отже від перестановки множників добуток не змінюється.
Казка про маму Суму та синів Доданків Було у мами Суми три синочки Доданки. Перші два Доданки були відомі, а третій – невідомий. Вони дуже всі сумували довго думали: як зробити так, щоб третій синок Доданокстав теж відомим. І вирішили вони піти до мудрої тітоньки. Сови. Прийшли вони до лісу, розповіли про свою біду Сові. Мудрапташка вирішила зарадити їхньому горю. Вона сказала:- Потрібно спочатку додати два перші синочки Доданки. Отримаємо суму перших двох Доданків. А потім від мами Сумипотрібно відняти суму двох Доданків. Ось так вони і зробили. І третій синок Доданок ставвідомим. З тих пір і розв’язують задачі на знаходження третьогоневідомого доданка так, як радила мудра Сова.
Сидів ведмідь на ясені біля школи у червоних чоботях і подавав машинам сигнал, щоб ті зупинялися перед пішохідним переходом. У руці він тримав телефон, по якому часто телефонував жирафі за океан. Аж ось зі школи вийшов директор і запросив звіра у приміщення, щоб той пройшовся коридорами, побачив відмінників, які колись отримають золоту медаль, і учнів, які порушують дисципліну. Коли тварина побачила деяких учнів, то у неї піднялася температура. Косолапий відразу зателефонував в Африку лікарю Айболиту, щоб той негайно купував квиток, брав з собою африканських депутатів і приїжджав до нашої держави боротися з непослухами.