Тема: Чарівний світ української пісні.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про календарно-обрядові пісні,познайомити шестикласників із варіантами деяких обрядових місцевих пісень; провести зустріч із автором літературних пісень; формувати вміння самостійно працювати з додатковою літературою, виразно і вдумливо читати народні пісні; розвивати мовлення, творчі здібності, уяву; естетичні смаки; виховувати любов до краси обрядової пісні, рідного краю, повагу до митців слова свого краю.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: картки із завданнями, записи обрядових пісень, мультимедійна дошка, висловлювання про пісню, малюнки учнів.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво
Коли пісні мойого краю
Пливуть у рідних голосах,
Мені здається, що збираю
Цілющі трави я в лугах.
М. Рильський
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1.Слово вчителя.
За вікном осінь
…вже не сумує і не плаче – посміхається.
Ще й бабиним літом узори гаптує,
Землю в казку вбрати намагається.
Це рядки з поезії місцевої поетеси, гості нашого уроку О. С. Лантух. Як образно, влучно схарактеризовано осінь! Сьогодні теж сонячний, теплий осінній день. У парку, що навпроти нашої школи, горять багряно клени, берізки одягли золоті шати. Природа чарує зір розмаїттям осінніх барв.
Тиша. Покора розливається в природі. Усе це спонукає нас, людей, до роздумів, до підведення підсумків. Наш урок теж своєрідний підсумок. Будемо говорити про пісні, зокрема про календарно-обрядові пісні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Пісня – диво. Її краса зачаровує всіх. Минають віки, змінюються покоління, а пісня залишається. Через усі поневіряння пронесла свій чар, свою нев’янучу красу. Українська пісня багата змістом і прекрасна формою. Зароджувалася вона у праці і в забавах. Наш народ здавна славиться поетичністю, почуттям прекрасного, здатністю передавати красу життя, душі піснями.
Ми теж прилучилися своїми серцями до цієї краси. На уроках української літератури познайомилися з календарно-обрядовими піснями та піснями літературного походження. Зараз пригадаємо основні поняття з теми.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
( Учні отримують завдання, надруковані на різнокольорових паперових кленових листочках)
ІV. Пізнавально-творча діяльність.
Пісне українська, пісне наша рідна
Пісне українська, пісне наша рідна,
Над селом, над полем птицею злети.
І теплом-любов’ю, мов зерном дорідним,
У людському серці щиро прорости.
Не забута пісня, що співала мати,
У сльозах, печалі, в радощах своїх.
Тож і нам негоже пісню забувати,−
В ній душі розрада, в ній і плач, і сміх.
О. Лантух
Вірш, який ви тільки-но прослухали, написала Ольга Степанівна. Ви знаєте, що вона завідує нашою сільською бібліотекою, є автором збірок «Сад Сонця і Любові», «Україною дишу я», є керівником фольклорного колективу «Живиця». Вона є автором багатьох пісень.
О. С. Лантух розповіла присутнім про свої пісні, про варіанти народних пісень. Учні прослухали деякі авторські пісні поетеси.
У давніх слов’ян рік починався з пробудженням землі від зимового сну. Весну зустрічали радісно, з піснями, танцями. Коли починали танути сніги, виконували обряд проводів зими. Робили з соломи опудало, що уособлювало зиму, носили його по селу з піснями, а потім спалювали або топили в річці чи озері. Призначення цього обряду магічне – допомогти весні перемогти холодну зиму.
Таку ж магічну функцію мали і обряди заклинання весни. З настанням тепла на вигонах гуртами збиралася молодь «закликати весну». Співали пісні-веснянки, які славили прихід весни та оспівували природу, висловлювали сподівання на добрий урожай.
Дощику, дощику,
Припусти, припусти,
Щоб маленьким діточкам
Підрости, підрости.
Сонечко, сонечко,
Засвіти, засвіти,
Щоб нам, наче квіточкам,
Зацвісти, зацвісти.
Ох ти, ластівко,
Ти, косаточко,
Ти не вий гніздо сиром,
Ти завий гніздо
У мене у дворці
На яблуньці садовій,
На грушечці медовій,
На червонім крильці,
На золотім кольці.
(Учениця записала веснянку від своєї бабусі)
Учитель.
До веснянок приєднувалися різні молодіжні ігри, що виконувалися у супроводі спеціальних пісень, які називалися танками. Серед них найпоширеніші були «Подоляночка», «Мак», «Кривий танець», «А ми просо сіяли, сіяли».
7 липня – час літнього сонцестояння. Купальське свято символізує весілля бога літнього сонцестояння з богинею води Даною. Під час цих свят робили опудала, які називали Іваном і Купалою, Кострубом і Мареною. Навколо них водили хороводи. Потім опудала спалювали. Дівчата пускали на воду вінки, загадуючи бажання. Переплигували через вогонь. Це свято молодості і краси.
Плетіть, плетіть, дівочки,
Да й краснії віночки.
На щастя- на доленьку,
На чорнії брівоньки.
Що з барвіночку віночок,
Й запашних ромашечок.
Ой зав’є дівчинонька --
Стане як калинонька.
Хто вплете у свій віночок
Доленьку щасливую,
Тую добрий парубок
Да й нарече милою.
Шестикласники обмінюються враженнями про свято Івана Купала, яке традиційно проводиться у нашому селі.
Сонечко, засвіти!
Красне, виблисни!
Ми на нивку ідем,
Ми серпочки несем.
Будем жито жати,
Тебе в гості ждати.
(Учениця записала від своєї бабусі)
У зимові святки на Різдво і під Новий рік виконувалися обряди, що супроводжувалися величальними піснями – колядками і щедрівками. Колядки співалися групою колядників, які ходили по хатах 6, 7 січня і в піснях прославляли господаря, його дружину та дітей, бажали їм щастя і добробуту.
13 січня відзначали Щедрий вечір. Основною подією було щедрування, яке супроводжувалося обов’язковим обходом хат із побажанням людям щастя, здоров’я у Новому році, розігруванням дійств із Меланкою, Василем.
Колядую, колядую,
На припечку пироги чую.
Ой дай, Боже.
Пирожечки смакували,
За пазуху пахавали.
Ой дай, Боже.
Пиражечки ножки мали
Та й пад лаву паскакали.
Ой дай, Боже.
А ми швидко пазбирали, пахавали
Ой дай, Боже.
Господарям заспівали,
Щастя-долі пабажали.
Ой дай, Боже.
Хай вам сіється і жнеться,
Хай вам сонечко сміється.
Ой дай, Боже.
Ой господар, господарочку,
Пусти в хату Меланочку.
Меланочка тихо ходить,
Нічого в хаті не пошкодить,
Як пошкодить, то помиє,
Їсти зварить та й накриє.
(учениця записала від бабусі)
Учениця читає власну колядку
Коляд-коляд колядую,
Усім щастя я дарую.
Щоб усі були здорові,
Мали настрій веселковий.
Колядую, колядую,
Усім щастя я дарую.
Щоб усі були щасливі,
І веселі, і красиві.
Хай живуть у вашій хаті
Всі щасливі і багаті.
Щоб жилося вам чудово,
Не було вам горя злого.
V. Підсумок уроку.
Пісня
Українська, народна
Розповідає, ллється, чарує
Українська народна пісня зачаровує
Чарівниця
Сьогодні на уроці я дізнався ( дізналася)…
Мене приємно вразило…
Мені було цікаво слухати…
Домашнє завдання
Скласти висловлювання «Календарно-обрядові пісні – нев’януча окраса духовної культури народу»