Василь Симоненко. " Ти знаєш, що ти людина."

Про матеріал
Матеріал можна використати для проведення як відкритого, так і робочого уроку.
Перегляд файлу

ТЕМА: Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти людина?»

Громадянський мотив у поезії.

ЦІЛІ: на прикладі твору формування власного уявлення про світ та про роль людини в ньому;  усвідомлення ідейно-художнього  значення поезії в розкритті загальнолюдських проблем; розвиток навичок виразного читання віршів та вміння їх аналізувати висловлювати власну думку; виховувати  почуття патріотизму, власної гідності, самодостатності.

Очікувані результати:

 учні знатимуть :  зміст твору, його ідейну спрямованість

вмітимуть: висловлювати власне ставлення до порушених у творі проблем, аналізувати поезію (визначати тему, ідею, художні засоби), робити самостійні висновки,виразно,вдумливо читати поезію,коментувати  твір;пояснювати символічний зміст образів;висловлювати судження про сенс людського буття,патріотизм,почуття власної гідності,самодостатності;використовувати досвід взаємодії із творами мистецтва в життєвих ситуаціях.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, мультимедійна дошка, комп’ютер.

Тип уроку: комбінований

      «Людина живе, щоб робити добро іншим» 

        Аристотель

ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент.

1.Створення ситуації успіху.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Літературний диктант

1.Скільки років прожив поет? (28)

2.Який фах отримав В.Симоненко після закінчення Київського університету? (журналіста)

3.Як О.Гончар назвав поета? («Лицарем на білому коні»)

4. Жанр поезії «Лебеді материнства» (Колискова)

5. Символічні образи вірша «Лебеді материнства». (Лебеді, тополі, верби)

6. Основна думка вірша «Лебеді материнства»  (Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину)

7.Ліричний образ вірша «Лебеді материнства» (Любляча матір)

8. Якого кольору лебеді у поезії?  (Рожеві)

9.Що символізують лебеді?  (Вірність і любов)

10. У житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не можу вибирати…  (Матір)

2. Перевірка літературного диктанту.

3. Виразне читання поезії В. Симоненка «Лебеді материнства» учнями.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1. Перегляд відеороліка «Піккардійська терція»  «Ти знаєш, що ти людина»

2. Короткі відомості про гурт (слайд 1)

3. Робота з епіграфом до уроку. (слайд 2)

4. Бесіда

- Як ви розумієте слова епіграфа?

5. Оголошення теми , цілей уроку та очікуваних результатів.

ІV.Мотивація навчальної діяльності.

  • Я сподіваюся, що сьогодні на уроці ви замислитеся над тим, у чому ж полягає сенс людського  життя на Землі та хто ж вона така – Людина.

V/ Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя.

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Доки існує людство, триватимуть пошуки людиною відповіді на запитання – хто ж вона є?

 Нам належить здійснити свій пошук.

 Отож, хто є людина? На перший погляд, це питання зовсім просте. Дійсно, хто ж не знає, що таке людина? Кожен із нас впевнено виділяє людину з навколишнього світу. Її відмінність від інших істот вважається цілком очевидною. Однак річ у тому, що те, що нам здається найближчим, найбільш знайомим, насправді є найбільш складним, як тільки ми робимо спробу збагнути його сутність.

  • Які риси відрізняють людину від усього іншого, що існує на  Землі?

(Гуманність, милосердя, любов, уміння думати, мріяти, відчувати, творити, піклуватися…)

  • Звернемося до тлумачного словника. (Повідомлення учня)
  1. Пояснення слова «людина». (Тлумачний словник) слайд 3)

Людина, -и. ж. 1. Одиничне до люди. 1.// Будь –яка особа; кожний.// Людська постать. // Уживається у значенні одиниці ліку людей. 2. Особа як утілення високих інтелектуальних і моральних властивостей. 3. Уживається у значенні особового чи неозначено – особового займенника. // Уживається у значенні узагальненого або займенникового звертання (часто з означенням).

  • Яке із даних визначень, на вашу думку, найбільш влучне?

Отже , людина – це найяскравіше створіння на Землі, і мабуть найзагадковіше.

- Як ви гадаєте, як людина з’явилася на Землі? (Діти висувають свої припущення)

 - Дійсно, існує безліч версій щодо появи людини на Землі. За однією із версій людину створив Бог.

3. Повідомлення учня  (слайд 4)

На шостий день Бог сказав: «Створімо людину за образом Нашим і за подобою Нашою.»

Бог створив людину інакше, ніж тварин.

І створив Бог людину з праху земного, тобто з речовини, з якої було створено увесь матеріальний земний світ, і вдихнув у лице її дихання життя, тобто дав їй дух вільний, розумний, живий і безсмертний, за образом та подобою Своєю; і стала людина з безсмертною душею. Цим "подихом Божим", або безсмертною душею, і відрізняється людина від усіх інших живих творінь.

Таким чином, ми належимо до двох світів: тілом – до світу видимого, матеріального, речовинного, земного, а душею – до світу невидимого, духовного, небесного.

І дав Бог першій людині ім`я Адам, що означає "взятий із землі". Для неї створив Бог на землі рай, тобто чудовий сад, і поселив у ньому Адама, щоб він обробляв його та доглядав за ним.

За велінням Божим Адам дав імена усім звірам і птахам небесним, та не знайшов серед них собі друга й помічника, подібного собі. Тоді Бог навів на Адама міцний сон і, коли він заснув, узяв одне з ребер його і закрив те місце плоттю (тілом). І створив Бог з ребра, взятого в людини, жінку. Адам назвав її Євою, тобто матір`ю людей.

Бог благословив перших людей у раю і сказав їм: "Плодіться і розмножуйтеся, наповнюйте землю і володійте нею".

Створивши жінку з ребра першої людини, Бог указав нам, що всі люди походять від одного тіла і душі, повинні бути єдиними любити і берегти одне одного.

  • То ж яке основне призначення людини на Землі? (Панувати, доглядати і берегти усе створене для нього)
  • А чи повинна людина турбуватися і про своє життя і здоров’я?
  • В яких видах мистецтва ще порушувалася тема людини?  (слайд 5,6)

(Музичне мистецтво, образотворче мистецтво, скульптура, театр, балет…)

  • Як митці зображували людину? Якими рисами її наділяли? (Прекрасною, неповторною, ідеальною)
  • Послухайте вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?» і скажіть, про що турбується поет?

4. Виконання поезії вчителем (Напам’ять) .

 

5. Ідейно-художній аналіз вірша

А) з’ясування сприйняття учнями твору

- Які почуття викликав  у вас вірш?

Б) Повторне читання учнями вірша вголос.

В) Бесіда за змістом вірша

- Чим стурбований поет?

- Чи актуальним на сьогоднішній день є питання ,порушене поетом?

- Прочитайте першу строфу. (Читає один учень вголос)

- Назвіть головний рядок у першій строфі. (Ти знаєш, що ти людина)

- А що значить – бути людиною?

6. «Подаруй усмішку»

Хвилинка мудрості. (слайд 7)

Відгадайте про що мова?

Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто нею обдаровує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається деколи назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали!

То про що мова?

Звичайно, це усмішка!

Симоненко наголошував, що єдиними є очі , мука, усмішка, …

  Давайте подаруємо один одному усмішку й передамо її по колу. Адже, якщо ти посміхнешся  світу, то і він посміхнеться тобі.

(Продовження аналізу поезії)

  • Прочитайте другу строфу вірша.
  • Яка основна думка цієї строфи?  (Людина смертна)
  • Якими уявляються поету люди, що житимуть «завтра»  (Добрі, ласкаві і злі)
  • Прочитайте третю строфу вірша (Читає 1 учень вголос)
  • Знайдіть головний рядок цієї строфи.  (І жити спішити треба)

- Як ви гадаєте, що значить для поета «жити»?

7. Складання асоціативного килимка до слова жити (любити, творити, працювати, відпочивати, мандрувати, дружити, творити добро ...)

- Як ви розумієте застереження поета: «Гляди ж не проспи»

Прочитайте  4 строфу.

  • Зверніть увагу на слова «хочеш того чи ні». Виявляється, людина може не хотіти бути неповторною? Але чому?

 (Нам це важко зрозуміти, тому що в наш час цінується саме неповторність кожної людини. Однак в тоталітарному суспільстві інколи було б навіть небезпечним виділятися з натовпу, бути неповторним. Згадаймо, скільки таких неповторних особистостей було знищено по таборах, замучено по тюрмах! Скільки мусило виїхати за кордон, з болем у серці залишаючи рідну країну! Та поет змушує кожного з нас замислитися над проблемою збереження своєї індивідуальності за будь-яких умов, закликає виконати на цій землі саме своє призначення, залишатися людиною за будь-яких обставин.)

 

8.Визначення ідеї, теми та основної думки вірша.

Тема

роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

Ідея

заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

Основна думка:

Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна

Композиція
 

Поезія починається з риторичних запитань, після чого В. Симоненко вмотивовано пояснює про смисл і призначення людини на землі, швидкоплинність її життя. Автор твору наголошує на тому, що людина повинна поспішати жити, робити добрі справи, залишаючи по собі слід.
Вірш складається з чотирьох  строф, кожна з яких містить по п’ять рядків.

Проблематика твору

· людина і суспільство (призначення людини на землі);
· індивідуальність кожної людини;
· швидкоплинність часу і життя.

 

9. Практична робота 

Робота в парах

Завдання.  Дослідіть художні особливості вірша. Заповніть таблицю.

Орієнтовне виконання завдання

Художні особливості поезії «Ти знаєш, що ти − людина…»

Художні засоби

Цитати

Повтори:

Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Риторичні запитання:

«Ти знаєш, що ти — людина?»
«Ти знаєш про це чи ні?»

Риторичний оклик:

«Гляди ж не проспи!»

Епітети:

«… люди - Добрі, ласкаві й злі»; «усмішка, мука єдина».

 

10. Робота в парах

Час – 3 хвилини. Коли будете звітуватися, можете ставити запитання учням з інших груп.

І група

  Доведіть, що кожна людина – неповторна, індивідуальна. Відповідаючи, посилайтеся на власний життєвий досвід і зміст твору.

ІІ група

  Вмотивуйте,  Чому В. Симоненко наполягає на тому, щоб кожна людина поспішала жити? Чи маєте ви досягнення за прожитий час? Якщо так, то які?

ІІІ група

  Які риси характеру ви найбільше цінуєте в людині? Власну думку вмотивуйте.

ІV група

  Чим людина відрізняється від інших живих істот на землі?(гуманністю)

У чому, на думку В. Симоненка, полягає призначення кожної людини? (творити добро)

V група

Дослідіть, як В. Симоненко у творі акцентує увагу на тому, що людина – господар на землі? У чому це виявляється?

 

VІ. Рефлексія  (слайд 8)

метод «мікрофон»

  • Чи змусив вас вірш переглянути своє ставлення до життя?  На які роздуми він вас налаштував?
  • Так у чому ж полягає сенс людського життя?

- То як потрібно прожити життя?

   Кожен з нас — неповторна зірочка у безмежному Всесвіті, але немає більше таких самих зірочок, немає такого неповторного голосу, такої усмішки, ніхто так не радіє і не страждає. І тому кожна людина у своєму житті повинна бути щасливою, бути собою, реалізувати себе тут і тепер, не зустрічаючи на своєму шляху перепон, тиску та гноблення. Життя людське не таке вже й довге, тому треба ЖИТИ:

Запишіть на  зірочках своє бажання. І нехай воно обов’язково здійсниться. Адже, сьогодні усе для тебе (відкриваю дошку – зірки чіпляють на дошку.)

 

 

VІІ.Оцінювання учнівської діяльності.

 

 

VІІІ. Домашнє завдання: колективне:опрацювати матеріал підручника, підготувати виразне читання вірша «Ти знаєш, що ти – людина?»(за бажанням вивчити напам’ять) ;індивідуальнепідготувати повідомлення про Х. Колумба, Ф. Магеллана. За бажанням знайти афоризми або крилаті вислови про людину або життя.

 

docx
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку